Glow Motorum İçin Hangi Rulmanı Kullanmalıyım?

Tamer Öztürk

Kıdemli Uye
Katılım
23 Ağu 2015
Mesajlar
2,160
Tepkime puanı
1,599
Yaş
28
Konum
Gazimağusa/KKTC
İlgi Alanı
Uçak
Öncelikle herkese iyi günler diliyorum.Geçen yıl vatani görevime başlamış olmamdan dolayı Model Uçak hobim ile ilgilenemiyordum.12 Ay süren vatani görevim bu ay sona ermiş oldu.Bundan sonra ki süreçte hobime zaman ayırıp,kaldığım yerden devam etmek ve keyifli vakitler geçirmek istiyorum.Gelir gelmez ufaktan atölyemde modellerimi gözden geçirdim hatta motorları çalıştırarak durumlarını gözlemledim.:D Phoenix Alpha Trainer modelimi 2018 yılı Ağustos ayında kurmaya başlamıştım.Bu modelde doktor bir ağabeyimden cüzi bir ücret karşılığında satın aldığım ASP S52A-II(Bildiğimiz ASP 52) glow motor kullanmıştım.Motor bana ilk geldiğinde muhtemelen eski sahibinin uçağında kırım geçirmişti ki içerisinden pislik çıkmış ve rulmanları değişmek istiyordu çünkü motorun çekişi zayıf ve bilye sesi vardı.Ancak kompresyonu çok iyiydi.Zaten görünüşe göre motor çok kullanılmamıştı.Bunun üzerine rulmanlar değişildi,motor temizlendi ve iğne ayarını da yaptıktan sonra saat gibi çalışan bir motorum vardı.:D Normal şartlarda %25 civarı gazda sakin ve çok rahat bir şekilde uçabiliyordum düz uçuşta.Ancak en son uçuşumda farkettim ki motor gücünde düşüş var ve kalkışta hantal bir şekilde tırmanıyor Uçak.Rulmanların değişim zamanı geldi görünüyor.Merak ettiğim konu ise şu.Herhangi bir glow motorda rulman seçimi olarak orjinalini mi alıp kullanmalıyız? Yoksa araba parçası satılan dükkanlardan uygun fiyatlı,aynı ölçüye sahip rulmanı alıp kullanabilir miyiz? Bir de metal kapaklı,plastik kapaklı,kapaksık...vb rulman çeşitleri var.Benim gördüğüm rulman tipi olarak önde 2.resimdeki rulman,arkada ise 1.resimdeki rulman tipi kullanılıyor.Örneğin metal kapaklı rulman değil de plastik kapaklı olanını bulursak kullanmamızda sakınca var mı? Bu konu hakkında bilgim olmadığı için sizlerin fikirlerine ihtiyaç duydum.Bu konuda aydınlatabilirseniz çok memnun olurum.Saygılarımla.:)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
















Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Tamer kardeşim öncelikle hoşgeldin. :saygilar:Seni bundan sonra daha aktif görecek olduğumuz çok güzel bir haber oldu bizim için. :RCKolik:

Normal şartlarda motor rulmanları çok sık değiştirilmesi gereken parçalardan değiller. Oldukça uzun ömürlü olurlar, bir darbe falan almazlarsa elbette. :rolleyes: Motorunun çalışma saati ne kadar uzundur bilemiyorum ama benim bu zamana kadar kırım hariç bir rulmanın ömrünü uçarak bitirebildiğim olmadı hiç.

Elin değmişken rulmanlarını değiştirmen çok güzel olur elbette. Bence bundan vazgeçme derim. %p

Fakat seni tetikleyen motorundaki performans düşüşüyle alakalı şahsen ben piston ve gömleğinden şüpheleniyorum. Motorun geçmişindeki içerisinden toprak çıkmıştı kısmı beni bu noktaya götürüyor. Böyle bir kırım geçirdiyse motorun çok çok iyi temizlenmiş olması gerekir bir daha çalıştırılmadan önce. İçerisinde kalmış olabilecek bir küçük zerrecik egzozdan atılana kadar motorun canına okuyabiliyor. :eek: Müsait bir zamanında sıkıştırmada bir sorun hissetmediğini söylemişsin fakat bir kez daha piston ve gömleğini kontrol etmende fayda var bence, üzerinde olmaması gereken çizikler var mı diye.

Eğer bir sorun yoksa bu durumda ben senin yerinde olsam karbüratör ayarlarıma odaklanırdım ilk önce. Malum hava koşulları değiştikçe ayarların yenilenmesi gerekir. Birde bu uyuz karbüratörler alakasız yerlerinden olmadık zamanlarda hava falan almaya başlarlar, sırf modelciye eziyet olsun diye. 🤣 Karbüratörünün özellikle o -ring'lerini kontrol etmeni öneririm. Depo ve yakıt hattındaki silikonlarda yırtık delik var mıdır diye rutin olarak bakıyorsundur diye düşünüyorum. ;)
 
Son düzenleme:
Öncelikle çok teşekkür ediyorum Türker abi.:) Motorun rulmanı bana ilk geldiği dönemde 5 yıl önce modelci büyüğüm Ahmet ağabeyim tarafından değiştirilmiş genel bir temizlik ve bakım yapılmıştı.Hatta bakım yaptığında bana bu resmi göndermişti.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Aslında motor benim elimde olduğu süreçte çok uzun çalışma saati olmadı.Her hafta uçuşa gidemediğim ortalama bir çalışması oldu.Daha uzun süre uçuşa gidemediğimde de evde 5 dakika kadar çalıştırıyordum işleyen demir pas tutmaz ilkesinden yola çıkarak.:D Yakın bir zamanda motor içerisine pislik girme ihtimalini çok çok düşük görüyorum çünkü aylar öncesine kadar uçuş görmedi.Zaten tesisimizde uçakları koyduğumuz yer tamamen beton zemin pist ise asfalt.Yine de her ihtimale karşı kontrol edeceğim tabi ki.Karbüratör ayarlarından yana da sorun olduğunu düşünmüyorum çalışması,ani gaz verdiğimde tepkisi çok güzel hızlı bir şekilde devirleniyor.Hava kaçağı durumunda motorun çalışmasında gaz yemesinde düzensizlik veya stop etme gibi sorunların olması gerekmiyor mu abi? Ben öyle biliyordum yanlışım varsa öğrenmiş olurum hem.Her ihtimale karşı söylediğiniz her şeyi tek tek kontrolden geçireceğim.Rulman konusunda ise kendi deneyimlerim haricinde modelci bir arkadaşımın 40-46 Trainer uçağının motoru 40lık Kyosho marka glow motordu.Aslında bildiğimiz 40lık ASP ile aynı motor, muhtemelen sadece üzerine kendi markasını basmışlardı.Bir süre sonra iğne ayarı doğru ayarlanıp tam gazda uçmasına rağmen motor çekişinde ciddi bir azalma olmuş hatta model çok hantal bir şekilde uçuyordu motorun ilk sahibi olmasına rağmen tabi motor bir kaç yıl kullanılmıştı.Bir de motor rölantide çalışırken bile bilye sesi geliyordu.Ne zaman ki rulmanı değiştirdiler motorda ciddi bir güç artışı olmuş, bilye sesi gidip kendine gelmişti motor.Ben zaman içinde rulmanların özelliğini kaybettiklerini düşünüyorum sürtünme kuvveti arttığı için.Rulmanları çok uzun süre değiştirmeden kullandığınızı belirtmişsiniz.Bu durum beni acaba kullandığımız yakıttan mı kaynaklanıyor düşüncesine itti.Hepimiz Merlin marka %5 nitrolu yakıt kullanıyoruz.Bildiğim kadarıyla iyi bir marka zaten yakıt tedarikinde sorun yaşadığımız için burda en kolay bulabildiğimiz bu.İlginiz için çok teşekkür ediyorum abi.Önerilerinizi dikkate alarak her detaya bakacağım.:)
 
Tamer, hangi pervane ile ne kadar devir görüyorsun? Bir OS55 ile kıyaslıyor olmayasın?
Deniz abi ASP 52 üzerinde yanılmıyorsam 11x6 pervane var(11x8 de olabilir).Zaten yakın bir zamanda pervane değişikliği yapmadım.En son uçuşta motorun çekişi bana zayıf geldi.Özellikle tırmanış sırasında son gazda o eski dinamikliği yoktu.Buji her zaman kullandığım OS No:8.Acaba bujiden kaynaklı olabilir mi? Takometrem olmadığı için malesef devir ölçme imkanım yok.Yine de kontrol edin derseniz dernekteki büyüklerime rica edeyim pistte ödünç alıp deneyeyim.
 
Ben zaman içinde rulmanların özelliğini kaybettiklerini düşünüyorum sürtünme kuvveti arttığı için.Rulmanları çok uzun süre değiştirmeden kullandığınızı belirtmişsiniz.Bu durum beni acaba kullandığımız yakıttan mı kaynaklanıyor düşüncesine itti.
Haklısın rulmanlar zamanla şüphesiz yıpranıyorlar ve değiştirilmeleri gerekiyor. Fakat ne kadar süre dayanacakları kaliteleriyle ilgili bence daha çok. Fiziken birebir aynı olan rulmanlar arasındaki fiyat farklarını gördüğünde şaşırabilirsin benim gibi. Ben bunu çarpıcı bir şekilde patenlerimin rulmanlarını değiştirmek istediğimde görmüştüm. Aynı rulmanın fiyatı 2 dolarla 50 dolar arasında değişiyordu :eek: Rulmanların metalurjilerindeki kalite dışarından anlaşılamıyor maalesef. Ancak hizmet sürelerinden anlayabiliyorsun. Eğer olmaması gereken bir ses duyuyorsan vakit kaybetmeden değiştirmelisin bence.

Kullanılan yakıtın rulmanlar açısından bir fark yaratacağını zannetmiyorum. Önemli olan motorun çalışma sıcaklığı ve bu sıcaklığı zaten senin yapacağın ayarla kontrol altında tutuyor olman gerekir. Yağlanma konusunu da rulmanlar açısından çok kritik görmüyorum. Herşey bir tarafa zaten kullandığınız yakıt standartların çok çok üzerinde bir yakıt. %p Genelde benim tanıdığım uçakçıların bir çoğu kızartma yağı kullanıyor motorlarında, onda bile sorun çıkmıyor :lol: :lol:
 
Ahhh canım Türker'ciim, beğenmediğin hint yağının o senin bayıldığın sentetik yağlara nasıl beş bastığını sana nasıl anlatabilirim acaba?!
Sentetik yağ kullanılan motorlar yattığında tüm metal yüzeylerin nasıl karıncalandığını da anlatamam muhtemelen.;D
Motorun çalışma sıcaklığı ile rulmanın bir alakası olamayacağını, rulman bölgesi rulmanı bozacak kadar ısınırsa o arada pistonun çoktaan gömleğe kaynamış olacağını da söylesem işe yarar mı acaba?:lol:
İki zamanlı glow motorda ön rulman kapalıdır ve üretim sırasında konulmuş olan yağ rulmanın ömrü boyunca yeterlidir. Bu rulman darbe veya pervane balanssızlığı nedeniyle bozulur ya da ömrü biter. Arka rulman açıktır ve yakıttan yağlanır. Sentetik yakıt sonrası birkaç ay yatarsa karıncalanıp kullanılmaz hale gelebilir. O nedenle yakıtta, bazı elit modelcilerin kızartma yağı diye dalga geçtikleri hint yağının, hacimsel olarak en az yüzde 4 oranında bulunması gerekir.
Pahalı olduğu için tam sentetik yağın daha iyi olduğunu zanneden arkadaşlara, normal piyasalarda kaliteli degummed hint yağının sentetik yağdan daha pahalı olduğunu da hatırlatalım bu vesileyle...:halay:
 
  • Beğen
Tepkiler: kenan özendi
Ahhh canım Türker'ciim, beğenmediğin hint yağının o senin bayıldığın sentetik yağlara nasıl beş bastığını sana nasıl anlatabilirim acaba?!
Sentetik yağ kullanılan motorlar yattığında tüm metal yüzeylerin nasıl karıncalandığını da anlatamam muhtemelen.;D
Motorun çalışma sıcaklığı ile rulmanın bir alakası olamayacağını, rulman bölgesi rulmanı bozacak kadar ısınırsa o arada pistonun çoktaan gömleğe kaynamış olacağını da söylesem işe yarar mı acaba?:lol:
İki zamanlı glow motorda ön rulman kapalıdır ve üretim sırasında konulmuş olan yağ rulmanın ömrü boyunca yeterlidir. Bu rulman darbe veya pervane balanssızlığı nedeniyle bozulur ya da ömrü biter. Arka rulman açıktır ve yakıttan yağlanır. Sentetik yakıt sonrası birkaç ay yatarsa karıncalanıp kullanılmaz hale gelebilir. O nedenle yakıtta, bazı elit modelcilerin kızartma yağı diye dalga geçtikleri hint yağının, hacimsel olarak en az yüzde 4 oranında bulunması gerekir.
Pahalı olduğu için tam sentetik yağın daha iyi olduğunu zanneden arkadaşlara, normal piyasalarda kaliteli degummed hint yağının sentetik yağdan daha pahalı olduğunu da hatırlatalım bu vesileyle...:halay:

%4 hint yagi ihtivasi motoru gercekten koruyor... Zaman zaman Adana'daki 4 zamanli OS'u cikarip calistiriyorum, onda da hint yagi muhtevali yakit kullandim en basindan beri... 2013'den beri tik demedi...

Diger tecrubelerim hep siklikla kullanim icin oldugundan yaniltici olabilir ama OS Alpha'dan net olarak teyid edebilirim. Hint Yagi/Castor oil candir...
 
Ahhh canım Türker'ciim, beğenmediğin hint yağının o senin bayıldığın sentetik yağlara nasıl beş bastığını sana nasıl anlatabilirim acaba?!
Sentetik yağ kullanılan motorlar yattığında tüm metal yüzeylerin nasıl karıncalandığını da anlatamam muhtemelen.;D
Motorun çalışma sıcaklığı ile rulmanın bir alakası olamayacağını, rulman bölgesi rulmanı bozacak kadar ısınırsa o arada pistonun çoktaan gömleğe kaynamış olacağını da söylesem işe yarar mı acaba?:lol:
İki zamanlı glow motorda ön rulman kapalıdır ve üretim sırasında konulmuş olan yağ rulmanın ömrü boyunca yeterlidir. Bu rulman darbe veya pervane balanssızlığı nedeniyle bozulur ya da ömrü biter. Arka rulman açıktır ve yakıttan yağlanır. Sentetik yakıt sonrası birkaç ay yatarsa karıncalanıp kullanılmaz hale gelebilir. O nedenle yakıtta, bazı elit modelcilerin kızartma yağı diye dalga geçtikleri hint yağının, hacimsel olarak en az yüzde 4 oranında bulunması gerekir.
Pahalı olduğu için tam sentetik yağın daha iyi olduğunu zanneden arkadaşlara, normal piyasalarda kaliteli degummed hint yağının sentetik yağdan daha pahalı olduğunu da hatırlatalım bu vesileyle...:halay:
Sümer abi kızartma yağı deyince neyi kastettiğimi hemen anladı. :lol::lol::lol:

Rulmanlarla alakalı Sümer abini vermiş olduğu bilgilerden bende faydalandım. :saygilar:Bir ufak ilavem sıcaklık sadece yanmadan kaynaklı olan değil, dönmeden de kaynaklanabilecektir diye düşünüyorum.

O malum yağa gelince, benim modellerime 100 metreden fazla yaklaşmasına asla izin vermem. Tercih meselesi, karıncaları seviyorum ben. :laugh: :lol:
 
Sümer abi kızartma yağı deyince neyi kastettiğimi hemen anladı. :lol::lol::lol:

Rulmanlarla alakalı Sümer abini vermiş olduğu bilgilerden bende faydalandım. :saygilar:Bir ufak ilavem sıcaklık sadece yanmadan kaynaklı olan değil, dönmeden de kaynaklanabilecektir diye düşünüyorum.

O malum yağa gelince, benim modellerime 100 metreden fazla yaklaşmasına asla izin vermem. Tercih meselesi, karıncaları seviyorum ben. :laugh: :lol:
Yahu ben çalışan motorlardan söz ettim seninkilerden diil... 🤣
 
  • Haha
Tepkiler: Türker Akgün
Bir ufak ilavem sıcaklık sadece yanmadan kaynaklı olan değil, dönmeden de kaynaklanabilecektir diye düşünüyorum.
Rulman sağlamsa, limitler içindeki dönmeden kaynaklanacak sıcaklık ihmal edilebilir. Rulman ömrünü tamamladığı için ısınıyorsa zaten çok kısa sürede ya dağılır ya da kilitlenir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün