Kumandalarda Kanal Sayısı Nedir, Neyi İfade Eder ? Kaç Kanal Tercih Edilmeli

Katılım
25 Ara 2013
Mesajlar
42
Tepkime puanı
17
Yaş
44
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Heli
Bir arkadaşımızın sorusu üzerine, "Kumandalarda Kanal Sayısı ve Fonksiyonları" hakkında yabancı bir siteden yaptığım çeviriyi sizlerle paylaşmak istedim.

İKİ KANALLI RADYOLAR: BÜTÜN OYUNCAKÇILARDA SATILAN MİNİK HELİKOPTERLERDİR. KUMANDA İÇİNDEN ÇIKAR.
birinci kanal sabit açılı ana rotorun hızını kontrol ederek helikopterin yükselip alçalmasını sağlar
ikinci kanal sabit açılı kuyruk rotorunun hızını ayarlar, böylece helikopter sağ-sol dönüşlerini yapar.

ÜÇ KANALLI RADYOLAR: İKİ ADET BİRBİRLERİNE ZIT YÖNLERDE DÖNEN ANA ROTORA SAHİP HELİKOPTERLERDİR. COAXİAL OLARAK DA BİLİNİRLER.
birinci kanal sabit açılı ana rotorun hızını kontrol ederek helikopterin yükselip alçalmasını sağlar
ikinci kanal ana rotorun hemen altında bulunan yine sabit açılı rotorun hızını, ana rotorun hızına bağlı olarak kontrol edip helikopterin sağ-sol dönüş yapmasını sağlar.
üçüncü kanal zemine paralel şekilde konumlandırılmış sabit açılı kuyruk rotorunun hızını belirler. fan gibi çalışan bu rotor, helikopterin kuyruğunu yukarı veya aşağı çekerek ileri-geri hareket etmesini sağlar.

DÖRT KANALLI RADYOLAR: COAXİAL VEYA SABİT AÇILI (FIXED PITCH) TEK BİR ANA ROTORA SAHİP VE SWASH PLATE DEDİĞİMİZ CYCLİC KONTROLLERİNİ YÖNETEN PARÇAYI KULLANAN HELİKOPTERLERDİR.
birinci kanal ana rotorun hızını kontrol eder. (coaxial)
ikinci kanal ters yönde dönen ana rotorun hızına bağlı olarak sağ-sol yatışların yapılmasını sağlar. (coaxial)
üçüncü kanal swashplate e açı vererek helikopterin ileri-geri hareketi yapmasını sağlar. (coaxial)
dördüncü kanal swashplate e açı vererek sağ-sol dönüşleri yapmasını sağlar. (coaxial)

sabit açılı tek rotorlu helikopterler
birinci kanal ana rotorun hızını kontrol eder. aynı zamanda throttle (gaz) da denir.
ikinci kanal kuyruk rotorunun hızını veya açısını kontrol ederek sağ-sol dönüş yapmasını sağlar.
üçüncü kanal swashplate ile ileri-geri hareketi yapar. Cyclic
dördüncü kanal yine swashplate ile sağ-sol yatışları (yaw) yapar. cyclic.

bu tür helikopterleri oyuncakçılarda bulamazsınız. genellikle RTF (ready to fly) diye satılırlar. kutularından dört kanallı kumanda çıkmaktadır ama sınırlı hareket imkanları olduğu için yeni başlayanlara kesinlikle tavsiye edilmezler.

BEŞ KANALLI RADYOLAR: BURADA ARTIK DEĞİŞKEN AÇILI TEK ROTORA SAHİP HELİKOPTERLERDEN BAHSEDİCEZ.
AYNI DÖRT KANALLI SABİT AÇILI ROTORA SAHİP HELİKOPTERDEKİLER GİBİ İLK DÖRT KANAL BURADA DA AYNIDIR.
birinci kanal rotor hızı/throttle/gaz
ikinci kanal kuyruk rotoru
üçüncü kanal sağ-sol cyclic (roll)
dördüncü kanal ileri-geri cyclic (pitching)
beşinci kanal ana rotora bağlı ana pallerin açılarını kontrol eder. artık pozitif-o-negatif açı alabilen akrobasi helikopteridir.

eskiden minimum olması gereken kanal 5di. fakat günümüzde gyro ayarını kumanda üzerinden yapmaya imkan sağlayan altıncı kanalın olması gerekmektedir. (Ör:futaba gy240 gyronun ayarı helikopter üzerinden yapıldığı için altıncı kanala ihtiyaç duyulmamıştır)

ALTI KANALLI RADYOLAR:
beş kanallıya ek olarak sadece gyro gain ayarının kumandadan yapılmasını sağlayan extra bir kanal gereklidir. bu altıncı kanalla gyro gain ayarlarının yanında rate mode- hh mode gibi ayarların yapılmasına da imkan tanınmaktadır.

YEDİ VE DAHA ÜSTÜ KANAL SAYILARI OLAN RADYOLAR.
EKSTRA KONTROL ETMEK İSTEDİĞİNİZ ÖZELLİKLER VAR İSE BU BOŞTAKİ KANALLARA ATAMA YAPABİLİRSİNİZ.
yakıtlı modellerde motorun servosu, governer, yakıt akış kontrolü
scale modellerde iniş takımları, ışıklandırmalar,
hava çekimleri için fotoğraf veya video kontrolleri gibi çeşitli ekipmanları yine boş olan kanallara atayabilirsiniz.

BENDEN ŞİMDİLİK BU KADAR, Bİ EKSİĞİM VEYA YANLIŞIM OLMUŞSA FORUMDAKİ ARKADAŞLARIMDAN VE ABİLERİMDEN DÜZELTME BEKLERİM TABİİ Kİ :saygilar: