Patron çıldırdı... Türbin motorlara ECU (ya da FADEC) yapıyoruz...

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Kağan Kazancı

Tecrübeli Uye
Katılım
23 Eki 2014
Mesajlar
1,069
Tepkime puanı
1,336
Konum
Manisa
İlgi Alanı
Heli
Sümer abi eline sağlık, çok mantıklı olmuş bence, kompleks cihazlarda kontrol ve sürücü kartlar çoğu zaman ayrı tasarlanıyor, yüksek amper çeken motorları, solenoidleri,vs sürmek için sürücü kartlar, diğer fonksiyonlar ve operasyon kontrolleri için kontrolör kartlar oluyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari

Deniz Tanrıverdi

Tecrübeli Uye
Katılım
1 Eki 2014
Mesajlar
895
Tepkime puanı
1,296
Yaş
48
İlgi Alanı
Uçak
Sümer abi, şu yabancı Forumu merak ettim. Hangisi ki?
 

ONUR UMURBEY

Yeni Uye
Katılım
4 Ara 2018
Mesajlar
8
Tepkime puanı
5
Yaş
21
Konum
Üniversite
İlgi Alanı
Hepsi
Bu ilginç bir düşünce. Okuyunca biraz fikir yürüttüm.
Şimdi ben amatör halimle gidip bir üniversitede mikroişlemciler konusunda bir ders anlatacağım. :)
Hezarfen'e sık sık (özellikle yarışma dönemlerinde) üniversitelerin ekipleri geliyor. Otonom uçuş, görev uçuşu vs için çalışmalar yapıyorlar. Kimse kusura bakmasın ama günümüz gençleri kendi akıllarını o kadar beğeniyor ki, kimseden bir şeyler öğrenme heveslisi değiller. En büyük hedefleri en kısa yoldan istenilen görevi halledip, imkan varsa dereceye girmek. Hazır ürünler, hazır yazılımlar, en iyi ihtimalle hazır kütüphaneler ile mikrokontrolör kullanıyorlar.
Büyük çoğunluk derinlemesine bilgiyi anlamsız buluyor, hor görüyor, bir şeyi derinlemesine anlamak isteyenle dalga geçiyor. Ayrıca kalıplar içinde kalmaya programlandıkları için yeni ve sıradışı bir şey yapmaları çok zor. Tabii arada bu kalıpları kırabilen, öğrenme ve anlamaya meraklı azınlığı ayrı tutuyorum.
Biz bu ECU işine girişirken ben bir planlama yapmış ve ilk aşamada mikrodenetleyici olarak Atmega328 kullanmaya karar vermiştim. Bunun en önemli nedeni, Atmega328'i oldukça iyi tanıyor olmamdı. Oturup gerekli özellikleri kontrol ettiğimde de yeteceğini düşündüm. Hazırladığım devrede Atmega328'in boş bacağı kalmadı! Kod ise şu anda 1.50 versiyonda ve işlemci kaynaklarının % 80'ini kullanıyor. Ben tüm bu şeyler üzerine kafa patlatıp planlama yaparken bir arkadaşım o işlemciyle bu işin asla olamayacağını, daha güçlü bir altyapı gerektiğini, boşa kürek çektiğimi söylemişti. Sükûnetimi koruyarak kendisine hangi gerekçelerle Atmega328'in yetersiz kalacağını düşündüğünü ve yerine ne önerdiğini sordum. Tatmin edici bir yanıt alamadım. Halbuki soruş amacımı ona da anlatmıştım. Demiştim ki "eğer bu işlemcinin yetersizliği konusunda beni ikna edersen hiç bu zahmete girmeyeceğim, farklı bir yol izleyeceğim, o nedenle önerilerin çok değerli". Ama öneri alamamıştım. "Senin bu konuda bir deneyimin varsa ana hatlarıyla paylaşır mısın" dediğimde de aslında sadece düşünce bazında bir ECU oluşturma fikrinin olduğunu ama daha ileri gitmemiş olduğunu görmüştüm. Bir başka örnek daha vereyim... Yine bizim ECU geliştirme grubundaki bir arkadaş, propan solenoidi kontrolü ile ilgili sıkıntılarımı aslında çok kolay bir şekilde çözebileceğimi anlattı geçen gün. Kısaca açıklayayım, propan debisini kontrol edebilmek için valfin hızlı bir şekilde açılıp kapatılması (yani PWM uygulaması) gerekli. Ama klasik PWM sinyali elektromıknatıs içeren solenoid için fazlaca hızlı kalıyor. Bu arkadaş çok basit (!) bir kodla sorunu çözmüş. Örneğin valfi açıyor, delay() kullanıyor ve sonra valfi kapatıyor. Kendisine ECU gibi karmaşık bir sistemde delay() gibi işlemciyi tamamen bloke eden bir komut kullanılamayacağını, eğer kullanılırsa o esnada kontrolü gereken diğer parametrelerin kontrolünün mümkün olamayacağını ne yazık ki anlatamadım. "Ben denedim çok iyi çalıştı" dedi. Denediği ise sadece solenoid valf olan bir sistemdi. Yani bir ECU değil.
Kısaca insanların algısı ve bakış açıları çok ilginç farklılıklar gösterebiliyor. Kendi bildiklerinin daha doğrusu bildiklerini sandıklarının dışına çıkmaları neredeyse imkansız ve yanlış da olsa kendi kafalarındakileri ölümüne savunma eğilimindeler.
İşte tüm bu nedenlerle, bir üniversitede değil de belki bir ilkokulda ders anlatmayı tercih ederdim... Ağaç ancak yaşken eğilebiliyor...
Sümer abi ben cidden öğrenmeye istekli ve azimli biri olduğumu düşünüyorum.Bir ecu yapmak için hangi konu başlıklarını bilmem gerekiyor? Nereden başlamalıyım? Yardımcı olursan sevinirim abi.
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
5,737
Tepkime puanı
13,191
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Sümer abi ben cidden öğrenmeye istekli ve azimli biri olduğumu düşünüyorum.Bir ecu yapmak için hangi konu başlıklarını bilmem gerekiyor? Nereden başlamalıyım? Yardımcı olursan sevinirim abi.
Onur kardeşim, bugüne kadar neler yaptığını bilmeden bir şey söylemek zor.
Örnek vermem gerekirse ben havya ve lehim teli ile 12 yaşında tanıştım. Halen 58 yaşında olduğum düşünülürse bu tanışıklık 46 yıldır sürüyor demektir.
Konu başlıklarına gelecek olursak...
Elektronik devre ve kod olarak iki başlık lazım öncelikle. Devre açısından solenoidleri yavaş PWM ile sürmeyi, fırçalı motorları uygun PWM ile kotrol edecek devreleri tasarlamayı, buradaki püf noktalarını bilmeyi, termokupl ile sıcakliık izlemeyi, Hall sensörler ile devir izlemeyi sıralayabiliriz. Tabii yardımcı elemanlar olarak buton, ekran ve rotary encoder devrelerini de bilmek lazım. Yazılımsal açıdan bakacak olursak yukarıda saydığım donanımı kontrol edecek tüm işlevler, interruptlar başta olmak üzere kavramak gerekli. Hepsine ek olarak bir ECU tasarlayabilmek için bir türbinin nasıl çalıştığını en ince ayrıntısına kadar kavramalısın.
 

ONUR UMURBEY

Yeni Uye
Katılım
4 Ara 2018
Mesajlar
8
Tepkime puanı
5
Yaş
21
Konum
Üniversite
İlgi Alanı
Hepsi
Onur kardeşim, bugüne kadar neler yaptığını bilmeden bir şey söylemek zor.
Örnek vermem gerekirse ben havya ve lehim teli ile 12 yaşında tanıştım. Halen 58 yaşında olduğum düşünülürse bu tanışıklık 46 yıldır sürüyor demektir.
Konu başlıklarına gelecek olursak...
Elektronik devre ve kod olarak iki başlık lazım öncelikle. Devre açısından solenoidleri yavaş PWM ile sürmeyi, fırçalı motorları uygun PWM ile kotrol edecek devreleri tasarlamayı, buradaki püf noktalarını bilmeyi, termokupl ile sıcakliık izlemeyi, Hall sensörler ile devir izlemeyi sıralayabiliriz. Tabii yardımcı elemanlar olarak buton, ekran ve rotary encoder devrelerini de bilmek lazım. Yazılımsal açıdan bakacak olursak yukarıda saydığım donanımı kontrol edecek tüm işlevler, interruptlar başta olmak üzere kavramak gerekli. Hepsine ek olarak bir ECU tasarlayabilmek için bir türbinin nasıl çalıştığını en ince ayrıntısına kadar kavramalısın.
Teşekkür ederim abi.Bunları öğrendikten sonra geleceğim inşallah
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
5,737
Tepkime puanı
13,191
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Hah! İşte bu tam bana göre! :) Doğru dürüst bir optik takometre bulamadım. Başarılı olursa ilk müşteri benim!...
Bence de güzel olmuş! İhtiycaı olanlar kaçırmasın! Ama ben takometre bekliyorum. 😟
Yine çok güzel, faideli bir eser olmuş Sümer bey. Ellerinize sağlık! 👏
Yalnız, ne alakası varsa, bir anda aklıma bir dijital takometre geldi...🤔
@Ömer Erkan beyciğim dolar ve avroları hazırlayınız. Galiba optik takometre geliyor...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Katılım
17 Ara 2018
Mesajlar
80
Tepkime puanı
96
Yaş
40
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Hepsi
Biraz geriden gelmişim galiba ama mosfetleri octocoupler ile sürmek ve selenoidlere giden kabloları ferrit halkalara dolamak geçmişte yaşadığım aynı sıkıntıları çözmüştü.