ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
8,745
Tepkime puanı
23,119
Yaş
61
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Arkadaşlar lütfen bağışlayın, eğer bir yerlerde bu konu geçtiyse şimdiden yeni konu için özür dilerim. Pek mutad bir soru olmadığı için konuşulmamıştır diye düşündüm ve konu açtım.

Bir fırçasız ESC çalışırken servo sinyali ile kontrol ediliyor. Yani 1000 - 2000 mikrosaniyelik darbeler geliyor ve ESC de buna göre motor hızını ayarlıyor.

Soru çok basit: Bu darbeler gelmez olurlarsa ESC ne yapar? Son kaldığı süratte pervaneyi çevirmeye devam mı eder yoksa durur mu?

Niye soruyorum?
Dört motorlu C130'un dış motorlarını kumandadan bir butonla devre dışı bırakabilmek istiyorum. Bunu mikslerle yapmaya çalıştım ama beceremedim. Onun yerine yine minik bir Attiny85 modülü ile işi halletmek istiyorum. Motorları devre dışı bırakmak için ilk akla gelen seçenek iki dış motorun pil bağlantısını kesecek bir röle sistemiydi ama 80 - 100 Amper akıma dayanacak ve 5 V ile çalışacak bir röle bulmak imkansız gibi. O zaman ESC sinyali üzerinden keserim diye düşündüm. İlk oluşturduğum kodda eğer motor kapalı komutu gelirse ESC'ye uygun bir servo darbesi gönderiyorum. Henüz test etmedim çünkü elimde ESC yok şu an. Sonra kodu basitleştirebilmek için sorduğum konu geldi aklıma. Sinyali tamamen kesersem ESC ne yapar acaba diye düşündüm. Nette biraz gezindim ama bir şey bulamadım. Belki deneyimi olan vardır diye size sormak istedim.
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Konu hakkında bir tecrübem yok Sümer abi ama merakımdan araştırmak istedim ben de. Eğer yanlış anlamadıysam sorunuzu, şöyle bir şey buldum.

Çoğu Esc manualinde ESC ye hiç sinyal gitmemesi durumunda, "Throttle signal loss protection" özelliğinden bahsediyor. Bir esc manualinde şu şekilde açıklamışlar:

"Throttle signal loss protection: The ESC will reduce the output power if throttle signal is lost for 1 second, further loss for 2 seconds will cause its output to be cut-off completely."

Burada bahsedilen sinyal kesilmesi durumu, esc ye giden palslerin tamamen kesilmesi ise, sanki sizin istediğiniz durumu açıklıyor gibi.

Umarım durumu çok yanlış anlamamışımdır, belki işinize yarayabilir diye paylaşmak istedim. :saygilar:
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Guzel bir soru Sumer abi. Elinde EPP ucak olan bir arkadasimiz evde bu durumu rahatlikla test edip, bize donebilir diye dusunuyorum. Su an bendeki EPP ucak arkadasimda oldugu icin ne yazik ki ben test edemiyorum :-\

En kotu aksama Omer abimizden test etmesi icin alo derim. ;)

NOT: Canin belirtigi gibi ESC ozel bir durum degilse, genel anlamda bir fikrimiz olur diye dusunuyorum :rolleyes:
 
Sümer abi, hobbywing esc ler işe yarayabilir sanki bu durumda.. Can'ın paylaştığı manualde sinyal kesildikten sonra ilk 1 saniye gazı düşürür, 2 saniyeden sonra tamamen keser demiş ama "sinyal tekrar geldiğinde ne yapar"ı yazmamış. Tamamen kestikten sonra tekrar arm olana kadar dönüşü yok mudur yani orasını tam bilemedim. Hobbywing ise 0.25s nin üzerinde sinyal alamıyorsa tamamen kesiyor, tekrar sinyal geldiğinde kaldığı yerden devam ediyor normal çalışmasına.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Çok teşekkürler. Bir arkadaş denemiş. Üç saniye sonra motor durmuş. Sinyal tekrar geldiğinde ne olacağı önemli. Sanırım kullanılacak ESC ile doğrudan denemek en doğrusu.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Red Brick 50A ESC kullanarak yaptığım teste göre çeyrek gaz verdim ve ESC kablosunu çıkarttım. 2-3 sn içerisinde deviri azaltarak durdu. Tekrar taktığımda ise ilk açılıştaki bip bip sesini duydum motorlardan. ESC'deki BEC ile Alıcı besleniyor. Bunu da not olarak düşeyim. %p

Tekrar takıldığında yanılmıyorsam ESC kalibrasyonunu yeniden yapıyor. Herhalde bundan dolayıdır ki gazı oynattığımda harekete başlıyor ve çeyrek çubuk konumunu sıfır gaz olarak görüyor. Keşke elimde harici BEC li bir sistem olsaydı da düzgünce deneyebilseydim.

:saygilar:
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Az önce ben de elimdeki basit bir ESC ile denedim, ancak sonuç Seçkin'inki ile aynı. İllaki stik üzerinden gazı tamamen kesip, motoru yeniden devreye almasını beklemek gerekiyor. Seçkin'in de dediği gibi harici Bec'li bir sistemde denemek herhalde daha kararlı sonuca ulaştırır. :saygilar:
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

ESC'nin beslemesi kesilmeden sadece sinyal hattının ayrılması gerekiyor. Bu akşam atölyeyi alt üst edip bir ESC bulucam. :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Bir Art Tech ESC ve motor ile denedim. Sinyal kesilince motor iki üç saniye içinde duruyor. Sinyali bağlayınca aynen kaldığı yerden devam ediyor.

Arduino ile bir setup hazırladım. Bir kod oluşturdum. Ayrı bir kanaldan kontrol ediliyor. Motor açık komutu varken gelen throttle sinyalini aynen ESC'ye iletiyor. Motor kapalı komutu gelirse gelen throttle sinyaline bakmadan ESC'ye OFF sinyali gönderiyor. Böyle yapınca üç saniyelik gecikme olmuyor ve motor hemen kapatılmış oluyor. Yanlış hatırlamıyorsam bazı ESC'lerde throttle kanalını reverse yapmak gerekiyordu. Bu koda da öyle bir özellik koydum. Plakette bir jumper olacak. Eğer motor kapalı komutu geldiğinde motor tam gaza çıkıyorsa bu jumper yoksa takılacak, varsa sökülecek. Ben C130'un ayarlarında motor kontrol işlevini 9.kanala atadım. Kumandada da 9. kanalı klasik throttle cut / kill switch butonum olan A butonuna atadım. Böylece A butonu ile dış motorları tamamen kapatabileceğim. Bundaki amaç, dış motorlardan birinin saçmalaması çok riskli. Asimetrik çekiş iç motorlarda tolere edilebilir belki ama dış motorlarda edilemez. O nedenle acil bir durumda dış motorları tamamen devreden çıkarabilmek iyi bir şey.

Bir sonraki adımda üç pozisyonu switch kullanmak istiyorum. İşlev şöyle olacak:
- Switch yukarıda: Her iki motor seti de çalışıyor.
- Switch ortada: Dış motor çifti OFF.
- Switch aşağıda: İç motor çifti OFF.

Tüm motorları kapatmak için throttle stick kullanılacak doğal olarak. :D

Tabii neyin ne olduğunu uçuşta ve özellikle de acil durumda hatırlayabilmek için önceden çok çalışmak gerekecek.
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Bunu kullanmak bizim rescue tuşunu kullanmak gibi abi. Gerekli anda ve dogru zamanda kullanabilmek senin de ifade ettigin uzere biraz calisma ve alışkanlık gerektiriyor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Sonunda çeşit çeşit yeni modüller çıktı ortaya. Son birinin testi dışında diğerleri test edildi. ESC sinyalini kesmiyoruz, stop sinyali gönderiyoruz. Bu şekilde çok daha güvenli oluyor ve sinyal kesintisi olmadığı için ESC failsafe moduna geçmemiş oluyor. Yani motoru tekrar çalıştırmak mümkün her durumda.
1.Modül: Atmega 328 tabanlı. Bir throttle bir de kontrol girişi var. ESC'ye bir çıkışı var. Kontrol kanalı üzerinden ESC ve motoru çalıştırıp durdurabiliyoruz.
2. Modül: Attiny85 tabanlı. İlk modülün aynısı ama çok daha küçük. Aslında ilk modülü tamamen gereksiz kılıyor.
3. Modül oldukça sofistike. Testi sahada yapılacak. İşlevleri şunlar: Throttle ve kontrol girişleri var. Kontrol iki veya üç konumlu bir switch kanalı ile sağlanıyor. Switch üstteyse her iki motor seti aktif. Switch alttaysa dış motorlar stop, iç motorlar aktif. Switch ortadaysa dış motorlar aktif, iç motorlar stop. İki konumlu switch kullanılırsa orta konum işlevi olmayacak.
Normalde dış motorların iç motorlardan biraz daha düşük güçte çalışmasını sağlıyor. Ama eğer iç motorlar durdurulmuşsa bu kısıtlamayı ortadan kaldırıp dış motorlara da tam güç veriyor.

C130'un ilk uçuşlarında 2.Modülü kullanacağım. Bakalım kılavuzda ısrarla belirtildiği gibi dış motorların gerçekten de daha düşük güçte çalışmaları gerekiyor mu...

Uçağı salimen uçurmaya alışırsam br sonraki projem de hazır:

Başımı bu Arduino ile derde sokan Zafer'in ilk zamanlarda önerdiği bir akım kontrol modülü vardı. Hall sensör ile çalışıyordu. İleride motor besleme hatlarına ekleyeceğim Hall sensörlü akım izleme modülleri ile motorların çalışıp çalışmadığını takip etmeyi düşünüyorum. Çalışmayan motor ya daha düşük ya da çok yüksek akım çekecek. Her durumda iki taraf arasında bir eşitsizlik oluşacak. Böyle bir durumda ilgili motor çiftini durduracak bir modül yapılması oldukça basit. Sonraki proje de bu işte.
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Sonunda çeşit çeşit yeni modüller çıktı ortaya. Son birinin testi dışında diğerleri test edildi.
.....
Çalışmayan motor ya daha düşük ya da çok yüksek akım çekecek. Her durumda iki taraf arasında bir eşitsizlik oluşacak. Böyle bir durumda ilgili motor çiftini durduracak bir modül yapılması oldukça basit. Sonraki proje de bu işte.
Abi helal olsun ne diyeyim :bravo: Projenin biri bitiyor diğeri başlıyor :thumbup:
 
ESC'ye gelen sinyal kesilirse ne olur?

Sümer abi ivedi olarak uçağı haftasonuna yetiştirmeyle alakalı bir proje geliştirmeni rica ediyorum senden. :laugh: :lol: :lol: