Türk modelciliğine katkı sağlamak en büyük hedefimiz

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Serkan IĞDIR

Yeni Uye
Katılım
21 Nis 2020
Mesajlar
6
Tepkime puanı
26
Yaş
29
Konum
Aksaray
İlgi Alanı
Uçak
Merhabalar, uzun süredir sizleri takip ediyorum. Çok değerli bilgilere erişebildim buradan. Kendi adıma teşekkür ederim emeği geçen herkese.

Türkiye'de rc jet motorları üzerine çok büyük bir eksikliğin olduğunu farkettim ve teknofest sponsorumuza jet motorları üzerine bir projeyle gittim. Sağolsun çok büyük destekler verdi bizde elimizden geldiğinin en iyisini yapmaya çalıştık.

Yaklaşık 6 ay jet motoruyla yatıp, jet motoruyla kalktım. Araştırmalarımızı yaptık, analizlerimizi yaptık ve sonunda prototipimizi tamamladık. Mekanik olarak tamamlanan motorumuzu yakıt tedariğiyle birlikte ilk testlerine başlayacağız. Elektronik olarak sadece test mekanizmamız hazır, herşey yolunda giderse daha sonrasında ECU çalışmalarımıza başlayacağız.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Serkan IĞDIR

Yeni Uye
Katılım
21 Nis 2020
Mesajlar
6
Tepkime puanı
26
Yaş
29
Konum
Aksaray
İlgi Alanı
Uçak
Sumer bey merhabalar,

Test düzeneğinin yarın fotoğrafını atabilirim. Kero start üzerine bir çalışma yapmaya fırsatımız olmadı şuan propan start kullanacağız. Test düzeneği olarak RPM, egzoz çıkış sıcaklığı, yanma odası öncesi basınç ve yakıt basınç ölçümlerimizi yapacağız.
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
7,660
Tepkime puanı
19,755
Yaş
58
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Peki ama basit de olsa bir ECU olmadan bu motora nasıl yol vereceksiniz? Sonuçta propan start için birbirinin peşisıra gelen birçok adımın zamanlaması önemli.
Basitçe ifade etmek gerekirse, buji enerjilendirilip starter çalıştırılacak, belirli bir devire ulaşınca propan açılacak, yanma başlayınca propan giderek artırılıp belirli bir devirde buji enerjisi ve starter enerjisi kesilirken kerosen pompalanmaya başlanacak. Bütün bunları elle mi kontrol etmeyi düşünüyorsunuz?
 

Serkan IĞDIR

Yeni Uye
Katılım
21 Nis 2020
Mesajlar
6
Tepkime puanı
26
Yaş
29
Konum
Aksaray
İlgi Alanı
Uçak
Aslında daha test aşamasına yeni yeni geçtiğimiz için sabit buji kullanımı ve sabit starter kullanımı konusu netlik kazanmış değil. İlk aşamada elle kontrol düşünüyorum eğer mekanik bir sıkıntıyla karşılaşmazsak motorumuzu geliştirerek yolumuza devam etmeyi düşünüyorum ama ateşleme konusunda sıkıntı yaşarsak ECU üzerine çalışarak buji ve starter kullanımını da otonoma çevirebiliriz.
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
7,660
Tepkime puanı
19,755
Yaş
58
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Ben bir kere daha anlatmaya çalışayım. Şimdi diyelim ki benim elimde metal işleme makineleri var. Oturup bir benzinli motor yaptım. Ama diyorum ki, şimdilik ateşlemeye gerek yok. Motor bana mekanik bir sıkıntı vermezse şimdilik ateşlemeyi elle hallederim. Umarım anlatabilmişimdir.
 

Berk Eksin

Çalışkan Uye
Katılım
19 Tem 2020
Mesajlar
458
Tepkime puanı
382
Konum
Akhisar/Manisa
İlgi Alanı
Uçak
Yanlış anlamayın ama forumun çok eski üyesi değilim. Ama birçok yerli jet motoru yapıyoruz diye gelip Sümer Abinin ve diğer tecrübeli üyelerin gazabı(bilgisi) altında ezilip en son hiçbir sonuç alamayan bir çok takım gördüm. Bu sadece Jet motoru da değil Yerli lipo üreten vardı. Yerli tasarım uçak denizaltı iha vb şeyler yapan birçok takım.
İnşallah siz başarılı olursunuz
 

Serkan IĞDIR

Yeni Uye
Katılım
21 Nis 2020
Mesajlar
6
Tepkime puanı
26
Yaş
29
Konum
Aksaray
İlgi Alanı
Uçak
Gaz türbinli motorlarda kapalı bir ortamda yanma gerçekleşmediği için buji ateşlemesini manuel olarak egzozdan çıkan propan gazıyla yapma şansımız var. Ve daha sonrasında rölanti devrine kadar gelme durumunun olacağını düşünüyorum. İnternettede bir çok örneği var. ECUsuz uçma durumu tabi ki yok çünkü kompresör haritamızı sisteme tanımlamazsak ani gaz artışı yada azalışında margin sınırlarını aşacaktır ve motorumuz susacaktır. Benim fikrim bu ama testlerde sıkıntılarımız olursa tabi ki problem çözümü için tekrar değerlendirilebilir. Makine mühendisi olduğum için elektronik konusuna ne yazık ki zaman ayıramadım. Sizlerin desteğiyle bu sıkıntımızın da aşılabileceğini düşünüyorum. ECU konusunda yardımlarınızı bekliyorum
 
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
4,029
Tepkime puanı
17,072
Yaş
44
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
Serkan Bey,
Youtubedaki yorumunuza cevaben yazdım ama çok önemli konular olduğu için burada da kısaca yazmak isterim.

Öncelikle bu tür girişimler biz modelcileri mutlu eder, en azından ben kendi adıma mutlu olduğumu söyleyebilirim. Ancak bu girişimlerin başarılı olabilmesi için de belli bir bilgi birikimi üzerine kurulu olmaları gerekir, o temel olmadan girişilen işler malesef hüsranla sonuçlanıp vakit ve nakit kaybı dışında bir şey elde edemiyorlar. Bunun çok örneğini gördük malesef, sizin de girişiniz bu yönde bir izlenim veriyor, dilerim ki uyarıları önerileri dikkate alır başarılı olacak yola yönelirsiniz, biz de yerli üretim güvenilir bir jet motorunu havada modelleri uçururken görürüz.

Kısa kısa notlarımı ileteyim:

ECU meselesi hayati öneme sahip, ecu veya muadili bir "yönetim sistemi" olmadan bir türbin motorunu ateşlemek pek akıllıca olmaz. İşlerin kontrolden çıkması an meselesidir ve işler kontrolden çıktığında olabilecekler hayli ciddi sonuçlar doğurur.

Dinamik Balans had safhada önemlidir. Burada fotoğrafını gördüğümüz parçaları kendiniz tasarlayıp mı ürettiniz yoksa biyerden mi buldunuzbilmiyorum ama her durumda tüm motorun montajından sonra rotorun dinamik olarak balanslanması çok önemlidir. Ana somunların gevşetilip yeniden sıkılması bile dinamik balansı etkiler ve yeniden yapılmasını gerektirir. Eğer bu işlemi yapmadıysanız o motor çalıştığında motorun etrafındaki insanların hayatını riske atıyorsunuz demektir. Abarttığımı düşünüyor olabilirsiniz, ama hayır, gayet ciddiyim.

Kolay gelsin.
 

Serkan IĞDIR

Yeni Uye
Katılım
21 Nis 2020
Mesajlar
6
Tepkime puanı
26
Yaş
29
Konum
Aksaray
İlgi Alanı
Uçak
Özgür Bey merhabalar,

Öncelikle değerli yorumunuz için teşekkür ederim. Elektronik konusunda araştırmalarım oldu ama ECU sistemi başlı başına bir proje olduğu için bu konuda daha bilgili ve deneyimli insanlarla çalışmamız gerekiyor. Her işten azar azar öğrenmek yerine mekanikte en iyi işi çıkartmayı amaçladım. Test aşaması da oldukça uzun sürecek bir iş olacaktır o yüzden bu konuda araştırmalarıma ve destek aramaya devam edeceğim.

Tabi ki rotor dinamiği konusunda çalışmalarımız oldu ve ne kadar önemli olduğunun farkındayım. Dönel parçalar kendi aralarında balanslandı ve daha sonrasında motor bütünü bakanı yapıldı. Gaz türbinli motorlar üzerine çok güzel çalışmalar var, o çalışmaları göz önünde bulundurarak çalışmalarımıza yön verdik ve geliştirdik. Çok beğendim bir söz var, en büyük zanaat taklittir! Birebir yapmak hırsızlık, feyz almak marifettir. Araştırmalarla alt yapımızı hazırladık ve el hesaplamalarıyla, termal hesaplamalarla, akış yolu analizleriyle, yapısal analizlerle, rotor dinamikleriyle motorumuzu tasarladık. 100 yıllık bir gaz türbinli araştırma trenini yakaladıktan sonra geliştirmek üzerinede projelerimiz olacaktır inşallah.

Youtube hesabınızı sürekli takip ediyorum siz değerli insanlardan herkesin faydalanması biz gençleri de mutlu ediyor.
 

Benzer konular