Yeni Uçağım Domino

YENİ UÇAĞIM DOMINO

HK kargosu beklememek de mümkün.
Piyasada AA boyutunda NiMh piller mevcut. İdeali Sanyo Eneloop ama ne yazık ki orijinalini bulmak zor. Panasonic Infinium bulunuyor. GP ve Varta gibi diğer üreticiler de yeni nesil, beklemekle şarj yitirmeyen NiMh pilleri piyasaya sundu seneler önce. Önemli olan alırken kapasite masalına kanmayıp LSD (Low Self Discharge) özellikle olanlarını almak. Ayırdedici özellikleri bu seri piller şarjlı halde satılıyorlar. Buradan ayırdedilebilir.
Dört tane AA pili aldık. Peki sonra???
Eğer işi bilen birisi varsa pilleri punto kaynakla bir paket haline getirebilir. Bir servo uzatma kablosu kullanılarak uygun bir konnektör lehimlenip kullanılabilir. Önemli olan her bir kontakt için en az üç kaliteli punto noktası oluşturulması. Tek nokta ile bazen titreşimden ayrılıp uçakta kumanda kaybına yol açılabiliyor.
Diğer bir seçenek, pilleri lehimle birleştirip paket yapmak. Bunun için pil kontaktlarının lehime uygun olması ya da eğelenerek hazırlanmaları gerekiyor. Yeterince yüksek güçlü bir havya ile çok hızlı çalışılırsa iyi sonuçlar alınabiliyor. Yoksa pil fazlaca ısınıp ömründen yitiriyor.
Başka bir tartışmalı seçenek daha var. Bildiğimiz dörtlü pil kutularından kullanmak. Bazıları bu konuda ASLA diyor. Çünkü titreşim sonucu pillerin yerinden oynayabileceğini ifade ediyor. Bazıları için ise tek geçilen bir seçenek. Yıllar önce Orhanlı'da Japon asıllı bir ABD'li modelci ile konuşmuştum. Mutlaka ve mutlaka pil kutusu kullandığını, pilleri bir lastik ya da bant ile sabitlendiğinde, kutup temas uçları yaylı olduğu için mükemmel bir güvenlik sağladığını söylemişti. Hitec Aurora seti içinden de böyle bir pil kutusu çıktığını düşünütsek pek da hatalı olmadığını söylemek mümkün. Özellikle punto ve lehim imkanı olmayan koşullarda bir alternatif olabileceğini düşünüyorum.

Çok konuştum ama bir şey daha var. Eğer Futaba'nın kullandığı Sanyo üretimi sanayi tipi NiCd hücrelerin tazelerinden bulunabilirse hepsinden iyi olur. Çünkü NiCd piller NiMh pillere göre daha yüksek akım kapasitesine sahiptirler ve akım çekildiğinde oluşan gerilim düşmesi çok daha azdır.
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Sümer Abi çok teşekkür ederim. Gerçekten faydalı bilgiler aldım sizlerden ve bu bilgiler doğrultusunda listemi hazırladım.
1) PİL
(ONAYLANDI - SİPARİŞ AŞAMASINDA)
2) ŞARJ ALETİ
(SİZİN ONAYINIZI BEKLİYORUM)
3) BATTERY MONITOR
(SİZİN ONAYINIZI BEKLİYORUM)
4) REGULATOR SWITCH
(SİZİN ONAYINIZI BEKLİYORUM)
5) MOTOR
(ONAYLANDI - ALINDI)
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

1) PİL OK
(ONAYLANDI - SİPARİŞ AŞAMASINDA)
2) ŞARJ ALETİ OK
(SİZİN ONAYINIZI BEKLİYORUM)
3) BATTERY MONITOR LiPo ve LiFe için uygun. Az bekle kullanman gerekenin linkini yazayım
(SİZİN ONAYINIZI BEKLİYORUM)
4) REGULATOR SWITCH Bu uçak için gereksiz.
(SİZİN ONAYINIZI BEKLİYORUM)
5) MOTOR OK
(ONAYLANDI - ALINDI)
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Teşekkür ediyorum Sümer Abi mesajını okur okumaz siparişimi verdim şimdi sabırsızlıkla kargonun gelmesini bekliyorum. :halay: :halay: :halay:

:RCKolik:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Hemen bi uyarı yapayım. Muhtemelen kargodan ilk motor çıkacak. Heyecanla üzerine saldırırken dikkat et! :D :p 55AX'in pervanenin yaslandığı aluminyum diski yerinden çok kolay çıkar. Çıkarken de onu içeride kranka sabitleyen minik metal kama düşebilir. Sonra adamı süründürür. Dikkat et derim! :D
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Sümer Yamaner' Alıntı:
Hemen bi uyarı yapayım. Muhtemelen kargodan ilk motor çıkacak. Heyecanla üzerine saldırırken dikkat et! :D :p 55AX'in pervanenin yaslandığı aluminyum diski yerinden çok kolay çıkar. Çıkarken de onu içeride kranka sabitleyen minik metal kama düşebilir. Sonra adamı süründürür. Dikkat et derim! :D

Tamam abi sağol. ;)
Dikkat etmem gereken başka bir yer, alınca sıkılamam gereken herhangi bir vida civata veya yağlanması gereken herhangi bir yer var mı abi?
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Yine ben :saygilar:

Şimdi de pervane seçimi konusunda engin bilgilerinizden faydalanarak bu linkte bulunan Ömer Abimizin videosunu izledim ve Sümer Abimizin yazdıkarını okudum.

Aldığım motorun özelliklerini OS motorların kendi sitesi olan siteden baktım. Uygun pervane olarak 11*7 düşündüm ve bu doğrultuda Sümer Abimizin verdiği linkten veri girişlerimi yaptım. Diyarbakır yaz aylarında 40 santigrat derecenin altına düşmez. Ancak bu sitede en yüksek sadece 30 santigrat derecenin girilebildiğini gördüm ve karşılığı olan 86 fahrenheit dereceyi girdim.

TABLO 1​
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Hesapla dediğimde sonuç olarak da bu çıktı:

TABLO 2​
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ayrıca Sümer Abimizin anlattığı gibi "Bir pervanenin yük katsayısı şöyle hesaplanır: k=çap*çap*çap*pitch*karekök (pal-1)" yola çıkarak 11*7 iki palli bir pervane için yük kat sayımı k=11*11*11*7*1=9317 olarak hesapladım.

Sorularım şunlar:
1) TABLO 1'de hatalı girdiğim bir veri var ise lütfen söyler misiniz?
2) TABLO 2'de Static Trust'ın %50 çıkması gerekiyorken yani uçağımın ağırlığı 2,8*%50=1.4 kg olması gerekirken 4.48 kg çıktı. Bu neyi etkiler? Ne yapmam gerekiyor?
3) Estimated Flying Speed 106.0 mph = 92.1 çıktı. Sümer Abi bu konuyu tam anlayamadım. Biraz daha detaylı anlatabilir misin?
4) Required engine power 2.851 HP = 2.096 kW çıktı. Benim motorum azami 1.68 HP veriyor. Ama hesaplama daha yüksek çıkıyor. Ne yapmalıyım?
5) Diyarbakır yaz aylarında 40 santigrat derecenin altına düşmez. Bu konu ile ilgili de ne yapmalıyım?

Çok detaya girdim ve başınızı ağrıttım kusura bakmayın. :embarras: Ama Sümer Abi "pervane ebadı özellikle nitro motorlarda çok kritik" dediği için ben de bu konuyu detaylandırıp kafamdaki soru işaretlerini gidermek istedim. Bana her zaman lazım olacağını düşündüğüm ve vereceğiniz bilgiler için şimdiden teşekkür ediyorum. :saygilar:
:RCKolik:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

İsmail BAYAT' Alıntı:
Ayrıca Sümer Abimizin anlattığı gibi "Bir pervanenin yük katsayısı şöyle hesaplanır: k=çap*çap*çap*pitch*karekök (pal-1)" yola çıkarak 11*7 iki palli bir pervane için yük kat sayımı k=11*11*11*7*1=9317 olarak hesapladım.

Sorularım şunlar:
1) TABLO 1'de hatalı girdiğim bir veri var ise lütfen söyler misiniz?
2) TABLO 2'de Static Trust'ın %50 çıkması gerekiyorken yani uçağımın ağırlığı 2,8*%50=1.4 kg olması gerekirken 4.48 kg çıktı. Bu neyi etkiler? Ne yapmam gerekiyor?
3) Estimated Flying Speed 106.0 mph = 92.1 çıktı. Sümer Abi bu konuyu tam anlayamadım. Biraz daha detaylı anlatabilir misin?
4) Required engine power 2.851 HP = 2.096 kW çıktı. Benim motorum azami 1.68 HP veriyor. Ama hesaplama daha yüksek çıkıyor. Ne yapmalıyım?
5) Diyarbakır yaz aylarında 40 santigrat derecenin altına düşmez. Bu konu ile ilgili de ne yapmalıyım?

Çok detaya girdim ve başınızı ağrıttım kusura bakmayın. :embarras: Ama Sümer Abi "pervane ebadı özellikle nitro motorlarda çok kritik" dediği için ben de bu konuyu detaylandırıp kafamdaki soru işaretlerini gidermek istedim. Bana her zaman lazım olacağını düşündüğüm ve vereceğiniz bilgiler için şimdiden teşekkür ediyorum. :saygilar:
:RCKolik:

Hahahaaaa sevdim bu adamı yahu! :D :D :D

Propeller load factor hesabını pervane ebadı ya da pal sayısını değiştireceğimiz zaman kullanıyoruz. Yeni takacağımız ölçünün eskisi ile yaklaşık uyumlu olmasını istiyoruz. Yani senin bu hesabı yapmana şimdilik gerek yok.


1) TABLO 1'de hatalı girdiğim bir veri var ise lütfen söyler misiniz?
Zevkle söylerim. :D RPM olarak 16000 girmişsin. O motor olsa olsa test koşullarında o devri görür. Zaten ikinci dakikada da yeni motor alman gerekir. :) Senin kullanacağın devir yaklaşık 12000 (o da en fazla).
Bu verilerle tekrar hesaplarsak...

Static thrust 2.51 kg
Engine power 1.203 HP
Speed 69.0 knots

2) TABLO 2'de Static Trust'ın %50 çıkması gerekiyorken yani uçağımın ağırlığı 2,8*%50=1.4 kg olması gerekirken 4.48 kg çıktı. Bu neyi etkiler? Ne yapmam gerekiyor?

Hesabın yanlış olduğu için öyle bir thrust rakamı çıktı. Ama bir gün olur da öyle bir thrust ile uçacak olursan söyleyeceğim tek şey "EFENDİ OL" olur. :) Gaz kolunu dikkatli kullan!!!

3) Estimated Flying Speed 106.0 mph = 92.1 çıktı. Sümer Abi bu konuyu tam anlayamadım. Biraz daha detaylı anlatabilir misin?

Gerçekte 69 knot yani yaklaşık 128 km/h oluyor. Tabii bu tahmini bir rakam. O sürate ulaşacak olursan elindeki uçak muhtemelen havada dağılır. :)

4) Required engine power 2.851 HP = 2.096 kW çıktı. Benim motorum azami 1.68 HP veriyor. Ama hesaplama daha yüksek çıkıyor. Ne yapmalıyım?

Bu da yeni hesaplama ile çözüldü. Ama tut ki böyle bir sonuç aldın. Bu ne demek? O motor o devri çeviremeyecek demek (ki zaten 16000 çeviremez). :)

5) Diyarbakır yaz aylarında 40 santigrat derecenin altına düşmez. Bu konu ile ilgili de ne yapmalıyım?

Uçuşa sabah serininde ya da akşam üzerleri gitmeli, sahada bol sıvı tüketmelisin. :D :p :D
Şaka bir yana motor ve uçak performansın bundan olumsuz etkilenecek ama ciddi bir sorun olmaz.


Sıcak havada motoru fazlaca zorlamamak için daha düşük devirlerde kullanmak mantıklı olur. 55AX için 11*7 pervane tabii ki kullanılabilir ama motoru devir sınırlarına götürüp zorlarsın. Bence hiç gerek yok. O motor 12*6 pervane ile çok daha keyifli çalışır.
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

İsmail kardeşim, ben öncelikle üreticinin tabsiye ettiği sınırlar içinde kalmayı tercih ederim. Senin motorun yeni olacağı için, ilk önce üreticinin rodaj için tavsiye ettiği pervaneyi almanı öneririm. Bir de pervane biraz sarf malzemesi sınıfındandır. Farklı ölçülerde, ama tavsiye edilen sınırlar inde bir kaç tane almanı tavsiye ederim. Genel kural olarak, büyük çap küçük hatve (pitch) nispeten yavaş, küçük çap büyük hatve hız için uygundur. Senin modelin bir eğitim modeli olduğu için öyle hız yapması gerekmiyecektir. 11*7'nin yanında yakın ölçülerden de sipariş verebilirsin. Öte yandan, pervane seçiminde tam kararı değişik pervaneler ile bir kaç uçuş yaparak verebilirsin. Sıcaklık konusunda ise, muhtemelen motorun os#8 buji ile gelecektir, ben olsam bir tane de soğuk buji sipariş verirdim.


iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Sümer Abi öncelikle çok sağol. :saygilar:
Çok detaya girmişim ben şimdi farkettim. Kısaca 12*6 iki palli pervane kullanmalıyım işte. :lol: :lol: :lol:

Ama bilmek en doğru olanı diye düşünüyorum abi. %p

Şimdi hesap doğru çıktı. Girilen değerler:

TABLO 1​
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Çıkan sonuç:

TABLO 2​
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Tekrar teşekkür ediyorum Sümer Abi. Bana göre çok değerli ve sabırlı bir insansın. Ben de seni tanımadan sevdim. Sağol varol abi. :saygilar:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Omer Erkan' Alıntı:
İsmail kardeşim, ben öncelikle üreticinin tabsiye ettiği sınırlar içinde kalmayı tercih ederim. Senin motorun yeni olacağı için, ilk önce üreticinin rodaj için tavsiye ettiği pervaneyi almanı öneririm. Bir de pervane biraz sarf malzemesi sınıfındandır. Farklı ölçülerde, ama tavsiye edilen sınırlar inde bir kaç tane almanı tavsiye ederim. Genel kural olarak, büyük çap küçük hatve (pitch) nispeten yavaş, küçük çap büyük hatve hız için uygundur. Senin modelin bir eğitim modeli olduğu için öyle hız yapması gerekmiyecektir. 11*7'nin yanında yakın ölçülerden de sipariş verebilirsin. Öte yandan, pervane seçiminde tam kararı değişik pervaneler ile bir kaç uçuş yaparak verebilirsin. Sıcaklık konusunda ise, muhtemelen motorun os#8 buji ile gelecektir, ben olsam bir tane de soğuk buji sipariş verirdim.

Ömer abi soğuk buji olarak OS A5 uygun mu?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ömer Abi bir de Sümer Abi 12*6 iki palli pervaneyi uygun görmüş. Ben de bu doğrultuda uçağıma ve motoruma zarar vermeyecek şekilde 12 çap 6 ve 7 hatve pervane alayım mı? Birkaç tane sipariş vereyim elimde bulunsun diye düşünüyorum.
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Konu çok ilgi çekici oldu, ansiklopedik kıvamda ilerliyor :)

İlgiyle takip ediyoruz heliciler olarak :saygilar: