Patron çıldırdı... Türbin motorlara ECU (ya da FADEC) yapıyoruz...

Plakete elemanları lehimledim. Gözden kaçan iki ufak yolun düzenlemesini yaptım. Kodu geliştirmeye başladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Normalde ilk çalışma anında ateşleme bujisini, yakıt pompa motorunu, starter motorunu ve kerosen solenoidini kontrol ediyor. Bu aşamaların herhangi birinde hata alırsa ekrana yazıp beklemeye geçiyor. Hatanın düzeltilip yeniden başlatılması gerekiyor ancak test amacıyla bu bekleme aşamasını kısa tutup normal seyrin dışında ana loopa giriyorum. Zaten testler OK olursa kendisi ana loopa giriyor.
Bu arada işlemci kısıtlamaları nedeniyle propan solenoidini test edemiyorum. Bu konuyu ileride değerlendireceğim. Strter motorunu da şimdilik test edemiyorum çünkü elimde starter motoru ve RPM sensör sistemi yok. Starter motorunu, kısa süreli çalıştırıp devir yükselmesini görerek test edeceğim.
Test aşaması bitince normalde ateşleme için beklemeye geçecek ama şimdilik sanki normal çalışmadaymışız gibi ilerliyorum. Videoda bunu göreceksiniz.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ekranda görülen THR (throttle) konumu rotary encoder ile bizim ayarladığımız değer ve yüzde olarak veriliyor. Buna karşılık gelen (şimdilik - % 30) expolu güç değeri ise 0 - 1023 arasında değişiyor ve yakıt pompasının PWM değerini veriyor. Türbin motorlarda exponansiyel bir kontrol gerekiyormuş.
 
Beynine sağlık abim :)



Burda kastettiğin throttle stick ile motor itkisi arasındaki ilişki mi yoksa takıt pompası ile motor devri arasındaki ilişki mi?
Şöyle... Motor PWM ile sürülüyor. PWM kabaca devir ile doğru orantılı. 0 - 1023 arası yani 1024 adımlık bir çözünürlük söz konusu. Throttle değeri ise 0 - 100 % şeklinde değerlendiriliyor. Bu ikisi arasında bir expo fonksiyonu var. Bu da kumandadaki yaklaşık eksi 30 expoya denk.
 
Ufak bir değişiklik yaptım. Kerosen solenoidini test ettiğim işlemci bacağını pil voltajını ölçmek için kullanmaya karar verdim. Çünkü pil voltajı önemli bir parametreymiş. Gerçekten de buji, starter ve yakıt pompa motorları sağlam akım çekiyorlar. Muhtemelen solenoidler de epey bir akım çekecekler. Pil geriliminin sürekli göz önünde olması iyi bir şey olacak.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Abim pil voltajına ilave olarak sıfırlananilir bir mah sayacı da olması faydalı olur sanki.

Bir de aklıma gelmişken sorayım, bu meretin, ya da ilerdeki gelişmiş versiyonların aynı zamanda “veri kayıt” özelliğide olacak mı? Olası “flame out” durumlarında geri dönüp neden olduğunu bulmak adına faideli olacaktır.
 
Abim pil voltajına ilave olarak sıfırlananilir bir mah sayacı da olması faydalı olur sanki.

Bir de aklıma gelmişken sorayım, bu meretin, ya da ilerdeki gelişmiş versiyonların aynı zamanda “veri kayıt” özelliğide olacak mı? Olası “flame out” durumlarında geri dönüp neden olduğunu bulmak adına faideli olacaktır.
Devre tasarımı açısından bir mAh sayacı şimdilik çok zor. Veri kayıt önemli tabii ama oraya daha çok var ve Atmega328 ile pek işe yarar bir veri kaydı yapılabileceğini sanmam. Daha güçlü bir işlemciye geçince düşüneceğiz.
 
Daha hızlı çalışan ve daha az hafıza tüketen bir OLED library buldum. Kodu ona uyarladım. Birtakım yeni işlevler ekledim. Şu anda motorun ilk çalıştırma aşaması kabaca tamam. Propandan kerosene geçiş aşaması en çok zorlayacak olan kısım ve onu en sona bıraktım. Acil durum ya da normal kapatma, soğutma vs işlevlerini ekledim. Ekranı daha anlaşılabilir ve rahat okunabilir hale getirdim.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son güncellemeden bu yana yine epey yol katettik.
Öncelikle voltaj ölçümü ile ilgili bir sorun vardı. Bu benim bilgisizliğimden kaynaklıymış. İşlemcinin AREF bacağını ben doğrudan besleme gerilimine bağlıyordum. Halbuki o bacağı bir kondansatör ile ground'a bağlamak gerekliymiş. Bunu yapınca pil voltaj ölçümü gayet güzel oldu ve multimetre ölçümlerine çok çok yaklaştı (virgülden sonraki ikinci hane oynuyor sadece).
ECU'nun tüm işlevlerini yazmış duruma da geldim. Yani motor çalıştırmada propan ile başlama, egzost gazı sıcaklığına göre starter motorunu devreye alma, kerosene geçme, normal çalışmaya gitme gibi aşamalar en azından kumda yüzmeye çalışarak gayet iyi görünüyorlardı. Ama artık bir de devir sinyali üretecek sisteme ihtiyacım vardı. Her zamanki gibi Kahraman Akyürek imdada yetişti. Gördüğünüz düzeneği tasarlayıp 3D yazıcıda bastı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bir brushless motor (2250 kv gibi bir şey), ucundaki diskte de 18 adet mıknatıs. Diskin her bir devri türbinin 18 devrine eşdeğer. Yani 10000 devir çevirirsek 180 bin devire karşılık gelen sinyali almış oluyoruz. Bu da bize yetiyor.
Artık (koddaki minicik ama büyük bir aptallık eseri olan hatayı düzelttikten sonra) çok güzel bir şekilde devir izleyebiliyoruz.
Yarınki plan, ölçülen devir ile gerçek devir arasındaki paralelliği belirlemek ve gerekirse kalibrasyon yapmak. Bir de kaynar su ve buzlu su ile termokupl kalibrasyonu yapılacak. Açıkçası o aşamalar da tamamlanınca gerçek türbin üzerinde testlere hazır hale geliyoruz.
 
Ama artık bir de devir sinyali üretecek sisteme ihtiyacım vardı. Her zamanki gibi Kahraman Akyürek imdada yetişti. Gördüğünüz düzeneği tasarlayıp 3D yazıcıda bastı.
Abi sana bir 3D Printer şart artık ?
Yarınki plan, ölçülen devir ile gerçek devir arasındaki paralelliği belirlemek ve gerekirse kalibrasyon yapmak. Bir de kaynar su ve buzlu su ile termokupl kalibrasyonu yapılacak. Açıkçası o aşamalar da tamamlanınca gerçek türbin üzerinde testlere hazır hale geliyoruz.
Gerçek türbin üzerindeki testleri dört gözle bekliyoruz :hoppa: