10cc benzinli uçak motoru tavsiyeniz

Üzüldüm, geçmiş olsun! Kırım bu işin maalesef olmazsa olmazı. Bence bu uçağı artık tamir etmeye falan uğraşma. Gövdenin ön tarafı tamamen dağılmış. Arka tarafında da hasar vardır. Kanadın biri zaten havada dağılmış, diğerinde de olmaması mümkün değil. Motorunu ise, içine gitmiş olabilecek toprak, taş parçacıkları piston ve gömleğe zarar vermemesi için, içini temizleyene kadar kesinlikle pervaneyi falan çevirme. Bir de bu tür ağır kırımlarda motorun şaftında eğilme olabiliyor. Başlangıçta farkına varılmıyor, ama daha sonra pervaneyi çevirirken anlaşılıyor. Ben yıllar önce 4 zamanlı Magnum 52 motorumda yaşamıştım. Düzeltip eski haline getirmek mümkün olmamış, yeni krank almıştım.
Evet atölye uçaklarında da bazen böyle kazalar yaşıyoruz dediklerinizi biliyor ve anlayabiliyorum. Artık oturup geniş şekilde durum değerlendirmesi yapıcaz bakalım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Çok çok geçmiş olsun... Bu işin doğası böyle:(
Fotoğraflardan göründüğü kadarıyla kırım ağır... Tamirat ihtimalini çok fazla düşünmemek gerekiyor bence... Geçen yaz benzer derecede kırım yaşamış eski bir uçağımı tamir ettim (SF Model 1720 mm Piper-Cub). Polyester kaplamayı sökünce dışarıdan görünmeyen o kadar çok yerde kırılmalar, burulmalar vb. tamirat gereken yerler gördüm ki inanamazsınız. Orası burası derken neredeyse uçağı yeniden yaptım. kanatta gözümden bir yerler kaçmış olsa gerek; havalandıktan kısa bir süre sonra döne döne burun üstü çakıldı. "Atölye tecrübesi oldu" dedim geçtim ama üzüldüm de tabi. Ama aslında şöyle bir ders almış oldum: Bu tip ağır kırımlardan sonra yapılan tamiratın başarısız olma ihtimali çok yüksek. Çünkü hasar görünenden çok daha fazla oluyor genelde...
Motora odaklanın. Kurtarabilirseniz ne ala:saygilar:
 
Evet şuan öncelik motorda yeni kasa bulur yaparız allah'ın izni ile ama motoru elde etmek zor benim için
 
Çok çok geçmiş olsun... Bu işin doğası böyle:(
Fotoğraflardan göründüğü kadarıyla kırım ağır... Tamirat ihtimalini çok fazla düşünmemek gerekiyor bence... Geçen yaz benzer derecede kırım yaşamış eski bir uçağımı tamir ettim (SF Model 1720 mm Piper-Cub). Polyester kaplamayı sökünce dışarıdan görünmeyen o kadar çok yerde kırılmalar, burulmalar vb. tamirat gereken yerler gördüm ki inanamazsınız. Orası burası derken neredeyse uçağı yeniden yaptım. kanatta gözümden bir yerler kaçmış olsa gerek; havalandıktan kısa bir süre sonra döne döne burun üstü çakıldı. "Atölye tecrübesi oldu" dedim geçtim ama üzüldüm de tabi. Ama aslında şöyle bir ders almış oldum: Bu tip ağır kırımlardan sonra yapılan tamiratın başarısız olma ihtimali çok yüksek. Çünkü hasar görünenden çok daha fazla oluyor genelde...
Motora odaklanın. Kurtarabilirseniz ne ala:saygilar:
Katılmıyorum. Sadece sol kanadı sağlam kalan bir uçağımı tamir etmiştim. Sonra uzun süre o uçağım en sevdiğim uçağım olarak hizmet verdi. Balsa ve/veya köpük. Her daim tamir edilebilir.
Daha dün akşam paramparça olmuş, üzerindeki malzemeleri bir ara söküp atarım diye depoda beklettiğim bir köpük uçağımı elime aldım. Sıcak silikonla bir deneyeyim diyerek başladım. 2,5 saatte tamir etmiştim. Fotoğraf çekmek aklıma gelmedi. Bitmek üzere olan halini ve bitmiş halini forumda paylaşırım yakında.
 
Son düzenleme:
Katılmıyorum. Sadece sol kanadı sağlam kalan bir uçağımı tamir etmiştim. Sonra uzun süre o uçağım en sevdiğim uçağım olarak hizmet verdi. Balsa ve/veya köpük. Her daim tamir edilebilir.
Tabii ki bir çok kırım tamir edilebilir, katılıyorum. :saygilar:Burada tamiratı yapan kişinin becerisi, kırımın ayrıntıları, onarımda kullanılan malzeme... Değişken sayısı çok ama nihayetinde elbette mümkün. Her kırım eşsiz olduğu gibi, alınan hasar da eşsiz. Şanssız tarafta kalma (görünmeyen bir hasar) ihtimalinden bahsetmeye çalışmıştım.
Geçen sezon yaşadığım benzer bir tecrübem daha oldu. Lafını açmış olayım.
Yine eskilerden kalma, yine tarihi eser ve yine acemilik zamanlarında "gün görememiş" bir modelimin tamiratını yaptım. HAN-9 1600 mm Piper Cherokee. Kırım ağır dereceye yakın, Piper-Cub'takinden biraz daha az idi. Burun, kanat bağlantı yerleri tamamen dağılmıştı, sıfırdan yaptım. Kanat uçları yoktu, imal ettim. Rudder, dikey dengeleyici yeniden yapıldı. İniş takımı kırılırken sol kanat altını parçalamıştı, iskeleti tamir edip yeniden balsa kapladım. Gövde içinde boydan boya bir çatlak vardı, hallettim. Eleron sistemi, motor kaputu, camlar ve daha aklıma gelmeyen bir sürü yere müdahale ettim. Fotoğraflama konusunda ben de özenli davranamıyorum; ama fikir vermesi için bir kaç tane ekliyorum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuç? Çok güzel bir uçuş elde ettim. Süzülmesi, dengesi, tepkileri gerçekten çok tatmin edici bir uçağım olmuştu; yani tamirat başarılı idi. Tek sorun motorun güçsüz kalması idi. Tiger-42 motorumun hem rodajını yapayım hem de denemiş olurum demiş ve onu takmıştım. Öngörüyordum böyle olacağını ama sandığımdan daha cansız oldu model. Motoru değiştirmeyi ve uçağı kendine getirmeyi düşünüyordum tam, 5. sorti uçuşumuzda idik:( Uçakla ilgili hiçbir hata olmaksızın tamamen pilotaj -pardon- "sinekaj" hatası yüzünden uçağı kırdım:laugh: Sinekaj hatası ne mi? Şöyle oluyor. Zaten cansız olan motorunuzla, yakın bir yavaş geçiş planlıyorsunuz. Süzülme hızında elevatör destekli hafif bir rudder komutu ile sakince yaklaşırken sağ elinize bir sinek konuyor. Kaşındırıyor, üflüyorsunuz, sallıyorsunuz gitmiyor! Üstelik normal bir sinek olmadığını "at sineği tabirinden" bir suikastçı olduğunu ısırınca fark ediyorsunuz. Canınız yanıyor... Hani sinek yaklaşınca kovma refleksimiz vardır ya; o devreye giriyor ve rudder'ı bırakıp kovalamaya çalışıyorsunuz:eek: O anda 7-8 metre bir stall durumu ve uçağınızı kırıyorsunuz. İşte buna "sinekaj hatası" deniyor:lollol::lollol::lol: Bakmayın güldüğüme "yuh artık" dedim kendime günlerce! Ama geçti, olabiliyor böyle şeyler, ve arkadaşlara anlatınca daha neleri olduğunu duydum. Sağ olsunlar valla yoksa bunalıma sokacak cinsten bir hata-şanssızlık :D
Konuyu dönersek... Kısacası, bu uçakta yaptığım ağır bir tamirat gayet güzel cevap verdi. Benzer başka olumlu tecrübelerim de var. Neden bunu değil de, ilk örneği vermiştim arkadaşıma? Çünkü kötü olduğu belli olan bu kırımı tamir etmeye niyetli gibi bir halini gördüm. Olabilecek kötü bir tecrübe üzerinden örneklemeye; başına böyle bir şeyin gelebileceğine dikkatini çekmek istedim. Yoksa kırımını gördüğümüz bu uçak benim olsa, belki ben de o uçağı tamir etmeye girişebilirdim:saygilar: