Bu konumuzda bir ESC' nin manual olarak kumanda yardımı ile nasıl ayarlanacağını sizlerle paylaşmaya çalışacağız. Her ne kadar siz farklı bir ESC ve kumanda ((Biz Align 35 A ve Futaba 7C kullandık) kullanıyor olsanız da, temel ayar ve programlama mantığı aynı olacaktır. Bu nedenle özellikle yeni başlayanlar için faydalı olacağı kanaatindeyiz.
Öncelikle her zaman olduğu gibi konuyu video yardımı ile sizlere canlı canlı anlatalım istedik. Vakit bulup izlemenizi tavsiye ederiz. Zira aşağıdaki yazılı anlatımdan çoook daha fazla şey var içinde
NOT: Turnigy PLUS ESC Programlaması ile ilgili Cahit arkadaşımızın hazırladığı aşağıdaki konuya bakabilirsiniz.
ESC Programlama - Turnigy ESC
NOT-2: Henüz bakmadı iseniz, "ESC Programlama / Ayar Terimleri Açıklamaları"
ESC Programlama - Manual Ayar Videoları :
ESC Programlama - Manual Ayar Nasıl Yapılır ?:
Arkadaşlar, öncelikle ESC Programlayabilmek için aşağıdaki bağlantıların yapılması gerekmektedir.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
a- Burada özellikle dikkat edilmesi gereken şey, mutlaka motor’un ESC bağlı olması gerektiğidir.Zira sanılanın aksine BIP sesini veren ESC değil, motordur
b- ESC’nin sinyal kablosu Receiver Channel-3 bağlı olmalı
NOT: Helifreak BOB'a göre ESC programlanırken “THROTTLE CURVE” Lineer olması gerekiyor. Bu durumda GUVENLIK Amacı ile PALLER sökülmeli ya da Motor PIN Cıkarilmalıdır.
1- ESC Programlama öncesi Kumanda Ayar Kontrollü
a-END-POINT: CH-3 (THROT)” -- %100- %100 olmalı.
[attachimg=3]
b- THROTTLE CURVE : LINEER Olmalı. Boylece ESC “Throttle Stick” MAX ve MIN noktalarını dogru algılacaktır.
NOT: ESC Programlama sonrası, ESC-Motor Kite monte edildikten sonra mutlaka THROTTLE Curver SIFIRLANMALIDIR.
[attachimg=4]
2- "Throttle Channel" Yön Kontrollü:
Throttle Stick (Gaz kolu) MINIMUM'da iken enerji verildiğinde ;
a- ESC Normal modda calısıp, ayarlarını sıra ile BIP leyerek gösteriyor ise problem yok demektir.
b- Eğer ESC Programlama moduna giriyor ise, o zaman Throttle TERS demektir ve "REVERSE" menusune girilereck "CH-3" ters cevrilir.
[attachimg=5]
3- Programlama Moduna Giris
Bilmemiz gereken ilk şey ESC ayarlarının "Thottle Stick" ile yapıldığıdır. Gaz kolunun en üst noktası maximumu (3.konum 3 defa BIP yapar) orta noktası (2.konum 2 defa BIP yapar) en alt noktası minumumu (1.konum 1 defa BIP yapar) gösterir.
Programlama Moduna girmek için;
a- Pili takmadan önce kumanda açık ve "Thottle Stick" MAX konumda olmalı.
b- Pil takılınca ilk sinyal “power on setup” müziğini duyacaksın.
c- Bu durumda throttle stiğini MAX tutup ,yükselip alçalan sinyal 2 kez ötecektir.
d- Bundan sonra "Thottle Stick" MIN çekeceksin ve sinyal sesini duyacaksın. Bu şekilde ESC gaz stiğinin üst ve alt noktalarını tespit ediyoruz.
4- ESC Ayarları
Artık "Programlama Modu" na girmiş bulunmaktayız. Bundan sonra ESC ‘nin AYARLARINI sırası ile su şekilde yapıyoruz.
NOT: Aşağıdaki tablo, "Align 35 A ESC" konfigurasyon tablosudur. Siz de bu aşamaya gelmeden önce kendi ESC konfigurasyon tablosuna bakınız ve aşağıdaki tabloda TAVSIYE ettiğimiz seçenekleri dikkate alınız.
[attachimg=6]
a- BRAKE: 1 BIP sesi tekrar ederken, istenen değere göre “Throttle Stick” konumu değiştirilir. Biz “Brake Disabled” sececeğimiz için, stick MIN tutuyoruz. Belli bir süre sonra konum kaydedildi sesi gelir.
b- ELECTRONIC Timing: 2 BIP sesi tekrar eder. Biz “Mid-Timing” seceneğini istediğimiz için “Throttle Stick” ORTA konumda tutulur. kayıt sesi gelene kadar bekleyip 3.ayarımıza geçeceğiz.
c- BATTERY Protectiton: 3 BIP sesi tekrar eder. Bu ayarımız pili korumak için yapılması gereken bir ayardır.Bu durum aynı zamanda uçuş süresini de direk olarak etkilemektedir.Stick i en üstte tutarsanız uzun süre uçar fakat pile zarar verebilirsiniz.Bana göre stick i ORTA konumda tutmalı ve “Middle Cutoff Volatge Protection” secmeliyiz. Tekrar kayıt sinyalini bekliyoruz.
d- AIRCRAFT: 4 BIP sesi tekrar eder. Burada heli ve soft start secmekte fayda var.Stick ORTA konumda tutularak “Helicopter 1 (Soft Start)” secilir.
e- THROTTLE Response SPEED: 5 BIP sesi tekrar eder. Burası gaz sick ini hareket ettirdiğimizde ne kadar gecikme olmasını istediğimizi ayarladığımız bölümdür. Burada istediğimiz değeri giriyoruz.3D için “Quick Speed” seceğini secmek için stick MAX tutuyoruz.
Tüm secenekler ayarlandıktan sonra BIP sesi kesilerek, programlamanın sonuna geldiği anlaşılır ve enerji kesilir.
5-ESC Programlama sonrası Nihai Kontrol
Gaz kolu MIN iken enerji verilerek, ESC’den BIP sayıları kontrol edilerek, programlamanın istediğimiz şekilde kayıt edildiği teyid edilir.
Yaptığımız bu ayarlara göre önümüze şöyle bir tablo çıkıyor.
1…konumda Brake - fren ayarı 1 BIP ; 2…konumda Electronic Timing- Motor ayarı 2 BIP ; 3…konumda batarya ayarı 2 BIP ; 4…konumda heli uçak seçimi 2 BIP ; 5…konumda gaz sticki gecikme ayarı 3 BIP
Öncelikle her zaman olduğu gibi konuyu video yardımı ile sizlere canlı canlı anlatalım istedik. Vakit bulup izlemenizi tavsiye ederiz. Zira aşağıdaki yazılı anlatımdan çoook daha fazla şey var içinde
NOT: Turnigy PLUS ESC Programlaması ile ilgili Cahit arkadaşımızın hazırladığı aşağıdaki konuya bakabilirsiniz.
ESC Programlama - Turnigy ESC
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
[attachimg=7]
NOT-1: Futaba kumandadan farklı kumanda kullananlar, manual'den "Throttle Kanal" hangi kanal olduğunu kontrol etmelidir.Ayrıca sizin kullandığınız ESC 'nin de Manual kontrol edilmeli.NOT-2: Henüz bakmadı iseniz, "ESC Programlama / Ayar Terimleri Açıklamaları"
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
konusuna bir göz atmanızı öneririz ESC Programlama - Manual Ayar Videoları :
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
ESC Programlama - Manual Ayar Nasıl Yapılır ?:
Arkadaşlar, öncelikle ESC Programlayabilmek için aşağıdaki bağlantıların yapılması gerekmektedir.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
a- Burada özellikle dikkat edilmesi gereken şey, mutlaka motor’un ESC bağlı olması gerektiğidir.Zira sanılanın aksine BIP sesini veren ESC değil, motordur
b- ESC’nin sinyal kablosu Receiver Channel-3 bağlı olmalı
NOT: Helifreak BOB'a göre ESC programlanırken “THROTTLE CURVE” Lineer olması gerekiyor. Bu durumda GUVENLIK Amacı ile PALLER sökülmeli ya da Motor PIN Cıkarilmalıdır.
1- ESC Programlama öncesi Kumanda Ayar Kontrollü
a-END-POINT: CH-3 (THROT)” -- %100- %100 olmalı.
[attachimg=3]
b- THROTTLE CURVE : LINEER Olmalı. Boylece ESC “Throttle Stick” MAX ve MIN noktalarını dogru algılacaktır.
NOT: ESC Programlama sonrası, ESC-Motor Kite monte edildikten sonra mutlaka THROTTLE Curver SIFIRLANMALIDIR.
[attachimg=4]
2- "Throttle Channel" Yön Kontrollü:
Throttle Stick (Gaz kolu) MINIMUM'da iken enerji verildiğinde ;
a- ESC Normal modda calısıp, ayarlarını sıra ile BIP leyerek gösteriyor ise problem yok demektir.
b- Eğer ESC Programlama moduna giriyor ise, o zaman Throttle TERS demektir ve "REVERSE" menusune girilereck "CH-3" ters cevrilir.
[attachimg=5]
3- Programlama Moduna Giris
Bilmemiz gereken ilk şey ESC ayarlarının "Thottle Stick" ile yapıldığıdır. Gaz kolunun en üst noktası maximumu (3.konum 3 defa BIP yapar) orta noktası (2.konum 2 defa BIP yapar) en alt noktası minumumu (1.konum 1 defa BIP yapar) gösterir.
Programlama Moduna girmek için;
a- Pili takmadan önce kumanda açık ve "Thottle Stick" MAX konumda olmalı.
b- Pil takılınca ilk sinyal “power on setup” müziğini duyacaksın.
c- Bu durumda throttle stiğini MAX tutup ,yükselip alçalan sinyal 2 kez ötecektir.
d- Bundan sonra "Thottle Stick" MIN çekeceksin ve sinyal sesini duyacaksın. Bu şekilde ESC gaz stiğinin üst ve alt noktalarını tespit ediyoruz.
4- ESC Ayarları
Artık "Programlama Modu" na girmiş bulunmaktayız. Bundan sonra ESC ‘nin AYARLARINI sırası ile su şekilde yapıyoruz.
NOT: Aşağıdaki tablo, "Align 35 A ESC" konfigurasyon tablosudur. Siz de bu aşamaya gelmeden önce kendi ESC konfigurasyon tablosuna bakınız ve aşağıdaki tabloda TAVSIYE ettiğimiz seçenekleri dikkate alınız.
[attachimg=6]
a- BRAKE: 1 BIP sesi tekrar ederken, istenen değere göre “Throttle Stick” konumu değiştirilir. Biz “Brake Disabled” sececeğimiz için, stick MIN tutuyoruz. Belli bir süre sonra konum kaydedildi sesi gelir.
b- ELECTRONIC Timing: 2 BIP sesi tekrar eder. Biz “Mid-Timing” seceneğini istediğimiz için “Throttle Stick” ORTA konumda tutulur. kayıt sesi gelene kadar bekleyip 3.ayarımıza geçeceğiz.
c- BATTERY Protectiton: 3 BIP sesi tekrar eder. Bu ayarımız pili korumak için yapılması gereken bir ayardır.Bu durum aynı zamanda uçuş süresini de direk olarak etkilemektedir.Stick i en üstte tutarsanız uzun süre uçar fakat pile zarar verebilirsiniz.Bana göre stick i ORTA konumda tutmalı ve “Middle Cutoff Volatge Protection” secmeliyiz. Tekrar kayıt sinyalini bekliyoruz.
d- AIRCRAFT: 4 BIP sesi tekrar eder. Burada heli ve soft start secmekte fayda var.Stick ORTA konumda tutularak “Helicopter 1 (Soft Start)” secilir.
e- THROTTLE Response SPEED: 5 BIP sesi tekrar eder. Burası gaz sick ini hareket ettirdiğimizde ne kadar gecikme olmasını istediğimizi ayarladığımız bölümdür. Burada istediğimiz değeri giriyoruz.3D için “Quick Speed” seceğini secmek için stick MAX tutuyoruz.
Tüm secenekler ayarlandıktan sonra BIP sesi kesilerek, programlamanın sonuna geldiği anlaşılır ve enerji kesilir.
5-ESC Programlama sonrası Nihai Kontrol
Gaz kolu MIN iken enerji verilerek, ESC’den BIP sayıları kontrol edilerek, programlamanın istediğimiz şekilde kayıt edildiği teyid edilir.
Yaptığımız bu ayarlara göre önümüze şöyle bir tablo çıkıyor.
1…konumda Brake - fren ayarı 1 BIP ; 2…konumda Electronic Timing- Motor ayarı 2 BIP ; 3…konumda batarya ayarı 2 BIP ; 4…konumda heli uçak seçimi 2 BIP ; 5…konumda gaz sticki gecikme ayarı 3 BIP
Ekli dosyalar
-
1_ESC Devresi_01.jpg13.2 KB · Görülme: 1,687
-
2_ESC Devresi_02.jpg56.7 KB · Görülme: 1,648
-
3_ESC_Kumanda Kontrol_01.jpg5.2 KB · Görülme: 1,681
-
4_ESC_Kumanda Kontrol_02.jpg11.3 KB · Görülme: 1,632
-
5_ESC_Yon Kontrol.jpg6.4 KB · Görülme: 1,675
-
6_ESC_Parametre_Align.jpg31 KB · Görülme: 1,639
-
Align 35A ESC.jpg31.8 KB · Görülme: 1,634