Pilot Rc 73" Extra 330SC

Benzinli model sahibi olursam birgün kesinlikle kullanacağım abi.Emin olabilirsiniz.Gerçi kurmadan önce size danışıp bir sürü soru sorarım sonra da topuğumdan vurursunuz beni.:D:saygilar::lollol::lol:
Aaaaa, alnının ortası dururken topuk niye yahu :p :lol:
 
Üç ayrı pili tek elektronik butonla kontrol eden şu devremiz var.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu üründe kullanılan MOSFET'lerin akım sınırı 74 A. Tabii sistemdeki kablolar 74 A akım altında ızgara teli olurlar o başka. Ama anlık 5 - 10 A akıma rahat rahat dayanırlar. Bir 50 cc Spitfire bir de 50 cc T28'de kullandık. Herhangi bir sorun yaşamadık.
Burada bir pil alıcı için, bir pil ateşleme için bir pil de retractlar ve ışıklandırma için kullanılıyor. Sadece iki hatta tek pille de kullanılabilir. Tek pille kullanıldığında anlık temassızlık gibi durumlara karşı yazılımsal emniyeti var ve birkaç milisaniye içinde güç geri geliyor. Birden fazla pil bağlı ise zaten tümünün aynı anda temassızlık yapma ihtimali yok ama diyelim ki yaptılar, yine yukarıda anlattığım koruma var.

Bu ürünü hibrid devre tasarımı ile biraz küçülttüm.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ancak buradaki MOSFET'ler sürekli 10 A akıma dayanıyor. Kısaca 74 A çekemezsin! :p Bu ürünün testleri henüz tamamlanmadı ama kısa zamanda kullanıma hazır olacaktır.

Her ikisine de içinde kendi LED'i olan bir buton bağlanıyor. Butona basıp basılı tutunca yaklaşık 3 saniyede sistem açılıyor ya da kapanıyor. Dolayısıyla titreşimin butona verebileceği zararlardan korunmuş oluyoruz.

Gelelim diğer konulara...

Ben normalde benzinli modellerde eğer yukarıdaki sistemi kullanmadıysam, ateşleme pilini doğrudan kill switch'e bağlıyorum. Araya sorun yaratabilecek bir mekanik anahtar koymamış oluyorum. Hiçbir sakıncasını görmedim. Yani retract ve ışıklandırma gibi aksesuarlar olmayınca tekli bir elektronik switch (yukarıdakinin tüm özelliklerine sahip) yeterli olabilir.

Ancak diğer bir yol, çift pil güvenilirliğini kullanmak olabilir. O durumda çift pil seçicinin çıkışını hem alıcıya hem ateşlemeye bağlamak mümkün. Yine senelerdir birkaç 20 ve 50 cc uçağımda alıcı ve ateşlemeyi aynı kaynaktan besledim. En ufak bir sorun olmadı. Tek sorun ateşleme sisteminde bir açık devre olması. Ya da örneğin buji porselenindeki çatlak nedeniyle abuk sabuk kıvılcımlar çakması vs. O durumda alıcı pili ayrı bile olsa parazit oluyor.

Bu arada çift pil seçici devremiz de var. Yine 10 A sürekli akıma uygun. Muadillerinden farkı, bir uca 2S LiPo diğer uca 5S NiMh takılmasına izin vermesi. Yani farklı piller için her iki giriş ayrı ayrı programlanabiliyor. Bunu da epeyce test ettim. Yakında kullanıma hazır olacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sümer abi bilgilendirme için teşekkürler.

Birkaç sorum var

1)Benim uçaklarım genelde yoğun uçuş sayısına sahip oluyorlar, dolayısıyla donanım kaynaklı bir kırım yaşamamak amaçladığım şey anahtar seçimi ile.

Guvenlik, uzun dayanım ve arıza potansiyeli bakımından remove before flight tip cubuklu switch ile arasinda ne gibi farklılık bu elektronik anahtarın peki ?

2) Benim servoların stall akım değerleri yaklaşık 5A civarında. Kombine olarak sanirim 12-15 amperi gecmeyecektir surge akım durumunda(ariza durumu haric kabulu ile)
regülatör de surge olarak 15 A besleyebiliyor ,dolayısıyla sizin veriler fazlasıyla yeterli benim için, yani switch akımın önünde hir kısıtlayıcı olmaktan çıkıyor diye düşünüyorum. Bu konuda bir yorumunuz varmi ?

3)Bendeki regülatörün 2 giriş ve 2 çıkışı var. Bu durumda bir çıkışı alıcıya, diğeri çıkışı ateslemeye kullanıp, bu çıkışlardan birini sizin anahtarın 1 kanalına, diğerini de 2. Kanalına takacağım. Bu durumda tek bir anahtar tuşuyla tüm sistem açılacak ya da kapatılacak.
Bu durumu iki ayrı anahtar (1 tanesi alici, diğeri atesleme) olacak şekilde konfigüre ettiğimde güvenlik bakımından bir avantaj saglayabiliyormuyum ?

Sorular biraz ahmakça gelebilir ama konuyu detayıyla anlamağa çalışıyorum
 
Ben cebime koyuyorum, uçuştan sonra da aynı yerde buluyorum o anahtarı. :D
Kış dönemi altımda eşofman var. İki cep eder. Üstümde birkaç kat bir şey var. Ortalama ikişerden en az dört cep diyelim. Bunlarda araba anahtarı, depo anahtarı, az önce sökülen motorun karbüratörü, diğer arkadaşın arızalı servosu, şarj adaptör kabloları, birkaç kablo bağı falan filan var. Gel de bunların arasında remove before flight anahtarı bul. :lollol:
 
Sümer abi bilgilendirme için teşekkürler.

Birkaç sorum var

1)Benim uçaklarım genelde yoğun uçuş sayısına sahip oluyorlar, dolayısıyla donanım kaynaklı bir kırım yaşamamak amaçladığım şey anahtar seçimi ile.

Guvenlik, uzun dayanım ve arıza potansiyeli bakımından remove before flight tip cubuklu switch ile arasinda ne gibi farklılık bu elektronik anahtarın peki ?

Kesinlikle haklısın. Ben bir uçak toplayacaksam öncelikle alıcı ve servo beslemesi konusunu kafamda oturturum çünkü en büyük korkum kontrol kaybıdır.
Remove before flight tipi çubuklu sistemler genel olarak mekanik bir switch içeriyor. Eğer herhangi bir devre içermeden basitçe mekanik switch ile iş görüyorsa her türlü risk devam ediyor demektir.
Hezarfen'de bir arkadaşım bunun elektroniğini yapıyor, o bence mantıklı. Benim yaptığım da remove before flight çubuğu yerine bir mikrokontrolör ve basmalı bir buton kullanıyor.
Sonuçta hiçbir sistem yüzde yüz garantili değil. Ancak tamamıyla solid state olan bir elektronik anahtarın durup dururken bozulma olasılığı çok düşük. Buna karşın mekanik bir kontakta dayanan çubuklu sistemin belirli bir ömrü olması kaçınılmaz.

2) Benim servoların stall akım değerleri yaklaşık 5A civarında. Kombine olarak sanirim 12-15 amperi gecmeyecektir surge akım durumunda(ariza durumu haric kabulu ile)
regülatör de surge olarak 15 A besleyebiliyor ,dolayısıyla sizin veriler fazlasıyla yeterli benim için, yani switch akımın önünde hir kısıtlayıcı olmaktan çıkıyor diye düşünüyorum. Bu konuda bir yorumunuz varmi ?
Devreyi 50 cc ve bol servolu warbirdler üzerinde denedik. Herhangi bir sorun yaşamadık. Elektronik anahtarın iç direnci neredeyse bir mekanik anahtar düzeyinde olduğu için yüksek akımlarda da bir gerilim kaybı oluşmuyor.

3)Bendeki regülatörün 2 giriş ve 2 çıkışı var. Bu durumda bir çıkışı alıcıya, diğeri çıkışı ateslemeye kullanıp, bu çıkışlardan birini sizin anahtarın 1 kanalına, diğerini de 2. Kanalına takacağım. Bu durumda tek bir anahtar tuşuyla tüm sistem açılacak ya da kapatılacak.
Bu durumu iki ayrı anahtar (1 tanesi alici, diğeri atesleme) olacak şekilde konfigüre ettiğimde güvenlik bakımından bir avantaj saglayabiliyormuyum ?
Bu tür kombinasyonların güvenlik bakımından birbirlerine üstünlükleri olmayacağını düşünüyorum.

Sorular biraz ahmakça gelebilir ama konuyu detayıyla anlamağa çalışıyorum
O da ne biçim söz...
 
Kesinlikle haklısın. Ben bir uçak toplayacaksam öncelikle alıcı ve servo beslemesi konusunu kafamda oturturum çünkü en büyük korkum kontrol kaybıdır.
Remove before flight tipi çubuklu sistemler genel olarak mekanik bir switch içeriyor. Eğer herhangi bir devre içermeden basitçe mekanik switch ile iş görüyorsa her türlü risk devam ediyor demektir.
Hezarfen'de bir arkadaşım bunun elektroniğini yapıyor, o bence mantıklı. Benim yaptığım da remove before flight çubuğu yerine bir mikrokontrolör ve basmalı bir buton kullanıyor.
Sonuçta hiçbir sistem yüzde yüz garantili değil. Ancak tamamıyla solid state olan bir elektronik anahtarın durup dururken bozulma olasılığı çok düşük. Buna karşın mekanik bir kontakta dayanan çubuklu sistemin belirli bir ömrü olması kaçınılmaz.


Devreyi 50 cc ve bol servolu warbirdler üzerinde denedik. Herhangi bir sorun yaşamadık. Elektronik anahtarın iç direnci neredeyse bir mekanik anahtar düzeyinde olduğu için yüksek akımlarda da bir gerilim kaybı oluşmuyor.


Bu tür kombinasyonların güvenlik bakımından birbirlerine üstünlükleri olmayacağını düşünüyorum.


O da ne biçim söz...


Sümer abi, deney yapmislar 1000 denek üzerinde. Ameliyat olan da olmayan da gidiyormuş işin sonunda.

Şimdi benim switch işi nasıl olur ? Ameliyatlıkların önceliği varsa bu metni okutunuz. Switch'im de switch'im ?

Konu netleşti kafamda. Teşekkür ederim
 
Kış dönemi altımda eşofman var. İki cep eder. Üstümde birkaç kat bir şey var. Ortalama ikişerden en az dört cep diyelim. Bunlarda araba anahtarı, depo anahtarı, az önce sökülen motorun karbüratörü, diğer arkadaşın arızalı servosu, şarj adaptör kabloları, birkaç kablo bağı falan filan var. Gel de bunların arasında remove before flight anahtarı bul. :lollol:

Abi, kırmızı kuşağının cepten aşağıya doğru sarkmasıyla ayırt ediliyor RBF modelcileri.

RBFM ve diğerleri ?
 
Kablolar modelin tamamlanmış olmasından da ötürü düzensiz. Organize edebilmek adına öncelikle güzelce ayıklamak gerekiyordu.

Pazar günü ufaktan giriştim ayıklama işine. Kabloları muhtmelen kablo çorabı+daralan tüp ile organize edecegim. Alıcı ve diger elektronik kartları titresim önleyici bir platform uzerinde toparlamak niyetindeyim. Bataryalar ise sabit ahşap uzerine taban süngerli ve üstten cırtlı olacak şekilde düşünüyorum


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Bugün fakülte dönüşü Karaköy'e uğrayıp biraz elektrik malzemesi aldım. Kablo organizasyonu için tercihim kablo çorapları oluyor (braided pet cable sleeve). Bitim kısmı için de da daralan sargı aldım (heat shrink tube). Çorap çapı ve daralan sargı çapı ile ilgili ufaktan bir deneme de yaptım. Fotoğrafı şuraya bırakayım:

Yalnız çorap boyunu direk kablo boyu kadar kesince, kablo içinden geçtikten sonra boyca kısalıyor (poisson benzeri bir hareket). Boyca kısalmayı hesaplamam lazım (ε) . Her bir kablo için deneme yanılma ile uğraşmak daha zor olacak. Bakacağız bir çaresine, kervan yolda düzülür ?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir de pasajda konektör satan bir dükkana rast geldim. İlk mesajda bahsi geçen kanat konektörleri için heavy duty sayılabilecek ama bir yandan da oldukça zarif bir soket buldum. Erkek kısmı kanat yanağına tespit ediliyor (aparatı kendinden).
Gövde içerisindeki soket de kanattaki sokete sokuluyor ama emniyet açısından iki soket birbirine vidalanıyor. Soketlerin en küçüğü 3 pinli ve 5 amperlik yükte çalışabiliyorlar.

Onlar için de fotoğrafları aşağıya bırakıyorum:

Üç pinli erkek tarafın (kanata tespit edilecek olan) arkadan görünüşü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yine üç pinli erkek tarafın (kanata tespit edilecek olan) arkadan görüntüsü (aslında govdeye bakan, disardan gorulecek olan kısmı. Aslında güzel de bir kapağı var da neyi neyden izole edeceğiz ki ? Kanat zaten ahşap

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Aşağıdakiler de dişi tarafın(gövde icerisinde kalacak ve alıcıya bağlı olacak)fotoğrafları. Kanat govdeye takılırken, sokulurken, kanat çantasına koyulurken sürekli sağa sola takılan bir kablo olmayacak etrafta. Ayrıca gövde icerisindeki bağlantı da oldukça güvenli olacak. Yapıp yapmama konusunda herhangi bir kararım yok. Ama güzel bir referans oldu benim açımdan

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bakalım, yavaştan ilerliyorum. Fikri, tavsiyesi, eleştirisi olan varsa memnuniyetle dinlemeye hazırım.
 
Son düzenleme: