AH-1W Super Cobra Türk Kara Kuvvetleri
Murat Evitan' Alıntı:
Evren desene seri imalata geçmeye az kaldı.Hadi hayırlısı çok para kazanınca bizi tanımamazlıktan gelme ama
olur mu öyle şey
Helicilerden kazanılan paralar uçaklara yatırılacak, uçakçılara daha ucuza daha kaliteli ürünler tasarlayıp üretmek için kullanılacak (sonuçta uçakçıların da paralarını alıcam
) 30 yıldır hep para harcadım bu işe şimdi biraz kazanma zamanı olsun dimi
Modele dönelim, halen tüm parçalar elde olmamasına rağmen gövdenin tasarımına ufak ufak girişmeye başlayayım dedim.
İlk iş boyutlandırma. Eldeki Super Cobra çizimi ile mekanik iskeleti birbiri ile karşılaştırmakla yola çıkalım. Sabah helikopteri duvar önüne koyup olabildiğince uzaktan olabildiğince uzun bir lens ile (distorsiyonu azaltmak için) fotoğrafladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Helikopteri bir şekilde arkadaki süpürgeliğin üzerine taşımam gerekliydi, en uygun malzeme olarak balsa macunu kutusunu bulup kullandım
Dahtacıyız ezelden
Sonra bu fotoğrafı ve çizimleri Fusion 360 ta üst üste oturtup gerekli boyut ayarlamalarına başladım.
Önce fotoğrafı modelin kendisinden aldığım referans ölçülere göre boyutlandırdım. Sonra çizimi helikopterin ana şaftı ve kuyruk rotoru şaft eksenini baz alarak boyutlandırıp fotoğrafla hizaladım. Hizalamanın referans noktasını da kuyruk rotoru ekseni olarak alınca şöyle birşey çıktı ortaya:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Oturma fena olmamakla birlikte birkaç ufak ve koaly çözülebilir sorunun yanında bir büyük problem var, rotor çok aşağıda kalıyor. malum eldeki DFC 3D için tasarlanmış, ne kadar kısa şaft o kadar iyi. Bunu zaten biliyorduk ve uzun şaft arayışındaydım bir süredir. Ama buradaki fark çok fazla, bu kadar uzun bir şaft bulabileceğimi sanmıyorum. Tornada yapmam gerekir ki bu da halledilebilir tabiki. Ama uzun şaftın getireceği uzun bağlantı çubukları daha bir problem olabilir sanki. Öte yandan, DFC kafasındaki pitch kontrol kolları oldukça rijitler, mevcut bağlantı çubuklarını uzatsam da benim uçuş tarzım için yeterli sağlamlıkta olabilecektir diye düşünüyorum.
Bu oturtmadaki diğer problemler ise şöyle:
Kuyruk kontrol mekanizmasının değişmesi gerekir, hiç dert değil, esnek kılıflı bir pushrod sistemi gayet güzel iş görecektir. Böylece kuyruğun alt köşesindeki "belcrank" mekanizması tamamen devre dışı bırakılabilir. Bu ayrıca rudder servosunu istediğim yere koyma özgürlüğü sağlayacağı için onun konumu ile ilgili problemi de çözüyor.
İniş takımları doğrudan frame'e bağlanmalı, bu aslında avantaj ama pil koymak için öne doğru yapmayı planladığım uzantı için daha sınırlı bir yer bırakıyor. elbet bir şekilde bu da çözülür.
Ana rotor dişlileri gövdede çok aşağıda kalıyor, bunların çapı gövdenin o bölgedeki kalınlığından fazla. Yani ya açıkta görünür olacaklar (çok çirkin) ya gövdenin genişletilmesi gerekecek (daha az çirkin ama hala çirkin), yada tam dişlilerin olduğu yerde ufak kabarıklıklar yapılacak (bu da çirkin ama kamufle etmek mümkün olabilir). Uzun şaft arayışıyla birlikte biryandan daha düşük çaplı dişli arayışım da devam ediyor. En güzel çzüm bu ama mekanik olarak uygulanabilir ve aynı zamanda güvenilir olması gerekli. Bir alternatif nylon kullanarak 3D printerda kendi dişlimi yapmak da mümkün. Başarılı örnekleri var, üzerinde düşünmeye devam
Düşük kvli bir motor, az dişli bir pinyon ve biraz daha küçük çaplı (az dişli) bir ana dişli ile kafa devrini sabit tutup (aslında bunu da düşürmek istiyorum 2000ler mertebesine) gövde içine sığacak bir çözüm üretilebilir. Tabiki burda limit otorotasyon dişlisi, zira iş onun çapının değiştirilmesine giderse bir anda yeni frame gerekir. o da eve CNC router almak anlamına gelir, henüz erken
O yüzden otorotasyon dişlisine dokunmadan, pinyonu da o merete sürtmeden ana dişliyi olabildiğince küçültmek gibi bir hedef var tuvalet mesailerinde...
İkinci bir oturtma alternatifi olarak (buradan da musakkaya geçeceğiz) ana rotorun konumu ile kuyruk rotorunun konumu arasında bir optimizasyon yapıp şöyle bir şey çıkardım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu oturma daha mantıklı, zira ana şaft değiştirilmese bile çok fazla gözü rahatsız etmiyor yükseklik farkı. Mekanikler de gövdenin dışında yer aldığı için sorun teşkil etmiyor.
Diğer alternatifte büyük bir problem olan dişliler burada daha küçük bir problem, çünkü motorların hizasına geliyorlar, oralarda biryerlere saklanmaları daha kolay olacaktır.
iniş takımı frame'e doğrudan monte edilemeyecek, ama buruna doğru uzayan bir kontraplak parça frame altına monte edilip hem iniş takımlarının takılması hem de ön tarafa pil konması için iş görebilir. (pili olabildiğince öne koymak istiyorum, malum sebep
)
Kuyruk servosu da pushrod bağlantısı da aynen korunabilir, şimdilik hiçbirşeyle çakışmıyor görünüşe göre. Ama zaten bu mesele değil, esnek pushrod ile istersem rudder servosunu modelin burnuna bile koyabilirim (topu da aynı anda hareket ettirmek şık olurdu dimi
)
Lakin bu yerleşimin ciddi problemi, alignın verdiği kuyruk boomu (yukarı açılı kısım) fazla uzun. Bu yerleşimle kuyruk rotoru abes bir konuma gider. Bunun çözümü çok zor değil, boomu uygun yerden kesmek çok basit, ama sorun olan içerdeki tork tüpünü kısaltmak yada yeni bir tork tüpü yapmak. Bu tork tüpü denen şey de aslında karbon bir tüpün iki ucuna takılmış aluminyum özel frezeli bir şeyden ibaret. İlk aklıma gelen yöntem, karbonu ortadan kesip boyunu ayarlayıp içeriye uygun çapta bir karbon tüp yada tornada işlenen bir aluminyum silindir ile destekleyip yapıştırmak. Çok gerekli olursa pinler kullanılarak ilave güvenlik de sağlanabilir. Hatta böyle bir durumla karşılaşabilirim diye düşünüp tork tüpleri için ilave rulman ve yatağı sipariş etmiştim. Ek yerinin iki tarafı bu rulmanlarla desteklenip biraz daha güvenli hale getirilebilir. Ama bu modifikasyonda hassas çalışılması gereken şey çubuğun boyu olacaktır. Fazla uzun kalırsa dişlilere yük bindirip hızlıca aşınmalarına neden olur, havada sıyırırlarsa da malum sonuç... Fazla kısa olursa da bu sefer iki uçtaki frezeli kısımlarda temas yüzeyleri azalacaktır, bu da benzer bir duruma neden olabilir. Dikkatli çalışmak gerekecek demektir.
Evirip çevirip avantaj dezavantajlarına baktığımda ikinci alternatif biraz daha ağır basıyor bana. Ama henüz karar vermem de gerekli değil. Önce tüm parçaların elimde olmasını bekleyeceğim ki ölçümlerim vs hassas ve doğru olsun, şu anda kuyruk rotoru pozisyonunu sadece tahmin ediyorum, son parça, kuyruk dişlisi, elime geçince bu kesinleşecek. Ayrıca şimdilik herşey sadece iki boyutlu
Gövde boyutlandırması iki boyutlu olarak tamamlanınca, gövde enkesitleri devreye girecek, mekanizma ile gövdenin uyumu, muhtemel çakışma noktaları vs o zaman daha bir güzel ortaya çıkacak. Ancak ondan sonra kesin olarak boyutlandırma ve oturtma tamamlanıp musakka kısmına geçebileceğiz