Yelken Kanat Uçuş Sorunu

"Tasarlamak" yerine, bilinen bir model yapıp deneyim kazanmak daha mantıklı mı olur acaba?
Abi Türk milleti olarak bilinen ve başarı olasılığı yüksek yolları pek tercih etmiyoruz. Malum macera seven bir yapımız var. :)
Zor da olsa kendi tasarladığım modeli aşama aşama geliştirmenin, test etmenin ve uçurmanın zevki başka. :) Benimkisi biraz sıfırdan geliştirme hobisi. Ve bunun için bol bol zamanım var.
Böyle düşünen arkadaşlar nedense yolun başında yorulup, hobiye başlamadan bırakıyorlar. İnşallah siz onlardan olmazsınız. ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Doğrudan Mars roketi tasarımına girişmek daha mantıklı sanki.
Abi Türk milleti olarak bilinen ve başarı olasılığı yüksek yolları pek tercih etmiyoruz. Malum macera seven bir yapımız var. :)

Böyle düşünen arkadaşlar nedense yolun başında yorulup, hobiye başlamadan bırakıyorlar. İnşallah siz onlardan olmazsınız. ;)
 
Abi Türk milleti olarak bilinen ve başarı olasılığı yüksek yolları pek tercih etmiyoruz. Malum macera seven bir yapımız var. :)

Böyle düşünen arkadaşlar nedense yolun başında yorulup, hobiye başlamadan bırakıyorlar. İnşallah siz onlardan olmazsınız. ;)
Teşekkürler, yavaş yavaş gelişiyoruz. Mesela önceki konumdaki tasarım tam anlamıyla çöp idi kabul ediyorum. O konuyu silebilirsiniz.

Ama araştıre araştıra uçaklarla alakalı az çok bazı kavramlar öğrendim. Misal Washout derecesi, Washout derecesinin oranının yüksek olmasının avantajları/dezavantajları gibi şeyler.

Ehh biraz da şu meşhur yapay zeka olan Chatgpt'den yararlandık, gerçekten çok faydası dokundu bana. :)

Kullanacağım kanat profili Eppler 377 olacak, bu profilin özelliği yavaş uçuş ve kaldırma/drag oranının iyi olması.

Epler377;


Yapay zeka botuna sorduğum bazı sorular,

Ben: Türbülanslı havalarda kolay kontrol için Washout derecesinin yüksek mi olması gerekir yoksa az mı olması gerekir?

Chatgpt: Türbülanslı havalarda kolay kontrol için washout derecesi yüksek olmalıdır. Çünkü türbülanslı hava, yelken kanadın kaldırma kuvvetini aniden azaltabilir ve kanadın arkaya doğru düşmesine yol açabilir. Washout derecesi yüksek olan bir kanatta, kanat ucundaki kaldırma kuvveti azalmaz ve kanat daha istikrarlı hale gelir, böylece pilot kolayca kontrol edebilir. Ancak, washout derecesi çok yüksekse, kanat ucundaki kaldırma kuvveti çok az olacağı için performans da düşecektir.

Ben: Stabil ve yavaş uçan başlangıç yelken kanatlarda washout derecesi kaçtır?

Chatgpt: Başlangıç seviyesindeki stabil ve yavaş uçan yelken kanatlarında genellikle 4 ila 6 derece arasında bir washout derecesi kullanılır. Bu değer, yelken kanadın kanat ucundaki kaldırma kuvvetini azaltarak kanat ucunda oluşabilecek hava akışının düzensizleşmesini önleyerek, yelken kanadın stall hızını düşürür. Aynı zamanda, kanat kökündeki yüksek washout derecesi, yüksek hücum açılarında kanadın stabil kalmasını sağlar. Ancak washout derecesi tasarım amacına göre değişebilir ve farklı yelken kanat tasarımlarında farklı değerler kullanılabilir.

Ben: EPPLER 377 yavaş uçan yelken kanat için uygun mudur?

Chatgpt: Epple 377 kanat profili yavaş uçan yelken kanatları için uygun bir seçim olabilir. Bu profil, yüksek kaldırma katsayısı, düşük direnç ve stabilite sağlamak için tasarlanmıştır. Yavaş uçan yelken kanatlarının çoğunda Epple 377 profilinin kullanıldığını görebilirsiniz. Ancak, kanat açıklığı, yelken kanadın boyutu, tasarım hedefleri ve diğer faktörler de dikkate alınarak diğer kanat profilleri de kullanılabilir. Bu nedenle, hangi kanat profilinin en uygun olduğunu belirlemek için tasarım hedeflerinizi ve uçuş koşullarınızı dikkatli bir şekilde analiz etmeniz ve uygun bir kanat profili seçmeniz önemlidir.

Tabi yapay zekanın verdiği yanıtların %100 doğru olması beklenemez, ama işimi görüyor yinede. :)
 
Millet olarak tekerleği yeniden keşfetmeye meraklıyız. ..
Süzülme testinde burun aşağı düşüp çakılıyorsa ağırlık merkezini geri almak gerekir. Kuyruk düşüp çakılıyorsa da ileri almak gerekir. İlk mesajdaki sorunun cevabı bu.
Neden kısa mesafe süzülüyor (ya da süzülmüyor) sorusunun cevabı ise ağırlık! Ne kadar hafif, o kadar uzağa süzülür.
Ne kadar hafif olmalı sorusunun cevabı yok! Hangi ağırlıktan tasarruf edebilirim sorusunun cevabı ise çok! Materyal, yapıştırıcı, kaplama, iskeletin kendisi...
Hepsinin cevabını tartışırım. Ama yeni neslin şu airfoil merakını anlamıyorum. Airfoil'un (Türkçesini söyleyelim bundan sonra) yani kanat kesitinin bu boydaki modellerde ne kadar etkili olduğu bambaşka bir konu.
Yürümeyi öğrenmeden koşmaya calışan bir milletiz maalesef...
Çok şey yazıldı aynı konuda. Daha fazla yazmanın anlamı yok. Bundan sonrası artık kırıcı ve gereksiz olur. Gençlerimizin bir şeyler üretmesini seyretmekten çok büyük keyif alıyorum. Ama doğru başlamak lazım. Aynı şeyi yarışmalara hazırlanan üniversite takımlarında da görüyorum. Lafa gelince hepsi mühendis adayı. Ama sahada hatalarını daha bagajdan indirirken söyleyince de kızıyorlar, küsüyorlar. Yazık. Çok yazık boşa harcanan bu kadar emeğe (ve hatta masrafa)...
 
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
video da da görüldüğü üzere bu tür modeller yön verilmeden kağıt uçak gibi atılıp uçması beklenemez. bulunduğumuz ilde de rc para motor yapıp uçuranları görmüştüm. motor ve servo yardımıyla gayet stabil bir uçuş ağlayabilirsiniz yoksa bu şekilde bir çaba göstermek size sadece zaman kaybettirir.
 
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
video da da görüldüğü üzere bu tür modeller yön verilmeden kağıt uçak gibi atılıp uçması beklenemez. bulunduğumuz ilde de rc para motor yapıp uçuranları görmüştüm. motor ve servo yardımıyla gayet stabil bir uçuş ağlayabilirsiniz yoksa bu şekilde bir çaba göstermek size sadece zaman kaybettirir.
Yani yön verilmediği için burnu üstüne çakılmasına normal diyebilir miyiz? Kağıt uçak gibi atılıp süzülmemesinin nedenlerini açıklayabilir misiniz?

Ayrıca dediğiniz şey gerçek boyutlu yelken kanat içinde geçerli mi?

Gereksiz sorular sorduysam şimdiden özür dilerim.
 
Son düzenleme:
Yani yön verilmediği için burnu üstüne çakılmasına normal diyebilir miyiz? Kağıt uçak gibi atılıp süzülmemesinin nedenlerini açıklayabilir misiniz?

Ayrıca dediğiniz şey gerçek boyutlu yelken kanat içinde geçerli mi?

Gereksiz sorular sorduysam şimdiden özür dilerim.
Hayır, diyemeyiz. Ağırlık merkezi doğru olan bir uçak, ister kağıt, ister köpük, ister dahta olsun, süzülür ve karnı üzerine iniş yapar. Uçaklar büyüdükçe bunun denemesini yapmak zorlaşır.
 
Son düzenleme:
Cevap için herkese ayrı ayrı teşekkürler, 1.8 metre kanat açıklığı için elektronik aksam dahil toplam ağırlığı 1349 grama düşürmeyi başardım.

  • 3700mm 10x10x1.2 kare profil 511 gr
  • 3500mm 10x10x1.2 köşe bent 263 gr
  • Toplam vidalar 80 gr
  • 1 m2 kumaş 105 gr
  • Fırçasız motor 60 gr
  • ECS 30 gr
  • 3 servo 30 gr
  • 2s pil 60 gr
  • Alıcı 30 gr
  • 2 adet teker 30 gr
  • Batenler 150 gr
Toplam: 1.349 gr
Elektronik aksam hariç toplam: 1.139 gr

Videoda tasarım hakkında yaptığım hatalar varsa ve başka önerileriniz varsa belirtirseniz sevinirim.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Elime ulaşan malzemeler;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Hayır, diyemeyiz. Ağırlık merkezi doğru olan bir uçak, ister kağıt, ister köpük, ister dahta olsun, süzülür ve karnı üzerine iniş yapar. Uçaklar büyüdükçe bunun denemesini yapmak zorlaşır.
uçağın büyüdükçe denemesinin zorlaşacağını bi kaç gün önce tecrübe ettim. benim 160cm kanat acıkığı olan ft explorer ı süzülme testi yapayım dedim fırlatmamla ensemin kuyrukla tanışması bir oldu
 
Son düzenleme:
uçağın büyüdükçe denemesinin zorlaşacağını bi kaç gün önce tecrübe ettim. benim 160cm kanat acıkığı olan ft explorer ı süzülme testi yapayım dedim fırlatmam la ensemin kuyrukla tanışması bir oldu

Akşam akşam çok güldük ailece.... 🤣🤣🤣
 
Arkadaşlar tekrar merhaba, motor pil ve ESC hariç her şeyi tedarik ettim. Pervane olarak 9x6 Gemfan aldım, ESC 30A olacak.

İzninizle bir sorum olacak

Normal 2S bataryalar şarj cihazı ile birlikte oldukça pahalıya geldiği için 2 adet 30A Sony VTC6 almıştım, ama sahte çıkınca iade ettim ve ortada kaldım.
Bildiğim kadarı ile başka 30A değerinde pil de yok, Orijinal sadece 12A değerinde Pilsan pil tedarik edebiliyorum.

30A ESC, 9x6 Gemfan ve A2212 motor için(kv önerirseniz sevinirim) 2 adet 12A değerinde pil yeter mi sizce? İnşa etmeye devam ettiğim Yelken Kanat'ın kanat açıklığının 1.8 metre olduğunu ve ağırlığının da 1.5 KG civarı olduğunu belirtmekte fayda görüyorum.

EDİT:

Molicel 35A pilini buldum, yukarıdaki özelliklere göre 2 adet 35A yeterse siparişini veriyorum, ayrıca motor kv önerirseniz sevinirim.
 
Son düzenleme:
Arkadaşlar tekrar merhaba, motor pil ve ESC hariç her şeyi tedarik ettim. Pervane olarak 9x6 Gemfan aldım, ESC 30A olacak.

İzninizle bir sorum olacak

Normal 2S bataryalar şarj cihazı ile birlikte oldukça pahalıya geldiği için 2 adet 30A Sony VTC6 almıştım, ama sahte çıkınca iade ettim ve ortada kaldım.
Bildiğim kadarı ile başka 30A değerinde pil de yok, Orijinal sadece 12A değerinde Pilsan pil tedarik edebiliyorum.

30A ESC, 9x6 Gemfan ve A2212 motor için(kv önerirseniz sevinirim) 2 adet 12A değerinde pil yeter mi sizce? İnşa etmeye devam ettiğim Yelken Kanat'ın kanat açıklığının 1.8 metre olduğunu ve ağırlığının da 1.5 KG civarı olduğunu belirtmekte fayda görüyorum.
Hocam lion pilleri ne ile şarj ediyorsunuz.
Motor olarak daha almadıysanız sarı motorlar yerine emax xa2212 öneririm kv olarak 1400 veya 980 var ikiside sizin pervaneniz çevirir, normalde 3s ile kullanılıyor genelde siz 2s kullanacağınız için yeterli itkiyi üretmeme ihtimaline karşı 1400kv daha iyi olur.
Pil olarak tekrar vtc6 temin edebilirsiniz veya ucuz pil kullanmayıda deneyebilirsiniz ki 2s kullandığınız için sistem büyük ihtimal en fazla 15-20A çekecektir
 
  • Beğen
Tepkiler: Emre Civelekoğlu