2 Servo ile Aileron kontrolü nasıl yaparım

Serhan Ekici

Yeni Uye
Katılım
20 Ocak 2019
Mesajlar
18
Tepkime puanı
6
Yaş
37
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Hepsi
Merhabalar ;

Ben bir rc uçak yaptım kendi imkanlarım ile. kuyruk kısmında ; bir adet rudder ( aşağı yukarı kalkış için ) servo motor mevcut , bir adet elevatör ( sağ sol yön için ) servo motor mevcut.
Kanat kısmında ise sağ ve sol kanat olmak üzere 2 adet servo mevcuttur.

Sorum şu ; benim uçağım için kuyruktaki rudder için 2. Kanalı kullanıyorum. Elevatör için 4 numaralı kanalı kullanıyorum. Peki kanatlardaki iki adet Aileron servo motorları için kalan 1 numaralı kanalım olduğuna göre ben bu iki servo için 1 numaralı kanaldan kontrol etmek şartı ile birisini ileri birisini geri veya ikisini ileri, ikisini geri ayrı ayrı nasıl kontrol edebilirim. Bunun için mix yapabilirim swich atayabilirim bu şekilde bir swich aktif olmadığında 1 numaralı kanalda iki servo için yön komutu aktif olsun ( birisi aşağı yönlü hareket etsin birisi yukarı yönlü hareket etsin ). Swich i aktif ettiğimde servolar flapları ikisi de aşağı veya ikisi de yukarı hareket ettirsin. Bu şekilde bir uygulama yapılabilir mi ? Kumandam RADYOLİNK AT 10 II

Not : Kanatlar için kullandığım servoların yönlerini ters bağlayarak ve kabloları birbirine bypas yapıp 1 numaralı kanal üzerinden ikisini kontrol etmek istemiyorum. Çünkü servoları kısıtlamış oluyorum sadece yön için kullanılabilir hale geliyorlar. Kanatlardaki iki servoyu ayrı ayrı kullanmak istiyorum.

Bilginiz ve yardımlarınız için teşekkürler.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Önce Rudder ve elevatör ne dogrusunu bilirsek iyi olur.
Genelde kumandaları mod 2 olarak kullanırız.
Sağ stick ileri geri elevatörü kontrol eder sağ/sol aileron kontrolüdür.
Sol stick de ileri geri gazı kontrol eder, sağ sol rudderi kontrol eder.
Aileron servolarını parelel bağlayıp tek konnektorle alıcının 1 . kanalına irtibatlayacaksınız. Aileronda mixe gerek yok servolar birbirine ters monte edilir bırı cekerken biri iter.
ELevatör 2. kanal, gaz 3. kanal , rudder 4. kanal
Bazı markaların alıcılarında farklılıklar arzeder.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Düzeltmeniz için teşekkürler. Evet servoları ters bağlayıp ve kabloları birbirine paralel bağlarsam sizin dediğiniz gibi yaparsam oluyor ancak benim amacım hem Aileron olarak kanat kontrolü sağlamak istiyorum ayrıyetten de iniş yaparken flap kontrolünde kullanmak istiyorum. Yani iniş yaparken flapların ikisi de yukarı veya ikiside aşağı olarak kullanmak istiyorum. Bunu nasıl yaparım sizce ?
 
Sorumun cevabı tam anlamıyla bu videoda buldum diyebilirim. Tabi Flaperon cümlesi önemliydi. Teşekkürler.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Flaperon miksi denemiştim. Bende acemiydim o zamanlar ve abilerimin hepsi gerek olmadığını anlatmaya çalışmıştı. Denemeden ne kadar gereksiz olduğunu bilemezsin...
Başkalarının deneyimlerinden yararlanmak ve konuları derinlemesine öğrenmeye çabalamak yerine tüm hataları tek tek yaparak öğrenmek pek mantıklı olmasa gerek.
 
Flaperon miksi denemiştim. Bende acemiydim o zamanlar ve abilerimin hepsi gerek olmadığını anlatmaya çalışmıştı. Denemeden ne kadar gereksiz olduğunu bilemezsin...
Bu doğrultuda yazdıklarımızın eprisi bir yana. Belli ölçeklerdeki ve ağırlığın altındaki modellerde bir anlamı olmadığını sanıyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet ATICI
"Ne mutlu Türk'üm diyene" dediğimiz o cazip anı hepimiz geçirmedik mi?
Şaka bir yana, flaperon miksi bazı planörlerde flaplarla birlikte kullanılması için düşünülmüş. "crow" fonksiyonuna benzer bir durum yaratmak için. Flaplar bir miktar tersine (yukarı) basılırken bir miktar flaperon verilir ve böylece drag (sürtünme) sağlanarak yavaşlama hedeflenir. Her planör için geçerli değil bu durum tabii.
Ama flaperonun tek başına, bir trainer veya bir warbird'te bir işe yaramadığını söyleyebilirim.
 
Hiçbir uçakta flaplar kanadın ucuna kadar uzanmaz. Neden?
Flap uygulanması kanadın efektif kord hattını değiştirir. İnsidens açısı değişir ve o anki hücum açısı artar. Stall dediğimiz olay ise sürat ile değil doğrudan hücum açısının kritik değeri aşması ile alakalıdır. Dolayısıyla flap uygulandığında kanadın flaplı bölgesinin hücum açısı da artmış olur. Bu durum bir yere kadar yüksek taşıma sağlasa da bir yerden sonra stall demektir.
Kanatların hep içten yani gövdeye yakın yerden stall olmaya başlaması istenir. Çünkü uçtan stall olursa (tip stall) oluşacak yatış momenti o kadar ciddi boyutta olur ki uçağı toparlamak mümkün olmaz.
İşte bu nedenle flaplar asla kanat ucuna uzanmaz.
Kanadın firar kenarının büyük kısmını oluşturan aileron varlığında flaperon uygulaması tip stall riskini beraberinde getirir. Avantajı ise neredeyse hiç yoktur.
Tüm bu yazdıklarımın bir istisnası Airbus uçaklarıdır. Bu uçaklarda flap konulduğunda aileronlar birkaç derece aşağı sapıp flap etkisi yaparlar. Ayrıca düz uçuşta da aileronlar bir iki derece yukarı sapıp yük azaltma işlevi (load alleviation) görürler. Ama bunun onlarca güçlü bilgisayar ve gyro tarafından kontrol edilen bir uçakta yapıldığını unutmayın.
Flap konusuna gelince... Pratikte 30 cc altındaki bir uçakta görsellik dışında bir faydası olmadığını söylemek mümkün. Uçak büyüyüp ağırlaştıkça, son yaklaşmayı daha düşük süratte yapıp pist içinde durabilmek amacıyla flap kullanımı bir anlam kazanır.
 
Son düzenleme: