www.bilimselyuzme.com

Li-ion Pil ile Rc Helikopter ?

Ali Haydar tekrar eline emeğine sağlık gerçekten sonuçlar çoğumuz için fazlasıyla yeterli ve verimli görünüyor. Bende ilk fırsatta yüz yüze gelip hemde 500 de pilleri denemeyi dört gözle bekliyorum pil işi çok sıkıcı. Çok konuda aydınlattın aslında beni görüşmelerde ama yüz yüze daha iyi olacak benim açımdan. Hala çok cahilim li ion konusunda. İlk aklıma gelenler şarj konusu bizdeki şarj aletleri bunu halledebilecek nitelikte ancak balans kablosu da var mı bu pil paketlerinde ölçümü sahada aletlerle yapmak mümkün olacak mı bizdeki lipo ölçerlerle veya farklı bir ürün var mı bunun için bir de pillerin paketini oluştururken en boy oranının fazla oluyor gibi kanopi altında yer kısıtlı bunları farklı tarzda paketleyebilir miyiz? Mesela kanopi yan kısımdaki alandan " U " şeklinde bir paketle faydalanabilir miyiz?

Birde baştan sona bir li ion punta vs. İşlemleri konusu gelir gibi görünüyor bilgi amaçlı 😁
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
İlk aklıma gelenler şarj konusu bizdeki şarj aletleri bunu halledebilecek nitelikte ancak balans kablosu da var mı
Hocam batarya paketlerken balans kablosu ekliyoruz piyasada jstxh soket olarak satılıyor robotik malzemeler satan sitelerde bulabilirsiniz.

Burada elimden geldiğince anlatmaya çalıştım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Hocam ayın kaçında elinizde olur, forum üzerindenmi satarsınız yoksa bir siteniz felanmı var?
Ben bu pillerden 3 batarya yaptım birkaç tane daha yapmak istiyorum.
Suan bazi sitelerde az stok kaldi. Bugun distribitor ile gorustum, suanlik Şubat ayi icin net tarih yok Mart a sarkabilir dedi. Foruma ozel adette o fiyattan yardimci olurum. Ithalati gerceklesince forumda paylasicam direk. Aciliyetiniz varsa suan elinde stok olan arkadaslarinkilerde tahmini 350-400 adet vardir, bitince onlarda verdigim tarihleri vericekler mecbur aynı firmadan tedarik ediyoruz. Adet fazla gelmesin bazen bir batarya siparisinde 250-300 adet hucre kullaniliyor tukenebilir, ona gore degerlendirmenizi yapin. :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar
Ali Haydar tekrar eline emeğine sağlık gerçekten sonuçlar çoğumuz için fazlasıyla yeterli ve verimli görünüyor. Bende ilk fırsatta yüz yüze gelip hemde 500 de pilleri denemeyi dört gözle bekliyorum pil işi çok sıkıcı. Çok konuda aydınlattın aslında beni görüşmelerde ama yüz yüze daha iyi olacak benim açımdan. Hala çok cahilim li ion konusunda. İlk aklıma gelenler şarj konusu bizdeki şarj aletleri bunu halledebilecek nitelikte ancak balans kablosu da var mı bu pil paketlerinde ölçümü sahada aletlerle yapmak mümkün olacak mı bizdeki lipo ölçerlerle veya farklı bir ürün var mı bunun için bir de pillerin paketini oluştururken en boy oranının fazla oluyor gibi kanopi altında yer kısıtlı bunları farklı tarzda paketleyebilir miyiz? Mesela kanopi yan kısımdaki alandan " U " şeklinde bir paketle faydalanabilir miyiz?

Birde baştan sona bir li ion punta vs. İşlemleri konusu gelir gibi görünüyor bilgi amaçlı 😁
Teşekkür ederim abi tekrardan. Siz yeter ki uçun :)

Abi lionu aslında lipodan ayıran pek bir şey yok. Aynı + ve - kutup. Aynı balans kabloları. Tek fark hücreler dikdörtgen değil de silindirik :)

Lionları puntolarken u şekli vermek mümkün tabi. Veya farklı bir şekil. Ölçüleri alıp solid worksda çizilebilir.

Lion puntolama işlemi aslında gayet basit. Video da çekilebilir tabi.

Puntolama işleminde kullanılacak şeritler önemli. Yurt dışında adamlar bu tarz yüksek amper işlemleri için bakır şeritler kullanıyorlar. Yani 0,1mm nikel şerit ile pilin arasına 0,2mm bakır şerit kullanıyorlar. 0.2mm bakır şeriti de 20mm eninde kullanıyorlar. Böylece kesit ciddi anlamda artıyor. Ve bakır kullanıldığı için direnç hem daha düşük oluyor hem de nikele kıyasla 4 kat daha fazla amper taşıyabiliyor. Direnç düşük olduğunda pilin voltaj çökmesi kısmen daha düşük oluyor ve tabi ısınma da aynı şekilde azalıyor. Fakat 0,3mm punto atacak makineler 35k civarında :)

Ben 10mm enindeki 0,12mm kalınlığındaki nikel şeritleri üst üste 5 tane puntolayarak yaptım. Ne pil ne de şeritler ısınmadı. Ama tepesinde sürekli pervane dönüyor. Kapalı ortamda belki daha fazla zorlandığında pillerden daha fazla şeritler ısınır mı bilemiyorum. Üst üste daha fazla şerit atmak mantıklı mı ileride sorun olur mu onu da bilemiyorum. Ama yapılan bir uygulama bu. Lionlarla uğraşım hobi düzeyinde olduğu için net bilgim yok. Ama adamlar dediğim gibi bakır şerit ile tek seferde işi hallediyor.

Mesela aşağıdaki videoda 6s2p bataryanın çıkışlarını puntoluyor. Fotoğrafta pilin alt tarafını göstermeye çalıştım. Sarı olanlar bakır levhalar. Siyahlar - kutup kırmızılar + kutup.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Adamdaki makine 0,4mm bakırı nikel ile pil arasına koyduğu halde ne kadar güçlü şekilde puntoluyor. Trde 35k civarı işte bu makine. Aslında bu makineden satın almak istiyorum ama şuan değil :D

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ali Haydar emeğine sağlık. Gerçekten güzel bir çalışma yapmışsın. Bu tarz batarya kullanmak isteyenler için yol gösterici bir konu. Ama ben psikolojik olarak lipo ile devam etmeyi tercih ediyorum :)
 
Son düzenleme:
Ama ben psikolojik olarak lipo ile devam etmeyi tercih ediyorum :)
Normal bir durum :) Bu zamana kadar lionları adam yerine koymadık ben dahil çoğumuz :D Haliyle şimdi direk bu düşünceyi değiştirmek kolay değil. Sana hak veriyorum. Ama ilerleyen zamanlarda bir bakmışsın lion ile uçuyorsun :)

Bugün de uçuşa gittim. 4 pil lipoyu bitirdikten sonra liona geçtim. 10dk lık bir uçuş yaptım. Yine her zamanki gibi 2400 rpmde uçtum. Bol bol tiktaklar ve funnel vs yaptım. Tabi acemi gibi pitch kullanmadım. Olması gerektiği kadar pitch vererek modeli ve pili aşırı zorlamadan ve aynı zamanda boş da bırakmadan tatlı bir uçuş yaptım. 10dk sonunda rpm hala 2400de. Pil en düşük 2.6v görmüş. İniş sonrası 3.15v hücreler. Sıcaklık muhtemelen 45 derecelerde. Hissiyat olarak sıcak olduğu net bir şekilde belli ama elini yakma gibi bir durum yok. Hatta yakın bile değil el yakmaya. Hadi olsun 50 derecelerdedir. Bu pillerin en verimli olduğu sıcaklık ise 60 derece :) Üst sınır ise 80 derece.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


60a çekmişim en fazla. 3411mah kullanmışım. Piller ise 4000 mahlık. Benim lipolar 2500 tl (Tabi kargo gümrük hariç). 2200 mah ve 5dk uçuyorum. Bu pili ise işçilik vs her şey dahil 1650 liraya yapmak mümkün. Tabi seri üretim olarak yapılacak olsa. Ve 2 katı uçuş süresi verirken 338g yerine 438g ağırlığı var. Yani %25 ekstra ağırlık ile 2 katı uçuş süresi elde ediyorum. Tabi birde dezavantaj olarak her yere sığmıyor bu meretler. Hala lipo ile devam mı? :)

Tabi şunu unutmamak lazım. Lion pil şu aşamada lipodan iyidir gibi bir iddiam yok. Ama dilinden anlayıp olması gerektiği gibi kullandığımızda lipo yerine kullanılabilecek güçlü bir alternatif. Belki ilerleyen zamanlarda durumlar değişebilir tabi.
 
Son düzenleme:
@Ali Haydar GÖK Ali haydar hocam lipolara kıyamıyor 3.7v görünce iniş yaparım diyordun, li-ion olunca dilinden anlamak falan diyorsun ama vurmuşsun kirbaci vurmussun kirbaci 😀
 
  • Haha
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
@Ali Haydar GÖK Ali haydar hocam lipolara kıyamıyor 3.7v görünce iniş yaparım diyordun, li-ion olunca dilinden anlamak falan diyorsun ama vurmuşsun kirbaci vurmussun kirbaci 😀
Şimdi yük altındaki voltaj ile normal voltaj bazen yanlış anlaşılabiliyor :) Lipolarda yük altında 3v aşağısı ciddi tehlike. Taze lipo bu kadar bile sarkmaz ama bayat olanlar sarkabilir. Normal voltaj olarak da 3,60 ve eğer çok dikkat ediyorsan 3,70v aşağısında olmamalı pil.

Lionda ise yük altında 2.5v aşağısı tehlikeli fakat lipo kadar değil. Çünkü lion piller lipoya kıyasla oldukça dayanıklı. Bir liponun 3v altına düşmesiyle lionun 2.5v altına düşmesi kıyaslandığında lion pil daha sağlıklı kalabilir. Tabi yine de zarar göreceği aşikar. Lion piline dikkat eden biri 2,8v aşağısına düşürmemesi doğru olur. Tabi yük altındaki voltajdan bahsediyorum.

Bizim durumumuzda yük altında 2,6v görmüşüz. Görece kabul edilebilir bir voltaj. Pili modelden çıkarıp buzzerla ölçtüğümüzde 3,23v. Diğer taraftan bu kadar düşeceğini düşünmedim 10dk lık bir uçuşta. Ama 10 dk uçtum dediğimde bunu hover yaparak bitirmek adil olmazdı. Bu yüzden 10dk boyunca gerçekten uçtum. Modeli boş bırakmadım. Zaten rpm dalgalanmalarından bunu anlamak mümkün. Sonuç olarak evet voltajı biraz fazla aşağılara indirmişim. Benim açımdan bir sorun değil. Nasıl olsa bozulduğunda yenisini uygun fiyatlara yapmak mümkün. Sonuçta denemeler yapıyoruz ve gizlimiz saklımız yok. Herkes doğru sonuçları görmeli.

Bu arada iniş öncesi anlık olarak aşırı bir rpm düşüşü var farkettiysen. Artık pilin son demlerinde yaptığım bir harekette rpm iyice düşmüş. Muhtemelen voltaj da o sırada o kadar sarktı :D Yani o kısım hariç belki en düşük 2.8v gördü ki gayet kabul edilebilir :D

4 tane lion pil paralel bağlıydı ve bir tanesi tamamen öldü. Diğerlerinin voltajını da iyice düşürdü. 0,5v okudum 3 hücrede de. O şekilde yaklaşık 3 ay kaldılar. Daha sonra ihtiyacım oldu ve tekrar şarj ettim. 4.2v yükseldiler ve bekledim birkaç gün. Hücreler 4.05v da sabit kaldılar. 3-5 gün daha bekledim ve hala aynı voltajda sabit olarak kaldılar. Ve o pilleri bisikletime tekrar taktım. Şuan için kullanıyorum bir sorun çıkarmadılar. Lipo için bunları konuşmak mümkün olsa da çok zor.
 
Son düzenleme:
4. Cells range from 4.2V to 2.5V so they have a greater range than lipo cells at 4.2 to 3.7.


2,5v kadar kullanmak bile mümkün. Eğer çok dikkat ediyorsan 2.8v aşağısına düşmemeli. Yani pili tam kapasite kullanmışız. Ama canını yakmamışız.

Yukarıda attığım linkten lion piller ile alakalı bir çok faydalı bilgi öğrenmek de mümkün.
 
Teşekkür ederim abi tekrardan. Siz yeter ki uçun :)

Abi lionu aslında lipodan ayıran pek bir şey yok. Aynı + ve - kutup. Aynı balans kabloları. Tek fark hücreler dikdörtgen değil de silindirik :)

Lionları puntolarken u şekli vermek mümkün tabi. Veya farklı bir şekil. Ölçüleri alıp solid worksda çizilebilir.

Lion puntolama işlemi aslında gayet basit. Video da çekilebilir tabi.

Puntolama işleminde kullanılacak şeritler önemli. Yurt dışında adamlar bu tarz yüksek amper işlemleri için bakır şeritler kullanıyorlar. Yani 0,1mm nikel şerit ile pilin arasına 0,2mm bakır şerit kullanıyorlar. 0.2mm bakır şeriti de 20mm eninde kullanıyorlar. Böylece kesit ciddi anlamda artıyor. Ve bakır kullanıldığı için direnç hem daha düşük oluyor hem de nikele kıyasla 4 kat daha fazla amper taşıyabiliyor. Direnç düşük olduğunda pilin voltaj çökmesi kısmen daha düşük oluyor ve tabi ısınma da aynı şekilde azalıyor. Fakat 0,3mm punto atacak makineler 35k civarında :)

Ben 10mm enindeki 0,12mm kalınlığındaki nikel şeritleri üst üste 5 tane puntolayarak yaptım. Ne pil ne de şeritler ısınmadı. Ama tepesinde sürekli pervane dönüyor. Kapalı ortamda belki daha fazla zorlandığında pillerden daha fazla şeritler ısınır mı bilemiyorum. Üst üste daha fazla şerit atmak mantıklı mı ileride sorun olur mu onu da bilemiyorum. Ama yapılan bir uygulama bu. Lionlarla uğraşım hobi düzeyinde olduğu için net bilgim yok. Ama adamlar dediğim gibi bakır şerit ile tek seferde işi hallediyor.

Mesela aşağıdaki videoda 6s2p bataryanın çıkışlarını puntoluyor. Fotoğrafta pilin alt tarafını göstermeye çalıştım. Sarı olanlar bakır levhalar. Siyahlar - kutup kırmızılar + kutup.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Adamdaki makine 0,4mm bakırı nikel ile pil arasına koyduğu halde ne kadar güçlü şekilde puntoluyor. Trde 35k civarı işte bu makine. Aslında bu makineden satın almak istiyorum ama şuan değil :D

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hocam elinize sağlık öncelikle. Ben lehim ile devam ediyorum uzun yıllar boyunca da puntalama makinası hayal olacak sanırım:D
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Aradan zaman geçmiş ama çok önemli bir bilgiyi atlamışım. İlk videoda motor gaz kesmişti. Escye falan suç atmıştık. Suçlu esc falan değilmiş. 2 satallite den bir tanesinin kablosu eski diğeri yeniydi. Eski kablo zamanla bozulup kopacak kıvama gelmiş. Ve bazen bağlantıyı kesiyormuş. Bu ünite loglarında bir sorun olarak gözükmüyor. Çünkü diğer sat sağlıklı şekilde haberleşiyor. Ayrıca gaz kesme harici herhangi bir bağlantı kopması kontrol kaybı da yaşanmıyor. Sadece motor gaz kesiyor ve tekrar başlıyor. Yani lion pille veya modelle alakalı değilmiş bu gaz kesmeler. Anten bağlantı problemiymiş.
 
Aradan zaman geçmiş ama çok önemli bir bilgiyi atlamışım. İlk videoda motor gaz kesmişti. Escye falan suç atmıştık. Suçlu esc falan değilmiş. 2 satallite den bir tanesinin kablosu eski diğeri yeniydi. Eski kablo zamanla bozulup kopacak kıvama gelmiş. Ve bazen bağlantıyı kesiyormuş. Bu ünite loglarında bir sorun olarak gözükmüyor. Çünkü diğer sat sağlıklı şekilde haberleşiyor. Ayrıca gaz kesme harici herhangi bir bağlantı kopması kontrol kaybı da yaşanmıyor. Sadece motor gaz kesiyor ve tekrar başlıyor. Yani lion pille veya modelle alakalı değilmiş bu gaz kesmeler. Anten bağlantı problemiymiş.
Ali Haydar forumda lion konusunu en detaylı aydınlatan test ve tecrübelerini paylaşan sanırım sensin ve bir helici olarak bile lion ile memnun kaldıysan artık uçak için bu piller kendini ispatlamıştır diyebiliriz sanırım. Hücreleri alıp istediğiniz kapasitede özgürce ve görece daha düşük maliyetle batarya yapabilmekte gerçekten çok güzel.
Bir pil sıfır voltaja düşerse hemen hasar alırmı bilmiyorum ancak ben fpv uçağımı otların arasına düşürüp akşam saati bulamamıştım ertesi gün sabah gidip bulduk pil 0v ta kadar deşarj olmuştu şarj ettim iç direncinide ölçtüm diğer bataryalardan bi farkı yoktu kullanımdada bi eksiklik hissetmedim.

Ayrıca puntalama konusunda şunun söylemek isterim punta makinalarına bütçe ayırmak istemeyen arkadaşlar akü kullanarak çok düşük maliyetle yapabilirler bir zamanlama kartı ve röle yardımıyla dolu bir akü ile güzel punta yapılabiliyor ben o şekilde yaptım. Aküyüde varsa aracınızdan söküp yada tanıdık birinin aracında ödünç alarak çözebilirsiniz sonuçta sık batarya yapma ihtiyacı hasıl olmuyor. Kumanda ve gözlük için kullanılacak düşük akım verecek bataryaları 18650 aspilsan pillerden, uçak içinse eve40pl pillerden yaptım, istediğiniz voltaj ve kapasite aralığında bataryanızı yapabilme rahatlığı çok güzel.

Şimdi şu eve50pl hücreler nasıl olcak bende merak ediyorum gerçi benim kullandığım sistemlerde bi uçakçı olarak o amper değerlerine ihtiyacım olmuyor, drone ve heli kullanıcılarına ilaç gibi geleceğini düşünüyorum. Zaten eve50pl piyasaya çıkınca Ali Haydar arkadaşımız gerekli test ve zorlamaları yapıp bizi bilgilendirecektir :)
 
Eve 21700 50pl için şimdilik veriler bunlar sanırım



Neden EVE 50PL Yüksek Akımlı 21700 Akü Hücrelerini Seçmelisiniz ?​

  1. 36C Ultra Yüksek Darbeli Deşarj : %60 daha düşük zayıflama ile ağır yük ekipmanları için 180A anında güç sağlar ve standart 21700 hücrelerinden daha iyi performans gösterir.
  2. 40A Sürekli Çıkış : 7,5 dakikalık yüksek yoğunluklu çalışmayı sürdürün - endüstriyel aletler ve robotik için %150 daha uzun çalışma süresi.
  3. Otomotiv Sınıfı İşçilik : Tam sekmeli tasarım ve 3 boyutlu yapısal yenilik, iç direnci %60 oranında azaltarak sıkı kalite kontrolü altında 1.000'den fazla çevrime ulaşılmasını sağlar.
  4. Küresel Uyumluluk : Güvenli küresel lojistik ve çevre dostu operasyonlar için UN38.3 ve RoHS sertifikalıdır.
Sanırım burada verilen 40A sürekli deşarj yüksek ısınma olmadan ani voltaj çökmesi olmadan pili bitirene kadar en verimli deşarj değeri, yoksa bu pilin sürekli deşarj gücü 125A olarak verilmiş anlık 180A
 
Akü ile puntalamayı sadece duydum. Bir araştırma yapmak lazım. Benim makine artık iyice zayıfladı. Makine dediğim de bir devre kartı zaten.

Diğer taraftan lion pilleri uçaklarda rahatça kullanabilir miyiz? Uçaktan uçağa değişiyor. Klasik deprondan yaptığımız veya trainer tarzı uçaklarda bu piller lipodan çok daha avantajlı kullanılabilir. Fakat biraz performans isteyen ağırlığın önemli olduğu uçaklarda hesap kitap sonrası kullanmak icap ediyor.

Büyük uçaklarda en büyük problem voltaj sarkması. Bunu sadece bir hücre fazla koyarak dengelemek yeterli gelmiyor. Yani ne demek istiyorum?

12s bir setup düşünelim. Lipoda yük altında iken uçuşun başında voltajımız 48v. Sonda ise 42v. Lionda hadi 14s yaptık ve uçuş başı voltaj 52v uçuş sonu 40v.

Şimdi burada eğer governor gibi bir devir sabitleyici varsa uçuş başında ve sonunda aynı gücü hissedecez ve sorun olmayacak. Aynı helikopterlerde olduğu gibi.

Fakat uçağa döndüğümüz zaman işler karışıyor. (Yine söylüyorum trainer tarzı bir uçak için konuşmuyorum. Direk performans istediğimiz bir uçaktan bahsediyorum.) Uçağı ve motoru 40v da (yani pilin en düşük seviyelerinde) performans verecek şekilde ayarlarsak (kv seçimi, pervane seçimi, voltaj seçimi) pil doluyken tam gaz vermek motorun sınırlarını zorlayacak anlamına geliyor. Diğer şekilde yaparsak bu sefer de pil biterken uçak ciddi şekilde takatten düşüyor.

Ve gaz tepkisi uçuş süresince değişiklik gösteriyor. Uçuş başında tam gaz vermeden zıplayan uçak uçuş sonu tam gazları ister oluyor.

Peki olmaz mı? Adamlar 120cc uçağı bu tarz lionlarla uçuruyor ve imac yapıyor. 12 dakika imac uçuyor vatandaş. Yani olur da hesabını kitabını yapıp bilinçli bir şekilde kullanmak lazım.

Ben elektriklide kalmak için çok çabaladım. Fakat büyük uçaklarda bir tane motor (800$) alıyorsun, bir de gaz servosu(100$). Geçiyorsun karşıya. Maliyet çok daha az. Eğer elektrikli toplamak istersen sadece motor-esc(1000$) zaten benzinli motor fiyatı ediyor. Üzerine şarj aletin güçlü olması lazım büyük pilleri şarj etmek için. E lion piller ucuz ama yine de 12s2p tarzı 3 set yapmak istersen 30k para yapıyor. Birde sahada bunları şarj etmek için jeneratör lazım. Şimdi jeneratöre yakıt koyup pilleri şarj edip uçmak yerine, yakıtı uçağa koyup direk uçmak çok daha avantajlı. Aynı zamanda çok daha ucuz.

Helikopterde de yer sıkıntısı var. Lion piller kaba oluyor biraz. Fakat olmaz değil. Hatta dün çok güzel bir setup kurdum kafamda. Valla bu setupı satsan satılır yani. O kadar hoşuma gitti. Ama ülkemizde heliye para aktarmak şu sıralar pek mantıklı değil. Fakat bakalım zaman ne gösterir. Malum pek mantıkla alışveriş yapmıyoru(m)z:laugh:

Eve 50plleri de merak ediyorum. Güzel bir fiyatla gelirse Türkiyeye gayet güzel olur.