Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

uCKbaY

Yeni Uye
Katılım
10 Tem 2014
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Yaş
29
Herkese selamlar, rc uçağa yeni başlayanlardanım ve cessna 128 uçağımla ilk uçuşumu( ve ardından ilk kazamı) yaptım; fakat kafama takılan bazı sorular var..

1- Uçağım yerde hızlanırken sağa ve sola yalpalanmalar( herhangi bir yön değişikliği olmadı) yaparak havalandı bu normal bir şey mi ?

2- Rüzgarı karşıma alıp uçarken sorun oluşmadı ama rüzgarı arkama almamla birlikte kontrol kaybı yaşadım bununla ilgili tavsiyesi ve ya önerisi olan var mı ?

ve simülatördeki kadar kolay değilmiş uçmak :D

Yardımlarımızı bekliyorum iyi akşamlar
 
Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Merhaba Bora,

Konunun uzmanı olan başta Sümer abi, Mesut üstad ve diğer uçakcı kardeşlerimiz sorularına en güzel şekilde cevap vereceklerdir ;)

Ben sadece nacizane 1-2 ilavede bulunayım :

- Öncelikle hiç bir model simulasyon gibi değildir. Ister uçak olsun, ister heli olsun simulasyondan çok daha farklı ve zordur. Burada rüzgar, hava durumu çevresel etkenler önemli bir rol oynar. Ayrıca simdeki modeller kusursuz modeldir. Bir de üzerine kırım korkusu etkenince, gerçek hayat test ettin üzere daha farklı oluyor :D

Ama tüm bunlar simulasyon çalışmamıza kesinlikle engel durumlar değil. Simulasyon bizim yön duygumuzu pekiştirir. Böylece gerçek hayatta daha az kırım yaşamamızı sağlar. O yüzden gerçek hayattan farklı olsa da simulasyon çalışmalarına aynen devam ;)

- İlk model olarak bildiğim kadarı ile "Cessna 128" çok da doğru bir model değil. Tavsiyemiz her zaman TRAINER tarzında olan modeller olmuştur. İstersen aşağıdaki konulara henüz bakmadın ise bir göz at.



 
Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Bora kardeşim, Mehmet Abin zaten gerekeni söylemiş. Cessna 182 hiçbir şekilde başlangıç uçağı olamaz. Uçak rüzgar içine uçarken hızlı bir şekilde 180 derece dönüş yaparsan bir tür wind shear nedeniyle kanatların uçağı taşıyamaz hale gelir. Bunu önlemek için dönüşlerde gazı biraz daha artırır, uçağı fazla yatırmadan, rudder desteği de ekleyerek dikkatli ve koordine bir dönüş yaparız. Ama tüm bunları yapabilmek için önce çok daha sakin bir trainerde aylar boyu uçarak el alışkanlığı kazanırız.
Simülatör ancak temel kumanda eğitimi verir ve uçağın değişik pozisyonlarında sağını solunu karıştırmamayı öğretir. Onun dışında asıl simülatör gerçek uçuştur.
Eğer modrl uçaklarla "gerçekten" ilgileniyorsan önce düzgün bir trainer edin ve şimdilik Cessna'yı bir kenara koy. Sonra tüm boş vaktini bir uçağın nasıl uçtuğunu, nasıl kumanda edildiğini, enerji yönetiminin ne olduğunu, aerodinamiği anlatan siteleri okumakla geçir. Yok geçici bir hevesle Cessna aldıysa onu kırıp pert edene kadar uçurmaya çalış ve sonra bırak.
Haydi kolay gelsin...
 
Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bora kardeşim, Mehmet Abin zaten gerekeni söylemiş. Cessna 182 hiçbir şekilde başlangıç uçağı olamaz. Uçak rüzgar içine uçarken hızlı bir şekilde 180 derece dönüş yaparsan bir tür wind shear nedeniyle kanatların uçağı taşıyamaz hale gelir. Bunu önlemek için dönüşlerde gazı biraz daha artırır, uçağı fazla yatırmadan, rudder desteği de ekleyerek dikkatli ve koordine bir dönüş yaparız. Ama tüm bunları yapabilmek için önce çok daha sakin bir trainerde aylar boyu uçarak el alışkanlığı kazanırız.
Simülatör ancak temel kumanda eğitimi verir ve uçağın değişik pozisyonlarında sağını solunu karıştırmamayı öğretir. Onun dışında asıl simülatör gerçek uçuştur.
Eğer modrl uçaklarla "gerçekten" ilgileniyorsan önce düzgün bir trainer edin ve şimdilik Cessna'yı bir kenara koy. Sonra tüm boş vaktini bir uçağın nasıl uçtuğunu, nasıl kumanda edildiğini, enerji yönetiminin ne olduğunu, aerodinamiği anlatan siteleri okumakla geçir. Yok geçici bir hevesle Cessna aldıysa onu kırıp pert edene kadar uçurmaya çalış ve sonra bırak.
Haydi kolay gelsin...

Tavsiyeleriniz için çok teşekkür ederim Sümer Bey, Aslında çok araştırmadan aldığım bir model thk'nın sitesine baktım ve aldım. Hali hazırda uçak mühendisliği okuyorum aerodinamik konusu veya yön konusunda sorun yaşadığımı düşünmüyorum, uçma prensiblerini de iyi bir şekilde biliyorum. Geçici bir heves değil tabii ki bu ve tekrardan sizin dediğiniz gibi yeni bir trainer uçak almayı düşünüyorum. cessna çok hırpalanmadan bir kenara koymalıyım . Teşekkürler..
 
Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Bora ÖZER' Alıntı:
Tavsiyeleriniz için çok teşekkür ederim Sümer Bey, Aslında çok araştırmadan aldığım bir model thk'nın sitesine baktım ve aldım. Hali hazırda uçak mühendisliği okuyorum aerodinamik konusu veya yön konusunda sorun yaşadığımı düşünmüyorum, uçma prensiblerini de iyi bir şekilde biliyorum. Geçici bir heves değil tabii ki bu ve tekrardan sizin dediğiniz gibi yeni bir trainer uçak almayı düşünüyorum. cessna çok hırpalanmadan bir kenara koymalıyım . Teşekkürler..

Güzelll! Buna sevindim. O halde sana çok güzel bir site önerebilirim.



Bunun dışında eğer kendini simülatörde geliştirirsen üstten kanat yerine alttan kanat bir trainer de düşünebilirsin. Örneğin Seagull Low Wing ya da Tiger veya Calmato gibi.

Bu arada, İTÜ Uçak Mühendisliği mezunu kuzenimi de tanıdığım için söylüyorum, sizin fakülteden uçuşla ilgilenen insanların çıkması beni çok şaşırtıyor. :) :D
 
Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Sümer Yamaner' Alıntı:
Güzelll! Buna sevindim. O halde sana çok güzel bir site önerebilirim.



Bunun dışında eğer kendini simülatörde geliştirirsen üstten kanat yerine alttan kanat bir trainer de düşünebilirsin. Örneğin Seagull Low Wing ya da Tiger veya Calmato gibi.

Bu arada, İTÜ Uçak Mühendisliği mezunu kuzenimi de tanıdığım için söylüyorum, sizin fakülteden uçuşla ilgilenen insanların çıkması beni çok şaşırtıyor. :) :D

İlgilenen çıkıyor tabi, ben de varım.

Ama şöyle bir durum da var, bölüme başlamadan rc helikopter-uçaklarla epey ilgiliydim, bölüm başladı tüm bu hobilere ara verdim. Sanırsam derslerden dolayı oluyor,
 
Ynt: Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Sümer Yamaner' Alıntı:
Mesele hobi değil de merak. Benim kuzen kötü bir örnekmiş demek ki. :)

Uçaklarla alakası olmayan epey kişi de var bölümde. 2 tane aynı bölümden ev arkadaşım var, en ufak alakaları yok uçaklarla. Tamamen aldıkları puana göre tercih yapmışlar.

Ama çok ilgili kişiler de oldukça fazla tabi.

Bu arada link için teşekkürler, okumaya çalışıyorum ben de.
 
Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Sümer Yamaner' Alıntı:
Güzelll! Buna sevindim. O halde sana çok güzel bir site önerebilirim.



Bunun dışında eğer kendini simülatörde geliştirirsen üstten kanat yerine alttan kanat bir trainer de düşünebilirsin. Örneğin Seagull Low Wing ya da Tiger veya Calmato gibi.

Bu arada, İTÜ Uçak Mühendisliği mezunu kuzenimi de tanıdığım için söylüyorum, sizin fakülteden uçuşla ilgilenen insanların çıkması beni çok şaşırtıyor. :) :D

Paylaşımıınız için teşekkürler, hemen açtım ve okumaya başladım :) , uçak mühendisi olmakla bitmiyor maalesef ki ... Benim çocukluğumdan beri bir hevesim ve merakım vardı modelciliğe. Yanlış bir başlangıç yapmışım ama hatamı en yakın zamanda telafi ederim... tekrardan teşekkürler
 
Ynt: Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Bora ÖZER' Alıntı:
Herkese selamlar, rc uçağa yeni başlayanlardanım ve cessna 128 uçağımla ilk uçuşumu( ve ardından ilk kazamı) yaptım; fakat kafama takılan bazı sorular var..

1- Uçağım yerde hızlanırken sağa ve sola yalpalanmalar( herhangi bir yön değişikliği olmadı) yaparak havalandı bu normal bir şey mi ?

2- Rüzgarı karşıma alıp uçarken sorun oluşmadı ama rüzgarı arkama almamla birlikte kontrol kaybı yaşadım bununla ilgili tavsiyesi ve ya önerisi olan var mı ?

ve simülatördeki kadar kolay değilmiş uçmak :D

Yardımlarımızı bekliyorum iyi akşamlar

2. ruzgari karsidan alirken modelin hizi 40km diyelim ! ruzgarda 40km diyelim ! ozaman ucagin hareketli kanatciklarindan dumenlerden gecen ruzgar hizi saate 80km olur degilmi ? yani guzel ucmasi normal :)

ruzgar arkadayken ! hizin 40km ! ruzgarda 40km olursa ! ucagin hareketli kanatciklarinden gecen ruzgar ne olur ! kocaman bir sifir degilmi ? kontrolu yitirmek oldukca normal yani :)

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Ynt: Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Mesut AKIN' Alıntı:
2. ruzgari karsidan alirken modelin hizi 40km diyelim ! ruzgarda 40km diyelim ! ozaman ucagin hareketli kanatciklarindan dumenlerden gecen ruzgar hizi saate 80km olur degilmi ? yani guzel ucmasi normal :)

ruzgar arkadayken ! hizin 40km ! ruzgarda 40km olursa ! ucagin hareketli kanatciklarinden gecen ruzgar ne olur ! kocaman bir sifir degilmi ? kontrolu yitirmek oldukca normal yani :)

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi

Aslında tam olarak böyle değil. Uçaklar içinde bulundukları hava kütlesinin içinde uçarlar. Yani yere göre olan hızları umurlarında değildir. Biz ise yere göre olan hızı algılarız dışarıdan bakarken. Sonuçta 40 km hızla hareket eden bir hava kütlesi içinde uçak kendi normal hava sürati ile uçar. Uçuş istikametine göre hava hızı değişmez. Biz yer referanslı baktığımız için özellikle dönüşlerde sıkıntı çekeriz. İstediğimiz patterni tutturabilmek için bazı durumlarda daha fazla yatış yapmamız gerekir rüzgarlı havalarda. Fazla yatış ise stall hızının yükselmesi ve riskin artması demek.
Rüzgarlı havada bir başka sorun rüzgarın darbeli oluşu. Böyle durumlarda özellikle son yaklaşma gibi nispeten düşük süratli uçuşta anlık stall riski mevcut. Bu da kontrolü güçleştirir.
Yine rüzgarlı havada bir diğer sorun türbülans. özellikle yere yaklaştıkça hava hareketleri yerdeki manialar nedeniyle düzensizleşir. Bu da bir an sağ karşıdan rüzgar alırken bir an sonra sol yandan rüzgar almamıza yol açabilir. Bu da kanadı anlık olarak süratsiz bırakıp kontrolü güçleştirebilir.
Rüzgar ile uçuş ilişkisi zaman zaman güç kavranan bir konu olabiliyor. Sıklıkla da hatalı konseptler söz konusu olabiliyor. Bunun en güzel örneği yan rüzgarda inişte rudder kullanımı. Krablı yaklaşmanın rudder ile yapıldığı sanılır genel olarak. Halbuki alakası yoktur. Eğer uçağın içinde bulunduğu hava kütlesi ile birlikte hareket ettiğini hatırlarsak birçok durumu daha net değerlendirebiliriz.
Ama kesin olan birşey var ki 40 km rüzgara karşı 40 km hızla uçarken rüzgar altına döndüğümüzde hızımız sıfır olmaz. :)
 
Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Yok yok , abi .... Sümer abi normal değil , uçak konusunda Einstein falan olmalı , şu ilime ve tecrübeye bakınca , ben en iyisi kağıttan uçak yapıp uçurayım , aksi takdir de ben kendime modelci falan diyemem...... :D
 
Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Estağfurullah. Ben bilinen şeylerin dışında birşey bulup ortaya çıkarmadım. Söylediklerimin hiçbiri benim buluşum değil. Temel kaynaklarda bulunan bilgiler. Merak edip zaman ayıran herkesin kolayca öğrenebileceği şeyler. Hatta verdiğim link bana göre havacılığın kutsal kitabı! :) Tüm bunların yanında bunların "modelcilik" ile alakası yok. Ben kendime modelci diyemiyorum. Sonuçta ARF kit toplamakla modelci olunmuyor. Ama aramızda bazı gerçek modelci arkadaşlar ARF kit toplamayı bile sanata dönüştürebiliyorlar. Ben de keşke o seviyelere çıkabilsem...
 
Ynt: Cessna 128 yerde ve havada kontrol sorunu

Mesut AKIN' Alıntı:
2. ruzgari karsidan alirken modelin hizi 40km diyelim ! ruzgarda 40km diyelim ! ozaman ucagin hareketli kanatciklarindan dumenlerden gecen ruzgar hizi saate 80km olur degilmi ? yani guzel ucmasi normal :)

ruzgar arkadayken ! hizin 40km ! ruzgarda 40km olursa ! ucagin hareketli kanatciklarinden gecen ruzgar ne olur ! kocaman bir sifir degilmi ? kontrolu yitirmek oldukca normal yani :)
Üstad pratikte " 0 " km ile uçabilen bir uçak yoktur ama flapların etkisinin azalacağı ve uçaktaki kontrol hissinin azalacağıyla alakalı çok güzel bir açıklama yapmışsın. :bravo:

Şahsen ne kadar uğraşsam bu kadar kısa bir şekilde anlatmak istediğimi senin gibi anlatamazdım herhalde. :thumbup:

Heliciler içinde şöyle bir açıklamaya yapayim; uçakla rüzgara karşı uçmak helide ana pervane kafa devrinizin 2600 rpm olması halindeki kontrollere verdiği tepkileri, rüzgarı arkadan almak ise kafa devrinin 1900 rpm olduğunda kontrollere verdiği tepkiyi ifade eder diye düşünebiliriz bence. ;)

Ama heli bir uçak değildir aman yanlış anlaşılmasın. :laugh: Olmamıştır, olmayacaktır ve hatta teklif edilmesi bile yasaktır. :lollol: :lol: :lol: