Crash Test

Zamanında boeing 737 max 8 de yeni elektronik sistemleri vb şeylerle güvenli ve konforlu uçuş diye lansa edilmişti fakat otonom stall önleme sistemi yüzden kaç kişinin hayatını mâl oldu
Şimdi yazılım ile sorunu çözüp uçuş izni verildi. Uçak seçme şansım olsa Boeing'den uzak dururum.
 
Şimdi yazılım ile sorunu çözüp uçuş izni verildi. Uçak seçme şansım olsa Boeing'den uzak dururum.
Fikrinize saygı duyuyorum ancak takip ettiğim bir pilottan duyduğum kadarıyla Airbus modelleri fazla otonommuş. Boeing pilotaja daha elverişli olup pilota daha fazla olanak sağlıyormuş. Kontrollerin bende olmasını sevdiğimden ben Boeing seçerdim.

Güvenlik meselesi tartışılır ancak Airbus'ın da büyük vukuatları olduğu olduğu unutulmamalı, 2009'da Air France'in A330'u veya 2015'te Germanwings'in A320'si gibi. Genelinde suç pilota atılıyor (koordinasyon problemi ve intihar dendi bahsettiğim iki kazada) ancak bence Airbus'ın da sorunları var. Neyse çok uzattım, kısacası iki firmanın da tarihinde hatalı uçaklar ve dezavantajlar var.

Saygılar.:saygilar:
 
Fikrinize saygı duyuyorum ancak takip ettiğim bir pilottan duyduğum kadarıyla Airbus modelleri fazla otonommuş. Boeing pilotaja daha elverişli olup pilota daha fazla olanak sağlıyormuş. Kontrollerin bende olmasını sevdiğimden ben Boeing seçerdim.

Güvenlik meselesi tartışılır ancak Airbus'ın da büyük vukuatları olduğu olduğu unutulmamalı, 2009'da Air France'in A330'u veya 2015'te Germanwings'in A320'si gibi. Genelinde suç pilota atılıyor (koordinasyon problemi ve intihar dendi bahsettiğim iki kazada) ancak bence Airbus'ın da sorunları var. Neyse çok uzattım, kısacası iki firmanın da tarihinde hatalı uçaklar ve dezavantajlar var.

Saygılar.:saygilar:
Ben de fikirlerinize saygı duyuyorum ama Dünya'nın en ölümcül uçak kazası olan Tenerife kazasını hatırlatmak isterim. O kazada iki B747 çarpışmıştı. Burda suç PanAm Air pilotundaydı ama ben sadece en ölümcül olan kazanın Boeing tarafında olduğunu belirtmek istedim.
Evet, yer yer iki firmanın da büyük kazaları oldu ama son 20 ayda B737-MAX tarafında 346 kişi hayatını kaybetti. Bu dönemde çok fazla uçuş oldu. Ama bunun kadar ölümcül uçuşlara imza atan bir uçak modeli olmadı maalesef.
Airbus daha otonom doğru esasında ama emin ol sistemlerin çoğu 1000 fit altında devre dışı kalıyor.

Saygılar. :saygilar:
 
Ben de fikirlerinize saygı duyuyorum ama Dünya'nın en ölümcül uçak kazası olan Tenerife kazasını hatırlatmak isterim. O kazada iki B747 çarpışmıştı. Burda suç PanAm Air pilotundaydı ama ben sadece en ölümcül olan kazanın Boeing tarafında olduğunu belirtmek istedim.
Evet, yer yer iki firmanın da büyük kazaları oldu ama son 20 ayda B737-MAX tarafında 346 kişi hayatını kaybetti. Bu dönemde çok fazla uçuş oldu. Ama bunun kadar ölümcül uçuşlara imza atan bir uçak modeli olmadı maalesef.
Airbus daha otonom doğru esasında ama emin ol sistemlerin çoğu 1000 fit altında devre dışı kalıyor.

Saygılar. :saygilar:
Doğru tabii, Tenerife ve 737 Max krizlerine diyecek söz yok. Umarız ne Boeing ne de Airbus tarafında bir daha bu tarz olaylar görmeyiz. :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Taha KOÇAK
Sizlerin yazdıklarını okurken aklıma nedense Intel - AMD savaşları geldi. Eskiden çok takip ederdim PC piyasasını. Millet işlemci savaşlarında birbirini kırar geçirirdi forumlarda. "AMD berbat" diye çığlık atan birine "Intel rezalet" diye cevap gelirdi. O zaman da düşünürdüm. "Yahu, minicik chip alanına bilmemkaç milyon transistör işlevi sığdıran teknolojiye sahip iki firma nasıl bu kadar kolay yerden yere vurulur" diye...

Gençlik heyecanı tabii... :)

Ama örneğin Tenerife kazasını uçak marka ve modeline ne kadar bağlayabiliriz ki?

B737 MAX konusu tamamen farklı bir hikaye. Boeing, Airbus'a kaptırdığı segmenti geri kazanabilmek adına büyük üçkağıt yaptı. Olmayacak bir işi becerebilmek adına, olmayacak bir motoru olmayacak bir uçağa taktı. Baktı uçak tamamen saçmalıyor, güya ek güvenlik önlemi aldı. FAA'nın gözetiminde yapılması gereken testleri Boeing kendi başına yapıp evrakı FAA'ya onaylattı.
B737 pilotları sadece 2 saatlik bir yer eğitimi sonrasında MAX ile uçmaya başladılar ve ne yazık ki hiçbirinin uçağa yeni eklenen MCAS sisteminden haberleri yoktu. Yoksa çok daha uzun bir eğitim gerekecekti ve havayolları MAX almaktan cayabilecekti.
Zaten pilotların haberleri olsaydı, uçak saçmalamaya başladığı anda stab trim disconnect switchleri ile işi anında çözebileceklerdi.
Ama bunca ahlaksızlığa rağmen Boeing bu işten neredeyse zarar görmeden sıyrıldı.

Airbus ise genelde çok kompleks bir sistem olduğu için pilotu çok yüklüyor. Yani işler yolunda gittiğinde pilota iş düşmüyor. Pilotlar resmen yan gelip yatarken işler bir anda sarpa sarınca neler olduğunu kavrayıp müdahale edene kadar iş işten geçiyor. Airbus'ın sisteminin en kötü yanı ise, işler biraz karışınca "aman aman ben bıraktım, al kontrol sende" diye hemen yan çizmesi. :D O nedenle örneğin o Air France A330 kazası tamamen pilotaj hatası. Pito tüpü dondu diye uçak düşer mi yahu?!

Sonuçta iki dev marka da gerçekten mükemmel işler çıkarıyorlar ama işin içine ticari kaygılar girince saçmalıyabiliyorlar ne yazık ki. İnsan ise zincirin en zayıf halkası olmaya devam ediyor hep.
 
Boeing-Airbus tartışması kesinlikle Intel-Amd savaşlarının havacılık versiyonu. Bazıları (Taha abi'yi ve sizi tenzih ederim) iki tartışmada da bir tarafı canı pahasına savunuyor. Tuhaf bir zihniyet ama rekabet kaliteyi artırır deyip ellemeyelim:D.
Airbus'ın sisteminin en kötü yanı ise, işler biraz karışınca "aman aman ben bıraktım, al kontrol sende" diye hemen yan çizmesi. :D
Buna çok güldüm:lollol:.

Pitot tüpü denince de aklıma Birgen Air kazası geldi, arıların uçak düşüre(bile)ceği fikri hâlâ saçma geliyor. Yazık oldu güzelim şirkete ve kazada hayatını kaybedenlere. :embarras:
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Ben şunu merak ediyorum Uçak bileti aldınız dikkatte etmediniz. Uçuş günü geldi uçağa giriş kapısının önünde bekliyorsunuz camdan havaalanına bakıyorsunuz ve kapıya bir max8 yanaşıyor kaçımız ben binmiyorum deyip biletini yakar.
(Normalde buraya oylama anket gibi birşey koyacaktım ama bulamadım)
 
  • Beğen
Tepkiler: Taha KOÇAK
Ben şunu merak ediyorum Uçak bileti aldınız dikkatte etmediniz. Uçuş günü geldi uçağa giriş kapısının önünde bekliyorsunuz camdan havaalanına bakıyorsunuz ve kapıya bir max8 yanaşıyor kaçımız ben binmiyorum deyip biletini yakar.
(Normalde buraya oylama anket gibi birşey koyacaktım ama bulamadım)
Binerim ben.
 
Uçakların ne kadar narin olduklarına güzel bir örnek.
O para neymiş ya bizim sanayide kaportacı bir usta var ona götürseler iki kaynak yapar biraz çekiç biraz çektirme bir tutamda zımpara çok daha ucuza sıfırdan sağlam olurdu.

Şaka bir yana böyle durumlarsa pilota ceza kesiliyormu
 
Ben şunu merak ediyorum Uçak bileti aldınız dikkatte etmediniz. Uçuş günü geldi uçağa giriş kapısının önünde bekliyorsunuz camdan havaalanına bakıyorsunuz ve kapıya bir max8 yanaşıyor kaçımız ben binmiyorum deyip biletini yakar.
(Normalde buraya oylama anket gibi birşey koyacaktım ama bulamadım)
Açıkçası ben arada kalırdım. Bu saatten sonra çok endişe edilecek durum olduğunun sanmıyorum ama 600 kişiyi öbür dünyaya uçuran uçağa binerken ister istemez korkardım.;D
Uçakların ne kadar narin olduklarına güzel bir örnek.
Böyle durumlar olduğunu tahmin ediyordum ama 45 feet'te rölantiye alınınca 21 milyon zarar! Çok fazla.. Zaten uçağın birim fiyatı 60 milyon usd civarı:D.
O para neymiş ya bizim sanayide kaportacı bir usta var ona götürseler iki kaynak yapar biraz çekiç biraz çektirme bir tutamda zımpara çok daha ucuza sıfırdan sağlam olurdu.
:lol::lol::lol:
Şaka bir yana böyle durumlarsa pilota ceza kesiliyormu
Tahminimce evet, bu durumdan çok daha farklı o ölümlü kaza (ve politik tarafı da var) idi ancak 1992'de havada B727 ile çarpışan Mig-23'teki 2 pilot yaklaşık 20 yıl hapiste kaldı. Can kaybı olmadığı için bu kadar olmasa da pilotlar illaki ceza alır diye düşünüyorum. Uçakta basına açıklanmayan bir arıza/kusur varsa bilinmez tabii.:saygilar:
 
Sizlerin yazdıklarını okurken aklıma nedense Intel - AMD savaşları geldi. Eskiden çok takip ederdim PC piyasasını. Millet işlemci savaşlarında birbirini kırar geçirirdi forumlarda. "AMD berbat" diye çığlık atan birine "Intel rezalet" diye cevap gelirdi. O zaman da düşünürdüm. "Yahu, minicik chip alanına bilmemkaç milyon transistör işlevi sığdıran teknolojiye sahip iki firma nasıl bu kadar kolay yerden yere vurulur" diye...

Gençlik heyecanı tabii... :)

Ama örneğin Tenerife kazasını uçak marka ve modeline ne kadar bağlayabiliriz ki?

B737 MAX konusu tamamen farklı bir hikaye. Boeing, Airbus'a kaptırdığı segmenti geri kazanabilmek adına büyük üçkağıt yaptı. Olmayacak bir işi becerebilmek adına, olmayacak bir motoru olmayacak bir uçağa taktı. Baktı uçak tamamen saçmalıyor, güya ek güvenlik önlemi aldı. FAA'nın gözetiminde yapılması gereken testleri Boeing kendi başına yapıp evrakı FAA'ya onaylattı.
B737 pilotları sadece 2 saatlik bir yer eğitimi sonrasında MAX ile uçmaya başladılar ve ne yazık ki hiçbirinin uçağa yeni eklenen MCAS sisteminden haberleri yoktu. Yoksa çok daha uzun bir eğitim gerekecekti ve havayolları MAX almaktan cayabilecekti.
Zaten pilotların haberleri olsaydı, uçak saçmalamaya başladığı anda stab trim disconnect switchleri ile işi anında çözebileceklerdi.
Ama bunca ahlaksızlığa rağmen Boeing bu işten neredeyse zarar görmeden sıyrıldı.

Airbus ise genelde çok kompleks bir sistem olduğu için pilotu çok yüklüyor. Yani işler yolunda gittiğinde pilota iş düşmüyor. Pilotlar resmen yan gelip yatarken işler bir anda sarpa sarınca neler olduğunu kavrayıp müdahale edene kadar iş işten geçiyor. Airbus'ın sisteminin en kötü yanı ise, işler biraz karışınca "aman aman ben bıraktım, al kontrol sende" diye hemen yan çizmesi. :D O nedenle örneğin o Air France A330 kazası tamamen pilotaj hatası. Pito tüpü dondu diye uçak düşer mi yahu?!

Sonuçta iki dev marka da gerçekten mükemmel işler çıkarıyorlar ama işin içine ticari kaygılar girince saçmalıyabiliyorlar ne yazık ki. İnsan ise zincirin en zayıf halkası olmaya devam ediyor hep.
Uçak kazalarını olayın derinliklerini takip eden birisi olarak şunu da eklemek istiyorum, bahse konu olan marka bir Amerikan şirketi olmasaydı, sonu kesinlikle Comet gibi olurdu,halbuki Comet uçakları da gövde iyileştirmeleri yapılarak hayatına devam edebilirdi.
Not : Comet`in kanada gömülü olan motorları acayip güzel duruyor, bence zamanın ötesinde bir tasarım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Uçak kazalarını olayın derinliklerini takip eden birisi olarak şunu da eklemek istiyorum, bahse konu olan marka bir Amerikan şirketi olmasaydı, sonu kesinlikle Comet gibi olurdu,halbuki Comet uçakları da gövde iyileştirmeleri yapılarak hayatına devam edebilirdi.
Not : Comet`in kanada gömülü olan motorları acayip güzel duruyor, bence zamanın ötesinde bir tasarım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İyi de o kanada turbofan takılamazdı ve yine de ömrü olmazdı.