Sevgili arkadaşlar, bu konuyu çok geç kalmakla birlikte, Mehmet bey'in isteği üzerine açıyorum, zira bu modeli 2013 yılında yapmıştım, böyle bir proje yapmayı düşünecek arkadaşlar için ve de arşiv olması açısından anlatmaya çalışacağım.
Proje için kullandığım model TREX 600 ESP yani FlyBarlı modeldir.
Üzerindeki elektronik, kitten çıkan standart Align elektroniğidir. Ayrıca İlk uçuş denemelerinde Flymentor stabilite ünitesi kullanmıştım ki gayet başarılı idi, fakat daha sonra modelin kafasını FBL kafaya çevirdim ve tabi ki Flymentoru da, İKON FBL ünitesi ile değiştirdim.
Fuselage' ın ürün kalitesi cidden üst seviyede ve parçalar gayet fit oturmakta. Boya işçiliği çok iyi. Fakat benim tespitim şu yönde, aslında bu fuselage elektrikli değilde yakıtlı model için tasarlanmış muhtemelen. Sebebi ise, modeli fuselage'ın içine oturtmak için çıkan yataklar elektrikli Trex 600 modeline uymuyor ve bende Yavuz DALGAYARAN abi'nin de ( ki aynı modelin sivil versionu da Yavuz abi de mevcut ) tavsiyeleri ile kestamit malzemeden yeni yataklar yapmıştım. Bunun dışında montaj aşamasında uğraştıran bir kısım olmadı, gayet iyi gitti, ta ki her şey bitip, ağırlık merkezi ayarlamaya gelince ağırlığın kuyruğa doğru olması ve benimde buruna ayrıca ağırlık eklemek istemememden dolayı, dikey durması gereken pili, yatay pozisyona alabilmek ve ağırlık merkezini ayarlayabilmek için, yeni bir pil yatağı yapmam gerekmişti. Gayette güzel oldu ve extra ağırlık olmaksızın işi çözdük. Fakat tabi böyle olunca, malesef ve çok üzülerek kokpit koyamadım modele. Bir de olmazsa olmaz bir durum olan ışıklandırmayı da, bu bildiğimiz polis çakarları için yapılmış küçük bir devreyi kendi ihtiyacıma göre değiştirerek kullandım.
Son olarak da iki ayrıntıyı söylemem gerekli, ilkin; kuyruk servosunun bulunduğu konum itibarı ile yüksekte kalıyor ve fuselage'a sürtüyor ve tabi ki kuyruk link'i de kasıyordu, bunun içinde 2 cm. lik bir dikey uzatma aparatı (karbondan) yaparak servoyu aşağı almam gerekti. İkinci ve aslında bu detay en önemlisi çünkü dikkatli olunmazsa ancak başınıza gelince anlayabilirsiniz, modelin frame'i, fuselage'ın içine sadece tabandan iki adet yatak ve 4 adet vida ile bağlanıyor, ( gayet sağlam oluyor ama) eğer swashplate' e olabilecek en yakın noktalardan karşılıklı 2 tane sabitleme parçası yapmazsanız, ( frame ve fuselage birbirine bağlanacak şekilde) model çalışmaya başlayınca oluşan titreşimden frame esniyor ve fuselage'ı patlatıyor. ( Benim başıma gelmedi ama mutlaka uygulamak gerekli ) Fuselage'ın içine konulacak modelin önceden, uçuş ve titreşim testleri ile kuyruk ayarı gayet iyi yapılmış olmalı zira özellikle kuyruğa daha sonra müdahale etmek gerçekten imkansız, komple sökmek gerekir, ayrıca oluşan fazla titreşimler, özellikle kalkış esnasında birbirine bağlı olan yatay ve dikey stablarda da aşırı bir salınım oluşturur ki büyük ihtimal kırım söz konusu olur.
Yazının devamında yapım aşamaları ile ilgili resimleri görebilirsiniz. Hepimize kırımsız ve keyifli uçuşlar dilerim.
Yatay ve dikey stab lar. + İniş takımları bağlanmış gövde.
Değişik açılardan ışıklandırma bağlantıları.
İç montaj kesitleri.
Uçuş videolarını bulamadım ama bir iki tane resim ekleyeyim.
Proje için kullandığım model TREX 600 ESP yani FlyBarlı modeldir.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Üzerindeki elektronik, kitten çıkan standart Align elektroniğidir. Ayrıca İlk uçuş denemelerinde Flymentor stabilite ünitesi kullanmıştım ki gayet başarılı idi, fakat daha sonra modelin kafasını FBL kafaya çevirdim ve tabi ki Flymentoru da, İKON FBL ünitesi ile değiştirdim.
Fuselage' ın ürün kalitesi cidden üst seviyede ve parçalar gayet fit oturmakta. Boya işçiliği çok iyi. Fakat benim tespitim şu yönde, aslında bu fuselage elektrikli değilde yakıtlı model için tasarlanmış muhtemelen. Sebebi ise, modeli fuselage'ın içine oturtmak için çıkan yataklar elektrikli Trex 600 modeline uymuyor ve bende Yavuz DALGAYARAN abi'nin de ( ki aynı modelin sivil versionu da Yavuz abi de mevcut ) tavsiyeleri ile kestamit malzemeden yeni yataklar yapmıştım. Bunun dışında montaj aşamasında uğraştıran bir kısım olmadı, gayet iyi gitti, ta ki her şey bitip, ağırlık merkezi ayarlamaya gelince ağırlığın kuyruğa doğru olması ve benimde buruna ayrıca ağırlık eklemek istemememden dolayı, dikey durması gereken pili, yatay pozisyona alabilmek ve ağırlık merkezini ayarlayabilmek için, yeni bir pil yatağı yapmam gerekmişti. Gayette güzel oldu ve extra ağırlık olmaksızın işi çözdük. Fakat tabi böyle olunca, malesef ve çok üzülerek kokpit koyamadım modele. Bir de olmazsa olmaz bir durum olan ışıklandırmayı da, bu bildiğimiz polis çakarları için yapılmış küçük bir devreyi kendi ihtiyacıma göre değiştirerek kullandım.
Son olarak da iki ayrıntıyı söylemem gerekli, ilkin; kuyruk servosunun bulunduğu konum itibarı ile yüksekte kalıyor ve fuselage'a sürtüyor ve tabi ki kuyruk link'i de kasıyordu, bunun içinde 2 cm. lik bir dikey uzatma aparatı (karbondan) yaparak servoyu aşağı almam gerekti. İkinci ve aslında bu detay en önemlisi çünkü dikkatli olunmazsa ancak başınıza gelince anlayabilirsiniz, modelin frame'i, fuselage'ın içine sadece tabandan iki adet yatak ve 4 adet vida ile bağlanıyor, ( gayet sağlam oluyor ama) eğer swashplate' e olabilecek en yakın noktalardan karşılıklı 2 tane sabitleme parçası yapmazsanız, ( frame ve fuselage birbirine bağlanacak şekilde) model çalışmaya başlayınca oluşan titreşimden frame esniyor ve fuselage'ı patlatıyor. ( Benim başıma gelmedi ama mutlaka uygulamak gerekli ) Fuselage'ın içine konulacak modelin önceden, uçuş ve titreşim testleri ile kuyruk ayarı gayet iyi yapılmış olmalı zira özellikle kuyruğa daha sonra müdahale etmek gerçekten imkansız, komple sökmek gerekir, ayrıca oluşan fazla titreşimler, özellikle kalkış esnasında birbirine bağlı olan yatay ve dikey stablarda da aşırı bir salınım oluşturur ki büyük ihtimal kırım söz konusu olur.
Yazının devamında yapım aşamaları ile ilgili resimleri görebilirsiniz. Hepimize kırımsız ve keyifli uçuşlar dilerim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yatay ve dikey stab lar. + İniş takımları bağlanmış gövde.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Değişik açılardan ışıklandırma bağlantıları.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İç montaj kesitleri.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Uçuş videolarını bulamadım ama bir iki tane resim ekleyeyim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol