Arkadaşlar merhabalar,
Hakan hocamın
Bu araştırmada tabii ki öncelikli olarak helikopterleri gözönüne alıyor durumdayım. Çeşitli kaynakları araştırarak derleyebildiğim bilgiler ise aşağıdakiler oldu.
Uçak ya da helikopter farketmeksizin, sivil havacılık kurallarına göre zorunlu olan ve yeri, rengi, deseni belli olan 3 tane ışık var.
- Alt sağ tarafta, biraz öne doğru bakacak şekilde konuşlandırılmış ve sabit yanan yeşil ışık. MD500'de genel olarak skidlerin burnuna konuşlandırılıyor.
- Alt sol tarafta, biraz öne doğru bakacak şekilde konuşlandırılmış ve sabit yanan kırmızı ışık. Yeşil ışık ile aynı şekilde MD500'de genel olarak skidlerin burnuna konuşlandırılıyor.
- Arkada kuyruğun üstünde, arkaya doğru bakacak şekilde konuşlandırılmış sabit yanan beyaz ışık. Diğer iki ışığa göre en uzak olacak noktaya konuşlandırılıyor.
Pozisyon ışığı olarak da adlandırılan bu ışıkların, görüş açılarının gerçek araçlarda nasıl olması gerektiğine dair aşağıdaki gibi bir görsel mevcut.
Ayrıca zorunluluğu konusu net olmayan ama genel kabul görmüş aşağıdaki ışıklar mevcut.
- Gövdenin alt tarafında konuşlandırılmış kırmızı ya da turuncu renkli beacon. Bu beacon'un amacı, yer personelini ve helikoptere yaklaşacak yolcuları, motorun hareket etmeye başladığına dair uyarmak. Motor çalıştığı an yanmaya başlıyor ve uçuş boyunca açık kalıyor. Ölçekli modellerde eldeki imkanlara ve tercihe göre bu ışığın yerine aşağıdakiler kullanılıyor.
* Motorlu rotating beacon... İçinde, motorun döndürdüğü tek bir lamba var. Yerleştirebilmek için modelin yeterli büyüklüğe sahip olması gerekiyor.
* Rotating beacon efektini simule eden, çoklu led ışıkları ile yapılmış beacon. Daha ufak ve yeterince efektif.
* Tek kırmızı led ile yapılan yumuşatılmış yanma efekti. Led yavaşça yanıyor ve yavaşça sönüyor.
* Tek kırmızı led ile normal çakar efekti...
- Buruna doğru konuşlandırılmış olan beyaz renkli "search light". Pilotun önündeki nesneleri görmesini sağlamak amacı ile kullanılıyor. Pilotun isteği doğrultusunda açılıp kapatılabiliyor. Ölçekli modellerde eldeki imkanlara ve tercihe göre bu ışığın yerine aşağıdakiler kullanılıyor.
* Projeksiyon imkanı veren lambalar.
* Power led'ler ve uygun mercekler ile yapılmış ışıklar
* Klasik mantar ledler.
- Buruna doğru konuşlandırılmış olan beyaz renkli "landing light". Pilotun pisti görmesini sağlamak amacı ile kullanılıyor. İnişlerde ve kalkışlarda açık durumda oluyor fakat tamamen havalandıktan sonra kapatılabiliyor.
* Projeksiyon imkanı veren lambalar.
* Power led'ler ve uygun mercekler ile yapılmış ışıklar
* Klasik mantar ledler.
- Gövdenin altına, üstüne, sağına, soluna konuşlandırılabilen "anti collision light". Bu ışıklar, kırmızı yada beyaz renkli ve çakarlı olarak kullanılıyor.
* Üst taraftaki genellikle gövdenin ortasına doğru konuşlandırılıyor
* Alt taraftaki kuyruğa doğru konuşlandırılıyor.
* Sağ ve soldakiler, uçaklarda kanatların ucunda ve tam sağa - tam sola bakacak şekilde konuşlandırılıyor. Helikopterlerde ise kapılarda ya da arka yatay stabilizerlerin ucuna konuşlandırılıyor.
- Ayrıca bazı helikopterlerde, kuyruk rotorunun dibinde, beyaz renkteki navigasyon ışığından bağımsız olarak, çakarlı bir ışık daha bulunuyor. Hakkında net bir bilgiye henüz ulaşamasam da hem kuyruk pervaneleri için bir uyarı ışığı hem de "anti collision light" olarak kullanılıyor olabilir diye düşünüyorum.
Wikipedia sayfasında, genel olarak bu ışıkların nasıl konuşlandırılacağı ile alakalı başarılı bir görsel var. Araştırmayı genel olarak helikopterler için yapmış olsam da, uçak üzerinde belirtilmiş bu görsel de yeterince anlaşılır.
Biraz toplama bir bilgi olduğu için eksikleri ve yanlışları olabilir, sürç-ü lisan ettiysek affola
...
Hakan hocamın
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
harika çalışma için ben de ışık hazırlama işine girişince, "Hava araçlarında navigasyon ve benzeri ışıklar nasıl konuşlandırılır" şeklinde bir araştırma yapmam elzem oldu.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu araştırmada tabii ki öncelikli olarak helikopterleri gözönüne alıyor durumdayım. Çeşitli kaynakları araştırarak derleyebildiğim bilgiler ise aşağıdakiler oldu.
Uçak ya da helikopter farketmeksizin, sivil havacılık kurallarına göre zorunlu olan ve yeri, rengi, deseni belli olan 3 tane ışık var.
- Alt sağ tarafta, biraz öne doğru bakacak şekilde konuşlandırılmış ve sabit yanan yeşil ışık. MD500'de genel olarak skidlerin burnuna konuşlandırılıyor.
- Alt sol tarafta, biraz öne doğru bakacak şekilde konuşlandırılmış ve sabit yanan kırmızı ışık. Yeşil ışık ile aynı şekilde MD500'de genel olarak skidlerin burnuna konuşlandırılıyor.
- Arkada kuyruğun üstünde, arkaya doğru bakacak şekilde konuşlandırılmış sabit yanan beyaz ışık. Diğer iki ışığa göre en uzak olacak noktaya konuşlandırılıyor.
Pozisyon ışığı olarak da adlandırılan bu ışıkların, görüş açılarının gerçek araçlarda nasıl olması gerektiğine dair aşağıdaki gibi bir görsel mevcut.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ayrıca zorunluluğu konusu net olmayan ama genel kabul görmüş aşağıdaki ışıklar mevcut.
- Gövdenin alt tarafında konuşlandırılmış kırmızı ya da turuncu renkli beacon. Bu beacon'un amacı, yer personelini ve helikoptere yaklaşacak yolcuları, motorun hareket etmeye başladığına dair uyarmak. Motor çalıştığı an yanmaya başlıyor ve uçuş boyunca açık kalıyor. Ölçekli modellerde eldeki imkanlara ve tercihe göre bu ışığın yerine aşağıdakiler kullanılıyor.
* Motorlu rotating beacon... İçinde, motorun döndürdüğü tek bir lamba var. Yerleştirebilmek için modelin yeterli büyüklüğe sahip olması gerekiyor.
* Rotating beacon efektini simule eden, çoklu led ışıkları ile yapılmış beacon. Daha ufak ve yeterince efektif.
* Tek kırmızı led ile yapılan yumuşatılmış yanma efekti. Led yavaşça yanıyor ve yavaşça sönüyor.
* Tek kırmızı led ile normal çakar efekti...
- Buruna doğru konuşlandırılmış olan beyaz renkli "search light". Pilotun önündeki nesneleri görmesini sağlamak amacı ile kullanılıyor. Pilotun isteği doğrultusunda açılıp kapatılabiliyor. Ölçekli modellerde eldeki imkanlara ve tercihe göre bu ışığın yerine aşağıdakiler kullanılıyor.
* Projeksiyon imkanı veren lambalar.
* Power led'ler ve uygun mercekler ile yapılmış ışıklar
* Klasik mantar ledler.
- Buruna doğru konuşlandırılmış olan beyaz renkli "landing light". Pilotun pisti görmesini sağlamak amacı ile kullanılıyor. İnişlerde ve kalkışlarda açık durumda oluyor fakat tamamen havalandıktan sonra kapatılabiliyor.
* Projeksiyon imkanı veren lambalar.
* Power led'ler ve uygun mercekler ile yapılmış ışıklar
* Klasik mantar ledler.
- Gövdenin altına, üstüne, sağına, soluna konuşlandırılabilen "anti collision light". Bu ışıklar, kırmızı yada beyaz renkli ve çakarlı olarak kullanılıyor.
* Üst taraftaki genellikle gövdenin ortasına doğru konuşlandırılıyor
* Alt taraftaki kuyruğa doğru konuşlandırılıyor.
* Sağ ve soldakiler, uçaklarda kanatların ucunda ve tam sağa - tam sola bakacak şekilde konuşlandırılıyor. Helikopterlerde ise kapılarda ya da arka yatay stabilizerlerin ucuna konuşlandırılıyor.
- Ayrıca bazı helikopterlerde, kuyruk rotorunun dibinde, beyaz renkteki navigasyon ışığından bağımsız olarak, çakarlı bir ışık daha bulunuyor. Hakkında net bir bilgiye henüz ulaşamasam da hem kuyruk pervaneleri için bir uyarı ışığı hem de "anti collision light" olarak kullanılıyor olabilir diye düşünüyorum.
Wikipedia sayfasında, genel olarak bu ışıkların nasıl konuşlandırılacağı ile alakalı başarılı bir görsel var. Araştırmayı genel olarak helikopterler için yapmış olsam da, uçak üzerinde belirtilmiş bu görsel de yeterince anlaşılır.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Biraz toplama bir bilgi olduğu için eksikleri ve yanlışları olabilir, sürç-ü lisan ettiysek affola