[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,827
Tepkime puanı
10,464
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar selamlar. Önceki gün YS 96 SRX Tareq edition motorumu açtım, açmışken de fotoğraflayım dedim. Motor bildiğiniz gibi yeni, bir problemi de yok. Ancak hem rodajdan sonra neler olup bitmiş, bir problem var mı, herşey yerli yerinde mi diye bir kontrol etmek, hem de motorun içini ve özellikle karbüratörü görmek için dayanılmaz bir merakla bu işe giriştim. Herşey sandığımdan çok daha kolay oldu. Hatta diyebilirim ki, elektrikli bir motorla uğraşmaktan daha bile kolay :)

Motorumuz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Öncelikle "backplate" den başlıyoruz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Krank şaft ve piston kolu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ardından kafayı (cylinder head) söküyoruz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar da piston ve gömlek (Piston - Piston Liner):

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Karbüratöre ulaşmak için önce regülatörü sökmemiz gerekiyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ardından iki vida daha sökerek karbüratörü alabiliriz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da karbüratörün içi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yukarıda da belirttiğim gibi, motoru sökmek ve geri toplamak oldukça basit. Krank mili ve rulmanları ise sökmedim, o kısım biraz zorlayıcı çünkü. Parçalar birbirine neredeyse sıfır toleransla oturuyor ve sökmek için motor blogunu yaklaşık 150 derecelere kadar ısıtmak gerekiyor. Rulman değişimi zamanı geldiği zaman o kısmı da fotoğraflarım :)

Yeniden toplamadan önce tüm parçaları (regülatör diyaframı hariç) balata spreyi ile temizledim. Regülatör diyaframındaki silikonun balata spreyine ne tepki vereceğini bilemediğim için onu kuru bezle nazikçe silmekle yetindim. Özellikle karbüratöre çok dikkat ettim, zira çok ince kanallar ve deliklere sahip muhteşem bir parça :) Motoru toplarken pudrasız ameliyat eldiveni giyerek topladım, çünkü elimdeki herhangi bir kir veya elimin doğal yağı dahi sonradan korozyona neden olabilir diye düşünüyorum. Tüm parçaları az miktarda afterrun oil ile yağlayıp, toplama bittikten sonra da hem buji tarafından, hem karbüratörden 3'er damla yağ ile besledim :)

Motoru toplamak sökmekten daha da kolay oldu. Tüm vidaların ve vida yuvalarının yağdan arındırılmış olduğuna dikkat ederek (balata spreyi %p ) loctite vs kullanmadan, vidaları güzelce sıkarak topladım.

Sonuç:

Dün uçuşa gittim ve motorun tıkır tıkır çalıştığından, herşeyin yerli yerinde olduğundan emin oldum :) Bana mı öyle geliyor bilemiyorum ama sanki daha bir güzel, daha bir pürüzsüz çalışıyor gibiydi. :) Bu uygulamadan oldukça memnun kaldım, motorum ilk günkü gibi tertemiz ve cillop gibi oldu, rodajın kıyıda köşede bıraktığı tüm yağ ve kir artık yok :)

:RCKolik:
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
31,220
Tepkime puanı
34,229
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Ellerine emeğine sağlık Emre :thumbup: Yine bol resimli ve güzel bir konu olmuş :bravo: :halay:

Şu an da senin de söylediğin üzere gerek kalmadığı için segman ve rulman değişimi yapmadın. Bu kısımları şimdilik zamanında Hakan Sözmen abimizin çektiği videolar ile kapatmış olalım ;)

Motor farklı ama mantığın aynı olduğunu düşünüyorum, yanılıyorsam düzeltin lütfen ;)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,827
Tepkime puanı
10,464
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Ellerine emeğine sağlık Emre :thumbup: Yine bol resimli ve güzel bir konu olmuş :bravo: :halay:

Şu an da senin de söylediğin üzere gerek kalmadığı için segman ve rulman değişimi yapmadın. Bu kısımları şimdilik zamanında Hakan Sözmen abimizin çektiği videolar ile kapatmış olalım ;)

Motor farklı ama mantığın aynı olduğunu düşünüyorum, yanılıyorsam düzeltin lütfen ;)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yok abi aynı mantık. Nitro modelim yokken izlemiştim bu videoyu, o zaman çok karışık geliyordu. Hatta motoru açıp da gözümle görene kadar tam oturmamıştı kafamda, şimdi herşey yerli yerinde :)
 

ediz islam dumankaya

Çalışkan Uye
Katılım
6 Ocak 2014
Mesajlar
387
Tepkime puanı
376
İlgi Alanı
Heli
Eline saglik emre krank alt kismi farkli gibi geldi bendeki srx 91 den hatirladigim kadari ile , nitro ile ugrasan arkadaslar farkli bi saygim var [emoji106]


Tapatalk Pro kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
11,968
Tepkime puanı
11,066
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Eline sağlık Emre süper bir konu olmuş. :bravo: :thumbup: :RCKolik:

Bu arada sağlıklı bir rodaj dönemi geçirmiş glow motorların içerisinin nasıl görüneceğini de göstermiş oldun aynı zamanda. %p

Çünkü yüksek sıcaklığa maruz kalmış, kötü bir rodaj dönemi geçirmiş glow motorların içerisi mor renkte gözükür. :rolleyes:

Seninki maşallah pırıl pırıl. :hoppa: :hoppa:
 

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,827
Tepkime puanı
10,464
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Türker Akgün' Alıntı:
Eline sağlık Emre süper bir konu olmuş. :bravo: :thumbup: :RCKolik:

Bu arada sağlıklı bir rodaj dönemi geçirmiş glow motorların içerisinin nasıl görüneceğini de göstermiş oldun aynı zamanda. %p

Çünkü yüksek sıcaklığa maruz kalmış, kötü bir rodaj dönemi geçirmiş glow motorların içerisi mor renkte gözükür. :rolleyes:

Seninki maşallah pırıl pırıl. :hoppa: :hoppa:
Sayenizde :) :halay:

Bu arada resimler temizlikten önce, ilk açtığım haline ait. Daha da pırıltılı idi kapatırken. Kapatırken ellerim yağlıydı baya, makineyi yağlamak istemedim. Açarken sağ elimi mümkün olduğunca motora değdirmemeye çalıştım resim çekebilmek için :)
 

Safak ALTINTAS

Kıdemli Uye
Katılım
17 Şub 2016
Mesajlar
1,736
Tepkime puanı
1,363
Yaş
34
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Emre abi emeğine sağlık. Ben de nitro motoru arabada kullanıyordum. Çok zevkli gerçekten, açması toplaması temizlemesi. Gerçi arabada böyle tertemiz bir motor olmuyor :D


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

Ömer Erkan

Kıdemli Uye
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
2,844
Tepkime puanı
3,951
Yaş
61
Konum
Başiskele - Kocaeli
İlgi Alanı
Multikopter
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Emre, burada belirtmekte yarar var. Sanırım seninki değil ama, ABC motorlarda, eğer takarken yönünü anlamamızı sağlayan herhangi bir şey yoksa, pistonu çıkarmadan keçeli kalemle piston ve silindire bir işaret koymakta yarar var. Çünkü piston aynı şekilde takılmaz ise, bu motoru çöpe atmak demektir. Her ne kadar gözle fark etmesekte, piston silindirin içinde çalışma sonucu eliptik bir şekil alıyor. Eğer ters takılırsa piston ve silindirin birbirine alışmış bu hali ortadan kalkmış olduğu için, motorda kompresyon kayıplarına neden oluyor ve sonuçta piston ve silindiri yenilemek gerekiyor. Elinde ABC motor olan arkadaşların açarken buna dikkat etmeleri gerekir.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
31,220
Tepkime puanı
34,229
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Harikasin Omer Abi :thumbup: Sayende Boyle bir detayin var oldugunu ogrenmis olduk %p
 

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,827
Tepkime puanı
10,464
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Omer Erkan' Alıntı:
Emre, burada belirtmekte yarar var. Sanırım seninki değil ama, ABC motorlarda, eğer takarken yönünü anlamamızı sağlayan herhangi bir şey yoksa, pistonu çıkarmadan keçeli kalemle piston ve silindire bir işaret koymakta yarar var. Çünkü piston aynı şekilde takılmaz ise, bu motoru çöpe atmak demektir. Her ne kadar gözle fark etmesekte, piston silindirin içinde çalışma sonucu eliptik bir şekil alıyor. Eğer ters takılırsa piston ve silindirin birbirine alışmış bu hali ortadan kalkmış olduğu için, motorda kompresyon kayıplarına neden oluyor ve sonuçta piston ve silindiri yenilemek gerekiyor. Elinde ABC motor olan arkadaşların açarken buna dikkat etmeleri gerekir.
Ömer abi aynı durum bunda da var. Pistonun tepesinde bir nokta var, sekman piminin olduğu yeri işaret ediyor, resimlerde görülüyor. Motor şaftı saat 12 kabul edersek, o noktanın 7.30 civarına gelmesi gerekiyor. Ben de motoru toplarken emin olmak için sökerken çektiğim resimlere baktım :) Tam o noktada gömlek sonuna kadar dümdüz devam ediyor, yakıt emme ve ekzoz için herhangi bir boşluk bulunmayan bir kısım. Zaten tam pozisyonu krank mili ile arasındaki aktarım kolu belirliyor, bu pozisyonun tam tersi olmamasına dikkat etmek yeterli.
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
11,968
Tepkime puanı
11,066
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Omer Erkan' Alıntı:
Emre, burada belirtmekte yarar var. Sanırım seninki değil ama, ABC motorlarda, eğer takarken yönünü anlamamızı sağlayan herhangi bir şey yoksa, pistonu çıkarmadan keçeli kalemle piston ve silindire bir işaret koymakta yarar var. Çünkü piston aynı şekilde takılmaz ise, bu motoru çöpe atmak demektir. Her ne kadar gözle fark etmesekte, piston silindirin içinde çalışma sonucu eliptik bir şekil alıyor. Eğer ters takılırsa piston ve silindirin birbirine alışmış bu hali ortadan kalkmış olduğu için, motorda kompresyon kayıplarına neden oluyor ve sonuçta piston ve silindiri yenilemek gerekiyor. Elinde ABC motor olan arkadaşların açarken buna dikkat etmeleri gerekir.
Çok kritik bir bilgilendirme yapmışsın Ömer abi, söylediğin dikkatsizlik bir ABC motor için gerçekten hayati. :rolleyes: Böyle bir konu altında çok yerinde bir müdahale oldu. :bravo:

Segmanlı motorlarda yapılan bu hata piston veya gömleğe segman olması sebebiyle zarar vermeyecektir. Bir ABC motor kadar kritik görülmeye bilir. Fakat aşağıdaki fotoğrafta görülen aşınma yüzeylerine dikkat edelim, aşınmaları görebileceksiniz sanırım. Biz zaten bu aşınmaları elde edebilmek için rodaj yapıyoruz. Krank milimiz, bottom plate'imiz piston kolumuz uygun koşullarda biribirine sürterek alışsın diye. ;) Şimdi birbirine alışmış bu parçaları alışmadıkları yüzeyler karşılıklı gelecek şekilde takarsak hiçte iyi bir iş yapmış olmayız değil mi. :eek:f:

Özetle bütün patlar motorlarda bu hususa dikkat etmekte fayda var bence. :saygilar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Onur TURAN

Tecrübeli Uye
Katılım
19 Ağu 2015
Mesajlar
715
Tepkime puanı
262
Yaş
33
İlgi Alanı
Hepsi
[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Ellerine sağlık abi pırıl pırıl bir motor MaşaAllah :)
 

Benzer konular