Yeni Uçağım Domino

YENİ UÇAĞIM DOMINO

Bu arada sitede çift yıldız olmuşum :halay: :halay: :halay: :halay: :halay:
Gerçekte üç yıldızım olsa da modelcilikte çömezim işte :lollol: :lollol: :lollol:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Ben beş yıldızla yarbay sayılırım :D

Gerçekte dediğiniz gibi çömezim ben de... Nice iki yıldızlı abilerimiz var, aslında on yıldızlık bilgi ve tecrübeye sahipler... Forumun bi görseli yıldız, çok bi mana ifade etmiyor ;)
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Rasim Öztürk' Alıntı:
Konu çok ilgi çekici oldu, ansiklopedik kıvamda ilerliyor :)

İlgiyle takip ediyoruz heliciler olarak :saygilar:

Ben de senin gibi düşünüyorum Rasim kardeşim. %p
YENİ UÇAĞIM DOMİNO başlığın içerisinde birçok başlık yer almaya başladı. Uçaktan girdik, motor, pil, pervane, buji derken bakalım sonu nereye gidecek. :yuppi:

Rasim Öztürk' Alıntı:
Ben beş yıldızla yarbay sayılırım :D

Gerçekte dediğiniz gibi çömezim ben de... Nice iki yıldızlı abilerimiz var, aslında on yıldızlık bilgi ve tecrübeye sahipler... Forumun bi görseli yıldız, çok bi mana ifade etmiyor ;)

Zaten daha uçağı toplarken 2 yıldız verdi. Uçurunca ne yapacak beni çok merak ediyorum. :lol: :lol: :lol:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Zafer ŞAHİN abi gördüm yazdığımı beğendin ;)
Çömez olduğumu biliyorum ve söylüyorum bak sakın daha yeni terfi etmişken rütbemi sökme bak :lollol: :lollol:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

OS artık o resimdeki gibi adlandırmıyor bujileri. ( ) Eski A5 şimdilerde No 10 olarak satılıyor. 55AX için falza soğuk kaçabilir ve motor düşük devirde stop etme eğilimine girebilir. 55AX için ideal buji No 8 aslında. Şimdi acaba "abi sıcak buji soğuk buji ne iş?" sorusunu beklesem mi yoksa doğrudan açıklasam mı? :D :p

Kısaca...
Sıcak buji düşük devir ve rölanti tarafına iyi gelir. Soğuk buji üst devire iyi gelir. Küçük motorların silindir kafaları ısıyı yeterince tutamadıkları için çabuk soğurlar. Bu nedenle daha sıcak buji kullanılır ki hemen sönüp motoru stop ettirmesin. 0.25 - 0.46 arası motorlarda bu nedenle eski A3 şimdi No 6 denilen buji uygun olur. 0.40 - 0.55 için ara sıcak ( :D ) No 7 kullanılabilir. Motor hacmi arttıkça motor kafası ısıyı daha uzun süre muhafaza edebilir. Ama aslında çok daha önemli bir nokta var. Genelde 0.90'dan itibaren motorlar segmanlı oluyor. Daha küçük iki zamanlılar ise ABC, ABN gibi adlarla adlandırılan sisteme sahip. Bunlarda gömlek tepeye doğru konik olarak daralır. Sıkıştırma bir segmana gerek kalmadan bu şekilde sağlanır. Motor ısınınca gömleğin çift katmanlı metali farklı genleşip silindiri konikten silindirik geometriye döndürür.
Eeee...? :)
Eeee'si şu: Hızlı soğuyan bir kafa hızla konik forma dönüp pistonu sıkıştırarak stopa yol açabilir. Halbuki segmanlı motorda böyle bir sıkışma söz konusu değildir. O nedenle daha soğuk buji kullanarak daha yüksek devir ve güç elde edilebilir.
Sonuçta 0.55 ve üzeri motorlar için no 8 buji idealdir.

Haaa... Sakın Ömer Bey'in yazdıklarına itiraz ettiğimi sanmayın. Aksine onu destekliyorum. Sadece temel başlangıç noktasını doğru belirlemek adına yazdım. Değişik yakıt, hava koşulları, pervane vs kombinasyonları denenirken değişik bujiler de denenmelidir. Ne zaman? Motorun çalışma ve ayarı ile haşır neşir olunduktan ve artık sahada temel sorunları farkedip çözebiliyor seviyeye geldikten sonra. :D
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Sümer Yamaner' Alıntı:
OS artık o resimdeki gibi adlandırmıyor bujileri. ( ) Eski A5 şimdilerde No 10 olarak satılıyor.

Abi kendimi eski bir modelci gibi hissetim şimdi :thumbup:

Sümer Yamaner' Alıntı:
Şimdi acaba "abi sıcak buji soğuk buji ne iş?" sorusunu beklesem mi yoksa doğrudan açıklasam mı? :D :p

İyi ki beklememişin abi kesin sorardım. :lollol: :lollol:

Abi ellerine sağlık. Çok güzel bir açıklama olmuş gerçekten. :saygilar:
Buji ve pervaneyi de hallettiğimize göre bakalım sırada YENİ UÇAĞIM DOMINO'da bekleyen hangi konu var. :rolleyes: :rolleyes:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Şeyy bi de sağ stick geri çekilince yükseliyo haberin olsun. :D

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Sümer bey'in yazdıkları tamamen doğru ve işin perde arkasını açıklıyor, bilmeden olmaz! Ben ise biraz daha "alaylı" tabir ettiğimiz türdenim, yani hissiyata göre hareket ederim. Biraz da sağlamcıyımdır. Bu nedenle elimde "ahval ve şeraite" göre kullanılabilecek değişik malzemeler bulundururum. O nedenle tavsiyede bulunmuştum. Ama her konuda başlangıç noktası olarak üreticinin tavsiyelerini uygularım. Sonrasında da, elimdeki ne olursa olsun, makina, araba, bilgisayar, model uçak, motor vs vs, yapabileceklerini bilmek ve en üst verimi alabilmek için onu iyi anlamaya/tanımaya çalışırım. Şu an senin için de temel malzeme ve bilgileri edinmek yeterli olacaktır, sonrası?... Deneyim kazandıkça kendi değerlendirmelerini yapacak ve ne yapman/alman gerektiğine daha kolay karar verebileceksin! Bu iş o kadar geniş ki...
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

sumeryamaner' Alıntı:
Şeyy bi de sağ stick geri çekilince yükseliyo haberin olsun. :D

Tamam abi :lollol: :lollol: :lollol: :lollol:

Omer Erkan' Alıntı:
Sümer bey'in yazdıkları tamamen doğru ve işin perde arkasını açıklıyor, bilmeden olmaz! Ben ise biraz daha "alaylı" tabir ettiğimiz türdenim, yani hissiyata göre hareket ederim. Biraz da sağlamcıyımdır. Bu nedenle elimde "ahval ve şeraite" göre kullanılabilecek değişik malzemeler bulundururum. O nedenle tavsiyede bulunmuştum. Ama her konuda başlangıç noktası olarak üreticinin tavsiyelerini uygularım. Sonrasında da, elimdeki ne olursa olsun, makina, araba, bilgisayar, model uçak, motor vs vs, yapabileceklerini bilmek ve en üst verimi alabilmek için onu iyi anlamaya/tanımaya çalışırım. Şu an senin için de temel malzeme ve bilgileri edinmek yeterli olacaktır, sonrası?... Deneyim kazandıkça kendi değerlendirmelerini yapacak ve ne yapman/alman gerektiğine daha kolay karar verebileceksin! Bu iş o kadar geniş ki...

Ömer Abi benim için sizin söylediğiniz her şey ağzınızdan çıkan her kelime önemli ve değerli. Benden deneyimlerini, tecrübelerini, bilgilerini, sevgilerini esirgemeyen ve bildiklerinin daha fazlasını sabırla anlatan hatta bilmeseler bile önce kendileri öğrenip sonra bana sabırla anlatacaklarından da emin olduğum hobi tutkunu siz abilerim ve kardeşlerim olduğu sürece ben bıkmadan usanmadan öff bile demeden öğrenmeye açığım. Hatta şunu söyleyebilirim. Şakalardan bile bir şeyler öğrenmeye çalışıyorum. Örneğin helide hem yatay hem dikey pervanenin olduğunu biliyordum ama hiç dikkat etmemiştim. Bu konuya da dikkatimi çekip abilerim öğrettiler diyebilirim. Sen merak etme abi bana her bilgi her zaman lazım. %p

Biz Polis Akademisi Güvenlik Bilimleri Fakültesi'nde okurken Ceza Hukuku'nda isim yapmış Ordinalist Profesör olmuş, kendi bildiklerinin yanında bütün tecrübelerini bize aktarmak ve öğretmek için çaba gösteren bir hocamız vardı. Bir gün bir dersimizde bir konu oldu ve "Benim bildiklerim ayaklarımın altındakiler, bilmediklerim kafamın üstündekiler kadardır." dedi. Ben de bunu kendime prensip edindim ve her zaman öğrenmek için çaba gösterdim. O yüzden her bilgiye herkesin tecrübesine ihtiyacım var ve öğrenmek istiyorum. Çünkü bilmiyorum. Bir gün öğrensem de benim bildiklerim ve tecrübelerim ayaklarımın altındakiler, sizin bildikleriniz ve tecrübeleriniz kafamın üstündekiler kadardır abi. :saygilar:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Öncelikle Ismail gercekten tebrik ederim. Zira uçakci olarak olaylara aynen bir Helici hassasiyeti ile yaklaşık cok guzel sorular sorup guzel yorumlar yapıyorsun :)

Bu cok alışılmış bir durum olmayınca gercekten farkını kısa sürede ortaya koydun, aynen devam kardeşim :halay:

24 saat foruma girmedik yine guzel sorular sorulup guzel cevaplar verilmiş. PC basına geçince guzel bir düzenleme yapalım da bu önemli detaylar arada kaynamasın :RCKolik:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Öncelikle Ismail gercekten tebrik ederim. Zira uçakci olarak olaylara aynen bir Helici hassasiyeti ile yaklaşık cok guzel sorular sorup guzel yorumlar yapıyorsun :)
Bu cok alışılmış bir durum olmayınca gercekten farkını kısa sürede ortaya koydun, aynen devam kardeşim :halay:

Sağol abi %p
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

OS MAX 55AX motoruma kavuştum. :halay: :halay: :halay: Ama Sümer Abi öyle bir korku verdi ki sadece kutunun kapağını açıp içine bakıp geri kapattım :lollol: :lollol:

Şimdi yine sizlerden öğrenmek istediklerimle karşınızdayım :thumbup:

Daha önce açılmış olan bu konuyu da okuduktan sonra benzinli motorlar için rodajın nasıl yapılması gerektiğini öğrendim. Bu konunun içerisinde her ne kadar bu konuda Sümer Abi Glow Uçak Motorlarının rodajı ile ilgili bilgi ve tecrübelerini paylaşmış olsa da yine de konunun yapılan bilgi ve tecrübe paylaşımlarının Benzinli Motorlara öncelik tanındığını gördüm. Yine de sizlerden ricam Glow Uçak Motorların Rodajı ile ilgili daha önceden açılmış olan bir konu var ise bana linkini gönderebilir misiniz? Benim gözümden kaçmış olabilir. :embarras:

Bir de bu rodaj ile ilgili araştırmalarımı yaparken bu siteden bir yazıya rastladım ve sizinle paylaşmak istedim.

"Motor Bakımı​
Nitrolu yakıtla çalışan motorlar bazen tam bir baş belası olabilirler. Umarım bu rehber karşılaşabileceğiniz sorunlarda size yardımcı olabilir. Pek çoğumuz motorlarla ilgili önemli bilgileri zor yoldan öğrenmişizdir. Şimdi bu mekanik yaratıkların gizemlerine bazı temel bilgileri öğrenerek giriş yapalım. Tüm mekanik araçlar var oldukları süreçte üç aşamadan geçerler.
1. Rodaj
2. Nominal aşınma
3. Bozulma
Bizim arzumuz ikinci safhayı olabildiğince uzatabilmek ve yıllar boyunca sorunsuz bir şekilde motorumuzdan faydalanmaktır. Bu hedef için aşağıda bazı ipuçlarını bulacaksınız.
BİRİNCİ AŞAMA: MOTORUN RODAJI Tüm motorlar yep yeni oldukları dönemde sevgiyle yaklaşılmak isterler. Marangozlar çalışmalarında 1/16 inçlik bir hata payının tolerans sınırları içerisinde olduğunu kabul ederler. Bu motorlar ise bir inçin 0.001’i kadar hassasiyetleri tolerans sınırları içerisinde kabul edecek şekilde üretilirler. Motorun ne kadar kaliteli olduğu bir anlam ifade etmez. Nominal aşınma döneminde yaşayabilmesi için motorun mutlaka rodaj işleminden doğru şekilde geçmesi gerekmektedir. Rodaj sırasında kullanılacak olan benzin son derece önemlidir. Benzin içerisinde en az %18 oranında yağ olmalıdır. Rodaj için asla yüksek nitrolu benzin kullanmayınız. Hem paranızı hem de motorunuzu korumuş olursunuz. %25 veya daha nitro içeren benzinleri tercih edin. Her zaman yeni benzin kullanın. Kesinlikle 6 ay veya daha uzun süredir beklemiş benzini rodajda kullanmayın. Beklemiş benzinde yoğunlaşma (kondensasyon) meydana gelebileceğinden motorunuza sorun çıkarabilir ve ayrıca paslanmasında rol oynayabilir. Benzinin karbüratörünüze ulaşmadan önce bir şekilde filtreden geçtiğini teyit edin. Birçok insanın yakıt hatlarındaki kirden dolayı iğneyi olması gerektiği gibi ayarlayamadıkları bilinen bir durumdur. Bu onları karbüratör ve yakıt sistemlerindeki pisliği temizleyinceye kadar çıldırtan bir durumdur. Bujiler kullanılıp atılan ürünlerdir. Her zaman yanınızda yeterli miktarda yeni bujiniz olmalıdır. O.S. bujileri piyasada hem güvenilir hem de performansları açısından en çok tavsiye edilen bujilerdir. Bir nitro benzinli motorun rodajına başlarken motoru üzerindeki tüm vidaların sıkıca yerlerine oturduğunu öncelikle kontrol edin. Daha önceleri gevşek vidaların bulunduğu motorlarla karşılaşılmıştır. Üreticiler de hata yapabilirler. Aslında benim en çok önereceğim motorun manifoldunu tutan tüm vidalarının sökülerek Kırmızı Loctite konularak yeniden sıkıca yerlerine yerleştirilmeleridir. Ancak bunu yaparken sıvıyı vidanın tüm bölgelerine yaymayın. Vibrasyonla gevşeyebilecek tüm vidalara Mavi Loctite sürünüz. Kırmızı renklisi daha kalıcı bir yapıya sahip olup ısı olmayan yüzeylerde onu açabilmeniz daha zor olacaktır. Bujiyi motordan ayırıp motor içerisine birkaç damla “after run oil” damlatınız. Bu ilk çalıştırmada motorun yağsız çalışmasını önleyecek ve ömrünün uzamasına büyük bir katkı yapacaktır. Bu yağların içerisinde genellikle korozyonu önleyen inhibitörler vardır ve silindir ile krank milinin korunmasında son derece yardımcıdırlar. Benzinin yanmasından ortaya çıkan bir yan ürün olan hidroklorik asit eğer motorunuza bu yağlardan damlatmayı ihmal ederseniz motorunuzu kelimenin tam manasıyla yiyecektir. Bu işlemlerden sonra bujiyi yerine oturtun ve iğnenizi üç tur açın. Motor çalıştığı zaman onun olabildiğince zengin çalışmasını istiyoruz. RPM olabildiğince düşük tutulmalıdır. İlk rodaj sırasında motoru asla tam gazda çalıştırmayınız. Tüm parçaların birbirleriyle uyum içerisine gelirken işlemin olabildiğince kibarca gerçekleşmesini arzu ediyoruz. İlk depo benzini yakarken kibarca gaz kolunu öne geri oynatarak RPM’i değiştiriniz. Bu durum motorda “sıcak nokta”ların oluşumunu engelleyecektir. Buji ısıtıcınızı ilk deponun tüketilmesi sırasında bujinize takılı bırakabilirsiniz. Bu motorunuzun arzu edildiği kadar zengin çalışmasına yardımcı olacaktır. Rodaj işleminin tam olarak bitmesi için üç depo benzini tüketmeniz gerekmektedir. Üçüncü deponun tüketilmesi sırasında buji ısıtıcıyı çıkarın ve iğne ayarını fabrika önerisine göre ayarların. Üçüncü depo da bittiğinde artık sorunsuz bir motor için gerekli işlemleri tamamlamış oluyor ve uçmaya hazır hale geliyorsunuz.
İKİNCİ AŞAMA: NOMİNAL AŞINMA İster iki zamanlı, ister dört zamanlı motorunuz olsun, her zaman egzozdan çıkacak beyaz dumana dikkat etmeniz gerekecektir. Mutlaka iyi bir beyaz duman görmelisiniz. Duman yoksa motor fakir çalışıyor demektir ve siz motorun ömrünü kısaltıyorsunuz demektir. Motor fakir çalışıyorsa ısı yükselmiştir ve yükselen ısı kötüdür. Hava Filtresi: Bir motorun en önemli yıkıcı faktörünün kir ve pislik olduğu bir sır değildir. Motor parçaları içerisindeki yataklarda oluşan problemlerin neredeyse %50 kadarı pisliklerin motora girmesi neticesinde ortaya çıkmaktadır. Hava filtreleri 15 mikron boyutundaki partiküllere kadar içeri alınan havayı temizlemekte ve motorun ömrünün uzamasına katkı sağlamaktadırlar.
ÜÇÜNCÜ AŞAMA: BOZULMA Yukarıda tarif edilen yöntemlere uyulduğu durumlarda anormal şartlar dışında motorlar torunlarınıza bile uçuş yaptıracak kadar uzun ömürlü olabilirler. Eğer motorlarınıza hoyratça bakarsanız gereksiz bir şekilde erkenden değiştirmek ve yenilerini almak zorunda kalırsınız. Bu da gereksiz yere para harcamanız anlamına gelecektir. Kazasız, kırımsız, zevkli ve heyecanlı uçuşlar diliyorum.
Barlas N. Aytaçoğlu"​

Bu yazıyı maddeler halinde sıralayacak olursak:
1-) Motorlar bir inçin 0.001’i kadar hassasiyetleri tolerans sınırları içerisinde kabul edecek şekilde üretilirler. Motorun ne kadar kaliteli olduğu bir anlam ifade etmez. Nominal aşınma döneminde yaşayabilmesi için motorun mutlaka rodaj işleminden doğru şekilde geçmesi gerekmektedir.
2-) Rodaj sırasında kullanılacak olan benzin son derece önemlidir. Benzin içerisinde en az %18 oranında yağ olmalıdır. Rodaj için asla yüksek nitrolu benzin kullanmayınız.
3-) Her zaman yeni benzin kullanın. Kesinlikle 6 ay veya daha uzun süredir beklemiş benzini rodajda kullanmayın. Beklemiş benzinde yoğunlaşma (kondensasyon) meydana gelebileceğinden motorunuza sorun çıkarabilir ve ayrıca paslanmasında rol oynayabilir.
4-) Benzinin karbüratörünüze ulaşmadan önce bir şekilde filtreden geçtiğini teyit edin.
5-) Her zaman yanınızda yeterli miktarda yeni bujiniz olmalıdır.
Omer Erkan' Alıntı:
İsmail kardeşim, ben öncelikle üreticinin tabsiye ettiği sınırlar içinde kalmayı tercih ederim. Senin motorun yeni olacağı için, ilk önce üreticinin rodaj için tavsiye ettiği pervaneyi almanı öneririm. Bir de pervane biraz sarf malzemesi sınıfındandır. Farklı ölçülerde, ama tavsiye edilen sınırlar inde bir kaç tane almanı tavsiye ederim. Genel kural olarak, büyük çap küçük hatve (pitch) nispeten yavaş, küçük çap büyük hatve hız için uygundur. Senin modelin bir eğitim modeli olduğu için öyle hız yapması gerekmiyecektir. 11*7'nin yanında yakın ölçülerden de sipariş verebilirsin. Öte yandan, pervane seçiminde tam kararı değişik pervaneler ile bir kaç uçuş yaparak verebilirsin. Sıcaklık konusunda ise, muhtemelen motorun os#8 buji ile gelecektir, ben olsam bir tane de soğuk buji sipariş verirdim.
Ömer Abi söylemişti zaten :saygilar:
6-) Bir nitro benzinli motorun rodajına başlarken motoru üzerindeki tüm vidaların sıkıca yerlerine oturduğunu öncelikle kontrol edin. Ama
Sümer Yamaner' Alıntı:
Hemen bi uyarı yapayım. Muhtemelen kargodan ilk motor çıkacak. Heyecanla üzerine saldırırken dikkat et! :D :p 55AX'in pervanenin yaslandığı aluminyum diski yerinden çok kolay çıkar. Çıkarken de onu içeride kranka sabitleyen minik metal kama düşebilir. Sonra adamı süründürür. Dikkat et derim! :D
Sümer Abi'nin bu uyarısını da gözden kaçırmayın %p
7-) Aslında benim en çok önereceğim motorun manifoldunu tutan tüm vidalarının sökülerek Kırmızı Loctite konularak yeniden sıkıca yerlerine yerleştirilmeleridir. Ancak bunu yaparken sıvıyı vidanın tüm bölgelerine yaymayın. Vibrasyonla gevşeyebilecek tüm vidalara Mavi Loctite sürünüz. Kırmızı renklisi daha kalıcı bir yapıya sahip olup ısı olmayan yüzeylerde onu açabilmeniz daha zor olacaktır.
(Ama gerekli mi değil mi çömez modelciler olarak sizlerin tecrübeleri doğrultusunda öğrenebiliriz hep birlikte ;))
:coolxf: Bujiyi motordan ayırıp motor içerisine birkaç damla “after run oil” damlatınız. Bu ilk çalıştırmada motorun yağsız çalışmasını önleyecek ve ömrünün uzamasına büyük bir katkı yapacaktır. Bu yağların içerisinde genellikle korozyonu önleyen inhibitörler vardır ve silindir ile krank milinin korunmasında son derece yardımcıdırlar. Benzinin yanmasından ortaya çıkan bir yan ürün olan hidroklorik asit eğer motorunuza bu yağlardan damlatmayı ihmal ederseniz motorunuzu kelimenin tam manasıyla yiyecektir.
9-) Bu işlemlerden sonra bujiyi yerine oturtun ve iğnenizi üç tur açın. Motor çalıştığı zaman onun olabildiğince zengin çalışmasını istiyoruz.
Zengin çalışmanın ne demek olduğunu ve karbiratör ayaları ile ilgili bilgileri daha önceden Türker Abi anlatmış zaten %p


Hatta karbiratör ayarı konusunda bir de Ömer Abinin yazısı var %p

10-) RPM olabildiğince düşük tutulmalıdır. İlk rodaj sırasında motoru asla tam gazda çalıştırmayınız. Tüm parçaların birbirleriyle uyum içerisine gelirken işlemin olabildiğince kibarca gerçekleşmesini arzu ediyoruz.
11-) İlk depo benzini yakarken kibarca gaz kolunu öne geri oynatarak RPM’i değiştiriniz. Bu durum motorda “sıcak nokta”ların oluşumunu engelleyecektir.
12-) Buji ısıtıcınızı ilk deponun tüketilmesi sırasında bujinize takılı bırakabilirsiniz. Bu motorunuzun arzu edildiği kadar zengin çalışmasına yardımcı olacaktır.
13-) Rodaj işleminin tam olarak bitmesi için üç depo benzini tüketmeniz gerekmektedir.
14-) Üçüncü deponun tüketilmesi sırasında buji ısıtıcıyı çıkarın ve iğne ayarını fabrika önerisine göre ayarların
15-) Üçüncü depo da bittiğinde artık sorunsuz bir motor için gerekli işlemleri tamamlamış oluyor ve uçmaya hazır hale geliyorsunuz.
denilmektedir.

Her ne kadar böyle bir yazı paylaşılmış olsa da gördüm ki yine yazıda da belirtilmeyen hususlar var. Örneğin Barlas N. Aytaçoğlu "Rodaj işleminin tam olarak bitmesi için üç depo benzini tüketmeniz gerekmektedir." dese de bu üç depo benzin tüketiminde neler yapılacağını nelere dikkat edileceğini açık açık belirtmemiştir. Özellikle konuda 2. depo ile ilgili hiçbir şey bulunmamaktadır. Bu nedenle kafama takılan soruları şu şekilde sıralamak istedim:

1-) Rodaj sırasında kullanmam gereken benzin ve yağ hangisidir? Yeni benzin nereden bulabilirim?
2-) Filtre olarak hangi filtreyi kullanmalıyım?
3-) Rodaja başlamadan önce başka neler yapılmalı?
4-) Rodaj sırasında 1. depo kullanılırken, kullanmadan önce ve bittiğinde neler yapılmalı?
5-) Rodaj sırasında 2. depo kullanılırken, kullanmadan önce ve bittiğinde neler yapılmalı?
6-) Rodaj sırasında 3. depo kullanılırken, kullanmadan önce ve bittiğinde neler yapılmalı?
7-) Rodaj en fazla kaç depo ile yapılmalı?
:coolxf: Rodaj sonrasında neler yapılmalı?

Bu konuda da paylaştığım yazıdaki doğru olan bilgilere, eksik kalan noktalara, yanlış olan bilgilere (yanlış demek ne kadar doğru olur bilmiyorum ama :-\) değinerek yine ansiklopedik kıvamda bilgi ve tecrübelerinizden faydalanmak ve bilmediklerimi öğrenmek istedim.

Şimdiden teşekkür ederim. :saygilar:
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Önce tanımlara dikkat...
"Benzinli" demek benzinle çalışan demektir. Patlar motor anlamına gelmez.
Üst başlık: Patlar motor (içten yanmalı motor, yakıtlı motor)
Alt başlıklar:
- Nitro (glow, alkol) motor
- Benzinli motor
- Dizel motor (modelcilikte kullanımı gerçekten de var)

Burada OS 55AX yani glow (nitro, alkol) motordan söz edeceğiz.

Aslında bu da yetmez. Piston silindir yapısı önemli. Yani segmanlı mı segmansız mı...

55AX segmansız bir motor. ABL denilen bir sistemi var. Advanced Bimetallic Liner. Yani gömlek iki farklı metalden oluşuyor. Soğukken üst tarafının çapı daha az yani gömlek hafif bir konik yapıda. Isınınca iki metalin farklı genleşme katsayıları nedeniyle gömlek üstten daha fazla genişleyip silindir formunu alıyor. Sonuçta sistemde sızdırmazlık segman yerine bu sıkılıkla sağlanmış oluyor. Bunu bilmek çok önemli çünkü rodajları tamamen farklı.

Bujiyi söküp içine after run oil damlatmak kötü bir fikir değil ama after run oil gerekmez. Yakıt da damlatılabilir. İki üç damla sadece!!!

Bujinin, karbüratör vidalarının ve silindir kafası ile arka kapak vidalarının sıkılığını kontrol edin. Loctite ısınan yerlerde anlamsız. Egzost için ben olsam Loctite yerine yaylı rondela tercih ederdim.

Büyük iğneyi aşırı zorlamadan tam kapatın (saat yönünde) ve sonra ikibuçuk tur açın (saatin tersi yönde).

Motoru çalıştırmadan önce kızdırıcı KESİNLİKLE TAKILI DEĞİLKEN tam gaza geçip parmakla karbüratörü tıkayıp pervaneyi üç dört tur çevirin. Karbüratöre bu şekilde yakıt emilir. Sonra rölantinin biraz üstüne alın gazı. Kızdırıcıyı takıp motoru çalıştırın. Motorun çok sağlam tespit edilmesi gerektiğini yazmıyorum bile. Eğer sehpadaysa sehpa uçaktaysa uçak sıkıca sabitlenmiş olmalı. Bu işler yalnız başına yapılmamalı. Hele ki acemiyken. Bir yaralanma durumunda yardımcı olacak birisi mutlaka oralarda bulunmalı.

Motor çalışınca kızdırıcıyı ayırmadan yavaşça tam gaza çıkılmalı. Bu aşamada kızdırıcı ayrılabilir ama motor zenginlikten stop ediyorsa ilk depo boyunca takılı da kalabilir.
Tüm konik gömlekli (ABC, ABN, ABL) yani segmansız motorlarda her çalıştırmada (rodaj öncesi ya da rodaj sonrası fark etmez) bu gereklidir!!!
Tam gazda 30 saniye kadar ısındıktan sonra dikkatli bir şekilde (PERVANEEEE!!!!!!!) büyük iğneyi tek tık tek tık kısın (saat yönünde). Motorun devri artacaktır. En yüksek devirde motorun sesi iyice tizleşecektir. Buradan çeyrek tur açın (saatin tersi yönde) iğneyi. Bu pozisyonu belleğinize kazıyın. Bundan sonra depo bitene kadar önce bu pozisyondan yarım tur açıp 50 saniye zengin çalıştıracaksınız. Sonra kısıp 10 saniye bu belirlediğiniz pozisyonda çalıştıracaksınız.

Temel amaç on saniye uygun karışıma yakın yüksek güçte çalıştırıp motoru ısıtmak, 50 saniye zengin çalıştırıp soğutup yağlamak. İlk depo bu şekilde bitecek. Depo çok büyük ise yaklaşık 15 dakika yeterli.

Motoru stop edip soğuması beklendikten sonra ikinci depo doldurulup motor çalıştırılacak. Hemen tam gaza çıkılıp (bunu artık tekrar yazmayacağım, çünkü kural ve ezberde olması lazım) otuz saniye beklendikten sonra büyük iğne deminki gibi tek tık tek tık kısılarak maksimum devir bulunup çeyrek tur kadar zenginleştirilecek. Artık iğne ile işimiz yok. Depo bitene kadar ya da yaklaşık 15 dakika boyunca sürekli değişik gaz konumlarında, ara ara kısa süreli tam gazda çalıştırılacak.

Üçüncü depo opsiyonel. Eğer ikinci depoda gaz değişimleri sırasında motor saçmalamıyorsa motor artık uçuşa hazırdır.

Rodajın devamı artık havada yapılacak. Nasıl? Motor uzun süreler tam gazda çalıştırılmadan ve zorlanmadan. Bol bol sakin uçuşlar yapılmalı. Rodaj ilerledikçe küçük iğne zengin kalmaya başlayacak. Zengin kaldığı nasıl anlaşılacak? Rölantide 20 - 25 saniye bekledikten sonra aniden gaz açıldığında motor öksüürüp tıksırarak, bolca duman atarak hızlanıyorsa küçük iğne zengindir. 10'ar derecelik adımlarla kısılabilir. Bunu motor çalışırken yapmayın sakın. Eğer gaz aniden açıldığında motor hemen stop ediyorsa küçük iğne fakirdir. Aynı adımlarla açılıp denenmeli.

OS motorlarda fabrika çıkışı olarak küçük iğne zengin ayarda gelir. Dediğim gibi ilerleyen zamanlarda optimal ayarı bulabilmek için kısmak gerekecektir. "Küçük iğne fabrikadan ayarlı gelir ve OS motorda küçük iğneye asla dokunulmaz" şeklindeki şehir efsanesinin herhangi bir dayanağı yoktur.

Atmosferik şartlar, buji,pervane ve yakıtaki nitro oranı değişimleri iki iğnenin de tekrar ayarını gerektirecektir.

Nitro konusunu da biraz açalım:
Yakıtta nitro oranı arttığında metanol oranı düşer. Çünkü yağ sabit kalmak zorundadır. Motorun zenginlik ve fakirliği ise metanole bağlıdır. Yani iyi ayarlanmış bir motorda daha yüksek nitrolu yakıt kullanılırsa motor fakir kalır ve zenginleştirilmesi gerekir. Ya da tersi...
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Sümer Abi hızır gibi yetiştin vallahi. Bu kadar detaylı açıklamayı hiçbir yerde bulamadım. Sağol abi. %p
 
YENİ UÇAĞIM DOMINO

Küçük bir not:
55AX'in bi serisinde muhtemelen OS hatalı üretim bujileri "nasıl olsa bedava veriyoruz bunları arada kakalayalım" mantığı ile çakmıştı. Tabii aradan seneler geçti ama ne olur ne olmaz. Üç farklı OS55AX'in rodajı sırasında, buji önceden gayet iyi sıkılı olmasına rağmen ilk depoda motor buji fırlattı. O nedenle bujinin menzilinde bulunmamakta yarar var rodaj sırasında.