Jet Motorları Elektroniği

ONUR UMURBEY

Yeni Uye
Katılım
4 Ara 2018
Mesajlar
8
Tepkime puanı
5
Yaş
25
Konum
Üniversite
İlgi Alanı
Hepsi
Merhabalar,
KJ66 tipi jet motoru yapıyoruz kendi imkanlarımızla.Şuan mekanik kısmı bitti.Elektronik kısmı içinde baya bir araştırma yaptım fakat kafam çok karıştı.Yani hangi malzemeler kullanılır çözemedim hep eksik kaldım.Ben de foruma yeni bir konu açayım dedim hem de bilgi alışverişi olsun dedim.Bilgisi birikimi olan ağabeyler rica etsem yardım edebilir mi? Teşekkürler.
 
Bu motoru tanımıyorum. Öncelikle yakıt türü nedir? Propan start mı yoksa doğrudan yakıtla mı start verilecek?
Türbinlerin elektronik gereksinimlerini şu şekilde özetleyebiliriz.
1- Devir ölçümü
Bunu genelde kompresörün ucundaki spinnere gömülü mıknatıs ve bir Hall sensör ile sağlarız.
2- Egzost gazı sıcaklığı ölçümü
Bunu egzostta uygun pozisyona tespit edilen bir K tipi termokupl ve buna uygun okuyucu ile yaparız.
3- Starter motoru kontrolü
Uygun bir MOSFET devresi ile PWM ile kontrol ederiz.
4- Yakıt solenoidi (propan start ise solenoidleri)
Yine MOSFET ya da BJT ile basit bir devre yapılarak kontrol ederiz. Genelde ON/OFF çalışırlar ama bazen yazılımsal oynamalarla düşük frekanslı PWM kullanılabilir.
5- Ateşleme
Standart glow motor bujileri modifiye edilerek kullanılabilir. Ya da daha sofistike spark ateşleme bujileri kullanılır. Glow bujisi için PWM ile MOSFET üzerinden sürmek mümkün. Spark plug kullanılırsa yüksek gerilim üretecek bir ateşleme devresi gerekir.
6- Yakıt pompası
En hassas nokta budur. Yakıt pompası yüksek çözünürlüklü PWM ile sürülmelidir. Tabii ki yine bir MOSFET ile.
7- Alıcı sinyalinin okunup değerlendirilmesi
8- Acil durum stop ve soğutma sistemi
 
Son düzenleme:
Türbinde güç kontrolü sadece yakıt pompası üzerinden sağlanır O nedenle çok hassas kontrolü gerekir. Ayrıca yakıt pompa debisinin o anki egzost gazı sıcaklığı (EGT) ve devire göre düzenlenmesi, sınırlanması şarttır. Örneğin yeterli devire ulaşmamış türbine fazla yakıt pompalanırsa yakıt alev alır, egzosttan alev uzaması olur ve motor termal hasar görebilir. Genelde biz acil durum limiti olarak 1000 dereceyi, pek aşılmaması gereken limit olarak 800 dereceyi, ortalama çalışma sıcaklığı olarak 500 - 600 derece arasını ayarlıyoruz kendi ECU çalışmamızda.

ECU'müzün son halini de paylaşayım sırası gelmişken.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bizim ECU propan start için tasarlandı.
Hall sensör girişi, termokupl girişi, alıcı girişi ve tabii ki pil girişi var. Üzerinde bir ekranı ve bir de kontrol ve ayar için rotary encoder artı butonu var.
Propan ve yakıt solenoidlerini, starter ve yakıt pompa motorunu, glow bujiyi kontrol ediyor. Ekran ve rotary encoder ayrı bir ünite (GSU: Ground Support Unit) olarak dışarıdan bağlanıyor.
Rotary encoder ve buton ile ekranda birçok parametreyi değiştirip ayarlamak ve kalıcı hafızaya kaydetmek mümkün.
 
Son düzenleme:
Attığın videoda elektronik bir devreye ihtiyaç duyacak bir düzenek ve ya motor göremedim. Sanayi işi ver gazı yansın modunda bir motor.

Not : olucak değil (olacak)
 
  • Beğen
Tepkiler: caneraydeniz
KJ66 yapım kılavuzunda bağlantılar gösteriliyor:

 
  • Beğen
Tepkiler: ONUR UMURBEY
Attığın videoda elektronik bir devreye ihtiyaç duyacak bir düzenek ve ya motor göremedim. Sanayi işi ver gazı yansın modunda bir motor.

Not : olucak değil (olacak)
O video da ben motoru göstermek istedim ama iyi ki dedin yani boşa uğraşıyormuşum gazı verince yanar.
Not: ve ya değil (veya)
 
Necati arkadaşımız, ürettiğiniz elektronik devre hakkında bilgi verirseniz seviniriz.