Model Eğitim (Trainer) Uçağı Tasarımımız

Bir akrabamın elektrikli bir eğitim uçağı var. Resimdeki ölçülere benziyor. Birçok özellikte onu örnek aldık, epey kurcaladık tersine mühendislik yapabilmek için. Ancak daha önce hiç uçurmadım, simülatörde epey saat uçurdum ama gerçek hayatta hiç nasip olmadı.
Madem İstanbul’da oturuyorsun. Yerinde olsam müsait bir zamanda atlar Hazerfen uçak pistine giderdim. Hem oradaki modelci abilerinle tanışır hem de bir sürü uçan model görürdüm. Aralarda da tasarım hakkında abilersen fikir almaya çalışırdım :saygilar:
 
Madem İstanbul’da oturuyorsun. Yerinde olsam müsait bir zamanda atlar Hazerfen uçak pistine giderdim. Hem oradaki modelci abilerinle tanışır hem de bir sürü uçan model görürdüm. Aralarda da tasarım hakkında abilersen fikir almaya çalışırdım :saygilar:
Öneri için teşekkürler. İnşallah en kısa zamanda uyacağım.:):saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
İngilizcen varsa direkt olarak yabancı kaynak ve yarışmalara yönel bence. Özellikle Teknofest'teki İHA yarışmasının kopyalandığı, AUVSI UAS yarışması var. Bu yarışmada özellikle her takımın PDR raporu paylaşılıyor ki bu büyük bir nimet, bizde yok mesela. Siz daha iyi biliyorsunuzdur, PDR raporlarında takımları neyi neden seçtiklerini, alternatifler arasında ne gibi karşılaştırma yaptıklarını çok güzel bir şekilde açıklıyorlar. Zaten baktığınızda anlayacaksınız, Teknofest'teki yarışmanın ana kaynağı burası. Maalesef bizde rapor paylaşma, tasarım paylaşma kültürü yok. ABD'de ya da Avrupa'da yapılan birçok yarışmada, takımlar en azından PDR raporlarını paylaşır, bunlar da çok çok faydalı olur.

Biz de Teknofest'te İHA kategorisine katıldık, yine katılıyoruz. Tübitak'ın bu yarışma için yayımladığı videolar var, onlara bakabilirsiniz, belki bakmışsınızdır bile.

Tasarım konusunda da kendi deneyimlerimden bir şeyler aktarmak isterim. Açıkçası Teknofest'te elektronik kısma ve özellikle telemetri / otonom sistem gibi kısımlarda nasıl çözümler bulduğuna, görüntü işlemede ne gibi işlemler yaptığına daha çok öne veriyorlar, en azından bana böyle geldi. Ancak aslında uçağın tasarımı bunlardan da kritik zira o sistemi oraya götürecek şey, uçak. Benim gözlemlerim, daha stabil dönebilen ve dönüşlerini düşü / yüksek hızlarda stabil bir biçimde yapabilen modellerin, daha başarılı olduğuydu.

Elektronik parçalar kısmında da, bence yurt dışından almak hem daha mantıklı hem de daha ucuz. Maalesef, ülkemizde bu donanımlar anlamsız bir şekilde pahalı, üstelik o satıcılar da yurt dışından, Aliexpress'ten getiriyor. Şarj aleti olarak iMax kesinlikle önermem, Banggood'dan iSDT Q6 bakabilirsiniz, daha iyi ve güvenli bir alettir. ESC olarak aynı fiyat bandında iFlight ya da T-Motor'un ESC'leri var Aliexpress'te, daha uzun ömürlü olurlar.

Ki bunun dışında zaten elektronik kısma bakmaya başlarsanız ilerde, yabancı birçok kaynak sayesinde sıkıntı çekeceğinizi sanmam. Bir de mutlaka benzer yarışmalarda yerli ve yabancı takımlar neler yapmış bakın. Bu yarışmada hem benzer tasarımlar arasından en iyisini seçebilmek hem de ürettiğiniz model ile bol bol uçuş yapıp, onun karakteristiklerini öğrenmek büyük önem taşıyor.

Size şimdiden başarılar diliyorum. Umarım her şey dilediğiniz gibi olur. :)
 
Son düzenleme:
ESC ve şarj aletiyle ilgili soru işaretlerim şunlar:
-ESC'nin ana kullanımına 300-400 sınıf Heli denmiş ancak manual'inde sabit kanat modu da olduğu yazıyor. Uçakta bu ESC kullanılabilir mi, kullanılabilirse nasıl?
-Şarj aleti orijinal değil. Bu forum da dahil epey bir yerde tavsiye edilmiş ancak orijinal olmaması sorun yaşatır mı korkutuyor, ne dersiniz?

Motor 3S pil ve 9045 prop ile 960 gram itki üretiyor. Ağırlık depron da düşünülürse yaklaşık 800-1000 gram diye hesapladık. Yani yeterli gelir diye düşünüyoruz. Pil bu haliyle (2200 mAh) yanlış hesaplamadıysam 7 dakika civarı uçuruyor.

Şarj aletini ben tavsiye etmem, neden hala popüler onu da anlamıyorum. Artık birçok güzel ürün bulunabiliyor, bu şarj aletine göre.

İtki hesabını da yapan siteler mevcut. Bİlgilerinizi girip hesaplama yaptığınızda bazı parametreler veriyor size. Belki o sitelerden yardım almak daha da iyi olur.
 
İngilizcen varsa direkt olarak yabancı kaynak ve yarışmalara yönel bence. Özellikle Teknofest'teki İHA yarışmasının kopyalandığı, AUVSI UAS yarışması var. Bu yarışmada özellikle her takımın PDR raporu paylaşılıyor ki bu büyük bir nimet, bizde yok mesela. Siz daha iyi biliyorsunuzdur, PDR raporlarında takımları neyi neden seçtiklerini, alternatifler arasında ne gibi karşılaştırma yaptıklarını çok güzel bir şekilde açıklıyorlar. Zaten baktığınızda anlayacaksınız, Teknofest'teki yarışmanın ana kaynağı burası. Maalesef bizde rapor paylaşma, tasarım paylaşma kültürü yok. ABD'de ya da Avrupa'da yapılan birçok yarışmada, takımlar en azından PDR raporlarını paylaşır, bunlar da çok çok faydalı olur.AUVSI UAS'tan haberdar değildim özellikle raporların paylaşılması çok çok iyi oldu, çok teşekkürler. Rapor paylaşılmaması gerçekten işi zorlaştırıyor. Diğer yarışmalarda paylaşılıyor ama İHA'da biraz durum farklı.
AUVSI UAS'tan haberdar değildim özellikle raporlar çok işime yarayacak. Teknofest'te nedense İHA'da raporlar paylaşılmıyor başka yarışmalarda paylaşılmasına rağmen...
Tübitak'ın bu yarışma için yayımladığı videolar var, onlara bakabilirsiniz, belki bakmışsınızdır bile.
Evet bakmıştım, tekrardan bakarım. :)
Elektronik parçalar kısmında da, bence yurt dışından almak hem daha mantıklı hem de daha ucuz. Maalesef, ülkemizde bu donanımlar anlamsız bir şekilde pahalı, üstelik o satıcılar da yurt dışından, Aliexpress'ten getiriyor. Şarj aleti olarak iMax kesinlikle önermem, Banggood'dan iSDT Q6 bakabilirsiniz, daha iyi ve güvenli bir alettir. ESC olarak aynı fiyat bandında iFlight ya da T-Motor'un ESC'leri var Aliexpress'te, daha uzun ömürlü olurlar.
Yurt dışında en büyük sorun vergi ve kargo. Örneğin linkteki gibi motoru ABD'den temin edelim dedik ancak 25$ motora 40$ kargo çıkarıyor. Pilde de keza en beğenilen, kaliteli denilen Thunder Power ve Pulse marka pili Türkiye'de satılmadığı/Türkiye'ye kargolanmadığı için alamıyoruz. Kumanda Amazon'da 100$ (50$ daha ucuz F1Depo'dan) ancak TR seçilince 50$ vergi ve kargo çıkıyor. Gibi gibi... Yine de dediğiniz gibi çeşitlilik sebebiyle daha mantıklı, sağ olun.:saygilar:
Şarj aletini ben tavsiye etmem, neden hala popüler onu da anlamıyorum. Artık birçok güzel ürün bulunabiliyor, bu şarj aletine göre.
Şarj aleti en sık bulunanı bu sanırım. Yine bu forumdaki konudan kaliteli olarak nitelendirilen firmalara baktım ama fiyatlar çok uçuk seviyelerde. Dediğiniz modele bakacağım ancak B6AC'nin benim için en büyük güzelliği 220V güç kablosuyla geliyor oluşuydu. Güç kablosu hesaplamasına göre uygunu alınır tabii.
İtki hesabını da yapan siteler mevcut. Bİlgilerinizi girip hesaplama yaptığınızda bazı parametreler veriyor size. Belki o sitelerden yardım almak daha da iyi olur.
Sanırım Ecalc türevi sitelerden bahsediyorsunuz. Denemiştim ve olumlu sonuç vermişti, zamanında trainer için gerekli itkiyi sorduğumda ise Sümer abi yarısı yeterli demişti ki Ali Haydar abi 800 gram itkiyle 1700 gram uçurmuş.

Çok teşekkürler yardımlarınız için. Epey bir şey öğrendim, en kısa zamanda hepsini detaylıca araştıracağım. :):saygilar:
 
AUVSI UAS'tan haberdar değildim özellikle raporlar çok işime yarayacak. Teknofest'te nedense İHA'da raporlar paylaşılmıyor başka yarışmalarda paylaşılmasına rağmen.

Bizde paylaşma kültürü yok ne yazık ki. O nedenle sıfırdan başlayacak takımlar teorik tarafta çok zorlanıyor. Yarışmaların her şeyini kopyalamışlar ama bunu kopyalamamışlar. :D

Yurt dışında en büyük sorun vergi ve kargo. Örneğin linkteki gibi motoru ABD'den temin edelim dedik ancak 25$ motora 40$ kargo çıkarıyor. Pilde de keza en beğenilen, kaliteli denilen Thunder Power ve Pulse marka pili Türkiye'de satılmadığı/Türkiye'ye kargolanmadığı için alamıyoruz. Kumanda Amazon'da 100$ (50$ daha ucuz F1Depo'dan) ancak TR seçilince 50$ vergi ve kargo çıkıyor. Gibi gibi... Yine de dediğiniz gibi çeşitlilik sebebiyle daha mantıklı, sağ olun.:saygilar:

Aliexpress'ten alabilirsiniz belki. Orada güvenilir satıcılar vardır. iFlight ve T-Motor gibi markaların Official mağazaları bile var. Vergi noktasında da çok korkmanıza gerek yok.

Maalesef ülkemizdeki satıcılar, üreticiden daha fazla kâr koyarak satıyor. Buna da insanın gönlü razı gelmiyor ya. Ben artık RC ya da hobi alışverişlerinde ya tanıdığım kişilerden sıfır ya da ikinci el alıyorum, ya da Aliexpress ve Banggood'da sipariş veriyorum.

Şarj aleti en sık bulunanı bu sanırım. Yine bu forumdaki konudan kaliteli olarak nitelendirilen firmalara baktım ama fiyatlar çok uçuk seviyelerde. Dediğiniz modele bakacağım ancak B6AC'nin benim için en büyük güzelliği 220V güç kablosuyla geliyor oluşuydu. Güç kablosu hesaplamasına göre uygunu alınır tabii.



Bu şarj aletini geçtiğimiz Kasım ayında aldım, FPV quadım için. Hem taşıması kolay hem de kontrolü. Benim çalışma masamda, TS100 havyam için XT-60 24V çıkışı vardı, bunu da onunla kullanıyorum, o nedenle sıkıntı çekmedim. Sahada da küçük olduğu için taşıması rahat. Bir bakın bence. :)

Sanırım Ecalc türevi sitelerden bahsediyorsunuz. Denemiştim ve olumlu sonuç vermişti, zamanında trainer için gerekli itkiyi sorduğumda ise Sümer abi yarısı yeterli demişti ki Ali Haydar abi 800 gram itkiyle 1700 gram uçurmuş.
Evet eCalc'tan bahsetmiştim. Teknofest'in raporunda zaten belirli formüller ile hesaplayıp, sonucu rapora koymanız istiyor. Ancak eCalc gibi siteler size başka parametreleri de gösterebildiğinden, formül hesaplamasına göre daha faydalı oluyor. Tabii uçağın karakteristiğini anlamak için ne kadar fazla uçulursa, o kadar iyi. Ancak yine de bu siteler bir fikir veriyor.
 
Bu arada yarışmaya katılanlar için küçük bir tavsiye gibi bişey veriyim. Benimde geçen sene yardım ettiğim bir takım vardı. Herkes uçak üstten kanatlı olsun daha stabil olsun yok bilemem ne kanat profili yapam daha uzun uçsun daha stabil olsun diye uğraşırken. Bizim takımla bunların tam tersi alttan kanatlı olsun daha sportif olsun simetrik bir kanat profili yapalım kontrol yüzeyleri daha büyük olsun daha manevra kabiliyeti yüksek olsun diye uğraştık. Nasılsa uzun uçuşa gerek yok en fazla 1-2dk uçmaları lazım. Zaten yarışmaya hazırlanan arkadaşlar internette araştırırlarsa bu tarz yarışmalar yurt dışında otopilotsuz manual olarak yapılıyor genelde iki direk oluyor ve bu direklerin etrafında belli sayıda turu en kısa sürede atmaya çalışıyorlar hatta bu yarışmanın adıyla anılan bir uçak tipide var ben adınıda söylemeyim onu da siz bulun ama o uçak tipinide araştırın. Tasarımları inceleyin bizim takım o uçaklardan birini temel alarak üzerinde modifiye yaparak uçak yapmışlardı. Takım pilot öğrencisininde pilotaj yeteneği iyiydi .Ben resmi olarak takımda olmadığım için yarışmaya gitmedim ama süre anlamında iyi sonuçlar almışlar ucundan dereceyi kaçırmışlar.
Funfly dan mı bahsediyorsunuz.
 
Funfly dan mı bahsediyorsunuz.
Hayır farklı bir yarışma türü
Bunu direk söylemememin sebebi bazı hazır cevap arayan araştırmak için google amcaya iki kelime yazmaya zahmet etmeden armut piş ağızıma düş diyen takımlar oluyor onlara karşı biraz araştırsınlar zahmet etsinler diye direk söylemedim
 
Hayır farklı bir yarışma türü
Bunu direk söylemememin sebebi bazı hazır cevap arayan araştırmak için google amcaya iki kelime yazmaya zahmet etmeden armut piş ağızıma düş diyen takımlar oluyor onlara karşı biraz araştırsınlar zahmet etsinler diye direk söylemedim

Google tarafından indexlenmesin diye tersten yaz. :D
 
"Bizde ne yazık ki paylaşma kültürü yok" lafına katılmam mümkün değil! Özellikle bizler hobi olarak bu iş ile ilgileniyoruz. Ve öğrenmek için üzerimize düşeni yaptık, yapıyoruz. Bize sorularla gelen arkadaşlarımızla da her türlü bilgimizi seve seve paylaşıyoruz,paylaşırız.
Ama öğrenmekten ziyade hazıra konmaya daha meyilli bir kitle var çoğu zaman karşımızda. İşte bu hobinin en büyük düşmanı bu davranış tarzı.
Öğrenmeyi öğrenememiş bir genci de hemen suçlamak istemiyorum ama yaradan bir akıl vermiş, onu kullan diyoruz çoğu zaman. Bu lafı ettiğimizde de "paylaşımcı değil bunlar" yaftasını yiyoruz...
 
Son düzenleme:
"Bizde ne yazık ki paylaşma kültürü yok" lafına katılmam mümkün değil! Özellikle bizler hobi olarak bu iş ile ilgileniyoruz. Ve öğrenmek için üzerimize düşeni yaptık, yapıyoruz. Bize sorularla gelen arkadaşlarımızla da her türlü bilgimizi seve seve paylaşıyoruz,paylaşırız.
Ama öğrenmekten ziyade hazıra konmaya daha meyilli bir kitle var çoğu zaman karşımızda. İşte bu hobinin en büyük düşmanı bu davranış tarzı.
Öğrenmeyi öğrenememiş bir genci de hemen suçlamak istemiyorum ama yaradan bir akıl vermiş, onu kullan diyoruz çoğu zaman. Bu lafı ettiğimizde de "paylaşımcı değil bunlar" yaftasını yiyoruz...

Yarışmalarda hiçbir raporun paylaşılmadığı bir gerçek ki benim kast ettiğim de buydu. Açıkçası o mesajımı forumun üstüne alınmasına gerek yok, hobi severleri birleştirmek için oluşturulmuş bir mecraya, bunu yazmam. : )

Yarışmalarda raporların paylaşılmaması, büyük bir sorun bana göre. Bir PDR raporu size hem yarışma hem de şartlar hakkında pek çok fayda sağlar. Ancak paylaşmıyorlar. Çünkü bu kültür yok. Bu pek hobiyle değil, direkt akademik olarak bir şeyleri paylaşmakla alakalı. Yukarıda da demişim yani, rapor ve tasarım paylaşma kültürü yok diye. :D En basitinden bugün Türksat'ın model uydu yarışması için yararlanılan kaynakların başında, CanSat yarışmasının paylaşılan PDR dokümanları geliyor:

Maalesef bizde rapor paylaşma, tasarım paylaşma kültürü yok. ABD'de ya da Avrupa'da yapılan birçok yarışmada, takımlar en azından PDR raporlarını paylaşır, bunlar da çok çok faydalı olur.
 
Son düzenleme: