Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Son iki gündür yeniden inşaata dönme şansım oldu. Dün gövdenin sarılmasını %99 a kadar getirebildim. Tüm gövde sarıldı, büyük boşluklar dolduruldu. Şu an sadece küçük boşluklar kaldı. Bunların bir kısmı iyice ince balsa şeritlerle doldurulacak daha da ince olan kısımlar macunla...

Hem macun görevi görecek hem de biryandan da çıtaları birbirlerine yapıştırabilecek alternatifleri düşünürken aklıma nitroselüloz esaslı dolgu verniği geldi. Zaten bihayli koyu kıvamlı birşey, bir de içine balsa tozu katıp macun kıvamına getirmeyi deneyeceğim. Bu aynı zamanda cam elyafı kaplama öncesinde ahşabı da doyurup daha az epoksi emmesini böylece de kaplamanın daha hafif olmasını sağlayacaktır, ama bunların hepsi şu an için sadece teori :) bu gece hava az biraz serin olacak gibi (37 lerde) cesaretimi toplayıp balkona zımparaya çıkabilirim belki :lol::lol::lol:

Gövde için henüz foto yok malesef...

Bugün de yatay kuyruğu yapmaya başladım.
kuyruk klasik yöntemle tezgah üzerinde inşa edildiği için yeniden mutfak tezgahını işgal ettim :coolxf: alçıpanımı koydum, planı serdim ve naylon ile korumaya aldım. Sonra lazer kesim parçaları teker teker çıkartım plan üzerine dizdim ve o arada farkettim ki 5 numaralı sinirden sadece tek bir tane kesilmiş... bütün kutuyu boşaltıp aradım ama yok. Lazer kesim kitinin çizim hatası, bir siniri araya sıkıştırmışlar ama diğer siniri unutmuşlar :) neyse ki zor birşey değil ve elimde 2.4mm lik balsa var. Hemen kesilmiş olan siniri levhaya iğneleyip şablon olarak kullanıp siniri levhaya çizdim ve 11 numara bıçak ile kestim...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


sinir meselesi hallolunca serenlere geçtim. Planın orjinali 3.2x6.4mm lik balsa serenler öngörmüş, malum biz türbin motorlu yapacağımız için bu haliyle fazla zayıf ve riskli olur. Hazır elimde hurricane inşaatından kalan aynı ölçüde ıhlamur çıtalar olduğu için serenler için bu çıtaları kullanmaya karar verdim.

Hücum kenarı da 4.5x4.5 mm lik balsa çıta olarak düşünülmüş ama merkezdeki sinirler için bu ölçüler küçük geliyordu, ben de 6.4x6.4mm lik sert balsa çıta kullanmayı tercih ettim. Uçlara doğru biraz inceltmem gerekecek sadece.

manueli takip edip sinirleri, üst serenleri ve hücum kenarını yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Arkadaki serenlere elimdeki çıtaların boyu yetmedi, ben de çıtayı ortalayarak ek yerlerini en uçlara denk getirdim.

Yükseliş dümenininüst sereni olarak da sert balsadan bir çıta çıkarıp yerine yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


üst taraftaki tüm serenler yerlerini alınca iskeleti tezgahtan söküp alt tarafını çevirip alttaki serenleri yerlerine yapıştırdım. Tek fark burda yükseliş dümenlerinin serenlerinde de ıhlamur kullandım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Arka serende uçlara doğru olan ek yerlerini de az biraz kaydırarak hizaladım (ek yerleri tam aynı hizada olmasın diye) ve aralarına balsa koyarak destekledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Güçlendirmenin ikinci aşaması da serenler arasındaki desteklerin yapıştırılması. 1.6 mm lik sert balsa levhadan, ahşabın lif yönleri dik olacak şekilde parçalar kesip bu parçaları sinirlerin arasındaki boşluklara yerleştirip hem alt hem üst serene yapıştırdım. Orta kesim en çok yüke maruz kalacağı için bu kısımda hem öne hem arkaya levha yapıştırmayı uygun gördüm ama tam ortadaki S-1 sinirinin iki yanındaki boşlukların arkasında üçgen bir balsa parça var. Bu parça arkadan doğrudan serenlere destek yapıştırmamı engelliyordu, o yüzden bu kısımda serenlerin arasına gelecek şekilde 6mm lik balsa parça kesip (lifler yine dik) yapıştırdım. Ön tarafa da yine 1.6mm lik balsa levha yapıştırdım.

Bu desteklerin fazlalıkları traşlandıktan sonra balsa levha ile kaplanmaya geçilecek...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Buarada şunu da belirteyim, Ziroli tasarımında stab ve elevatörün sinirlerini tek parça olarak vermiş. İskelet oluşturulup alt ve üst kaplamalar yapılana kadar birbirlerinden ayrılmıyorlar. Kaplama sonrasında aradaki parçalar kesilip ayrîlacaklar ve elevatörlerin önü, stabın da arkasına çıta yapıştırılıp kapatılacaklar. Bu yöntem hoşuma gitti çünkü elevatörle stabın tam olarak hizalı olmasını sağlıyor. Ama inşaat sırasında tam bir eziyet diyebilirim :) çünkü aradaki parçalar çok ince ve benim gibi sakar adamlar tarafından kırılmaları çok kolay :) daha şimdiden 3 ayrı siniri kırdım ve yeniden yapıştırmam gerekti :)
 
Özgür bey, yakıt gazyağı ve yağ karışımı diye biliyorum. Bu durumda yakıt korumalı (fuel proof) boyaya gerek yok herhalde. Selulozik vernik nitrat esaslı olduğu için nitro yakıtla çözünüyor. Butirat esaslı selulozik boya ve vernik gerekiyor. Ancak gaz yağı ile nitrat esaslı da olsa vernik veya boya çözünmeyecektir. Doğru mu?
 
Levent Bey, kullanacağım boya sistemi otomotiv boyaları olucak, son kat vernik de 2K olacak. Yani her tür yakıta dayanıklı bir sistem olacak. Boyama da epoksi/cam elyafı yüzey üzerine geleceği için orda da sorun yok. Öte yandan, modelin iç yüzeyinde, yakıt dökülme veya herhangi bir şekilde yakıtla temas etme ihtimali olan yerlerdeki çıplak ahşap yüzeyleri de alışageldik şekilde laminasyon epoksisi ile “boyayarak” emniyete alacağım. Yakıtın kendisi etkilemese bile ahşabın yağı emme potansiyeli malum, korumakta fayda var...

Yakıt olarak ne kullanacağım henüz kesinlik kazanmadı açıkçası. Buradaki arkadaşlar sağolsunlar biz sana jet A-1 sağlarız merak etme diyorlar, ama ücretini vermemi de kabul etmiyorlar. Her bir sortinin 1.5-2 litre yakıt içeceğini düşünürsek bu benim gönül rahatlığıyla sürdürebileceğim bir seçenek değil. Kendi imkanlarımla Jet A-1 yada kerosen bulmam da çok kolay görünmüyor, o yüzden yüksek ihtimalle mazota yöneleceğim. Mazot nitrat bazlı ürünleri nasıl etkiler ondan da emin değilim, o yüzden riskli bölgelerin epoksi ile kaplanmasında fayda görüyorum...
 
yatay kuyruğun üst tarafını kaplamaya hazır hale gelecek kadar zımparaladım. Sonra gövdeye giriştim biraz. Bu 34 derece başka bir 34 derece... fazla dayanamadım yarım saatte pes ettim.

Bu şekilde en azından 4-5 seans daha ister gövdenin “kaba” tesviyesinin bitmesi için. Neyse acelemiz de yok :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol