Ekim 2025 güncellemesi:
Yaz aylarının gelişiyle çok erken saatlerde ve kısıtlı zamanda yaptığımız uçuşlarda benim 115" çok da pratik değildi...Hem bu süreçte uçağın yıpranmasını engellemek hem de yazın çok keyif aldığım 91" Extra modelimle zaman geçirmek istediğimden, yaz sezonunda NG ile uçmadım, lakin aklımdaki bir konu olan Walbro karbüratör değişimi için bir yandan düşünmeye başladim ve uçağı hangarladım...
Bu değişimi neden istedim ?
1-Al Ain'deki yarışmada canımızı sıkan zengin fakir kalma konusunu çözmek, sürekli iğne ayarıyla uğraşmamak
2-Aynı depo ile 2 sekans uçtuğumda ikinci sekansta uçağın ters 45 lerde kısa süreli kesme sorununu bertaraf etmek
3-Soğukken rölantinin yüksek, ısınınca da düşük olması
4-Uçağın hangarda altına sürekli yağ ve yakıt akıtmasının önüne geçmek
Orjinal Walbro bulabilmek ve bu süreçte büyük rakamlar ödememek için birkaç kaynakla irtibata geçtim, araya Türkiye seyahatim, Eurocup İstanbul vs de girince bir süre arada kaynadı mesele...
Ephil'in Avusturalya temsilci ve GP nin İngiltere temsilcisi ile yazıştım, pek aklıma yattı diyemeyeceğim iki seçenek de... Daha sonrasında Çindeki kontağım ile yazıştım... Öncelikle prototip aşamasında olan bir motor üreticisinin (benim de yakın takibimde) geliştirdiği optimize edilmiş klepeli bir karbüratör için niyetlendik ancak 2026 dan önce pek mümkün olmadığını netleşince tedariğinin, orjinal 2 tane Walbro sipariş ettik...
Siparişle birlikte önce Çin içi tedariğin yapılması, ardından da ürünlerin bana kargo oluşuyla birlikte 2 haftalık bir sürecin ardından ürünler elime geçti...
DLE nin kendi karbüratörüyle farklar vardı arada, kol boylari, kol açıları, jigle kollari vs farklı idi... Hal böyle olunca montaj öncesi enine boyuna düşünüp taşınmam gerekti... Kola bir müdahale yapınca ya reed block tarafına, ya da egsoz tarafına temas ihtimali beliriyor, öyle olunca da civatayı ordan mı taksam, somunu burdan mı taksam, ters mi çevirsem, e sonradan nasıl sökülür vs diye bir akşam sakince oturup üzerinde çalıştım...
Walbro üzerinde gelen kolların delik çapları m2 idi halbuki DLE dekiler m3 idiler, ilk iş Dremel ile sakin sakin delik çaplarını büyüttüm, söylendiği gibi olmuyor zira dremelle girişince parça baya ısınıyor, dolayısıyla sürekli suyla soğuta soğuta çalıştım ki karbüratör üzerinde ya da içindeki plastik aksam zarar görmesin...
Asıl hassasiyet gerektiren konu her iki karbüratörün de eşit çalışması ve birbirlerine hem jigle klepeleri hem de ana klepeler noktasında bağlı olmaları dolayısıyla karbüratörlerin senkron çalışmaları idi...
Hazır bu kadar teferruatlı girmişken hem ufaktan sızdıran egsoz contasını bakırlı conta ile yenilemek hem de silinir içindeki durumu görmek için egsozları söktüm... Bunu iyi ki yapmışım zira yukarıdaki kasma değme vs problemlerine kolaylıkla çözüm bulabilmemi sağladı egsozları sökmüş olmam....
Silindir içleri iyi durumdaydı, kararma, karbon birikimi ve çizik yoktu, her 4 silindiri ve pistonu da dikkatlice inceledim... Bu güzel haber, motor 308 litreye gelmişti ve herşey yolunda gibi görünüyordu...
Çıkan tüm malzemeyi kontak temizleyici ve yer yer balata spreyi, bazen de sıcak su/sabun ile yağdan ve kirden arındırdıktan sonra montajı yapıp cowlingi kapattım...
Dün de öğle saatlerinde güzel havayı da fırsat bilerek hadi bir deneyeyim diye pistin yolunu tuttum... Kuru diyaframın tabi ıslanıp randımanlı çalışması sanırım bi 6-7 jigle çalıştır çevrimiyle oldu, kolum da koptu zira pervane büyük çevirmesi de pek kolay olmuyor hele ki öğlen sıcağında... Neyse ki 8-10 dakikalık bir uğraşın ardından bir şekilde çalıştırdım motoru.... Orta karar hafif yüksek bir rölanti ile de bir uçuş yaptım...
Öncelikle özlemişim keratayı

Yerde düzgün gaz yedi karbüratör, dolayısıyla ayar vs kurcalamadan direk uçuş yaptım ki ne olup ne bittiğini bir göreyim... Birinci ve garip olan fark yerde motorun yaklaşık 80-100 devir fazladan çevirmesi idi... Havadaki fark ise 2 palli pervanenin çok çok çabuk şekilde yırtma sesine ulaşması oldu.... Bu ilginçti zira daha önce yırtma sesi çok nadir geliyordu... Asıl fark tırmanışta oldu, uçak eskisine nazaran çok çok daha canlı çekiyordu, 2.sekanstaki ters 45 teki kısa süreli kesme de ortadan kalktı...
Sonraki sortide rölantiyi daha aşağılara taşıyıp birkaç uçuş daha yaparak günü tamamladım...
Kaçak ve rölanti konusunu önümüzdeki süreçte gözlemleyeceğim.... Şimdilik dakika skor bu şekilde....
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Uçağın cowling’ini söktüğümde, daha önce güzelce lamine ettiğim firewall-kaplama geçişinin yerinden ayrılmış olduğunu fark ettim. Tabii onca akan yakıt ve yağdan sonra bunu çok da garipsemedim. Altını güzelce kontak spreyle temizleyip yağdan arındırdıktan sonra ütüyle denedim, yapıştı. Bu iyi haber... Bu sefer daha ciddi bir laminasyon yaptım. Bakalım, ne kadar dayanacak…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol