- Katılım
- 30 Kas 2014
- Mesajlar
- 4,656
- Tepkime puanı
- 20,075
- Yaş
- 47
- Konum
- Wallingford / İngiltere
- İlgi Alanı
- Uçak
Epeydir iş yoğunluğundan fazla bir aktivite yok benden yana, bari eskiden yapılmış işleri paylaşıp temcit pilavıyla durum kurtarmaya çalışalım...
Bu model hakkında zamanında hem
@Mehmet Kucuksari, abi bugün kahvemi bile içebiliyorum
Maketin yapımına geçmeden önce Yanlış ellerdeki Mustang konusundan şu mesajları alıntılayalım, hem ön bilgi olsun hem zaman kazanalım
Makete gelirsek.... Biz en iyisi yine bir alıntı ile devam edelim (pek mi tembelimbu aralar acaba?? )
16 kasım 2020'de bu yukardakileri yazmışım. Maket bitti mi peki? vallahi hatırlamıyorum, anteni çekmişim, fotolarda görünüyor, ama seyrüsefer lambalarından emin değilim, bir ara bakarım, boyamadıysam da bir ara boyarım, hem gündüz gündüz lambalar açık olmaz ki canım siz de...
Sonunda makete gelebildik, sanırım...
Maket Brengun marka, zamanında biyerlerde görmüşüm, malum böyle enteresan konular da ilgimi çeker, atmışım zulaya... Yapmaya geçen sene Nisan sonuna doğru başlamışım.
Bu Brengun denen markayı pek bilmezdim açıkçası, araştırdığımda genellikle maketlere detay setleri aksesuarlar falan üretenbir firma olduğunu ama sıklıkla da başka üreticilerin plastik parçalarını alıp üzerlerine birşeyler ekleyip kendi kutularında özel konular olarak sattıklarını da öğrendim. Bu maket de böyle bir ürün. Yine başka bir Çek üreticisi olan AZ models firması üretimi olan 1/72 ölçekli Spitfire MkVb kitini almışlar, kutunun içine kendi üretimleri olan yeni bir çerçeve eklemişler, bir de fotoeç plaka ve yeni ıslak çıkartmalar, olmuş size yeni bir maket. Bu arada, lafını etmeden geçmek olmaz, bu AZ Model denen Çekoslavakyalılaştıramadıklarımızdan olan maketçiler genelde "sınırlı seri" denilen tipte maketler üretiyorlar. Bu tip maketler de birbirlerine uymayan parçalar, birleşmelerde parçaların doğru hizalanmasını sağlayan geçme sistemlerinin olmaması, bol miktarda çapak vs gibi şeylerle meşhurdur, tam eziyet yani, ama deli modelci mazoşist olur... Bu makette durum daha da vahim, zaten sınırlı seri üretim olanbir maketi almış başka bir Çekoslavakyalılaştıramadığımız firma, ve üzerine daha da sınırlı bir üretim parçalar ekleyip piyasaya sürmüş!!! eziyet kare! hatta eziyet üssü eziyet! Bu maket sayesinde dünyanın bilimum online maket alış veriş sitesindeki "istek listemde" bulunan tüm AZ model ve Brengun marka ürünleri listemden attım! benim deliliğimin de bir sınırı var kardeşim... Hayatımda uğraştığım en eziyet maket oldu bu (taa ki bundan birkaç maket sonra giriştiğim RS Models'in bir maketiyle tanışana kadar, evet onlar da Çek! onun hikayesi sonra gelecek )
Maketin yapım hikayesinden fotolar ve detayları sonra paylaşacağım, şimdilik ilk mesajda maketin son haline ait fotolar olsun...
Bu model hakkında zamanında hem
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
hem de "
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
" konularında bahsetmiştim. Bu sabah Kaan'ın Mustang maketi konusunu görünce bu maketin hikayesini ve yapımını paylaşmadığımı hatırladım...@Mehmet Kucuksari, abi bugün kahvemi bile içebiliyorum
Maketin yapımına geçmeden önce Yanlış ellerdeki Mustang konusundan şu mesajları alıntılayalım, hem ön bilgi olsun hem zaman kazanalım
İkinci dünya savaşı boyunca, tarafların eline çeşitli yollarla düşmana ait uçaklar geçmiştir. Doğal olarak ele geçen bu uçaklar hemen uzmanlar tarafından incelenip barındırdıkları teknolojiler öğrenilmeye çalışılmakta, edinilen bilgilerle de eğer imkan varsa kendi teknolojilerini geliştirmekte iyileştirmekteydi.
Bu tür teknolojik incelemelere ilave olarak bu uçaklar taktiksel denemelere de tabi tutuluyorlardı. Bu denemelerde tecrübeli avcı pilotları bu uçakları uçurarak performanslarını değerlendirip, zayıf ve güçlü yanlarını belirliyorlar, kendi hava kuvvetlerinin avcı pilotlarının bu düşman uçağına karşı başarılı olabilmesi için gerekli taktikleri ortaya koyuyorlardı. Hatta bu tür değerlendirmeler, taktik geliştirme, egitim ve bazen de ele geçirilen uçaklarla yapılan özel gizli görevleri gerçekleştiren özel filolar da bulunmakta idi.
Ele geçirilen uçaklar bazen diğer muharip filolar arasında dolaştırılıp avcı uçağı pilotlarının gerçekten bu uçağa karşı uçarak eğitim yapması da sağlanırdı. Pek tabiiki, bir düşman uçağının dost topraklar üzerinde uçarken uçaksavar veya diğer avcı uçakları tarafından vurulmalarının önüne geçmek için bu uçaklar genellikle belirgin bir şekilde boyanır ve ele geçiren ülkenin hava kuvvetlerinin forslarını taşırdı. (Özel gizli görevlere giden uçaklar hariç)
Şu Spitfire nasıl "Messerspit"e dönüştü, o'nu merak ettim şimdi. ?
Fikir aslen 1941 ilkbaharında ele geçirilen bir Spitfire ile ortaya çıkıyor, incelemeler denemeler sırasında "yahu şuna bir Daimler-Benz 601 (DB601- Messerschmitt Bf-109ların motoru) takalım ki uçağın aerodinamik özelliklerini bizim 109lar ile daha bir doğrudan karşılaştırma şansımız olsun" diyorlar. Hatta uçağı Daimler-Benz tesislerine de gönderiyorlar, ama elemanlar orada bakıyor ki çok iş var, uçağı olduğu gibi geri gönderiyorlar, fikir ve proje de rafa kalkıyor. 1942nin sonlarına doğru bir tane daha spitfire ele geçince fikir yeniden canlanıyor, yeni uçak DB'in özel bir test birimine gönderiliyor, burada uçak yeniden Alman standartlarında boyanıyor, önce orijinal motoruyla (Merlin 45) uçuş testleri yapılıyor, sonra orjinal motor sökülüp uçak DB605 motorunu takabilecek şekilde modifiye ediliyor. Gövde yapısı ve mevcut motor montaj ayakları açısından uçağın bu değişikliğe gayet uygun olduğunu görüyorlar, ama elektrik ve soğutma sistemleri çok farklı iki motor arasında, Alamanlar 24V kullanırken İngilizler 12V kullanıyorlar, haliyle uçağın elektrik sisteminde epey bir değişiklik gerekiyor, soğutma için radyatörler vs de modifiye edilmek zorunda kalınıyor, velhasıl, en nihayetinde başarıyorlar ve Spitfire'ı DB605 motoruyla uçurmayı beceriyorlar. Yapılan testlerin sonucunda da aerodinamik açıdan spitfire'ın bf-109'a göre daha iyi bir uçak olduğunu görüyorlar. Spitfire 109a göre çok daha düşük bir kanat yüklemesine sahip (yaklaşık 5 m2 daha geniş kanat alanına sahip) bu da çok doğal olarak aerodinamik performansına çok etki ediyor. Deneyen pilotlar uçağın yer kontrolünün ve pilotun görüş alanının da 109'a kıyasla çok daha iyi olduğunu belirtiyorlar. Bir diğer önemli bulgu ise uçağın DB605 motoruyla Merlin 45'e nazaran (orjinal motoru) daha kötü performans göstermiş olması. Yani hem motor hem de aerodinamik performans (manevra kabiliyeti) açısından Spitfire'ın o dönemki Bf-109'lara üstün olduğunu bir nevi onaylamış Almanlar da. Zaten Bf-109'un temel savaş taktiğinde dogfighttan kaçınmak vardı, 109 enerjisini çok iyi koruyan ve tırmanma performansı çok iyi olan bir avcı uçağıydı, bu nedenle de uygulanan en temel savaş taktiği "zoom and boom" adı verilen, yüksekten hedefi belirle, dalış yaparak irtifayı hıza çevir, saldırını yap, yeniden tırmanışa geç hızını irtifaya çevir, sonra koşullar uygunsa tekrar saldır şeklindeydi. Tabi malum uçak performansı tek başına anlamlı değildir, iş pilotta biter, Spitfire 5-6 G ye kadar çekebilirken pilot eğer en fazla 2-3 G lik manevra yapabilecek bileğe sahip ise, arkasına takılan ve pratikte en fazla 4 G çekebilecek olan bir 109u sonuna kadar zorlayabilecek bir pilot o spitfiredan daha sıkı dönüşler yaparak onu avlayabilir. Almanların meşhur "Afrikanın Yıldızı" Hans-Jochaim Marseille bunun en güzel örneği, o "dogfight yapmayın" dedikleri 109'u ile savunma çemberi halinde birbirlerinin peşinde dönüp duran Amerikan ve İngiliz avcılarının ortasına dalıp, flaplarını da indirip onlardan daha iyi dönerek bir saldırıda birden fazla düşman uçağı indirebiliyordu... Neyse, 109'lar hakkında şimdilik daha fazla konuşmayalım, epey kapsamlı bir seri gelecek o konuda
Makete gelirsek.... Biz en iyisi yine bir alıntı ile devam edelim (pek mi tembelimbu aralar acaba?? )
Maket büyük oranda tamamlandı, anten çekme ve seyrüsefer lambalarının boyanması gibi ufak tefek dokunmalar kaldı denebilir. Bu meret için ayrı bir başlık açıp orada hem uçağın hikayesini hem de maketin detaylarını paylaşacağım, zira maket olarak feci fecahat bir maketti, delirtti beni... bi saniye, ben zaten deliydim dimi, maket masum
16 kasım 2020'de bu yukardakileri yazmışım. Maket bitti mi peki? vallahi hatırlamıyorum, anteni çekmişim, fotolarda görünüyor, ama seyrüsefer lambalarından emin değilim, bir ara bakarım, boyamadıysam da bir ara boyarım, hem gündüz gündüz lambalar açık olmaz ki canım siz de...
Sonunda makete gelebildik, sanırım...
Maket Brengun marka, zamanında biyerlerde görmüşüm, malum böyle enteresan konular da ilgimi çeker, atmışım zulaya... Yapmaya geçen sene Nisan sonuna doğru başlamışım.
Bu Brengun denen markayı pek bilmezdim açıkçası, araştırdığımda genellikle maketlere detay setleri aksesuarlar falan üretenbir firma olduğunu ama sıklıkla da başka üreticilerin plastik parçalarını alıp üzerlerine birşeyler ekleyip kendi kutularında özel konular olarak sattıklarını da öğrendim. Bu maket de böyle bir ürün. Yine başka bir Çek üreticisi olan AZ models firması üretimi olan 1/72 ölçekli Spitfire MkVb kitini almışlar, kutunun içine kendi üretimleri olan yeni bir çerçeve eklemişler, bir de fotoeç plaka ve yeni ıslak çıkartmalar, olmuş size yeni bir maket. Bu arada, lafını etmeden geçmek olmaz, bu AZ Model denen Çekoslavakyalılaştıramadıklarımızdan olan maketçiler genelde "sınırlı seri" denilen tipte maketler üretiyorlar. Bu tip maketler de birbirlerine uymayan parçalar, birleşmelerde parçaların doğru hizalanmasını sağlayan geçme sistemlerinin olmaması, bol miktarda çapak vs gibi şeylerle meşhurdur, tam eziyet yani, ama deli modelci mazoşist olur... Bu makette durum daha da vahim, zaten sınırlı seri üretim olanbir maketi almış başka bir Çekoslavakyalılaştıramadığımız firma, ve üzerine daha da sınırlı bir üretim parçalar ekleyip piyasaya sürmüş!!! eziyet kare! hatta eziyet üssü eziyet! Bu maket sayesinde dünyanın bilimum online maket alış veriş sitesindeki "istek listemde" bulunan tüm AZ model ve Brengun marka ürünleri listemden attım! benim deliliğimin de bir sınırı var kardeşim... Hayatımda uğraştığım en eziyet maket oldu bu (taa ki bundan birkaç maket sonra giriştiğim RS Models'in bir maketiyle tanışana kadar, evet onlar da Çek! onun hikayesi sonra gelecek )
Maketin yapım hikayesinden fotolar ve detayları sonra paylaşacağım, şimdilik ilk mesajda maketin son haline ait fotolar olsun...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol