Ucaklarda Alıcı, Ateşleme ve Retract Sistemleri için Pil Tercihi (Ni-Cd, Lipo..)

Can Sismaneli

Çalışkan Uye
Katılım
7 Ocak 2015
Mesajlar
467
Tepkime puanı
496
Yaş
33
İlgi Alanı
Hepsi
Herkese merhaba,
Öncelikle paylaşılan bilgiler için çok teşekkür ederim. Bugünlerde piller ve teknolojileri hakkında araştırma yapıyorum ama bazı konular kafama takıldı, sizlere danışmak istedim, vakit ayırdığınız için şimdiden teşekkür ederim. :saygilar:

Şuan glow modelimde alıcı pili olarak "Spectrum Ni-Mh 4.8V 2000mah" pil kullanıyorum. Ancak NiMh pillerin deşarj eğrilerine baktığımızda, pilin tükenmesine yakın gerilim birden düşüyor. Ayrıca bu pillerden anlık yüksek akım çektiğimizde, fazla gerilim düşümü olabiliyor, bu da kontrolü kaybetmemize sebep olabilir diye düşünüyorum. Tüm bu dezavantajlarından dolayı, alıcı pili olarak genellikle Ni-Cd piller tercih sebebi olmuş. Tabii LiPo sistemler ile LiFePo4 piller de günümüzde git gide yaygın hale gelmiş.

NiMh piller hakkında böyle riskli durumlar söz konusuyken, "Acaba alıcı pilimi değiştirmeli miyim? Hiç güvenmemeli miyim?" gibi sorular kafamda belirdi. 5 adet 3kg torklu standart servoyu besleyen mevcut pilimle böyle sorunlar yaşar mıyım ve uçuş sürem ne kadar olmalı onu da merak ediyorum.

Henüz uçuşum olmadığı için bu tip konuları tecrübe etme fırsatım olmadı bu nedenle sorma ihtiyacı hissettim, vakit ayırdığınız için tekrar çok teşekkür ederim. :) :saygilar:

Bu konu Yönetim tarafından aşağıdaki mesajların taşınmasından oluşturulmuştur.
 
Ucaklarda Alıcı, Ateşleme ve Retract Sistemleri için Pil Tercihi (Ni-Cd, Lipo..)

Şimdi piller konusunda durum şu (kişisel deneyimdir tartışılabilir).

Alıcı Sistemler için Pil Tercihi
1- Ni-Cd ve Ni-Mh:
NiMh ile NiCd arasında pratik bir fark yok aslında. Yani o deşarjın sonundaki ani gerilim düşüşü pratikte pek bir anlam ifade etmiyor çünkü kalkışta en ufak servo hareketi ile voltaj göstergesi sarı ya da kırmızıya düşüyorsa kalkmamak gerekiyor. NiCd de olsa NiMh de olsa durum bu. Ama NiCd pillerin NiMh pillere göre akım altında daha az gerilim yitirdikleri doğru.

Buna karşın "yeni nesil" diye tanımladığım (pek yeni değiller, 2009'dan bu yana Türkiye piyasasında bulunuyorlar) NiMh pillerin birçok avantajı var. Beklemeyle şarj yitirmemeleri (tabii ki yitiriyorlar da çok az) en büyük avantajları. Tam bitmeden doldurulunca ciddi bir hafıza etkisi göstermemeleri de öyle.

Nikel pilleri toparlayacak olursak, 4'lü (4.8 V nominal) ve 5'li (6 V nominal) paketleri 0.60'lık modellere kadar bence uygun. Kişisel uygulamamda ise 0.46'lıkların üstündeki uçaklarda kullanmıyorum. Bu pilleri bugün en çok eski nesil benzinli ateşlemelerinde ya da retract beslemesinde kullanıyorum (aşağıda daha ayrıntısı var).

Piyasada AA boyutunda NiMh piller mevcut. İdeali Sanyo Eneloop ama ne yazık ki orijinalini bulmak zor. Panasonic Infinium bulunuyor. GP ve Varta gibi diğer üreticiler de yeni nesil, beklemekle şarj yitirmeyen NiMh pilleri piyasaya sundu seneler önce. Önemli olan alırken kapasite masalına kanmayıp LSD (Low Self Discharge) özellikle olanlarını almak. Ayırdedici özellikleri bu seri piller şarjlı halde satılıyorlar. Buradan ayırdedilebilir.
Dört tane AA pili aldık. Peki sonra???
Eğer işi bilen birisi varsa pilleri punto kaynakla bir paket haline getirebilir. Bir servo uzatma kablosu kullanılarak uygun bir konnektör lehimlenip kullanılabilir. Önemli olan her bir kontakt için en az üç kaliteli punto noktası oluşturulması. Tek nokta ile bazen titreşimden ayrılıp uçakta kumanda kaybına yol açılabiliyor.
Diğer bir seçenek, pilleri lehimle birleştirip paket yapmak. Bunun için pil kontaktlarının lehime uygun olması ya da eğelenerek hazırlanmaları gerekiyor. Yeterince yüksek güçlü bir havya ile çok hızlı çalışılırsa iyi sonuçlar alınabiliyor. Yoksa pil fazlaca ısınıp ömründen yitiriyor.
Başka bir tartışmalı seçenek daha var. Bildiğimiz dörtlü pil kutularından kullanmak. Bazıları bu konuda ASLA diyor. Çünkü titreşim sonucu pillerin yerinden oynayabileceğini ifade ediyor. Bazıları için ise tek geçilen bir seçenek. Yıllar önce Orhanlı'da Japon asıllı bir ABD'li modelci ile konuşmuştum. Mutlaka ve mutlaka pil kutusu kullandığını, pilleri bir lastik ya da bant ile sabitlendiğinde, kutup temas uçları yaylı olduğu için mükemmel bir güvenlik sağladığını söylemişti. Hitec Aurora seti içinden de böyle bir pil kutusu çıktığını düşünütsek pek da hatalı olmadığını söylemek mümkün. Özellikle punto ve lehim imkanı olmayan koşullarda bir alternatif olabileceğini düşünüyorum.

Çok konuştum ama bir şey daha var. Eğer Futaba'nın kullandığı Sanyo üretimi sanayi tipi NiCd hücrelerin tazelerinden bulunabilirse hepsinden iyi olur. Çünkü NiCd piller NiMh pillere göre daha yüksek akım kapasitesine sahiptirler ve akım çekildiğinde oluşan gerilim düşmesi çok daha azdır.

2- LiPo ve LiFePo :
Gelelim Lityum kimyalı pillere. Hafiflikleri, yüksek akım kapasiteleri, hızlı şarj imkanları ile güncel piller bunlar.

LiIon pek kullanılmıyor. En sık rastladıklarımız LiPo ve LiFePo. LiPo pillerin hücreleri 4.2 V'a kadar şarj ediliyor. Nominal gerilimleri ise 3.7 V. LiFePo pillerin hücreleri 3.6 V'a kadar şarj ediliyor. Nominal gerilimi ise 3.3 V.

Bunları nasıl kullanabiliriz?
Birincisi 2S LiFePo pili doğrudan ya da bir seri diyot ile sisteme bağlayarak kullanabiliriz. Eğer High Voltage (HV) türü servolarımız varsa ve alıcımız da çok eski bir 2.4 Futaba değil ise rahatlıkla yüksek voltajı tolere edecektir. Sorun çıkacaksa servolardan çıkar. Özellikle HV özelliği olmayan bir servo sıkıştığında motorunun yanması an meselesidir. Buna dikkat ederek kullanabiliriz.

LiFePo pilleri aynı zamanda bir regülatörle de kullanabiliriz. Dikkat etmemiz gereken nokta regülatörün minimum giriş gerilimidir. 2S LiFePo piller bazı regülatörlerde sorun yaratabilir. Ben LiFePo ya da LiPo + UBEC kullanacaksam 3S pili tercih ediyorum. Ama o zaman da lineer regülatör değil switchmode BEC şart. Bunu da unutmayın.

LiFePo pili direkt kullanıyorsanız voltaj göstergesi olarak ya özellikle LiFe uyumlu bir model seçin (HobbyKing'de var). Ya da standart voltaj göstergesini 4.8 V konumunda kullanın. Eğer 6 V konumunda kullanırsanız sinir bozucu ve anlamsız oynamalar görüp paniklersiniz. 4.8 V konumunda solid bir yeşil yanar hep. Ama dikkat. O yeşil bir kez bile oynarsa yani ikinci yeşile düşerse uçmayıp şarj edeceksiniz!!!

Sisteminizdeki tüm elemanlar High Voltage uyumlu ise rahatlıkla 2S LiPo pili doğrudan bağlayabilirsiniz. HV sistem değil ise ya 2S LiPo + lineer regülatör ya da 3S LiPo + switchmode UBEC öneririm.

Lityum kimyalı pillerin deşarj eğrileri deşarjın sonunda NiMh pillerden bile daha dik iner bunu da unutmayın.

LiPo ve LiFePo arasında bir karşılaştırma yapalım:
LiFePo daha düşük voltajlı olduğu için genellikle (diyotlu ya da diyotsuz) HV olmayan sistemlerde de tolere edilebiliyor. Ayrıca yüksek akımla şarj mümkün. Yani LiPo 1C ile şarj edilirken LiFePo 2-5 C ile şarj edilebilir. Sahada acil şarjlarda bu bir avantaj olabilir. Durup dururken alev alma riski LiFePo'da belirgin olarak daha düşük ve bu bence çok önemli bir avantaj. Ben tam da bu yüzden hemen tüm LiPo'larımı LiFePo yaptım geçen yıl.

Alıcı Sistem Bağlantısı:
Alıcı beslemesi bana göre bir uçağın kalbidir. O nedenle bu konuda çok hassasım. Pilden alıcıya ve servolara giden yoldaki her bir eleman potansiyel risktir. Bu riskleri en aza indirmemiz gerekir. Özellikle büyük benzinli modellerde bunun kaçarı yok.

0.46 - 0.60 düzeyinde genelde tercihim en az elemanla işi bitirmek. Yani güncel tercihim 2S LiFePo. Regülatör derdi yok. Lehimi atabilecek kablo sayısı az.
Daha büyük uçaklarda yedekli beslemeyi tercih ediyorum. Bu amaçla en severek kullandığım şey şu:



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu aslında şunun çakması:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Orijinal ürün NiMh, LiPo ve LiFePo için programlanabilirken çakması sadece LiPo kullanabiliyor. Ayrıca orijinalinde uçuş hafızası (havada voltaj düşüşleri olduysa gösteriyor) varken çakmasında yok. Ama çakmasında büyük bir özellik var. Bir anda sadece bir pili kullanıyor. Orijinali iki pili aynı anda kullanıyor. Çakmada bir pil biterken diğeri kesin dolu kalıyor. Bu çok büyük bir avantaj.

Ben ikisini de birçok uçakta kullandım. Çakmasını 120'lik Sea Fury'de, 120'lik YAK54'te ve 0.60'lık P51'de, orijinanalini de 50 cc Sea Fury'de kullandım. Tümü de çok başarılı.

Ateşleme Sisteminde Pil Tercihi
Bir başka nokta benzinli modelde ateşleme pili. Genel kural ayrı bir pil kullanımı ve opto izolasyonlu kill switch uygulaması. Ancak çok araştırdım ve bunun gereksiz bir paranoya olduğunu gördüm. Şu anda artık birçok uçağımda ateşlemeyi alıcı pilinden besliyorum. Çünkü sahada osiloskop altında çokça ölçüm yaptım ve ciddi bir parazite rastlamadım. Ama benzinli motorda kill switch olmazsa olmaz bir eleman. Bunu da sırası gelmişken hatırlatayım.

Retract Sistemleri için Pil Tercihi
Son bir ayrıntı ise retractlar. Hep elektrikli retract kullanıyorum ve iki uçak hariç tümünde retractlar ayrı pilden besleniyor. Çünkü sıkışma riski ve kısa devre riski olabilir ve bu da alıcının geriliminin anlık da olsa sıfırlanması demek. Bu da çoğu zaman model kaybı ile sonlanır. Sadece halen uçurmakta olduğum 120'lik Sea Fury'deki retractlara ve Corsair'deki orijinal E-Flite retractlara tam anlamıyla gövendiğim için onları ana pilden besliyorum.

Piller konusundaki deneyimlerim bundan ibaret. Ek bir soru olursa bildiğim kadarıyla yanıtlamaya çalışırım.
 
Ucaklarda Alıcı, Ateşleme ve Retract Sistemleri için Pil Tercihi (Ni-Cd, Lipo..)

Diyecek söz bulamadım Sümer hocam, tüm pil uygulamaları ancak bu kadar ayrıntılı aynı zamanda net açıklanabilirdi. :)
Elinize, emeğinize sağlık, bulunmaz bir kaynak oldu benim için. :saygilar:
 
İyi bayramlar tekrardan.Benim de alıcı pili konusunda endişelerim var.Phoenix marka 46 lık sınıfı iki adet glow motorlu uçaklarım var.Tiger 3 ve Alpha Trainer modelleri.İkisindede IKEA LADDA marka 5 li punto kaynağı ile yapılmış 2450mAh Nimh batarya paketi var.Dün akşam uçuş etkinliğimiz için hazırlıklara başladım.Tiger 3 modelini 20 Aralık 2017 yılında kurmuştum ve kurulduğu günden bu yana üstünde bahsini ettiğim batarya paketi vardı.Sadece uçuşa gitmeden önce 1/10 A ile şarj ediyordum.Tiger 3 modelimi hazırlayayım dedim önce discharge yapıp sonra charge yaparak tek tek uğraşmaktansa SkyRC D100 V2 şarj cihazımın Nimh Cycle özelliğini kullanayım dedim ve 1 cycle şeklinde önce discharge sonra charge olacak şekilde şarj cihazımı programladım.Bu sayede tek adımda aynı işi yaptım aslında.Cihaz önce discharge etmeye başladı zaten çok kısa sürdü şarjı 6.57V civarında olduğu için sonradan charge a geçti.İşlem sonunda gördüm ki 369mAh almış batarya bu da toplam kapasitenin %15'ine denk geliyor matematiksel olarak.

Hal böyle olunca Alpha Trainer'i hazırlayayım dedim.Onda da aynı batarya paketinden bulunuyordu ve 15 Ağustos 2018'de yapılmıştı.Onu da aynı şekilde Discharge>Charge şeklinde şarj ettim o da yanılmıyorsam 256 - 356mAh civarlarında bitti.Bunda da Turnigy Reaktor 250W balanslı şarj aleti kullanmıştım.Bu arada her iki bataryayı da ilk defa discharge ettim şarj cihazı ile.Hal böyle olunca ister istemez şüpheye düşüyor insan, bu şekilde uçuş yapmama kararı aldım.Benim için birinci öncelik hobi değil uçuş emniyetidir...İhmalkar davranıp riske atmaktansa bataryaları Lipo + SBEC ve Lipo + UBEC ile değiştireyim diyorum.Elimde 2 adet şöyle ürün var hiç kullanmadım belki lazım olur diye önceki siparişlerimde almıştım.

Turnigy HV SBEC 5A Switch Regulator (8-42V input)


HXT UBEC 5/6v output, 5.5~23v Input


Much More 2000mAh 2S 4C Alıcı Bataryası(Almayı düşündüğüm ürün)


Düşündüğüm lipo batarya ise Much More marka 2S 2000mAh alıcı bataryası.Yerel bir hobi firması satıyor hatta firma sahibi derneğimiz üyesi ve bataryanın tazeliği hakkında bilgi alma şansım var.Aynı markanın bir tık farklı olan ürününü kumandamda kullanıyorum kalite olarak üzmedi beni şuana kadar.Bu arada Radiolink AT10II kumandamı R12DS alıcı ile kullanıyorum.Servolarım JX marka PDI-5509MG ve PDI-4806HB modellerinin kombinasyonundan oluşuyor.Sümer abi sağolsun bu konuda gayet iyi açıklamış önemli yerleri hepsini okudum ancak ben yine de sizlerin fikirlerini ve onayını almak istedim.Zaten Hobbyking gibi birçok firmadan artık batarya alamıyoruz bu nedenle yerel mağazadan almak dışında bir seçenek bulunmuyor.Sümer abimizin en az bağlantı elemanı ile işi bitirme fikri bana da mantıklı geliyor ancak stokta LifePo yok yakın zamanda gelir mi onu da bilmiyorum.Bu arada uçaklarımda 4.8V - 6V ayarlanabilir Nimh led voltaj göstergesi kullanıyordum 2s lipo veya lifepo kullanırsam bunları kullanabilir miyim? Sizlerin değerli görüşlerini bekliyorum.Pil fiyatları cep yakacak ancak yapacak birşey yok.:cry: İyi günler.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Koç
Öncelikle test yöntemin çok güvenilir değil. NiXX şarj cihazlarında şarj kesme algoritması "delta peak" adı verilen bir yönteme bağlıdır. NiXX piller sabit akımla şarj edilirler. Akım geçtikçe hücre gerilimi yükselir. Pil tam dolduğunda ise gerilim düşme eğilimi gösterir. İşte şarj cihazı bu düşüşü hissettiği anda pil doldu diyerek şarjı keser. Tabii basit duvar tipi cihazlar böyle çalışmaz. Onlarda mantık 1/10 C akım ile sonsuz şarja dayanır. Çünkü NiXX piller 1/10 C akımı sürekli kaldırabilirler. Zarar görmezler.
Deşarj ederken de eğer nispeten yüksek akımla deşarj edersen pil aslında tam boşalmadan işlemi sonlandırır cihaz. Bu da kapasite hatasına yol açar.
Kullanılan şarj cihazında delta peak algoritmasının uygulamasındaki farklılıklar pil kapasitesini bu yöntemle ölçerken hatalara yol açabilir. Mutlaka kapasiteyi kontrol edeceğim diyorsan çok düşük akım (örneğin 1/10 C) çekecek bir kullanıcı bağlayıp bir yandan da voltajı izlemelisin. Hücre başı 0.90 V olduğunda işlemi durdurup pili şarja takarsın. En fazla 400 mA, hatta daha düşük bir akımla şarj edersin. Oldukça uzun zamanını alır ama olabilecek en güvenilir sonucu alırsın.
İnternette birçok kaynak, kullandığın IKEA pillerinin aslında Eneloop Pro pillerle aynı olduğunu yazıyor. Bu da o pillerin 46 - 60 aralığındaki modeller için mükemmel seçim olduğunu gösteriyor. Bu arada ömürlerinin 1500 şarj siklüsü olduğu söyleniyor bu pillerin.
Kısaca, elindeki pilleri 100 - 400 mA ile şarj et. Uçağa tak. Pil göstergen 6V konumunda olsun. Servoları hep birlikte hızlı hızlı hareket ettir. Yeni şarjlı pilde en fazla bir LED oynaması gerekir. Daha fazla oynamıyorsa koy yakıtını uç.

LiXX pil için ise linkini verdiğin UBEC'ler iş görür (46 - 60 sınıfı modeller için söylüyorum). Aslında UBEC üzerinde yazılı akımın yarısını göz önüne almak en doğrusudur. Pil göstergesi konusunu daha önceki mesajda yazmıştım.
" LiFePo pili direkt kullanıyorsanız voltaj göstergesi olarak ya özellikle LiFe uyumlu bir model seçin (HobbyKing'de var). Ya da standart voltaj göstergesini 4.8 V konumunda kullanın. Eğer 6 V konumunda kullanırsanız sinir bozucu ve anlamsız oynamalar görüp paniklersiniz. 4.8 V konumunda solid bir yeşil yanar hep. Ama dikkat. O yeşil bir kez bile oynarsa yani ikinci yeşile düşerse uçmayıp şarj edeceksiniz!!! "

Son bir not: Eğer bozuk laptop bataryası bulursanız içinden 18650 LiIon piller çıkar. Hem de punto uçları da vardır genellikle. Sıklıkla paketteki pillerin sadece biri ya da ikisi bozuktur. Tümünü ayırıp ikili paketler oluşturabilirsiniz. Ben 2S2P paket oluşturmayı seviyorum. Çok iyi bir kapasite elde ediliyor. Bu sıralar yapıp uçurduğum trainerde dün patlar motora geçiş sonrası bu paketlerden birini doğrudan UBEC'siz kullandım. Servo sıkışmadığı sürece ciddi bir sıkıntı olmayacağını düşünüyorum.
 
Sümer abi değerli bilgilerinizi paylaştığınız için çok teşekkür ederim.Merak ettiğim tek nokta: 1/10 mAh ile şarj cihazı ile deşarj edersek akabinde aynı oranda şarj edersek pilin aldığı mAh değeri yanıltıcı olur mu? Yoksa aynı oranda akım çeken başka bir ekipman mı kullanmalıyım? Pillerin sağlığını kontrol etmenin başka yöntemi de yok sanırım.En azından şimdi kafam rahat.Tekrar teşekkür ederim.?
 
Sümer abi değerli bilgilerinizi paylaştığınız için çok teşekkür ederim.Merak ettiğim tek nokta: 1/10 mAh ile şarj cihazı ile deşarj edersek akabinde aynı oranda şarj edersek pilin aldığı mAh değeri yanıltıcı olur mu? Yoksa aynı oranda akım çeken başka bir ekipman mı kullanmalıyım? Pillerin sağlığını kontrol etmenin başka yöntemi de yok sanırım.En azından şimdi kafam rahat.Tekrar teşekkür ederim.?
Haklısın, 1/10 C ile şarj edersek sonuç yanıltıcı olabilir çünkü şarj cihazı şarjı hiç kesmeyebilir. :) Belki biraz daha yüksek akımla şarj edilmesi daha uygun olur. Bu LSD serisi piller için AA size'da 400 mA şarj akımı öneriliyordu. Zaten 2450 mAh pilde 1/10 C 245 mA eder. 400 ile şarj etmek mantıksız olmaz.