Mikado Vbar Neo -- Elektrik Governor Ayarı

Rasim Öztürk

RcFanatik
Katılım
9 Mar 2013
Mesajlar
7,008
Tepkime puanı
12,194
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
Vbar Neo ünite governoru kullanmayı düşünen arkadaşlar için, elektrik governor ayarlamayı adım adım anlatmaya çalışacağız. Burada en önemli parametreler "statik" olanlardır.

** Throttle endpoints
** Basic Throttle
** Collective Add
** Min. Limit
** Runup
** Auto (Bailout) Throttle

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi bunlar ne anlama geliyor, buna bakalım;



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu diyagramda collective ve throttle'ın birbirine bağımlılığını görüyoruz. Bildiğiniz gibi bu diyagramın alt çizgisinde motor durur.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir uçuş "bank"ında, biz her zaman burada anlatılan parametrelerle tanımlanan üç noktalı, v-şekilli bir throttle curve kullanırız. Governor devrede değilken... (rpm kablosu takılmamış durum)

Bu değerleri (basic throttle, collective add) belirlemek için, governor kapalı durum düşünülerek kullanılan değerlerden faydalanılabilir. (basic throttle+min limit= v-curve deki en düşük değer, collective add= point1 - point2)



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yukardaki diyagrama ek olarak, governor devreye girdiğinde (throttle minimum limiti aştığında ve sensör tarafından geçerli bir rpm sinyali verildiğinde); throttle curve belirli bir integral kadar ötelenir. Amaç, istenen kafaturu için gerekli yüksekliği elde etmektir. Eğer throttle curve çok yüksek ayarlanmışsa (basic throttle değeri çok yüksekse) , rpm önce aşırı artacak (overshoot), ardından integral tarafından geri düşürülecektir.




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bizim governorlu bir operasyondaki kontrol çevrimi parametremiz "Gain" olarak adlandırılır. Bu Proportional gaindir, kısa süreli bir değerdir. Aşırı fazlalığı yüksek salınımda titreşen bir rpm değerine neden olur, aşırı düşüklüğü ise rotorda stabil bir rpm değeri veremez.

Gain tarafından kullanılan throttle aralığını sınırlandırmak için P limiter lar vardır. (P limit + ve P limit -)



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol





Şimdi de eğer gerekirse bu değerleri nasıl kurcalayacağımızı öğrenelim. Örneğin dişli oranı yüksek bir helide low rpm için vs..

1. RPM sinyal kablosunu çıkarın.
2. Motoru çalıştırın.
3. Sıfır derece açıya kadar spoolup a devam edin.
4. Kafaturunu ölçün. (takometre ile)
5. İlk rpm değerinizi yakaladığınızda Basic Throttle değerini belirleyin.
6. Hovera kalkın.
7. Kafaturu aynı kalıyor gibi hissettiğinizde (sadece dinleyin), collective add değerini belirleyin.
8. Bu değerleri not alın ve her bir kafaturu için (maksimum 3) ayrı ayrı adım 4-8 arasını tekrarlayın.
9. Motoru durdurun.
10. Hedeflenen rpm ve bank için değerleri girin.
11. Minimum limiti basic throttle değerinin yaklaşık 20 birim altı olarak ayarlayın. Ama hiçbir şekilde 10 birimin altına düşürmeyin.
12. Sticki sıfır derece açı pozisyonuna getirin.
13. Motor switchini "run" pozisyonuna getirin.
14. Eğer spoolup çok hızlı gerçekleşiyorsa, governor acceleration limit'i 1 veya 2 değerine düşürün (default değeri 3). Ama bunu düşürmek aynı zamanda "autoratation recovery acceleration"u da düşürecektir.
15. Hovera kalkın, ayarlanmış bütün rpm değerlerini deneyin.
16. En düşük rpm de bir tırmanış ve hızlı alçalış gerçekleştirin.
17. Eğer motor (rotor değil) aşırı hızlanıyorsa (overspeed), "P lim -" değerini düşürün. Eğer ani collective komutlarında yeterli itkiyi sağlayamıyorsa, bu değeri arttırın. Hiç güç olmamasındansa, biraz overspeed daha kabul edilebilirdir.
18. Autorotation bailout u test edin. Bunun için minimum throttle (governorun devreye girdiği throttle) ile sıfır throttle arası bir yerde olması tercih sebebidir. Örneğin minimum limitin 10-20 birim altı ayarlanabilir ama 10 değerinden aşağı ayarlanmaması tercih sebebidir. (autorotation bailout vbar neolardaki bir özellik. üç banka ek olarak dördüncü bir bank gibi, çok düşük bir esc yüzdesi ayarlanıyor, motor autorotationdan farklı olarak hiç durmuyor. Bir nevi iniş yardımcısı...)


Bu kadar :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet ATICI
Mikado Vbar Neo -- Elektrik Governor Ayarı

Biri Rasim'i durdursun :bravo: :halay: Bu gidişle herkes birer NEO sahibi oluncaya kadar eylemleri devam edecek gözüküyor :RCKolik:
 
Mikado Vbar Neo -- Elektrik Governor Ayarı

Daha macrocell'lere hiç girmedik bile Mehmet abi :D Detay çok...
 
Mikado Vbar Neo -- Elektrik Governor Ayarı

eline saglık rasim çok önemli ve işe yarıyacak bilgiler, paylaşım için teşekkürler durmak yok yola devam ;D
 
Son zamanlarda vbar controle geçiş yaptıktan sonra ünite gov kullanmaya başladım ve gayet başarılı buldum.Standart ayarla ile motor ve esc esc gov. biraz fazla ısınıyor ayarları kurcalayarak çözmeyi planlıyorum. Yanlız esc üzerinden yaptığımız motorun başlangıçta ne kadar tork uygulayacağı ile ilgili ayar parametresi sanırım start up power yani 1 ile 7 arasında ayar yapılabiliyor ama hangisini denediysem istediğim verimi alamadım.Yani ilk motor dönmeye başlayınca bir kaç saniye sonra birden hızlanıyor ve model kendini sağa doğru çeviriyor. Esc üzrinde soft start ayarlı.Biraz daha kurcalıyacam ama bakalım ne olacak, motor ve esc ısısını çözmek için timing ayarı ile başlıyacam istediğim değerleri yakalıyamazsam ünite gov advante ayarlarını kurcalayacam bakalım :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Esc uzerinde soft start kullaniyorsan, esc softstarti bitene kadar unite gov’un devreye girmemesini saglamalisin Fatih. Brain gov ayar videolarinda bahsetmistim kisaca.

Unite gov kullanirken escyi tamamen unitenin emrine birakmak en temizi. Softstarti da unite uzerinden verebiliyorsan escyi direk ucak yada multi moduna al.

Veremiyorsan eger, bir sekilde unite gov devreye girmeden escnin softstarti bitirmesi icin escye zaman kazandirman lazim. Ben eskiden skookum ile oyle yapmistim. Skookumda softstart yoktu. Brainde var, esc ile hic ugrasmiyorum. Vbar nasil hic bilmiyorum ama :)

Sicaklik derken, ne kadar sicakliktan bahsediyoruz? Havalar isindi malum. Benim motorlar elimi rahatca uzerinde tutamayacagim kadar isiniyor. Ama olcude 50-55 dereceler demek bu (olctum :) ) Yani motor icin hicbir sey demek kisaca. Motorlar cok ciddi sicakliklara dayanabilir, en kotu motorun bile 80-90 dereceleri hic takmamasi lazim.
 
Esc uzerinde soft start kullaniyorsan, esc softstarti bitene kadar unite gov’un devreye girmemesini saglamalisin Fatih. Brain gov ayar videolarinda bahsetmistim kisaca.

Unite gov kullanirken escyi tamamen unitenin emrine birakmak en temizi. Softstarti da unite uzerinden verebiliyorsan escyi direk ucak yada multi moduna al.

Veremiyorsan eger, bir sekilde unite gov devreye girmeden escnin softstarti bitirmesi icin escye zaman kazandirman lazim. Ben eskiden skookum ile oyle yapmistim. Skookumda softstart yoktu. Brainde var, esc ile hic ugrasmiyorum. Vbar nasil hic bilmiyorum ama :)

Sicaklik derken, ne kadar sicakliktan bahsediyoruz? Havalar isindi malum. Benim motorlar elimi rahatca uzerinde tutamayacagim kadar isiniyor. Ama olcude 50-55 dereceler demek bu (olctum :) ) Yani motor icin hicbir sey demek kisaca. Motorlar cok ciddi sicakliklara dayanabilir, en kotu motorun bile 80-90 dereceleri hic takmamasi lazim.
Öncelikle cevap için çok teşekkürler Emre, motor ve esc sıcaklığı galiba kullanım göre normal ben biraz eyvamlıyım bu konu da, soft start konusunda dediklerini yapıcam yani bakıcam vbar da var mı veya nasıl ayarlanıyor bakalım inşallah çözerim tekrar teşekkür ederim :saygilar:
 
Ünite gov kullanıyorken esc soft start tamamen devre dışı bırakmak gerekiyor Emre abinin dediği gibi... Hobbywing bi ara bi çalışmalar yapıyordu bu konuda ama ses çıkmadı sonra... Sözde bilinen üç dört ünite governoru için tail kick problemlerini çözen onların governorlarıyla uyumlu çalışan bir güncelleme geliştireceklerdi.
 
Fatih Abi o motor senin vahşi uçuşandan isiniyordur :lollol: bence gurur duymalısın.

Emre abininde dediği gibi standart 3d ucusundan sonra özellikle sıcak havalarda ısınan motor gayet normal,benimde ,Dinçer abinin de motoru ısınıyor.(el değmiyor)
 
... Hobbywing bi ara bi çalışmalar yapıyordu bu konuda ama ses çıkmadı sonra... Sözde bilinen üç dört ünite governoru için tail kick problemlerini çözen onların governorlarıyla uyumlu çalışan bir güncelleme geliştireceklerdi.

130A v4'te cok sertti spoolup'taki tailkick, esc rahmetli olmadan once :D Buyuk escler ne durumda bilemiyorum ama 50A v3 esc guncel surumde bir miktar tailkick yapiyor halen. Sirf bu yuzden esc gov.a cevirmeyi dusunuyorum onu. Zaten kucuk modellerde pek bi fark hissedilmiyor.
 
Fatih Abi o motor senin vahşi uçuşandan isiniyordur :lollol: bence gurur duymalısın.

Emre abininde dediği gibi standart 3d ucusundan sonra özellikle sıcak havalarda ısınan motor gayet normal,benimde ,Dinçer abinin de motoru ısınıyor.(el değmiyor)
Yok Ali o kadar uçuşumuz yok keşke olsa oda ayrı :) yani tamam ısı normal diyelim aynı uçuş karekteri ile esc gov neden bu kadar ısınmıyordu acaba ünite gov rpm yi daha iyi kontrol ettiği için yani rpm daha iyi tutunduğu için olabilir mi acaba
 
130A v4'te cok sertti spoolup'taki tailkick, esc rahmetli olmadan once :D Buyuk escler ne durumda bilemiyorum ama 50A v3 esc guncel surumde bir miktar tailkick yapiyor halen. Sirf bu yuzden esc gov.a cevirmeyi dusunuyorum onu. Zaten kucuk modellerde pek bi fark hissedilmiyor.
Ünite üzerin bir kaç bişey var aklımda deneyecem bakalım. Yani olmaz ise dediğin gibi multi veya uçak modunda deneyecem esc yi.
 
Yok Ali o kadar uçuşumuz yok keşke olsa oda ayrı :) yani tamam ısı normal diyelim aynı uçuş karekteri ile esc gov neden bu kadar ısınmıyordu acaba ünite gov rpm yi daha iyi kontrol ettiği için yani rpm daha iyi tutunduğu için olabilir mi acaba
Eskiye göre performans nasıl Abi Performans ta artış Var ise gov görevini güzel yapıyor ve haliyle motor ısınıyor diyebiliriz
 
Eskiye göre performans nasıl Abi Performans ta artış Var ise gov görevini güzel yapıyor ve haliyle motor ısınıyor diyebiliriz
Evet Ali tam üstüne bastın bravo:bravo::bravo: yüzde 30 bir fark var diyebilirim çok rahat o yüzden şüphelendim zaten bende:) tabi yinede minimuma indirmekte fayda var ısıyı orasıda ince ayara giriyor uğraşacaz artık buluşmada sende bir kontrol edersin bakarsın:halay::halay::RCKolik:
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Yalçın
Fatih Abi o motor senin vahşi uçuşandan isiniyordur :lollol: bence gurur duymalısın.

Emre abininde dediği gibi standart 3d ucusundan sonra özellikle sıcak havalarda ısınan motor gayet normal,benimde ,Dinçer abinin de motoru ısınıyor.(el değmiyor)
bugün denedim motor 60 derece esc 50 derece piller de 44 derece sıcaklıkta idi, tabi bunlar ıdle 1 2000 devirde. 2100 ıdle 2 de bakacam, soft start çözemedik çalışmalar devam ediyor:D:):saygilar::RCKolik: