- Katılım
- 30 Kas 2014
- Mesajlar
- 4,685
- Tepkime puanı
- 20,211
- Yaş
- 48
- Konum
- Wallingford / İngiltere
- İlgi Alanı
- Uçak
Planör uçurmanın, ve özellikle de planör yarışmacılığının kazandırdığı en önemli becerilerden birisidir "modeli görmeden uçurabilmek".
Sanırım 2007 idi, İstanbul Orhanlı da kulakları çınlasın Fiko (Philip kolb) ile uçuş yapıyoruz. Biz o zamanalr planörde yeniyiz, fiko da bizlerle tecrübesini paylaşıyor sağolsun, çok fazla şey öğrenmişimdir ondan. Neyse, Orhanlıdayız, Fiko 1.2 m kanat açıklıklı Panda modelini uçuruyor, daha doğrusu uçurduğunu düşünüyoruz ama emin değiliz, çünkü adamın baktığı yerde kimse model falan göremiyor. Ama adam besbelli bişey uçuruyor, sabit bir noktaya bakıyor, arada sırada komut veriyor kumandadan falan. Yanına yaklaştım, baktığı yere ben de daha da dikkatli baktım, yok arkadaş, model falan yok orda
dayanamadım,"Fiko modelin nerde yahu?" diye sordum, cevap olarak "şuralarda biryerde" diye eliyle gösterdi.. E zaten ben de o tarafa bakıyorum ama yok, biraz daha dikkatli baktım, yok model falan. "Emin misin görüyor musun modeli?" diye tekrar sordum
verdiği cevap benim için çok şaşırtıcı ama aynı zamanda RC uçuş tecrübeme bambaşka bir beceri eklememin başlangıcı oldu: "sürekli görmüyorum ama arada sırada görebiliyorum o da yetiyor" dedi. Bilgi için araya ekleyeyim, sonradan yaptığımız ölçümlere göre, o sırada model bizden yaklaşık 850-900 m uzaklıkta (doğrudan görüş hattı mesafesi olarak). O mesafede 1.2 m kanat açıklıklı bir modeli çıplak gözle görmek gerçekten çok zor. Neyse, Fiko o göremediğimiz modeli getirip indirdikten sonra bunun üzerine daha fazla soru sordum, detaylı konuştuk tartıştık. Tahmin edersiniz ki "Görmediğin bir modeli nasıl uçurursun be adam" şeklinde bir şaşkınlığım ve öğrenme merakım vardı
ama o yaz içerisinde ben de 2m planörümle bulunduğum konumdan 1200-1300m mesafelerde "görmeden" uçuş yapar halde buldum kendimi
Bu teknik ve planör uçurmanın detayları vs için lütfen mesajın dibindeki "planör uçurmak" dip notuna bakın, çok uzun oldu ayırmak zorunda kaldım, ama planörden bahsedince sabaha kadar yazabilirim dikkat edin
Planör için öğrendiğim bu "görmeden uçurmak" tekniğini diğer modellerime de uyacak hale getirip modifiye ettim. Bu sayede uçuş sırasında zamanın %100ünde modelin pozisyonunu görsel olarak tespit edemesem bile, hareketlerine bakarak ve verdiğim komutlara olan tepkilerini değerlendirerek o anki uçuş pozisyonunu kafamda anlayabiliyorum... modeli siluet olarak görmek bile yeterli oluyor açıkçası...
-----------------
Planör uçurmak ile ilgili notlar
Yukardaki mesajın içinde yazmaya başlamıştım bunları ama baktım ki ipin ucu kaçmış ayırayım dedim. Sümer abi bilir, sabaha kadar planör hakkında sıkılmadan konuşabilirim
İşin özü şu, planörlerlerle nereye uçmamız gerektiğini biz belirleyemeyiz, sonuçta planörün havada kalabilmesi için ve yükselebilmesi için bir şekilde yükselen bir hava akımına ihtiyacı var, planörün motoru da o yükselen hava akımlarıdır (çoğunlukla termal yada termik dediğimiz olay). Ama o hava akımının nerde olacağını yada ne güçte olacağını belli bir yere kadar tahmin edebilsek de kesin olarak bilmek imkansız gibi birşey, sonuçta gözle görünen birşey değil. Ama başka seçeneğiniz yok, sizin yarışmanın gerektirdiği uçuş süresine ulaştırabilecek tek şey o hava akımıdır. Eğer o 1 km geriye doğru gittiyse sizin de içinde kalıp o mesafeye gitmeniz gerekir, o hava eğer sizinle güneşin tam arasındaysa, "ya orda güneş var, gözüme girer modeli göremem" deme şansınız yok, gideceksiniz, orada uçacaksınız, modeli tam güneşin önünden geçirmek ama kaybetmemek için gerekli teknikleri öğreneceksiniz
Bunun için de modeliniz çok iyi tanıyor olmanız gerekli, buradaki tanıma "bu bizim köyden değil" fıkrasındaki gibi görmeden tanımayı gerektiriyor. Yani modelin uçuşunu bilmelisiniz, sizin verdiğiniz her komuta modelin tepkisini bilmelisiniz, siz komut vermediğinizde ne yapacağını bilmelisiniz... Bütün bunları bilince modeli çok az görerek (arada sırada görerek diyelim) başarılı bir şekilde uçurabiliyorsunuz. Yukarıda verdiğim Fiko örneğinin detayına gelelim; planör sizden çok uzakta bir konumda termalin içinde dönüyor (yatayda daireler çiziyor). İncecik kanat yapısı ve küçük gövdesi nedeniyle, o mesafede tam önden yada tam arkadan modeli görmek fiziksel olarak imkansızdır, ama modelin dönüşü sırasında iki an vardır ki (yatay duran bir saat gibi düşünürsek dairenin saat 12 ve 6 yönlerinde) bu anlarda modelin yanı bize dönüktür ve nispeten uzun kanatları sayesinde ve planör hafifçe yana yatık olduğu için onu anlık da olsa görmemiz mümkün olur. Toplam bir tur kabaca 5-6 saniye sürse, planörü gördüğümüz sürenin toplamı 1-1.5 saniyeyi geçmez, yani %20-%25 diyelim. Ama o gördüğümüz kısacık anda modelin posizyonunu, yüksekliğini yatış açısını hızını vs her şeyini değerlendirip gerekliyse dönüşle ilgili düzeltme komutlarını verip bir sonraki görünür olduğu anda da bu komutların sonucunda modeldeki değişiklikleri gözlemleyip bir sonraki komut dizisini veririz. Kısacası zamanın tamamınde modeli görmeden uçurmak zorunda oluruz modeli. Sadece uçurmak da değil, o yükselen hava akımının en verimli yerini (merkezini) belirleyip modeli orda tutmamız gereklidir, ayrıca her daim o hava akımından çıkıp tam zamanında (uçuş süresinin sonunda) modeli indirmek zorunda olduğumuz için ne zaman dönüş yolculuğuna başlamak gerekir kararını da her turda değerlendiriz
Aslında gerçekten zor ve oldukça tatmin edici bir branştır planör...
Sonuç olarak planör uçurmak her daim çok keyifli ve heyecanlıdır, çünkü hiçbir uçuş bir öncekinin aynısı olamaz, her uçuş kendine hastır ve her uçuşun başında bir belirsizlik vardır. Planör pilotunun havada olan ama gözle görünmeyen, sadece belli becerilerle "hissederek" kaba konumu tahmin edilen termali bulup onun içinde kalması gereklidir, ve o "şey" sürekli hareket halindedir...
Termale girersiniz, model yükselmeye başlar, harika, "hah buldum" dersiniz, ama modelin hareketlerini termalin hareketlerine uyduramazsanız olay birden bire "nah buldun" haline döner
O yükselen hava akımlarının etrafında da mutlaka bir "bastıran" hava akımı vardır. Kısacası, termalin içindeyseniz yükselirsiniz, yakınında ama dışındaysanız feci halde çökersiniz
Termali bulmak değil içinde kalmayı ve zamanı geldiğinde de çıkmayı bilmek önemlidir deriz.
Yarışma uçuşu ise bambaşkadır, çünkü planörü görev süresi boyunca havada tutup, o süre bitmeden de getirip belirli bir noktaya olabildiğince yakın indirmek zorundasınızdır. Misal 2m sınıfı modellerde "termal uçuş süresi" 6 dakikadır. yani planörü en fazla 6 dakika havada tutmalısınız, 6 dakikanın sonunda getirip iniş noktasına inmeniz gereklidir. İniş puanı da indiğiniz nokta ile hedef noktası arasındaki mesafeye göre verilir, ilk 1m yarışap 100 puan, sonra her bir metrelik dilimde 5 puan düşerek gider. 15. metrenin sonunda ise "yok sana puan muan kardeşim" durumu vardır
motorunuz yok hatırladınız değil mi
yani inişte geliyorsunuz kısa kaldınız, açayım gazı geleyim şansı yok
saat de işliyor unutmayın, eğer indiğiniz anda 6 dakikadan fazla havada kalmışsanız gitti güzelim iniş puanları, 0 otur! kaç saniye fazla havada kaldıysanız da o kadar saniye ceza olarak puanınızdan kesilir
İdeal bir uçuş-iniş kombinasyonu 5:59 uçup 100 e inmektir. O anda yaşadığınız keyfi de başka hiçbirşeyde bulamadım henüz
Neyse, şimdilik burada keseyim.
Zaten ben Admini tanıdıysam bu paragrafları alıp yeni konu yapar
daha fazla detayı merak eden olursa oradan devam ederiz, olayı "papaz ile seyis" fıkrasına çevirmeye gerek yok 
Sanırım 2007 idi, İstanbul Orhanlı da kulakları çınlasın Fiko (Philip kolb) ile uçuş yapıyoruz. Biz o zamanalr planörde yeniyiz, fiko da bizlerle tecrübesini paylaşıyor sağolsun, çok fazla şey öğrenmişimdir ondan. Neyse, Orhanlıdayız, Fiko 1.2 m kanat açıklıklı Panda modelini uçuruyor, daha doğrusu uçurduğunu düşünüyoruz ama emin değiliz, çünkü adamın baktığı yerde kimse model falan göremiyor. Ama adam besbelli bişey uçuruyor, sabit bir noktaya bakıyor, arada sırada komut veriyor kumandadan falan. Yanına yaklaştım, baktığı yere ben de daha da dikkatli baktım, yok arkadaş, model falan yok orda
Bu teknik ve planör uçurmanın detayları vs için lütfen mesajın dibindeki "planör uçurmak" dip notuna bakın, çok uzun oldu ayırmak zorunda kaldım, ama planörden bahsedince sabaha kadar yazabilirim dikkat edin
Planör için öğrendiğim bu "görmeden uçurmak" tekniğini diğer modellerime de uyacak hale getirip modifiye ettim. Bu sayede uçuş sırasında zamanın %100ünde modelin pozisyonunu görsel olarak tespit edemesem bile, hareketlerine bakarak ve verdiğim komutlara olan tepkilerini değerlendirerek o anki uçuş pozisyonunu kafamda anlayabiliyorum... modeli siluet olarak görmek bile yeterli oluyor açıkçası...
-----------------
Planör uçurmak ile ilgili notlar
Yukardaki mesajın içinde yazmaya başlamıştım bunları ama baktım ki ipin ucu kaçmış ayırayım dedim. Sümer abi bilir, sabaha kadar planör hakkında sıkılmadan konuşabilirim
İşin özü şu, planörlerlerle nereye uçmamız gerektiğini biz belirleyemeyiz, sonuçta planörün havada kalabilmesi için ve yükselebilmesi için bir şekilde yükselen bir hava akımına ihtiyacı var, planörün motoru da o yükselen hava akımlarıdır (çoğunlukla termal yada termik dediğimiz olay). Ama o hava akımının nerde olacağını yada ne güçte olacağını belli bir yere kadar tahmin edebilsek de kesin olarak bilmek imkansız gibi birşey, sonuçta gözle görünen birşey değil. Ama başka seçeneğiniz yok, sizin yarışmanın gerektirdiği uçuş süresine ulaştırabilecek tek şey o hava akımıdır. Eğer o 1 km geriye doğru gittiyse sizin de içinde kalıp o mesafeye gitmeniz gerekir, o hava eğer sizinle güneşin tam arasındaysa, "ya orda güneş var, gözüme girer modeli göremem" deme şansınız yok, gideceksiniz, orada uçacaksınız, modeli tam güneşin önünden geçirmek ama kaybetmemek için gerekli teknikleri öğreneceksiniz
Sonuç olarak planör uçurmak her daim çok keyifli ve heyecanlıdır, çünkü hiçbir uçuş bir öncekinin aynısı olamaz, her uçuş kendine hastır ve her uçuşun başında bir belirsizlik vardır. Planör pilotunun havada olan ama gözle görünmeyen, sadece belli becerilerle "hissederek" kaba konumu tahmin edilen termali bulup onun içinde kalması gereklidir, ve o "şey" sürekli hareket halindedir...
Termale girersiniz, model yükselmeye başlar, harika, "hah buldum" dersiniz, ama modelin hareketlerini termalin hareketlerine uyduramazsanız olay birden bire "nah buldun" haline döner
Yarışma uçuşu ise bambaşkadır, çünkü planörü görev süresi boyunca havada tutup, o süre bitmeden de getirip belirli bir noktaya olabildiğince yakın indirmek zorundasınızdır. Misal 2m sınıfı modellerde "termal uçuş süresi" 6 dakikadır. yani planörü en fazla 6 dakika havada tutmalısınız, 6 dakikanın sonunda getirip iniş noktasına inmeniz gereklidir. İniş puanı da indiğiniz nokta ile hedef noktası arasındaki mesafeye göre verilir, ilk 1m yarışap 100 puan, sonra her bir metrelik dilimde 5 puan düşerek gider. 15. metrenin sonunda ise "yok sana puan muan kardeşim" durumu vardır
Zaten ben Admini tanıdıysam bu paragrafları alıp yeni konu yapar
Bu konu aşağıdaki mesaj taşınarak yönetim tarafından açılmıştır.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol