[Foto]: YS 96 SRX Tareq Motor Bakımı

Vay be, aradan 2,5 yil gecmis ☺️ Fotolardan 1-2 tanesi ucmus, korkarim yakinda kalanlar da ucacak, tinypic kapaniyor cunku. Bir bakayim, arsivden bulabilirsem eski fotolari yukleyim kendi server’imiza ?

Neyse konuya donus sebebimiz, 2.5 yil sonra motorumun durumunu sizlerle paylasmak. Bu gecen zaman icerisinde motorun yogun kullanildigi donemler de oldu, hic ucmadan yattigi donemler de. Tahminen 10 bidon rapicon yakti simdiye kadar. Her nitrocunun hayatinda gormesi gereken en az 1 (bir) motor haslamasini bu motorla yasadim, hatirlayan olursa, hava tahliyesini acik unutup kalkmis, cahillikten durumu da anlamamis ve motor fakirlikten susana kadar havada kalip, sonra acil inis yapmistim. Ikinci set piston, gomlek ve sekmanla (ve diger motorumla, os91 hz-r) baska haslama vukaatim olmadi. Motor simdiye kadar once NX7, daha sonra da Goblin Nitro olmak uzere iki heliye can verdi. Halen Gobi uzerinde. Yani teknik olarak su anda uzerinde degil, ama ait oldugu heli Gobi.

Yine hatirlayan olursa, gecenlerde (yine cahillikten) ikinci vukaatimi yasadim. Ucus alanimizin son derece verimli ve yumusacik topragi o kadar yumus ve sevimli ki, inis-kalkis sirasinda helilerimizin her yerine giriyor. Elektrikli heliler icin cok da buyuk bir sorun olusturmayan bu durumun, nitro motor icin olum fermani oldugunu ise, ne yazik ki yasayarak tecrube etmem gerekti. Son sahaya cikisinda uc kere havada stop eden motoru bugun masaya yatirdim.

Beklentim cizik icinde bir gomlek ve sekmandi, ancak durumun oyle olmadigini gordum. Sekman ve gomlek tertemiz cikti (sekmanin zaten degisim zamani geliyordu), ancak iceri giren minicik taslarin kafa contasini mahvettigini gordum. Motordaki kompresyon kaybi bu contanin is yapamamasindan kaynakli. Anladigim kadariyla, hava girisinden giren toz (minik taslar) yakitla birlikte yanma haznesine kadar sorunsuz ulasip, pistonun en sona dayandigi noktada gidecek bir yer bulamayip, pistonla conta arasina sıkısarak daha kolaylarina gelen contaya zarar vermisler. Piston ve kafa uzerinde de etkileri var, ancak bunlar (benim gorusume gore) kozmetik kusurlar. Asagidaki fotolarla ilk mesajdaki fotolari karsilastirabilirsiniz.

Bunun haricinde, motorda gozlemleyebildigim hicbir sorun yok. İlk heves olarak durup dururken soktugum zaman bir, ilk piston-gomlek degisiminde bir kere daha, bu da ucuncu sokumu diyebilirim. Rulmanlarda bir sorun goremedim, hissedemedim, ancak elimde yedek bir takim var, acmisken degistirsem mi diye de dusunuyorum. Piston ve kafadaki (kozmetik olarak niteledigim) durumu da fotograflamaya calistim, sizlerin de yorumunu almak istiyorum. Buyrun fotolar;



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
600 de aynı durumu yaşadım, piston ve kafa aynı böyle görüşmüyordu, pistonu zımpara ile düzelttim, kafaya birşey yapamadım, 4. Uçuşta moturu yedim piston ve gömlek fena çizilmişti ben kafadaki bozulan yüzeyden ufak minik parçalar koptuğunu düşündüm bir daha da toplamadım zaten o moturu (O.s 55)

Yine de tam emin değilim ama moturunda zengin çalıştığını ve indiğimde moturun sıcaklığının normal olduğunu göz önüne aldığımda bu duruma kanaat getirdim
 
Merhabalar.Son yıllarda elektrikli modelimi satıp nitro motorlarla haşır neşir olmaya başladım.Bu süreçte gerek forumdan faydalanarak gerekse kendi çabalarımla bir miktar deneyim kazandığımı söyleyebilirim.En azından ayarı tamamen bozuk motoru sıfırdan çalışır hale getirebiliyorum örneğin küçük iğne ve büyük iğne ayarı.Fakat daha sizlerden öğreneceğim çok şey var.

Tamir ve bakım işlerinden keyif aldığım için Nitro motorumun bakımını yapmak hep içimde bir ukte kaldı fakat her ne kadar araştırma yapıp mantığı kavrasam da daha önce hiç yapmadığım için cesaret edemedim.Bu nedenle benden daha deneyimli bir abim yapmıştı ASP S52A-II motorumun bakımını.Kafama takılan bir takım sorular var ayrı başlık açmak yerine burdan sormak istedim.

1) Nitro motorların bakımını ne sıklıkta yapmalıyız?

2) Rulman değişimi yaparken biliyorsunuz 2 çeşit rulman var.Birisi Crankshaft'ın önüne diğeri de arkaya oturuyor.Bir tanesi kapaklı diğeri kapaksız yani bilyeler görünen tipte.Yeni rulmanları yağlamalı mıyız? Sağda solda çok fazla bilgi kirliliği var ve bir kaynakta rulmanlar yağlanmaz yazarken diğer kaynakta yağlanmalıdır yazıyor.Yağlanıyorsa kapaklı model nasıl yağlanacak? Bu konuda sizlerin görüşünü almak istedim.

2) Benim bildiğim O ring sadece büyük iğnede bulunuyor.Değişip değişmemek gerektiğini nasıl anlayabiliriz?

3) Bujilerin değişimi.Amacım bujilerin motor stopuna sebep olmadan önceden tespit ederek değişimini yapmak.Buji'nin güzel kızarmaması haricinde değişmek gerektiğini nasıl anlayabiliriz?
 
Ben acikcasi bir sorun yoksa hic ellemiyorum, zira calisiyorsa tamir etmenin bir mantigi yok. Benim bildigim nitro motorlarin periyodik bakimi yok, calisiyor veya calismiyorlar.

Rulmanlarin ne siklikla degismesi gerektigini bilmiyorum, manuelde bir bilgi var mi hatirlamiyorum. Motorun sesinde bir degisiklik hissedersem, veya normalden daha yuksek bir titresim, aklima ilk rulman gelir. 10 bidondur donuyorlar, hala gideri var benimkilerin. Motorun orijinal rulmanlarini alacak olursan, zaten bir tanesi kapaksiz, digeri de tek tarafi kapakli olarak ve gressiz gelir. Rulmani harici olarak temin edersen, bir tanesinin her iki kapagini, digerinin de tek kapagini cikarman, varsa icerisindeki gresi temizlemen gerekir. Takarken bir miktar afterrun ile yaglamaktan bir zarar gelmez. Ama gres vs ile yaglamamak gerekir. Kapaklarin olmamasinin sebebi, bu rulmanlarin yakitla yaglaniyor olusudur.

Oring ile ilgili sorunu anlamadim, benim motorlarimda bolca oring var. Kopup dusmuyorsa, sizdirmiyorsa sorun yok.

Bujiden stop eden motor hic gormedim. Hatta benim son hadiseme kadar, yakit hatti sorunsuz olan ve guzel calisan bir motorun stop ettigini hic gormemistim. Zor calisan, hic calismayan motor gordum, ama havaya kalkabilen bir motorun stop ettigini hic gormemistim. Tabi havada bujiyi firlatmazsa (nasil bildigimi sormayin ? ) Neyse, buji degisiminin vakti geldigini motorun zor calismasindan anlayabiliriz. Zaman zaman sokup bakilabilir, eger yayin sekli bozulmussa veya kul rengi bir hal almissa degisim zamani gelmis demektir.
 
Bilgi için teşekkür ederim Emre abi.Rulmanların değişme zamanını motorun sesinden de anlıyorduk mesaja ilave etmeyi unutmuşum.Rulmanların değişmesi gerektiğinde genelde motorun çalışma sırasında bilye sesi gelir, hatta motor gücünde azalma meydana gelir.Bizzat gözlemledim.Crankshaft ve Rulman arasında sürtünme arttığından yüksek güce ulaşmak için daha fazla enerjiye ihtiyaç olacaktır haliyle.Rulmanın durumu daha da kötüyse güç düşüşü meydana gelecektir.Örneğin daha önceleri bir arkadaşımın uçağında 40 lık nitro motoruyla söz konusu problem nedeniyle tam gaz dayalı halde sakin uçtuğunu, bakım ve rulman değişiminden sonra ise motor gücünde bariz artış olduğunu söylemişti.Bunu da bilgi olarak ekleyeyim.:)
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet ATICI
Emre, resmen silindir kafasına kumlama yapmış gibi olmuş. Ama, şim'in kenarları niye öyle olmuş anlamadım. Sanki kenar genişliği biraz fazlaymış da yanma odasının içine biraz taşmış, o taşan kısmı da traşlamış gibi. Galiba resimler silindir kafası ve pistona temizlik yapıldıktan sonraki çekildi. Peki, hiç kurum birikimi falan var mıydı? Eğer uzun dönemli fakir çalıştıysa, ondan da olabilir diye düşünüyorum.

...
2) Benim bildiğim O ring sadece büyük iğnede bulunuyor.Değişip değişmemek gerektiğini nasıl anlayabiliriz?
...

Bizim sıradan uçak motorlarında o-ring genelde yüksek devir iğnesinin üzerinde bulunuyor. İğne yuvaya girdikçe yakıt girişine giriyor ve hava sızıntısını engelliyor. Bundan kaynaklı motor ayar sorunları çok yaşadım, halen de yaşıyorum. Motorun ilk uçuşundan bir kaç sene sonra, bir yaz boyu sorunsuz çalışan motor, bir kış yattıktan sonra ertesi yaz bir bakıyorsun bir türlü ayar tutmuyor, istikrarlı çalışmıyor. En sonunda nedeninin bu o-ring olduğunu anladım. Çünkü bir süre sonra esnekliğini kaybedip sertleşiyor, aşınıyor ve çatlıyor. Bu da tam gazda motorun tutarsız çalışmasına yol açıyor. Ara sıra sertleşme ve çatlak var mı diye bakmak lazım. Varsa aynı o-ring ile değiştirmek en doğrusu. Ama sıkıntı aynı ölçüde bulamamak. Genelde sanayide o kadar küçüğü bulunmuyor. O nedenle ya eskiyi çıkarmadan üzerine biraz teflon sarıyorum, ya da yakın çap ve et kalınlığındaki silikon hortumdan kesip koyuyorum. Yalnız çok da işe yaradığını söyleyemem. Şu anda böyle bir motorum var, sanayiye bir bakacağım tekrar bulabilecek miyim?
 
Emre, resmen silindir kafasına kumlama yapmış gibi olmuş. Ama, şim'in kenarları niye öyle olmuş anlamadım. Sanki kenar genişliği biraz fazlaymış da yanma odasının içine biraz taşmış, o taşan kısmı da traşlamış gibi. Galiba resimler silindir kafası ve pistona temizlik yapıldıktan sonraki çekildi. Peki, hiç kurum birikimi falan var mıydı? Eğer uzun dönemli fakir çalıştıysa, ondan da olabilir diye düşünüyorum.

Evet abi, zaten kelimenin tam anlamiyla kumlama yapilmis oldu ? O kucuk kraterlerin bir cogunda minicik tas parcalari vardi kararmis halde. Dedigin gibi temizlik yapildiktan sonraki halleri bunlar. Hatta 600 zimpara ile de bir yokladim, ama izler daha derin oldugu icin falza kurcalamadan biraktim.

Oncelikle sadece contayi yenileyip kompresyona bir bakacagim, iyi seviyede olursa bu sekilde bir sure daha kullanacagim. Kisin da rulmanindan piston-gomlege, hatta kafaya kadar degistirip, motoru resmen sifirlayacagim.
 
Bizim sıradan uçak motorlarında o-ring genelde yüksek devir iğnesinin üzerinde bulunuyor. İğne yuvaya girdikçe yakıt girişine giriyor ve hava sızıntısını engelliyor. Bundan kaynaklı motor ayar sorunları çok yaşadım, halen de yaşıyorum. Motorun ilk uçuşundan bir kaç sene sonra, bir yaz boyu sorunsuz çalışan motor, bir kış yattıktan sonra ertesi yaz bir bakıyorsun bir türlü ayar tutmuyor, istikrarlı çalışmıyor. En sonunda nedeninin bu o-ring olduğunu anladım. Çünkü bir süre sonra esnekliğini kaybedip sertleşiyor, aşınıyor ve çatlıyor. Bu da tam gazda motorun tutarsız çalışmasına yol açıyor. Ara sıra sertleşme ve çatlak var mı diye bakmak lazım. Varsa aynı o-ring ile değiştirmek en doğrusu. Ama sıkıntı aynı ölçüde bulamamak. Genelde sanayide o kadar küçüğü bulunmuyor. O nedenle ya eskiyi çıkarmadan üzerine biraz teflon sarıyorum, ya da yakın çap ve et kalınlığındaki silikon hortumdan kesip koyuyorum. Yalnız çok da işe yaradığını söyleyemem. Şu anda böyle bir motorum var, sanayiye bir bakacağım tekrar bulabilecek miyim?
Ömer abi bilgi verdiğiniz için teşekkür ederim.O halde Aliexpress'den set halinde almakta fayda görüyorum.Tekrar teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Vay be, aradan 2,5 yil gecmis ☺ Fotolardan 1-2 tanesi ucmus, korkarim yakinda kalanlar da ucacak, tinypic kapaniyor cunku. Bir bakayim, arsivden bulabilirsem eski fotolari yukleyim kendi server’imiza ?
Evet ne yazık ki Tinypic kapantı ve resimler gitti :(

Bu olaydan sonra bari elde kalanlar için ne yapabiliriz diye araştırma yapıyordum ne zamandır. Dün Ücretli bir yazılım buldum. Bu yazılım sayesinde dış server yüklü resimleri foruma eklenti olarak alabiliyoruz. Dün tüm gün uğraştım ve şöyle bir tablo çıktı.

i.hizliresim.com 913 resim
uploads.tapatalk-cdn.com 3.629 resim
i552.photobucket.com 40 resim.

Yani aklıma gelen dış bağlantıları kontrol ettiğimde TOPLAM 4.582 resimi kurtarmamış mümkün gözüküyor :) Bunları hemen demoda yedek olarak arsive kaldırdım.

Canlı sitede ise bunu yapmak ne yazık ki şu aşamada biraz sıkıntılı. Çünkü bu resimleri forum içine alınca server YER SIKINTISI ortaya çıkıyor :( Şu an canlı forumun büyüklüğü yaklaşık 760 Mb ama bu resimleri indirirsem büyüklük 2 GB çıkıyor :eek:

Ya bunları sıkıştırmak için yeni bir ÜCRETLİ eklenti almak gerekecek, ya da bunları tek tek bizim resim server MANUAL yüklemek :rolleyes:
 
...
Oncelikle sadece contayi yenileyip kompresyona bir bakacagim, iyi seviyede olursa bu sekilde bir sure daha kullanacagim. Kisin da rulmanindan piston-gomlege, hatta kafaya kadar degistirip, motoru resmen sifirlayacagim.

Peki, bu yenilemenin maliyeti ne olacak? Yani, neredeyse bir tek gövde kalıyor. Yeni motor fiyatını geçmiyecek mi?

Ömer abi bilgi verdiğiniz için teşekkür ederim.O halde Aliexpress'den set halinde almakta fayda görüyorum.Tekrar teşekkürler.

Eğer bulabilirsen, linkini verirsen memnun olurum.
 
Japonya'dan siparişim dün elime geçti. Aklımda kalmasın diye yedek olarak bir takım piston-gömlek-sekman da sipariş etmiştim, ancak daha önce söylediğim gibi ilk etapta bunları kullanmayıp sadece kafa contasını değiştirmeyi planlıyordum. Bu arada siparişe ben istemeden bir de silindir kafası eklemişler, demişler ki kozmetik falan, al kenarda dursun demişler :D Neyse, biraz daha detaylı inceleme sonucunda sekmanı da değiştirmeye karar verdim. Aslında yeniden rodaj yapmayı hiç istemiyordum, ama sekmanın da pek iyi durumda olmadığını istemeyerek kabul etmek zorunda kaldım.

Yine yapmayı pek arzu etmediğim rulmanları değiştirme işi vardı ki, aslında YS motorumda pek ihtiyaç olmasa da, OS motorun rulmanlarının kesinlikle değişmesi gerekiyordu. Ahmet abinin atölyede bir gün kaşındım ve bu rulman işini ortaya attım. Ahmet abi de yap kendi aletini deyiverdi :D Aslında rulman değiştirmek için bir alet gerekmiyor, biraz ısı ve uğraş ile bu değişim yapılabiliyor, ama bu işe özel aletler var ve işi çok temiz ve kolay hale getiriyor. Neyse, elimizde motor falan olmadan, internetten bulduğumuz ölçülere ve kafamıza göre bir prototip tasarladık, ardından işe koyuldum. İlk prototipimiz toplam 9 parçadan oluşuyor ve temelde rulmanları sökmek için bir alet ve takmak için bir alet gibi düşünülebilir. Sonraki tasarımlarda parça sayısını azaltacağız. Neyse o başka konunun konusu :) Daha önceden torna tecrübem vardı, ancak çelik tecrübem yoktu. Çelik dediğim, piyasada zibilyon çeşit çelik türü var ve benim uğraştığım nispeten yumuşak bir çelik, ama sonuçta çelik, sert yani... Parçaları işlemem toplam 11 saat sürdü, çıktığımda gece saat 2 idi :D Nerden geldik buraya, rulmanlar. Aleti tasarlarken hem OS, hem de YS motorlara uygun olmasını planladık. İlk prototip 90 ve üstü motorlar için, ama ilerleyen dönemde hem boyut hem de uçak ve araba modelleri için çeşitler üreteceğiz :D Yani toparlarsak, prototipin hem OS hem de YS motorlarda çalıştığını kanıtlamak adına, benim YS96'nın rulmanlar da değişti. OS91'in de tabi ki...

Sonuç olarak, YS96'nın rulmanları, kafa contası ve sekmanı değişti. Kompresyon ilk kutudan çıktığı gibi oldu. Şimdi gıcık rodaj süreci var, seneye bahar gibi yaparım artık :D Araya sıkışan OS91'in ise rulmanları ve biraz aşınmış olan piston pimi değişti. Motorun kompresyonu ve sekmanın görsel incelemesi sonucu sekmanın iyi durumda olduğu sonucuna vardım ve elleşmedim.

Her iki motoru da güzelce temizledim, parlattım, yağladım, balladım ve kapattım :) Çiçek gibi oldular. Fotoda göreceğiniz üzere YS motor (sağdaki) daha kalabalık görünüyor. Bunun sebebi OS motorun karbüratör ve regülatörünün dağıtılmamış olması, daha yeni alındılar, sıfır sayılırlar. Diğer yandan YS biraz toza maruz kaldığı için komple temizlenmesi gerekiyordu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol