İlk Uçuşa Beş Kala..

Can Sismaneli

Çalışkan Uye
Katılım
7 Ocak 2015
Mesajlar
467
Tepkime puanı
496
Yaş
33
İlgi Alanı
Hepsi
Herkese merhaba,

Yıllar sonra kavuştuğum 40'lık Trainer modelim, odanın bir köşesinden bana korkuyla bakarken, sevgili motorum her start verdiğimde, sanki bana " daha fazla simülasyon çalış" diye bağırırken, Türker hocam da birbirinden kıymetli uçuş derslerini paylaşmışken, tüm bunları göz ardı etmek olmaz dedim ve ilk uçuşum öncesi simülasyon çalışmalarımı yoğunlaştırdım. :)

Bir de ben video çekeyim diyerek, yaklaşık 4mph hızla, pistin hafif solundan esen rüzgar ile uçuşumu gerçekleştirdim. Amacım; inişte rudder'a biraz daha hakim olabilmek bu nedenle rüzgarın açısını piste göre sürekli değiştirerek çalışıyorum.

Çalışmalarım hız kesmeden devam edecek, bu süreçte görüş ve tavsiyeleriniz benim için çok önemli, vakit ayıran herkese çok teşekkür ederim. :saygilar:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Ucaktan cok anlamam ama inis, kalkistan daha basarili gibi geldi bana :thumbup: sadece fark ettigim nokta, havada donerken sadece aileeon kulaniyorsun. Oysa donusler sirasinda da rudder mutlaka kullanilmali. Boylece ucak donus sirasinda gereginden fazla yana yatmamis olur ;)
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Benimde aynı bu şekilde boş vakit buldukça hemen simülatör çalışıyorum adım adım sahaya hazırlık [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Bana kalırsa, rudder kullanılmaması dışında başlangıç için oldukça iyi. Bir de standart dışı bir uçuş patterni uygulanmış. Uçak yeni başlayan için biraz fazla uzağa gönderilmiş.
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Öncelikle değerli yorumlarınız için çok teşekkür ederim. :saygilar:

Sümer hocam ve Mehmet hocam, rudder konusunda kesinlikle haklısınız, mevcut çalışmalarımı bu yönde değiştirmek istiyordum ben de. Kafama takılan şu ki;

Dönüşü rudder ile başlatıp, aileron ile sadece yatay dengelemeyi mi sağlamalıyım?

Uçuş patterni konusunda da, Türker hocamın "Güvenli uçuş örneği" isimli videosunu baz aldım ama dediğiniz gibi standart dışına çıkmış olabilirim Sümer hocam. :embarras:

Tekrar tavsiye ve görüşleriniz için çok teşekkür ederim, sizin gibi tecrübeli hocalarımdan bunları duymak motivasyonumu çok daha artırdı, her kelimenizi dikkate alarak çalışmaya devam. :saygilar:
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Öncelikle özellikle iniş bence de gayet başarılıydı Can. :bravo: Pist karşılaman ve teker koymadan hemen önce rudder'la yaptığın trimler çok yerindeydi bana göre. Kalkarken verdiğin rudder kontrolleri ise kalkış sırasında ön tekerin yere basıyor olmasının da etkisiyle fazla geldi bence. Kalkarken rudder'da çok daha küçük atımlar vermeni öneririm yoksa modelin sağa sola salınıma girebilir.

Can Şişmaneli' Alıntı:
Dönüşü rudder ile başlatıp, aileron ile sadece yatay dengelemeyi mi sağlamalıyım?
Bu konuda özellikle de training bir uçakta aileron (kanat yatışıyla) ile rudder kullanmadan da dönülebileceğini düşünüyorum. Şahsen ben hep öyle yaptım. Ama elbette bu en doğru ve güzelidir diye bir iddiamda yok. Ustalar daha iyisini bilirler elbette, benim videolarımda paylaştıklarım bana öğretilenler ve kendi tecrübelerimin bir karması sadece. ;)

Can Şişmaneli' Alıntı:
Uçuş patterni konusunda da, Türker hocamın "Güvenli uçuş örneği" isimli videosunu baz aldım ama dediğiniz gibi standart dışına çıkmış olabilirim Sümer hocam. :embarras:
Uçuş paterni konusuna gelince benim bir Sümer abi kadar bu konuları bilme şansım yok. Belki biliyorsundur kendisi aynı zamanda bizim gibi RC ile kalmamış ve gerçekten havacılık eğitimi almış bir pilottur. Daha öncede söylediğim gibi benim paylaştıklarım usta olarak gördüğüm modelci abilerimden öğrendiklerim ve kendi edindiğim tecrübelerden ibarettir sadece ve RC modellerle sınırlıdır. Bu anlamda alınması gereken asıl referans Sümer abi gibi ustaların söyledikleri olmalıdır.

İşin trajikomik tarafı ise bu tarz videoları böyle debi derya ustalar varken benim gibi kazayla yolu bir süreliğine RC uçaklardan geçmiş bir helicinin çekmiş olmasıdır. :lollol: :lol: :lol: Benim paylaşımlarıma hiç olmamasından iyidir gözüyle bakılmalıdır. :laugh:

Peki ustalar niye daha iyisini daha doğrusunu paylaşmamışlardır inan bunu hiç bilemiyorum. Uçakçı olduklarından olsa gerek diyeceğim şimdi ama Sümer abiyi kızdırmamak için söyleyemiyorum. :laugh:

Not: Sümer abi sağolsun özellikle patern konusundaki bilgi ve görüşünü ilgili konuda mesaj olarak belirtmiştir. Kendisiyle bir araya geldiğimde özellikle konuşmak sohbet etmek istediğim konulardan birtanesidir bu patern konusu. :saygilar:
 
İlk Uçuşa Beş Kala..


Türker Akgün' Alıntı:
Öncelikle özellikle iniş bence de gayet başarılıydı Can. :bravo: Pist karşılaman ve teker koymadan hemen önce rudder'la yaptığın trimler çok yerindeydi bana göre.
Güzel görüşünüz için çok teşekkür ederim Türker abi, başarabildiğim ne varsa sizlere borçluyum.

Türker Akgün' Alıntı:
Uçuş paterni konusuna gelince benim bir Sümer abi kadar bu konuları bilme şansım yok. Belki biliyorsundur kendisi aynı zamanda bizim gibi RC ile kalmamış ve gerçekten havacılık eğitimi almış bir pilottur.
Sümer abi, benim için tabiri caizse modelcilik konusunda bir idol haline geldi zaten, kendisinin ve mesajlarının sıkı takipçisiyim :laugh: Ben yinede mümkün olduğu kadar rudder'a önem verip, rudder lobisine yakın durmaya çalışacağım :lollol:

Şaka bir yana hepinizin tecrübeleri benim için çok kıymetli ve farklı fikirlere sahip bu kadar çok ustayı bulmak bile çok büyük bir şans bence, tekrardan teşekkürlerimi ve saygılarımı sunuyorum. :saygilar:
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Önce pattern konusunu hatırlayalım. Bu gerçek havacılıkta da modelcilikte de aynıdır. Uluslar arası kabul edilmiş bir trafik patterninden (meydan turu) söz ederiz. Bu pattern bir dikdörtgendir ve uzun kenarlarından birinin orta kısmında pist vardır. Bunun temel amacı, havada birlikte uçmakta olan uçakların bir kural dahilinde uçmaları, çarpışmaların önlenmesi ve havadaki bir uçağı nerede aramamız gerektiğinin bilinmesidir. Can'ın uçuşunda iki ciddi hata var. Birincisi pistte durduğu yere göre uçması gereken saha karşısıyken arkasında uçuyor. Bu hem kabul edilemez hem de birçok pistte yasaktır. İkinci hata havada dikdörtgen yerine sekiz çiziyor. Aynı anda uçmakta olan iki uçak pekala sekizin ortasında buluşabilirler. Bana göre simülatörde bile olsa disiplinin elden bırakılmaması şarttır.

Rudder konusuna gelince... Rudder pilotun mutlaka hakim olması gereken bir kumanda. Bir trainer ile uçarken hiç rudder kullanılmasa da olur. Dönüşler yamuk yumuk olur belki. Başka da sorun olmaz. Ama kalkış ve inişte rudder çok önemli. Uçaklarda klasik olarak pervane, kokpitten bakıldığında saat yönünde döner. Bu uçaklarda kalkış için gaz açıldığında uçak sola gider. Pilot buna hazırlıklı olmalı ve gerektiği kadar sağ rudder beslemesi yapmalıdır. Uçak hızlandıkça gerekli olan sağ rudder miktarı azalacaktır. Uçak sağdan yan rüzgar almadığı sürece kalkış koşusunda sol rudder komutu verilmez (ki burada nedense verilmiş).

İnişte rudder istikamet kontrolü için ana kumandadır. Çünkü uçağın hava hızı düşüktür ve aileronların etkinliği azalmıştır. Ayrıca stall hızına yakın uçan uçakta bir kanadı kaldırmak için verilecek aileron kumandası o kanadı stall edip uçağı virille yere yapıştırabilir. O nedenle düşük hızlarda ana yön kumandası rudder olmalıdır. Rudder hakimiyeti, bir gün havada aileron devre dışı kaldığında uçağı kurtarmayı da sağlayacaktır.

Havadaki dönüşlerde aileron komutu ile paralel olarak rudder komutu kullanılır. Ne kadar kullanılacağı uçağa bağlıdır. Bu durumda rudderin işlevi şudur: Bir tarafa dönmek için yatış verdiğinizde yükselen kanat yani yatışın tersindeki kanat daha fazla direnç oluşturur ve uçak burnunu ters tarafa çevirmeye çalışır. Buna havacılıkta "adverse aileron yaw" deriz. İşte rudder bunu engelleyip burnu dönüş tarafına zorlayacak kadar basılmalıdır. Tabii bu zamanla edinilecek bir deneyim.

Bir de yan rüzgar inişinde rudder önem taşır. Burada yere yaklaşınca rüzgar içine hafif yatış verip istikameti ters tarafa rudder basarak koruruz. Ama bu da aslında ileri düzey bir manevra sayılabilir.

Can'ın inişinin yere temas kısmı gerçekten çok iyi idi. Ancak son yaklaşmayı pistin uzatılmış orta hattından yapmamış olması işi bozdu. Piste çapraz gelip inmek istenilen bir yöntem değildir.

Sıfırcı hoca gibi görünmek istemem. Ama şu Whiplash adlı filmden bir replik çok hoşuma gitti. Psikopat hoca çocuğa dedi ki "bir insana yapabileceğin en büyük kötülük, aferin çok iyi yaptın demektir"! :)
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Sümer hocam, son mesajınızı defalarca okudum ki, atladığım hiç bir nokta olmasın diye. Söylediğiniz tüm detaylara dikkat edip, bu yönde çalışacağım.

Sümer Yamaner' Alıntı:
..uçması gereken saha karşısıyken arkasında uçuyor. Bu hem kabul edilemez hem de birçok pistte yasaktır.
Sadece bu konuda açıklama yapmam gerekirse, videodaki simülasyon uçuş sahasında, güneş ne yazık ki pistin karşısındaydı ve ben güneşi arkama almak zorunda kaldığım için böyle oldu. Hemen uçuş sahasını değiştirip, bu hataya son vereceğim.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Sıfırcı hoca gibi görünmek istemem. Ama şu Whiplash adlı filmden bir replik çok hoşuma gitti. Psikopat hoca çocuğa dedi ki "bir insana yapabileceğin en büyük kötülük, aferin çok iyi yaptın demektir"! :)
Whiplash filminde bu replik beni de çok etkilemişti, o nedenle gayet iyi anladım demek istediklerinizi :) Ayrıca mesajınızı okurken, sizi "sıfırcı hoca" olarak görmenin aksine, minnet duyarak okudum. Tekrar çok teşekkür ederim. :) :saygilar:
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Can kardeşim, senin yaşında olup da eleştiriye tahammül edebilen çok fazla insan tanımıyorum. Helal olsun diyorum.

Sırası gelmişken güneş konusunu biraz açalım. Gerçekten de güneş bizler için büyük bir rahatsızlık kaynağı ve risk olabiliyor. Ancak kimi zaman güneş hizasında uçmaktan hatta doğrudan güneşin içinden geçmekten kurtulamıyoruz. Çok kolay uygulanabilecek bir önerim var. Bunu ben de deneyimli dostlardan öğrendim yani patenti bana ait değil. Yanlış anlaşılmasın. Uçağın güneşe doğru gittiğini farkettiğiniz anda başka seçenek kalmadıysa bir gözünüzü kapatın. Güneşi geçer geçmez onu açıp diğerini kapatın. Farkı farkedeceksiniz. :)
NOT: Helikopterciler de uygulayabilir, izin verdim. :p :D
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Sümer Yamaner' Alıntı:
NOT: Helikopterciler de uygulayabilir, izin verdim. :p :D
Sümer abi biz heliciler olarak modellerimizin manevra kabiliyetleri uçaklar gibi sınırlı olmadığıdan şu şekilde bir yöntem kullanıyoruz. :laugh:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama güzel bir yöntemmiş gerçekten. :bravo: Birgün uçak kullanırsam kesinlikle deneyeceğim, gerçi olasılık olarak güneş tutulmasına falan denk gelir herhalde. :lol: :lol:
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Türker Akgün' Alıntı:
Sümer abi biz heliciler olarak modellerimizin manevra kabiliyetleri uçaklar gibi sınırlı olmadığıdan şu şekilde bir yöntem kullanıyoruz. :laugh:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama güzel bir yöntemmiş gerçekten. :bravo: Birgün uçak kullanırsam kesinlikle deneyeceğim, gerçi olasılık olarak güneş tutulmasına falan denk gelir herhalde. :lol: :lol:

Puuaahaaahaaaahaa ........ :lol: :lol: :lol:.........Yarıldım...........
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Türker abi çok iyiymiş yaa ;D ;D ;D Kopardın gündüz vakti :laugh:
 
İlk Uçuşa Beş Kala..

Ahahahhahhahhah :lol: Güneşi çalımlamak :D