Pil Seçiminde Hücre Sayısının Etkisi?

Katılım
30 Eyl 2022
Mesajlar
40
Tepkime puanı
14
Yaş
23
Konum
DENİZLİ
İlgi Alanı
Uçak
Merhaba pil konusunda aklıma takılan bir durum oldu, forumda araştırma da yaptım fakat bulamadım varsa da gözümden kaçmış olabilir.

Pil seçerken mAh kapasitesine bakarak motorun ortalama çekeceği akımı da hesaplayarak ortalama uçuş süresi hesaplıyoruz. Yani teknik olarak uçuş süresini uzun tutmak için mAh değeri yüksek olan piller seçmemiz gerekli bu konuyu doğru anladım diye düşünüyorum.

Soru: 2212 1000KV motorum var. Bu motorun bilgilerinde 1047 pervane ile yaklaşık 900gr itiş gücü üretebileceği yazıyor. Pil kısmında da "2-4S" yazıyor. Fakat bildiğim kadarıyla motora verilen voltaj motorun dönüş hızını etkileyen ana unsur. KV terimi de zaten volt başına dakikada çevireceği devir diye biliyorum. Bu bilgiler ışında 2S pil ve 4S pil ile dönen motorda 2 katı bir dönme hızı oluşur ve bu da teknik olarak itiş gücüne etki etmez mi? Yani bu motora neden 2S ya 4S pil seçmeliyim bu konuyu anlayamadım. Ayrıca dönme hızı arttıkça çektiği akım da artmaz mı?

Değerli bilgileriniz için şimdiden teşekkürler.
(Konuyu açmadan önce forumda da araştırdım ama bulamadım eğer bu konuyla alakalı başka bir konu varsa affola)
 
2212 1000KV motorum var. Bu motorun bilgilerinde 1047 pervane ile yaklaşık 900gr itiş gücü üretebileceği yazıyor.
Bu bilgiyi aldığın yere geri dönüp tekrar incele. Bir şey eksik bu cümlede.

Ayrıca Sunnysky x2212 fırçasız motorun 980kv olan versiyonunu da incele. İtiş gücüne vs bir bak. Kallavi bir tablo göreceksin. Orayı incelediğinde bir çok ışık yanacak beyninde. Anlaşılmayan bir şey olursa burdayız :)
 
KV terimini tam olarak bilmiyorum.
Ama çekilecek akımı iletken çapı, güç kaynağı, ve voltaj. Hepside etkiler. Bu sebeple üretici tasarımına uygun olan hücre sayısını ve dolayısıyla voltajı açıklar. Evet kaç MAH olduğu pili ne kadar uzun süre kullanacağını belirler. Fakat burada ağırlıkta önemli bir unsur. Yani o pilin getirdiği ek yükü taşıyabilecek bir motor tercih ettin mi?

Uçaklar konusunda uzman değilim, burdaki üstadlarımız ne der bilmiyorum ama benimde araştırdığım kadarıyla piyasadan aldığomız ekonomik 2212 1000-2000 kv arası motorlar için 2200mah en ideal seçenek. En uygun motorunda 1400KV olduğunu düşünüyorum. Tasarımıda olabildiğince hafif tutmak gerek.
 
KV değerine çok takılmayın. Motorun yüksüz yani pervanesiz çevireceği devri ifade eder.
Burada odaklanacağınız nokta güçtür. Güç birimi Watt'tır.
Motorun özellik tablosunda hangi pille ve hangi pervane ile ne kadar çekiş üreteceği ve ne kadar güç tüketeceği yazar. Belirli bir gücü daha yüksek gerilim ile elde ettiğinizde çekilen akım azalacaktır. Tüm bu parametrelere bakarak uygulamanız için en uygun pili belirlersiniz.
 
Soru: 2212 1000KV motorum var. Bu motorun bilgilerinde 1047 pervane ile yaklaşık 900gr itiş gücü üretebileceği yazıyor. Pil kısmında da "2-4S" yazıyor. Fakat bildiğim kadarıyla motora verilen voltaj motorun dönüş hızını etkileyen ana unsur. KV terimi de zaten volt başına dakikada çevireceği devir diye biliyorum. Bu bilgiler ışında 2S pil ve 4S pil ile dönen motorda 2 katı bir dönme hızı oluşur ve bu da teknik olarak itiş gücüne etki etmez mi? Yani bu motora neden 2S ya 4S pil seçmeliyim bu konuyu anlayamadım. Ayrıca dönme hızı arttıkça çektiği akım da artmaz mı?
O motoru ben de Çaylak Trainer modelimde denemiştim 10x5 Pervane ve 3S LiPo ile 140 Watt güç üretiyordu.Batarya'nın şarjı azaldıkça üreteceği gücün 140 Watt'ın altında kalacağını unutmayalım.KV(Rpm/Volt) kısaca her bir Volt ile çevirebildiği Rpm(Revolution Per Minute) değerini ifade eder.Motor Şaftının 1 tur dönmesi = 1 Revolution.Bir motorda hücre sayısı arttıkça, sistemde herhangi bir değişiklik yapılmadığını varsayıyorum daha yüksek Rpm elde edilir Voltaj artacağı için.Fakat daha yüksek Rpm her zaman daha yüksek güç anlamına gelmez.Ancak elinizde 1000KV bir motor var diyelim.Pervane'nin boyu büyütülürse motora binen yük artacağı için Rpm bir miktar düşecek ancak daha yüksek akım çekerek daha fazla güç üretecektir.Fakat benim kendi uyguladığım yöntem hesaplama yaptıktan sonra motor gücü ihtiyacımı belirledim diyelim.Uçağın parametrelerine ve uçuş karakteristiğine göre testler yaparak en uygun Pervane'yi belirliyorum.İkinci senaryoda aynı motora 10x5 yerine 9x6 Pervane taktınız diyelim.Motora daha yüksek Rpm'lere çıkacak ancak daha az güç üretecektir, doğal olarak çektiği akım azalacak hatta daha az ısınacaktır.Motorun aşırı ısınması da istenen bir durum değil o sebeple ben kendi uygulamalarımda testler gerçekleştiriyorum.Gelelim sorunuzun en heyecanlı yerine.:) Aşağıda 2 farklı motor var.DYS D3548 790KV motor, NTM Propdrive 3542 1250KV motora göre KV değeri daha düşük olmasına rağmen daha yüksek güç ürettiği açıklamada belirtilmiş.Umuyorum iyi açıklayabilmişimdir.Kırımsız uçuşlar.:)

1-

2-
KV terimini tam olarak bilmiyorum.
Ama çekilecek akımı iletken çapı, güç kaynağı, ve voltaj. Hepside etkiler. Bu sebeple üretici tasarımına uygun olan hücre sayısını ve dolayısıyla voltajı açıklar. Evet kaç MAH olduğu pili ne kadar uzun süre kullanacağını belirler. Fakat burada ağırlıkta önemli bir unsur. Yani o pilin getirdiği ek yükü taşıyabilecek bir motor tercih ettin mi?

Uçaklar konusunda uzman değilim, burdaki üstadlarımız ne der bilmiyorum ama benimde araştırdığım kadarıyla piyasadan aldığomız ekonomik 2212 1000-2000 kv arası motorlar için 2200mah en ideal seçenek. En uygun motorunda 1400KV olduğunu düşünüyorum. Tasarımıda olabildiğince hafif tutmak gerek.
mAh uçuş süresi anlamında etki ediyor.Yük konusunda sizi anlıyorum, çok da güzel belirttiniz ancak bu noktada kastedilen uçuş süresini arttırmak maksadıyla 1800mAh batarya kullanmak gerekirken 5000mAh batarya kullanmak değil.Zaten çekilen en yüksek akımı bildikten sonra ortalama çekilen tahmini akımı kullanarak uçuş süresi yaklaşık olarak hesaplanabilir.Uçuş sırasında uçuş karakteristiği,rüzgar durumu,...vb gibi faktörler elbette değişkenlik gösterebilir.

Watt cinsinden motor gücü elbette önemli ancak en az Watt değeri kadar motorun KV değeri de önemli.Çünkü Uçağın tasarımına,ağırlığı ve uçuş karakteristiği gibi etkenlere bağlı olarak belli bir TORK'a ihtiyaç vardır.Trainer bir Uçakta hızdan çok Tork ön plandadır örneğin.O tip bir Uçakta Tork istenilenin altında olursa modelin takatsiz uçtuğunu göreceksiniz.Özellikle tırmanışlarda ve Stall'dan kurtarmada çok etki ediyor.Denemek isteyen olursa bu tip bir Uçakta yakın güçte olmak kaydıyla hem 1000KV ile hem de 2000KV üstü motor ile deneyin arada ki farkı göreceksiniz.KV değeri yanlış olursa model uçmaz demiyorum ancak etkisi olacaktır kesinlikle.Yanılırsam ki ben de hata yapabilirim, modelciliği bırakıyorum.:lol:
 
daha yüksek Rpm her zaman daha yüksek güç anlamına gelmez.
Modelciligi birakmak sorun degil de Newton ve Wattin mezarda ters donmemesi icin yanlisa yanlis demek sart. Daha yuksek RPM her zaman daha yuksek guc anlamina gelir cunku guc dedigimiz sey birim zamanda yapilan istir ki isi de acarsak kuvvet ve yer degistirme mesafesi (displacement) carpimidir. Buradaki displacement RPM ile direk alakalidir.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Uçağın tasarımına,ağırlığı ve uçuş karakteristiği gibi etkenlere bağlı olarak belli bir TORK'a ihtiyaç vardır.
Ucagin torka falan ihtiyaci yoktur. Duz ucmasi gereken ucagin tek ihtiyaci kanadin uzerinden belirli bir hizda (kanat profili yonunde) bir hava akisi olmasi gerekir ki agirligi kadar kaldirma kuvveti olustursun.
Tork dedigimiz sey dondurme momentidir ki adinda belirtildigi uzere bir cismin bir eksen uzerinde donmesi ile ilgilidir o Bir motora bagli bir saftin ne kadarlik bir dondurme gucune sahip oldugunu anlamak icin birim uzakliga endekslenen bir degerdir. Bu nedenle, 1 newton metre, 1 metre uzunluğundaki bir kaldıraç kolunun ucuna dik olarak uygulanan 1 newton'luk bir kuvvetin sonucunda oluşan torktur.

Temel fizik dersleri yerini uyduruk festenfuryus filmleri ve cahil cuheyla yutub videolari alinca malesef boyle kavram karmasasi oluyor. Bu baglamda dogrusunu hatirlamakta fayda var.
 
Son düzenleme:
Bahsettiğiniz Fizik yasalarının da Tork'un da ne olduklarını hepsini biliyorum merak etmeyin.;) Ben saydığınız bilgileri sağdan soldan sizin gibi kulaktan dolma bilgilerle öğrenmedim.Yazdıklarımı okuduğunuza ve doğru algıladığınıza emin misiniz? Uçağın Tork'a ihtiyacı yoktur demeniz bilgi düzeyinizi gözler önüne seriyor zaten çok fazla şey söylemeye gerek yok.;)
 
  • Haha
Tepkiler: Mehmet YILMAZ
Bahsettiğiniz Fizik yasalarının da Tork'un da ne olduklarını hepsini biliyorum merak etmeyin.;) Ben saydığınız bilgileri sağdan soldan sizin gibi kulaktan dolma bilgilerle öğrenmedim.Yazdıklarımı okuduğunuza ve doğru algıladığınıza emin misiniz? Uçağın Tork'a ihtiyacı yoktur demeniz bilgi düzeyinizi gözler önüne seriyor zaten çok fazla şey söylemeye gerek yok.;)
Ah, anladım. Fizik yasalarının size özel bir versiyonu mu var? Demek ki tüm bu yıllardır öğrenilen şeyler aslında sadece yanlış anlaşılma. Uçağın tork'a ihtiyacı olmadığını söyleyen kişinin bilgi düzeyini sorgulamak bile gereksiz, çünkü zaten fizik evreni sizin için bükülüyor gibi görünüyor. Bir dahaki sefere Newton ile konuşup bizim bilgilerimizi güncellememiz gerektiğini hatırlatayım.:evil:
 
Ah, anladım. Fizik yasalarının size özel bir versiyonu mu var? Demek ki tüm bu yıllardır öğrenilen şeyler aslında sadece yanlış anlaşılma. Uçağın tork'a ihtiyacı olmadığını söyleyen kişinin bilgi düzeyini sorgulamak bile gereksiz, çünkü zaten fizik evreni sizin için bükülüyor gibi görünüyor. Bir dahaki sefere Newton ile konuşup bizim bilgilerimizi güncellememiz gerektiğini hatırlatayım.:evil:
Vallahi konuyu çarpıtıp kendinizi haklı çıkarma çabanızı anlıyorum ama biraz araştırın ondan sonra tartışalım sizinle.;)
 
  • Beğen
Tepkiler: Berk Eksin
Ah, anladım. Fizik yasalarının size özel bir versiyonu mu var? Demek ki tüm bu yıllardır öğrenilen şeyler aslında sadece yanlış anlaşılma. Uçağın tork'a ihtiyacı olmadığını söyleyen kişinin bilgi düzeyini sorgulamak bile gereksiz, çünkü zaten fizik evreni sizin için bükülüyor gibi görünüyor. Bir dahaki sefere Newton ile konuşup bizim bilgilerimizi güncellememiz gerektiğini hatırlatayım.:evil:
Uçağın değil de uçak motorunun torka ihtiyacı var desek daha doğru olmaz mı? 2200KV 6045 pervane ile 1000KV 1045 pervane hemen hemen aynı itiş gücü üretiyor. Fakat bu iki motor aynı uçakta test edildiğinde 2200KV motorlu uçak daha hızlı iken tırmanış gücü azalıyor motorun Torku düşük olduğunda. 1000KV motor ise daha yavaş uçuş sağlamasına rağmen daha güçlü bir tırmanış sergiliyor. Bu konuyla alakalı videoyu da ekleyebilirim dilerseniz. Bu bilgiler ışığında yavaş uçan bir uçakta (trainer tipi uçaklar) torku daha yüksek bir motor tercih etmek gerekmez mi?
 
Uçağın değil de uçak motorunun torka ihtiyacı var desek daha doğru olmaz mı? 2200KV 6045 pervane ile 1000KV 1045 pervane hemen hemen aynı itiş gücü üretiyor. Fakat bu iki motor aynı uçakta test edildiğinde 2200KV motorlu uçak daha hızlı iken tırmanış gücü azalıyor motorun Torku düşük olduğunda. 1000KV motor ise daha yavaş uçuş sağlamasına rağmen daha güçlü bir tırmanış sergiliyor. Bu konuyla alakalı videoyu da ekleyebilirim dilerseniz. Bu bilgiler ışığında yavaş uçan bir uçakta (trainer tipi uçaklar) torku daha yüksek bir motor tercih etmek gerekmez mi?
Bu dedigin Newton'un anlattigina daha yakin ama Dominic Toretto fizigini tercih edenler mesajin gerisini okumasin.
Birincisi herkesin anlayabilecegi standart kavramlardan gitmek gerek. Tirmanis gucu, daha guclu tirmanis kiyaslanabilir veya standart bir kavram degil. Mevzu bahis dik tirmanis ise ve motor itkisi ve ucagin kutlesine etki eden yercekimi haric diger kuvvetleri yok sayarsak yine dolanip Newtonun ikinci kanununa geliriz:
A=F/M. Yani ucagin motorunun urettigi cekis kuvvetinin ucagin kutlesine orani ucagin ne kadar cabuk ivmelenecegini belirler. Sanirim guclu tirmanis diye anlatilmak istenen bu ivme.

Buradaki F(kuvvet) ister 1000KV motor 12x6 pervane istersen 2000KV 6x6 pervane ile uretiliyor olsun ayni miktar kuvvet urettikten sonra ivemelenme ayni sekilde gerceklesir. Bunu sahsim ve kendim demiyor Newton diyor. Bu aciklamaya kucuk motorun yuksek devre cikmasi icin gereken sure, kucuk pervanenin dusuk reynolds sayisindan dolayi verimsizligi gibi durumlar hesaba katilmamistir.

Genelde tembele kacilip anlasilmayan konu ise statik ve dinamik itki farki. Yine yukaridaki ornekten gidersek 1000KV motor 12x6 pervane ile 3s pil kullanirsan yaklasik 1960 gram STATIK itki elde edersin. Yani ucak harket etmiyor iken sifir ruzgarda. Pervanenin onden aldigi havanin hizi sifir iken. Ve yine ortaokul fizik ve 4 islem bilgisi ile bu sitemin pitch hizi 21.4 metre/saniye olarak hesaplayabiliriz. Yani pervane arkasindan cikan havanin olabilecegi en yuksek hiz budur. Ve de ucagin suruklenme kuvveti sifir olsa idi ucagin ulasabilecegi maksimum hiz bu olurdu. Ama gercek dunyaya donersek birincisi ucak hizlandikca hizinin karesi ile dogru orantili olarak suruklenme kuvveti artacaktir. Ikincisi de ucagin onunden gelen hava hizi ucak hizlandikca rtacagindan bu motor ucak hizlandikca daha dusuk itki kuvveti uretecektir. Mesela kucuk kanatli dolayisi ile duz ucus icin gereken kaldirma kuvvetini yuksek hizdan faydalanarak olusturmasi gerek bir ucagin oldugunu varsayarsak 21.4 metre/saniye yeterli gelmeyebilir. Cunku birak pitch hizina ulasmayi, ucagin gittikce artan suruklenme kuvveti gittikce azalan pervane cekis kuvveti ile esitlendigi yer ucagin maksimum hizi olacaktir.

Gelelim diger sete, 2000KV motor 6x6 pervane ve 3s pil. Bu setup yaklasik 1300 gram STATIK itki uretirken pitch speed 50metre/saniye civari olacaktir. Buyuk ihtimalle yukaridaki ornege gore de cok daha fazla akim cekecektir. Bir onceki motor icin anlattiklarimi bu motora uygularsak daha dusuk statik itki uretmesine ragmen ucak 50 metre/saniye hiza cikana kadar itki uretmeye devam edecektir. Dolayisi ile hizli ucmasi gereken bir model icin daha uygun bir setup denilebilir.


Bu itki mevzsunun en uc ornegi ion itki motorlari. Kg cinsiden bakarsan yaklasik 9gram itki ureten Dawn uzay aracinin motorlari suruklenme kuvvetinin yoklugunda bir uzay araci icin bile rekor denilebilecek 11km/saniye Delta V degerine ulastirmayi basarmistir.

Senin soruna gelince trainer tipi, yavas ucabilen, suruklenme katsayisi yuksek bir ucak icin tabiki daha az akim ceken dusuk KV motor tercih edilir. Baska bir avantaji da daha buyuk pervane diski ucak hizlanana kadar daha fazla havayi kanat uzerinden gecireceginden hem dusuk hizda daha fazla kaldirma kuvveti uretecek hem de kontrol yuzeyleri daha etkin oacaktir.

Isin ozu ve ozeti:


  • Tork genelde yanlis anlasilan bir kavramdir. Donmeyen seyin torku olmaz.
  • Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica diye bos gecme. Ozellikle de Newton'un ikinci yasasi , mühendislikten fiziğe, birçok alanda cisimlerin hareketini ve etkileşimlerini anlamamızı sağlar, böylece kuvvet, kütle ve ivme arasındaki ilişkileri doğru bir şekilde hesaplayabiliriz.
  • Statik itki, kilo isi, manav isidir. F=MxA'dir bize lazim olan.
  • Dünyada iki çeşit insan vardır: Matematikten anlayanlar ve anlamayanlar. Ve sonra bir de Dominic Toretto var, onun için sadece aile önemli.
 
Son düzenleme: