FLYBARLESS Helikopter Ne Demektir ? Son Zamanlarda Neden Artmıştır

ntt

Uye
Katılım
19 Mar 2013
Mesajlar
69
Tepkime puanı
136
Yaş
53
Konum
ANTALYA
Arkadaşlar Mehmet Kardeşiminde isteği ve desteği ile buradaki bilgilerin arasına "FLYBARLESS" helikopterler hakkında bildiğim kadarıyla birşeyler yazmak istiyorum.

Artık herkez için yavaş yavaş bu sisteme geçmenin zamanı geldiği için bende böyle bir yazı yazma gereği duydum ve sizlerle paylaşmak istedim. Hatta hala çok iyi hatırlıyorum bundan 1 sene öncesi "FLYBARLESS" kelimesini duyup arkasını dönenler bile her ne hikmetse ki doğru yolu bulduklarına kesinlikle katılıyorum bu sisteme geçmiş ve söylenenler unutulup keyfini sürmeye başlamışlardır. :coolxf:

[attachimg=1]​

FLYBARLESS Helikopter Ne Demektir ?
"FLYBARLESS" helikopterler adındanda anlaşılacağı gibi flybarı olmayan helikopterlerdir. Kısaca özetlemek gerekirse rotorda her iki tarafa uzanan ve uçlarındaki paddle'ların olmadığı ve dengesini ve yönünü Flybarless Gyro'lar ile sağlayan helikopterlere kısacası "Flybarless Helikopter" diyebiliriz.

Teknolojinin günümüzde ilerlemesi ve inanılmaz bir hız ile değişmesinden dolayı Flybarless helikopterler daha çok tercih edilmeye başlandı. Bir bakıma ağırlıklar atıldı, kontroller daha elektronik bir şekle getirildi ve stabilite ile birlikte hareket kabiliyetide arttı kullanmış olduğumuz modellerde.

FBL System- Flybarless Sistem
"Peki bunu nasıl sağlıyor ?" diyecek olursanız, flybarless helikopterlerde normal gyrolar malesef kullanamıyoruz, sistemin doğru olarak çalışması için "3 Axis Gyro" dediğimiz hem elevatörü, hem pitch'i hemde kuyruğu kontrol eden flybarless sistem dediğimiz gyrolar (FBL System- Flybarless Sistem) ile bunu çözebiliyoruz.

Kullanacağımız "Flybarless Sistem" in bilinir ve çoğu modelci tarafından denenmiş olması bizimde bu sistemi seçmemiz için iyi bir neden diye düşünüyorum. Ben şahsen helikopterlerimde FUTABA CGY 750 flybarless sistem kullanıyorum ve bundan açıkçası çok memnunum.

[attachimg=3]​

FBL Sistem Ayarı
Ayar konusunda hepimizin ilk başlardaki düşüncesi Flybarless zor iştir insanı uğraştırır, bıktırır ve modelcilikten soğutur gibi gözüksede, eğer ki iyi bir inceleme ile bu işi yapamıyorsak ve helikopterimizin skidlerini yerden kesemiyorsak problem sistemde değil kesinlikle ama kesinlikle bizdedir. :p

Flybarless helikopterlerdeki dikkat etmemiz gereken en önemli şeylerden birtanesi helikopterin mekanik ayarlarını yaparken bunu normal flybarlı helikopterlerdeki gösterdiğimiz itinanın en az iki katı olarak yapmalıyız, çünkü flybarlı helikopterde belli bir tolerans olsada çekik gözlülerin günlerce tasarlayarak yapmış oldukları bu teknoloji harikaları sizin üşengeçliğinizi tolere etmez ve anında yapıştırır yere heliyi :(p.

Sonuç olarakta bundan kaynaklanan "Abicim çok zor bu flybarless helikopter işi, ben çubukluya dönüyorum" şeklinde bir şehir efsanesi oluşmuştur ki bence hiçte doğru değildir.

Ben helikopter uçurmaya flybarless helikopterler ile başladım ki o zamanlar bundan 3 sene öncesini bahsediyorum, ben flybarless helikopter aldım dediğim zaman herkez bana gülmüştü, daha doğru dürüst kimse uçurmuyor sen zaten uçurmayı hiç bilmiyorsun ne işin var demişlerdi. En az 1.5 sene ayarları ve herşeyiyle uğraştım uçuşlar ile hiç zaman kaybetmeden defalarca sistemin nasıl çalıştığı ve nerede beni terk edeceği noktasını çözmek ile zamanımı geçirdim. Kimsenin tercihleri konusunda bir zorlamaya girmek istemem ama kıyma makinası varken elle çevrilen mekanik bir alet ilede uğraşmanın gereği yok diye düşünüyorum. :thumbup:

FBL Helikopterlerin ARTILARI
Flybarless helikopterlerin artıları / faydaları nelerdir diyecek olursak;

• Ağırlıkların azalması ile birlikte artan güç ve kıvraklık
• Artan manevra kabiliyeti
• Daha iyi havada tutunma, ve daha az drift, daha az yorgunluk :coolxf:
• Gereksiz parçaların ortadan kalkması ile birlikte azalan maliyet ve kırımlardaki hasar oranında düşüş.
• Her yiğidin bir yoğurt yiyişi olduğundan dolayı flybarless helikopterlerde stilinize göre bunu ayarlayabilir ve ister şekerli ister sade yersiniz yoğurdunuzu. :lol: uçuş karakterinizi kendiniz ayarlayabilirsiniz.
• FLYBARLESS helikopter çok daha güzel ve şık durur abilerine göre. (Benim şahsi fikrimdir kesinlikle)
• Sesinden bile belli olur palleri havada öyle bir döndürür ki zannedersiniz nota basıyor. Bütün pörtleme seslerini çok daha iyi alırsınız.

FBL Helikopterlerin EKSİLERİ
"Eksileri nedir ?" diye soracak olursanız ;

• Başta biraz daha maliyetli gibidir ama kırımlardan sonra bu maliyet kendi kendini ortadan zaten kaldırır. Kırılacak denge çubuğunuz ve paddle'larınız yoktur ve bunlara gereksiz olarak para harcamazsınız.
• Başta biraz sıkıntı çekersiniz ayarda ama öğrendikten sonra kesinlikle size çok kolay gelecektir.

[attachimg=2]​

Tekrarlıyorum ve üzerine basarak tekrar arkadaşlarımızı uyarmakta fayda görüyorum ;

-- FLYBARLESS helinin keyfini sürmek istiyorsanız çok iyi bir mekanik ayarı kesinlikle yapılmalıdır (Ben özellikle Swashplate leveler kullanıyorum) arkasındanda digital kumpass ile ölçüyorum benimkisi biraz hastalık malesef ama yapacak birşey yok beni böyle kabul edin :lol:,
-- Kumandadan kesinlikle trim kabul etmez ayarlarını tam ister ve iyi ayarlandığına kanaat getirirse havada kendi kendine hoverda durur ve indirdiğiniz zaman altına sağına soluna bakarsınız otopilotmu var diye :lollol:

Bu arada helikopteri biraz uçurabiliyorsanız "FLYBARLESS helikopter" inizi uçurduktan sonra kendi kendinize şaşırırsınız bende ilerleme bayağı bir olmuş diye :thumbup: Hareketler daha düzgün çıkar, zırtpırt sticklerle oynamadan gereksiz düzeltmelerden sizi kurtarır. İşte bu sebepten dolayıda uçuşunu daha kontrollü ve stabil olur.

"Flybarless helikopter" lerde yapılan en büyük yanlışlardan bir tanesi stickler ile, eğer ki 3D yapmıyorsanız, gereksiz yere oynamaktır. O sistemin gereği olarak düzeltme verecek siz de aksini yapacaksınızdır. Bu da uçuştaki stabillikten kayıp olarak uçuşunuza yansıyacaktır.

Her zaman söylediğim gibi sözlerimi ve bu konu ile ilgili görüşlerimi şu nacize söz ile noktalamak istiyorum. BİRGÜN HERKEZ FLYBARLESSCİ OLACAK :thumbup:
:saygilar:
 

Ekli dosyalar

  • Flybarless Trex600.gif
    Flybarless Trex600.gif
    87.1 KB · Görülme: 498
  • Flybar Flybarless Farki.jpg
    Flybar Flybarless Farki.jpg
    69.7 KB · Görülme: 481
  • Flybarless Uniteler.jpg
    Flybarless Uniteler.jpg
    18.2 KB · Görülme: 426
  • Beğen
Tepkiler: ahmet beşilri
FLYBARLESS HELİKOPTER NEDEMEKTİR? SON ZAMANLARDA NEDEN ARTMIŞTIR

Tuğra Abi eline sağlık çok güzel bir yazı olmuş. Böyle kıymetli tecrübeleri bizlerle cömertçe paylaştığın için teşekkürler. :bravo:
Flybarless sistemler konusundaki ilerlemeler gerçekten muazzam ve bence de önünde durulamaz şekilde ilerliyor. :)p

Bende 700 DFC helikopterimde ilk kez 3GX ile tecrübe edeceğim yakın zamanda. Umarım keyifli bir tecrübe olur benim için. :saygilar:
 
FLYBARLESS Helikopter Ne Demektir ? Son Zamanlarda Neden Artmıştır

Tuğra abiye katılmamak mümkün değil.Gerçekten bizim rotorlar parçadan görünmüyor :laugh: , sade ve verimli bir sistem olduğu tartışılmaz bile.Biraz daha ustalaşırsam fbl'ye terfi etmeyi düşünüyorum .
Ancak ; Tuğra abinin de üzerine basa basa vurguladığı gibi , çok iyi mekanik ayar gerektiriyor.
Yeni başlayan biri olarak , pilotajım da , modeli ayarlarken çektiğim zorluklar da , henüz emekleyen bir bebeğin tecrübeleri gibi :lollol:
Bu bakımdan , FB sistemin ayar gibi , modeli tanıma gibi konularda faydalı olduğuna inanıyorum.
Modelimi tam olarak çözebilirsem , pilotajım da orta ve biraz üstü olursa , kesinlikle FBL taraftarıyım.
Gerçi yine Tuğra abinin dediği gibi , her yiğidin yoğurdu yiyişi farklıdır ve ilk defa FBL olarak başlayan birisi de , bu saydığım yeni başlayanların sorunlarına fazla takılmadan , direkt FBL yapabilir.Yakınında Tuğra abi gibi tecrübeli bir pilot bulunan arkadaşlar , kesinlikle yapar zaten. :saygilar:
 
FLYBARLESS Helikopter Ne Demektir ? Son Zamanlarda Neden Artmıştır

Abi eline kolu sağlık. FBL konusunda doğru bilenen epey bir yanlışı kendi tecrübelerin ile oldukça güzel, esprili ve net bir şekilde ortaya koymuşsun :bravo:

Şahsen ben de 1 seneye kadar büyük bir ihtimal FBL geçip, senin iddanı doğrulayacağım :laugh:
 
FLYBARLESS HELİKOPTER NEDEMEKTİR? SON ZAMANLARDA NEDEN ARTMIŞTIR

Türker Akgün' Alıntı:
Tuğra Abi eline sağlık çok güzel bir yazı olmuş. Böyle kıymetli tecrübeleri bizlerle cömertçe paylaştığın için teşekkürler. :bravo:
Flybarless sistemler konusundaki ilerlemeler gerçekten muazzam ve bence de önünde durulamaz şekilde ilerliyor. :)p

Bende 700 DFC helikopterimde ilk kez 3GX ile tecrübe edeceğim yakın zamanda. Umarım keyifli bir tecrübe olur benim için. :saygilar:
Türker merhaba;
Senin ne kadar güzel uçtuğunu ve modelcilik konusundaki becerilerini Mehmet'ten duyuyorum, inan bana flybarless helikopter ile sürekli uçmaya başladıktan sonra
flybarlı helikopterlere birdaha arkanı dönüp bakmayacaksın ve bunu hissedeceğini çok iyi ama çok iyi biliyorum, ben eskiden bu kadar güzel uçmuyordum, demekki duraklama
devri sona ermiş farkında değilmişim diyeceksin. ;)
 
FLYBARLESS HELİKOPTER NEDEMEKTİR? SON ZAMANLARDA NEDEN ARTMIŞTIR

N.Tuğra Tuncel' Alıntı:
Senin ne kadar güzel uçtuğunu ve modelcilik konusundaki becerilerini Mehmet'ten duyuyorum...

Tuğra Abi sağolsun Mehmet Bey beni el üstünde tutar hep. Orta seviye bir modelciyim işin aslı. Belki modelcilik mazim nispeten eskiye dayanıyor biraz, ki o da bir meziyet değil zaten.
Beraber yol alıyoruz bu hobide ve bende onun sayesinde tekrar ilerlemeye başladım son zamanlarda.

N.Tuğra Tuncel' Alıntı:
...inan bana flybarless helikopter ile sürekli uçmaya başladıktan sonra
flybarlı helikopterlere birdaha arkanı dönüp bakmayacaksın ve bunu hissedeceğini çok iyi ama çok iyi biliyorum, ben eskiden bu kadar güzel uçmuyordum, demekki duraklama
devri sona ermiş farkında değilmişim diyeceksin. ;)

Flybarless helikopterimin bana ciddi bir dinamizim getireceğine dair benimde beklentim var açıkçası. Şu an aklımdaki bilinmezlerin büyük kısmı 3GX ünitesinin ayarları ve performansı ile alakalı daha çok. Ama neyseki takıldığım şeyler olduğunda tecrübelerinden faydalanabileceğim senin gibi bir üstad aramıza katıldı, tamda zamanında. :laugh:
 
FLYBARLESS HELİKOPTER NEDEMEKTİR? SON ZAMANLARDA NEDEN ARTMIŞTIR

Türker Akgün' Alıntı:
Flybarless helikopterimin bana ciddi bir dinamizim getireceğine dair benimde beklentim var açıkçası. Şu an aklımdaki bilinmezlerin büyük kısmı 3GX ünitesinin ayarları ve performansı ile alakalı daha çok. Ama neyseki takıldığım şeyler olduğunda tecrübelerinden faydalanabileceğim senin gibi bir üstad aramıza katıldı, tamda zamanında. :laugh:
Türker kesinlikle flybarless'ten çekinmen için bir neden yok, daha öncede bahsettiğim gibi bunlar sadece şehir efsanesi. Eğerki bu sistem flybarlı sistemlerden daha iyi olmasa ve modelciliğe birşey katmayacak olsaydı milyonlarca dolar yatırım yaparak bunları bize vermezlerdi, bu sebepten dolayı bence rahat olmalısın. 3GX'e gelince hepimizin bildiği gibi özellikle ALİGN elektronikleri tamamen şansa dayalıdır birisi tutar öbürü tutmaz, burada iş biraz şansa kalmış. Ancak flybarless sistemlerdeki en büyük sıkıntılardan biriside kuyruktaki olan kaçırmadır elevatör ve aileron gainleri bir şekilde herzaman tutar ancak kuyrukta nedense bir türlü kesemediğimiz salınım hep durur ve buda bizi kaçırmasa bile sıkıntıya sokar.Bunu ortadan kaldırmak için yılların verdiği tecrübelerinden biraz faydalanacaksın ve kuyruk tutmadığı zaman normal flybarlı helilerde gyro ayarını nasıl yapıyorsan bunun içinde aynı şekilde uygulayacaksın. Ben kuyruk ayarlarım tutmadığı zaman alışılagelmiş kuyruktaki 8 derecelik açı yerine head lock yerine normal rate modda sürekli deneyerek ve link boyları ile oynayarak yapma taraftarıyım bana görede vede bir sürü bu işi iyi bilen arkadaşlarımız ve ustalarımızında fikri benimle aynıdır. Rate modda kuyruk havada hover pozisyonunda iken kaçırmayacak duruma kadar ayarlayıp, gyronun boşu boşuna kuyruk servosunu sürekli komutlar vererek yormadan çalışacağı pozisyona getirerek bulduğumuz ayar en doğrusudur, Rate modda kaçırmayan kuyruk heleki Tareq'e öğretecek meziyetlerimiz ve uçuş tekniklerimiz yok ise kesinlikle kaçırmaz. ;)