E-flite Extra 300 1.3m BNF

Tebrikler, tam lafı koyacaktım ki, Rıfat lafı gediğine yerleştirmiş...
Spin'de sıkıntı var gördüğüm kadarıyla. Çalışmaya devam...
Rıfat abi eksik olmasın, kaçırmaz :lol::lol:

Spinlerim sıkıntılı. Çünkü stall edemiyorum uçağı. Ama geçen uçarken şunu farkettim. İmmelman çıkışında düz uçuş göstererek yavaşlıyoruz ve stall edip spine giriyoruz. Eğer hafif sağdan veya soldan esinti alıyorsam, uçağın istikametini tutturmak için rudder tutmam gerekiyor. Ve rudder tutunca uçak kısa sürede stall olabiliyor.

Yine uçuşlarda farkettiğim bir başka şey de şu. Benim uçak çok mübarek sağolsun. Tam stall olacaken az bişey burun düşürüp yine uçmaya başlıyor. Stall oldu mu olmadı mı belli değil. Bu yüzden hafif stall olup burun düşürdüğü anı kollayıp, hemen bende elevatörü bırakıp burunun düşmesi daha rahat belli olmasına uğraştım. Eh işte bişeyler bişeyler oluyor ama adam akıllı olmuyor. Zamanla olur diyelim :D

Derken tatilim bitti. Artık fırsat oldukça ufak ufak uçarız.

Edit: Videodaki spine baktım. Kanat yatırmışım. Tamamen fiyasko :D Eğer sabredip düz uçuşa devam etseydim yukarıda anlattıklarım olacaktı. Ama videoyu yaptığım bu uçuş tam konsantre güzel bir uçuş değildi.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Doğru spin yapabilmenin temel koşulu stall ve spin durumlarının uçuş mekaniğinin çok iyi kavranmasıdır. Ama yan rüzgara rudder ile müdahale etmesi gerektiğini zanneden biri için durum çok parlak değil. :hoppa:😂🤣
 
Rıfat abi eksik olmasın, kaçırmaz :lol::lol:
Kacirsaydim Rifat abi olmazdim zaten ;)
Spinlerim sıkıntılı. Çünkü stall edemiyorum uçağı.
Evet ve hayir... Ideal olani stall olman ve spini gerceklestirmen. Ancak elindeki ucagin kanat yuklemesi dusuk, diyelim ki stall ettin, kararli sekilde kafa dusuruyor, ama yalpalamiyor ve cok kisa surede kanat ucar hale geliyor... Peki nasil hareket etmeli ?

Simdi, IMAC bizim temel amacimiz ne kural kitapcigina bakarsak... Gercek ucaklardaki hareketleri taklit etmek. Bu tartisilabilir bir konu. Bu soyleme cok taraftar degilsem de, spora daha cok insan kazandirmak icin bu soylemde kalmaktan baska da care yok gibi, sahsi gorusum. Konuya donelim, taklit ederken, aerodinamik sartlari yerine getir demiyor (aslinda demek istiyor da diyemiyor, zira modellerin davranisiyla buyuk olcekli ucaklarin davranislari arasinda fahis farklar var). Peki ne diyor ?

Stall olacaksin ve kafa dusecek... Zorlama girisler sifir alir diyor....Peki nasil yapabilirim eldeki ucakla bunu ?

Kanat devrilmiyor ok, ama yeterince hucum acisi saglarsan stall olabiliyor... Stall olunca kafa dusuyor mu ? Evet... Eger kendiliginden yikilmiyor ve yine eger rudder verince yikilmiyorsa, ufaktan aileronla yikabilirsin... Ama yine ayni noktadayim, stall olduktan sonra yani kafa dusmeye basladiktan sonra ! Kural kitapcigi, kanat ve burun ayni anda dusebilir, ya da burun dusup kanat sonra dusebilir diyor... Ama once kanat duserse sifir basiyor hakem...

Buyuk IMAC modellerinin davranislariyla (170-200 cc) gercek ucaklarinki baya baya benzesmeye basliyor, snap cikislarindaki stall ve spin girisindeki stall lar nefis ve belirgin olusuyor.... Hem pilota, hem hakeme keyif veriyor, hem de tam olcekli ucaga oldukca yakin aerodinamik kosullar saglanabiliyor...

Peki, sorunu biraz daha baska bir yerden ele alalim. Bu frankestein F3A ucaklarinda ne yapiyorlar diye bakalim... Hepi topu 20 derece elevator atimi var, kanatlar nasil stall oluyor, ne yapiyor belli degil... Ne yapiyorlar peki ?

Biri Ingiliz, biri Amerikali FAI F3A'da ilk 20'de ucan iki pilota sordugumda sunu soylediler:

Bizim ucaklar zor kafa dusuruyor, hele ki ruzgarsiz havada yavaslatip kafa dusmesini beklemek hayal kurmakla esdegger... Bu sebeple ucagi olabildigince yavaslatip, hucum acisini yuksek tutuyoruz, ulasabildigimiz en dusuk hizda ise, bir switch ile tuttugumuz elevatoru pat diye birakmasini saglayip kafa hareketini hakeme gosteriyoruz ve spine basliyoruz. Bu kandirmaca degil mi ? Evet... Ama yapacak birsey yok... Bir karakterini iyilestirince, diger karakterinden feragat ediyorsun, hele ki F3A'da... Tam bir Jungle...

Umarim her iki gorusu de yeterince tarifleyebilmisimdir...

Buyuk bir IMAC modeliyle gercek aerodinamik kosullara oldukca yakin manevra yapmak mumkun. Bu nedenle, benim acimdan IMAC candir, gerisi heyecan...
Edit: Videodaki spine baktım. Kanat yatırmışım. Tamamen fiyasko :D Eğer sabredip düz uçuşa devam etseydim yukarıda anlattıklarım olacaktı. Ama videoyu yaptığım bu uçuş tam konsantre güzel bir uçuş değildi.
Yukardakileri uygularsan, dogru yolu bulacaksin... En guzeli 200cc bir IMAC ucagi ucurmak ama pek kolay is degil, en azindan benim boyum halen yetmiyor (muhafaza etme ve tasima gibi ciddi eziyetlerinin olmasi bakimindan)

200 cc lik ucagi edinene kadar da yukaridakileri uygulamaya devam... Kolay olmadigini biliyorum ama baska da sansin yok...
 
İyi de stall olduğunda aileron cevap veriyorsa stall olmadın demektir. Spine girişte uçak bir yana yıkılmıyorsa birlikte kullanılacak iki kontrol var. Throttle ve rudder.
 
Doğru spin yapabilmenin temel koşulu stall ve spin durumlarının uçuş mekaniğinin çok iyi kavranmasıdır. Ama yan rüzgara rudder ile müdahale etmesi gerektiğini zanneden biri için durum çok parlak değil. :hoppa:😂🤣
Eyvah eyvah :lol::lol: Sümer abi ya ben anlatamadım yada ciddi bir problem var. Biraz daha açıklar mısın yan rüzgarda düz uçmak için ne yapılmalı?

Kacirsaydim Rifat abi olmazdim zaten ;)
Yine haklısın abi :lol:
Evet ve hayir... Ideal olani stall olman ve spini gerceklestirmen. Ancak elindeki ucagin kanat yuklemesi dusuk, diyelim ki stall ettin, kararli sekilde kafa dusuruyor, ama yalpalamiyor ve cok kisa surede kanat ucar hale geliyor... Peki nasil hareket etmeli ?

Simdi, IMAC bizim temel amacimiz ne kural kitapcigina bakarsak... Gercek ucaklardaki hareketleri taklit etmek. Bu tartisilabilir bir konu. Bu soyleme cok taraftar degilsem de, spora daha cok insan kazandirmak icin bu soylemde kalmaktan baska da care yok gibi, sahsi gorusum. Konuya donelim, taklit ederken, aerodinamik sartlari yerine getir demiyor (aslinda demek istiyor da diyemiyor, zira modellerin davranisiyla buyuk olcekli ucaklarin davranislari arasinda fahis farklar var). Peki ne diyor ?

Stall olacaksin ve kafa dusecek... Zorlama girisler sifir alir diyor....Peki nasil yapabilirim eldeki ucakla bunu ?

Kanat devrilmiyor ok, ama yeterince hucum acisi saglarsan stall olabiliyor... Stall olunca kafa dusuyor mu ? Evet... Eger kendiliginden yikilmiyor ve yine eger rudder verince yikilmiyorsa, ufaktan aileronla yikabilirsin... Ama yine ayni noktadayim, stall olduktan sonra yani kafa dusmeye basladiktan sonra ! Kural kitapcigi, kanat ve burun ayni anda dusebilir, ya da burun dusup kanat sonra dusebilir diyor... Ama once kanat duserse sifir basiyor hakem...

Buyuk IMAC modellerinin davranislariyla (170-200 cc) gercek ucaklarinki baya baya benzesmeye basliyor, snap cikislarindaki stall ve spin girisindeki stall lar nefis ve belirgin olusuyor.... Hem pilota, hem hakeme keyif veriyor, hem de tam olcekli ucaga oldukca yakin aerodinamik kosullar saglanabiliyor...

Peki, sorunu biraz daha baska bir yerden ele alalim. Bu frankestein F3A ucaklarinda ne yapiyorlar diye bakalim... Hepi topu 20 derece elevator atimi var, kanatlar nasil stall oluyor, ne yapiyor belli degil... Ne yapiyorlar peki ?

Biri Ingiliz, biri Amerikali FAI F3A'da ilk 20'de ucan iki pilota sordugumda sunu soylediler:

Bizim ucaklar zor kafa dusuruyor, hele ki ruzgarsiz havada yavaslatip kafa dusmesini beklemek hayal kurmakla esdegger... Bu sebeple ucagi olabildigince yavaslatip, hucum acisini yuksek tutuyoruz, ulasabildigimiz en dusuk hizda ise, bir switch ile tuttugumuz elevatoru pat diye birakmasini saglayip kafa hareketini hakeme gosteriyoruz ve spine basliyoruz. Bu kandirmaca degil mi ? Evet... Ama yapacak birsey yok... Bir karakterini iyilestirince, diger karakterinden feragat ediyorsun, hele ki F3A'da... Tam bir Jungle...

Umarim her iki gorusu de yeterince tarifleyebilmisimdir...

İki görüşü de anladım. Benim uçakta ikinciye gerek yok. Daha iyi ellerde birinci görüşteki durum gayet yapılabilir.

İyi de stall olduğunda aileron cevap veriyorsa stall olmadın demektir. Spine girişte uçak bir yana yıkılmıyorsa birlikte kullanılacak iki kontrol var. Throttle ve rudder.
Abi benim 6kg köpük stearman misler gibi stall oluyor. Ama bu sarışın stall oluyormuş gibi yapıyor sadece :lol::lol:

Dk 1:45de stall etmeye çalışıyorum. Muhtemelen bu da tam stall olmayabilir?

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Sevdim
Tepkiler: Mesut Arslan
Rüzgar hava akımı demek. Yerdeki kişi için sabit bir yerden eserken havadaki uçak için önünden eser.

Şimdi uçak, sağdan sola doğru hareket eden hava akımının içine sağ tarafı esintiye gelecek şekilde girerek uçtuğunda eğer rudder düzeltmesi vermezsek sola doğru esinti onu götürür. Ama uçağa soracak olursak uçak dümdüz gidiyordur. Ama önemli olan uçağın havada hangi rüzgara karşı nasıl uçtuğu değil, yerde sabit noktada duran benim için düz olarak uçmasıdır.

Büyük rüzgar küçük rüzgar diyebilir miyiz :D Küçük rüzgar uçağın havalandığında önünden esen rüzgar. Büyük rüzgar ise uçağın havalandığı anda içerisine girdiği hava akımı :)
 
Son düzenleme:
Ama yan rüzgara rudder ile müdahale etmesi gerektiğini zanneden biri için durum çok parlak değil. :hoppa:😂🤣
IMAC için, kural kitabı ne diyorsa o... Biz emir kuluyuz... Kanatlar her daim yatay olacak diyor...Düzeltmeleri dümenle yapın diyor...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Itirazlar ve teknik tartışmalar, her yil toplanan teknik kurullarda yapılıyor...

Mesela diyorum, bazi abilerimiz, yarismasalar dahi konuya mudahil olsalar, teknik kurulda bulunsalar; konular tartisilirken bu konu da masaya gelse ve hakkiyla IMAC yapabilsek, fena olmaz sanirim, ne düşünüyorsun @Sumer Yamaner abi ? :coolxf::saygilar:

En son FAI teknik kurulundan bir alinti yapayim, bugun bahsi gecti, taze konu... Eskiden manevranin geometrik olarak dogru olmasi gerekliligi seklinde olan ifade icin simdi soyle güncellenmis, hemde 21 kişi oy birliğiyle..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Manevra hakemin oturdugu pozisyona göre dogru geometriyle yapilmalidir 🙄

Simdi, buna ilk gelen yorum su oldu Ingiliz F3A'cilardan: Efendim, hakeme gore ucacaksak eger, kanadi 30 derece yatik tutmamiz lazim, bu nasil mumkun olacak ?

Bir diger yorum, loopu hakemin yuvarlark gormesi icin yumurta loop atmamiz gerekecek... Gibi...

Çoğu pilot flight coach ile antrenman yaptığından dolayı ciddi itirazlar gelmiş hakemlere. Eski kitapçığa göre haklılar. Şimdi ise, ortalık karışacak... Subjektifti, biraz daha subjektif olacak puanlama...

Uzun lafın kısası, kitapçığa göre antrenöan yapıyor ve yarışıyoruz... Kurallar gökten inmediler, güncellenebilirler... Değişiklik olursa uygularız
 
Abi ben havacılıktan söz ediyorum. Kusura bakma... IMAC uçakları genel fizik kurallarından muaf ise benim buna kafam basmaz. Öyle bir kurulda bulunabilmem için her bir üyenin bir temel aerodinamik kitabını okuyup kavramış olmasını isterim. Örgütlü cehalete (söz ettiğin kurullardan bahsediyorum) harcayabileceğim zaman ve eforum yok ne yazık ki.
 
Son düzenleme:
Abi ben havacılıktan söz ediyorum. Kusura bakma... IMAC uçakları genel fizik kırallarından muaf ise benim buna kafam basmaz. Öyle bir kurulda bulunabilmem için her bir üyenin bir temel aerodinamik kitabını okuyup kavramış olmasını isterim. Örgütlü cehalete (söz ettiğin kurullardan bahsediyorum) harcayabileceğim zaman ve eforum yok ne yazık ki.

Abi sen uğraşmazsan başkası uğraşmazsa bu karanlıklar nasıl çıkar aydınlığa ? 😊
 
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şunu da şuraya bırakayım, biraz havacılık dolu iniş görelim... Bak da azıcık slip öğren Ali Haydar efendi, geçen iniş takımı, pervane ve spinner üreticileri derneğinden aradılar... İsyan ediyorlar senin inişlere :lol:

Neyse savundum seni azıcık, ilerleme var falan diye...

@Sumer Yamaner abinin indirdiği uçakların nasıl inebildiklerini anlayınca bu iş olmuş derim anca... Warber indirmek öyle izo çakmaya benzemez asfalta :coolxf::p
 
Son düzenleme:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şunu da şuraya bırakayım, biraz havacılık dolu iniş görelim... Bak da azıcık slip öğren Ali Haydar efendi, geçen iniş takımı, pervane ve spinner üreticileri derneğinden aradılar... İsyan ediyorlar senin inişlere :lol:

Neyse savundum seni azıcık, ilerleme var falan diye...
:lol::lol: Onların isyanı mutluluktandır, para gelecek :D
@Sumer Yamaner abinin indirdiği uçakların nasıl inebildiklerini anlayınca bu iş olmuş derim anca... Warber indirmek öyle izo çakmaya benzemez asfalta :coolxf::p
Hedef belli ama biraz yavaş gidiyorum :D
 
Bu arada bugün yeni bir şey öğrendim. Aileronla istikamet düzeltmesi yapmak... Aileron verdiğimizde uçağın o tarafa yöneldiğini biliyorum ama bununla rüzgar düzeltmesi yapılacağını hiç düşünmemiştim..
 
Bugün misler gibi bir hava vardı :hoppa: Yine bi 8 sorti uçtum. Güzel bir videoda sizlerle paylaşayım :coolxf: Telefondan izlemeyin. Bir bardak çay ve kuruyemiş eşliğinde pc başına geçip izleyebilirsiniz :laugh:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şuna manevraları atsana arka planda ufak çerçeveli, daha önce yapmıştın... Baya iyi durur...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK