Merhaba arkadaşlar böyle haberler gördükçe ümitleniyorum umarım neticeleri yakın zamanda görürüz.
TÜBİTAK mühendisleri, uçak motorlarının en önemli parçalarından biri olan türbin kanatlarının Türkiye'deki ilk prototip üretimini yaptı.
Başta yüksek sıcaklık olmak üzere çok yönlü kuvvetler, yüksek hız ve zor çevre şartlarına uzun süre dayanabilme özelliğine sahip olmasından dolayı yeni nesil jet motorlarında kullanılan süper alaşım tek kristal türbin kanatlarının Türkiye'de yapılması için çalışma başlatan Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ( TÜBİTAK), Malzeme Enstitüsü'nde kurduğu laboratuvarda söz konusu parçanın prototip üretimini gerçekleştirdi. Bin santigrat derecenin üzerinde işlevini yerine getirme özelliğine sahip türbin kanadının yerli ürüne dönüştürülmesiyle milli uçak üretiminde en kritik safhalardan biri de aşılmış olacak.
Özellikle havacılık alanında ilerlemek için nikel-tek kristal teknolojilerine sahip olunması gerekiyor. Sürünme ve yorulma gibi mekanik özelliklerin açığa çıktığı durumlarda herhangi bir malzeme kullanma ihtimali olmadığı için bu teknolojiye sahip olunması önem taşıyor. Aksi takdirde herhangi bir malzemenin yüksek sıcaklıklarda ve mekanik özellikler gerektiren yerlerde kullanma ihtimali bulunmuyor. Bu kritik teknolojilere sahip olunmadığı takdirde ambargo gibi durumlarda satın alınamıyor.
Bundan yola çıkılarak Kalkınma Bakanlığı’nın desteği ve TÜBİTAK MAM'ın kendi imkanlarıyla bir altyapı oluşturuldu. Proje desteğiyle vakum indüksiyon ocağı alındı ve bu ocakta uçaklara yönelik tek kristal nikel esaslı türbin kanadı geliştirildi ve bu Türkiye'de ilk defa yapılmış bir proses oldu. Bundan sonraki aşamada kaplama proseslerinin de gerçekleştirilmesi gerekiyor ki üretilen uçak motoru yüksek sıcaklıklarda uzun süre dayanabilsin. Bununla ilgili altyapının önümüzdeki 1-2 senede tamamlanması hedefleniyor. O zaman teknolojinin tamamına sahip olunacak. Bu kapsamda TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü'nde üretilen tüm teknolojik bilgi birikimi kamu yararına ülkemiz sanayisine aktarılacak. Söz konusu teknoloji ile yüksek miktardaki döviz kaybının da önüne geçilecek.
GT-I8190 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
TÜBİTAK mühendisleri, uçak motorlarının en önemli parçalarından biri olan türbin kanatlarının Türkiye'deki ilk prototip üretimini yaptı.
Başta yüksek sıcaklık olmak üzere çok yönlü kuvvetler, yüksek hız ve zor çevre şartlarına uzun süre dayanabilme özelliğine sahip olmasından dolayı yeni nesil jet motorlarında kullanılan süper alaşım tek kristal türbin kanatlarının Türkiye'de yapılması için çalışma başlatan Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ( TÜBİTAK), Malzeme Enstitüsü'nde kurduğu laboratuvarda söz konusu parçanın prototip üretimini gerçekleştirdi. Bin santigrat derecenin üzerinde işlevini yerine getirme özelliğine sahip türbin kanadının yerli ürüne dönüştürülmesiyle milli uçak üretiminde en kritik safhalardan biri de aşılmış olacak.
Özellikle havacılık alanında ilerlemek için nikel-tek kristal teknolojilerine sahip olunması gerekiyor. Sürünme ve yorulma gibi mekanik özelliklerin açığa çıktığı durumlarda herhangi bir malzeme kullanma ihtimali olmadığı için bu teknolojiye sahip olunması önem taşıyor. Aksi takdirde herhangi bir malzemenin yüksek sıcaklıklarda ve mekanik özellikler gerektiren yerlerde kullanma ihtimali bulunmuyor. Bu kritik teknolojilere sahip olunmadığı takdirde ambargo gibi durumlarda satın alınamıyor.
Bundan yola çıkılarak Kalkınma Bakanlığı’nın desteği ve TÜBİTAK MAM'ın kendi imkanlarıyla bir altyapı oluşturuldu. Proje desteğiyle vakum indüksiyon ocağı alındı ve bu ocakta uçaklara yönelik tek kristal nikel esaslı türbin kanadı geliştirildi ve bu Türkiye'de ilk defa yapılmış bir proses oldu. Bundan sonraki aşamada kaplama proseslerinin de gerçekleştirilmesi gerekiyor ki üretilen uçak motoru yüksek sıcaklıklarda uzun süre dayanabilsin. Bununla ilgili altyapının önümüzdeki 1-2 senede tamamlanması hedefleniyor. O zaman teknolojinin tamamına sahip olunacak. Bu kapsamda TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü'nde üretilen tüm teknolojik bilgi birikimi kamu yararına ülkemiz sanayisine aktarılacak. Söz konusu teknoloji ile yüksek miktardaki döviz kaybının da önüne geçilecek.
GT-I8190 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi