Düşük kafa devri için ,Sayın ustalardan bilgi ve yardım.
Mordo abi öncelikle devri düşürme amacın nedir? Daha uzun süre havada kalmak mı istiyorsun, yoksa sadece düşük devirle mi uçmak istiyorsun? Doğukan'ın, Mehmet abinin ve Rasim'in söylediklerine biraz açıklık getireyim dilim döndüğünce..
Deviri düşürmenin 3 yolu var:
- Birincisi pinyon küçültmek, bu sayede motor aynı hızda dönerken pallerin devri düşüyor.
- İkincisi esc'nin motora enerji verme süresini düşürmek, yani throttle yüzdesini düşürmek, dolayısıyla motorun daha düşük devirde dönmesini sağlamak, dolayısıyla pallerin daha düşük devirle dönmesini sağlamak.
- Üçüncüsü, motora giden voltajı düşürmek. Motorun devir sayısı, volt başına devir olarak tabir edilen KV değeriyle voltajın çarpımına eşittir (tabi %100 throttle ile). Yani diyelim 44.4v nominal gerilim veren 12s pil 500KV motoru 22.200 devirde döndürür, 22.2v veren 6s pil 11.100 devirde.
Bu üç seçenekten ilki, pinyon sayısını düşürmek sınırlı oranda devri düşürür, 2200'lerden 1500'lere düşmek için çok küçültmek gerekir. Her markanın aktarım sistemi değişik ve buna uygun pinyon seçenekleri var, Goblin için birşey diyemiyoum, ancak pinyon küçültmek tork açısından kazanç sağlasa da, pil verimliliği, yani uçuş süresi olarak pek birşey kazandırmaz. Goblin kayışlı, ancak dişli aktarım sistemlerinde pinyon fazla küçüldükçe, yada büyüdükçe dişli aşınmasını da hızlandırır.
İkinci seçenek aynı heliyi hem yüksek, hem de düşük devirlerde kullanmak için en uygunu, ancak esc açısından biraz risk içeriyor. Throttle yüzdesini düşürmek demek, esc'nin açık kalma süresini, yani motora enerji gönderme süresini düşürmek demektir. Diyelim %50 thr curve ile uçuyorsun, bu kabaca esc toplam uçuşun yarısı boyunca açık, yarısında kapalı demektir, tabi herşey çok anlık olduğu için bunu fark edemeyiz. Burada escnin active free wheeling özellikte olması önem kazanıyor. (Burada daha önce yanlışımı düzelten Zafer abinin kulakları çınlasın
)
Active free wheeling dediğimiz özellik, escnin kapalı kaldığı süre zarfında motordan gelen enerjiyi yönetebilmesi, büyük oranda ısıya çevirip gerekli şekilde soğuyabilmesi oluyor. Motordan gelen enerji nedir derseniz, %50 throttle'da esc yarı zamanlı açık, yarı zamanlı kapalı ya, o kapalı olduğu sürede motor kendi hızıyla dönmeye devam ediyor ve her motor da aynı zamanda bir üreteçtir, dolayısıyla elektrik üretiyor ve bağlı olduğu escye gidiyor bu enerji.
Bu şekilde thr yüzdesi düşürülerek hem uçuş zamanı artırılabilir, hem de helinin torku yönünden kazanç sağlanır. Ancak esc'ye çok yük bindirmiş oluruz, özellikle castle'da afw olmaması düşük thr yüzdelerinde risk oluşturabilir.
Üçüncü seçenek ise Goblini 6s pille uçurmak. Ancak bu şekilde hedeflediğin kafa turunun baya altında kalırsın, pinyon yükseltmek gerekebilir. Bu tip bir düzende belki motoru değiştirip daha yüksek kv değerli bir motor almak da bir seçenek olabilir. Ancak bu sistemde pillere çok yük biner. Sonuçta 12s pilin üstlendiği ağırlığın büyük bölümünü 6s pil üstlenmek zorunda kalır. Yüksek c değeri veren pil ve yüksek amper kaldıracak kablolar-konnektörler ister.
Eğer bundan sonra yola düşük kafa turuyla devam edeceğim diyorsan, 3. seçeneği, yok arada bir zevkini alayım diyorsan 2. seçeneği deneyebilirsin abi, ama 2. seçenek için sağlam bir esc (örneğin kontronik) düşünmende fayda var. Castle hiç kullanmadım, düşük kafa turu da kullanmadım, kağıt üstündeki verilere dayanarak bu yorumları yapıyorum, belki pratikte farklı sonuçlar çıkabilir, ancak risk var