Planör Yatay Kuyruk Yüzeyi Profili Denemesi

Levent Suberk

Tecrübeli Uye
Katılım
14 Eyl 2016
Mesajlar
1,489
Tepkime puanı
2,320
Konum
Türkiye
İlgi Alanı
Hepsi
Daha önce sözünü ettiğim bir deneme. Yatay kuyruk yüzeyi profilinin sıfır hücum açısında planörün uçuşuna ne kadar etkili olduğu konusunda. Düz, pozitif kavisli ve negatif kavisli olmak üzere, aynı ağırlıkta ve eşit yüzey alanlı üç yatay kuyruk yüzeyi deneyeceğim. Her yatay kuyruk yüzeyi profilinde, planörün aynı mesafeye gitmesi için buruna ne kadar ağırlık eklenmesi veya çıkarılması gerektiğini not alacağım. Rüzgarsız veya çok az rüzgarlı bir havada yapacağım bu denemenin sonuçlarını burada paylaşacağım.

Yaptığım model Jedelsky kanat profiline sahip basit bir çubuk model. Planörün ölçülerinin oranı Ruhşen Sayraç'ın planını çizdiği Varış adlı model ile aynı.
 
100 cm kanat açıklığında, Jedelsky kanat profiline sahip, kanat ve yatay kuyruk yüzeyi hücum açısı sıfır derece olan bir planör inşa ettim. Eşit alanlı ve eşit ağırlıkta iki adet yatay kuyruk yüzeyi yaptım. Pozitif eğimli yatay kuyruk yüzeyi, uçuş denemesinde ters çevrilip takılarak negatif eğimli yatay kuyruk yüzeyi olarak denenecek. Modelin toplam ağırlığı 152 gram.

Burun kısmına kurşun ağırlıklar konulacak bir kap monte etmektense, tasarımı değiştirip burun çıtası üzerinde öne arkaya kaydırılabilen bir plastik kare profil taktım. Profil, çıtaya ancak atış sırasında ve süzülürken hareket etmeyecek kadar sıkı oturuyor. Kurşun ağırlıkları epoksi ile yapıştırmak yerine, bir balona yerleştirdim. Balonu profilin içine kontakt yapıştırıcı ile sabitleyip, profili öne arkaya sürerek modeli dengeye getirdim. Model bir yatay kuyruk yüzeyi ile şaha kalkarsa profili öne kaydırarak, pike yaparsa profili arkaya kaydırarak modelin düzgün süzülmesini sağlamak, buruna ağırlık eklemekten daha pratik bir yöntem.

Gövde çıtası üzerine referans olmak üzere dikey bir çizgi çizdim. Farklı yatay kuyruk yüzeyleri ile süzülüş denemelerinde, modelin aynı mesafeye gitmesi için profilin ne kadar öne veya arkaya kaydırılması gerektiği ölçülecek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Profili sabitleyip yaklaşık altı metrede denedim. Model en uzağa düz kuyruk yüzeyi ile gidecek görünüyor. Pozitif eğimli kuyruk yüzeyi her zaman biraz pike yaptı. Bu da pozitif eğimli yatay kuyruk yüzeyinin kaldırıcı etkisi olduğunu gösteriyor. Negatif eğimli kuyruk yüzeyi ise devamlı şaha kalktı. Modeli iyi bir havada sahada da denemek gerekir.
 
Levent bey, Elinize sağlık, :saygilar:
Araştırıp farklı sonuçları kıyaslamak ve en elverişlisini bulma çabası tam da modelciye yakışan durum. :bravo: "symmetrical" denen tam simetrik profili denemeyi düşünüyormusun?
Kolay gelsin.:)
 
  • Beğen
Tepkiler: Levent Suberk
Mehmet bey, dediğiniz gibi tam simetrik bir yatay kuyruk yüzeyi ile de denemek gerekir. Düz yüzey ile bir farkı olacak mı bir denemeli.
 
  • Beğen
Tepkiler: Üye silindi 8682
Mehmet bey, dediğiniz gibi tam simetrik bir yatay kuyruk yüzeyi ile de denemek gerekir. Düz yüzey ile bir farkı olacak mı bir denemeli.
Planörlerle pek uğraşmadım. Bir dönem yaptığım C160 Transall da kullanmıştım. Modelin bütünün uçuş karekterine etkisi olduğuna beni ikna etmişti.:)
 
  • Beğen
Tepkiler: Levent Suberk
Size küçük bir detay vereyim. Bence bu konuda bakışınızı çok daha netleştirecektir.
İnsidens açısından söz ederken ilgili yüzeyin geometrik kord hattını referans alırız. Ama aslında yüzeylerin bir de aerodinamik kord hatları vardır. Bu kord hattı da ilgili yüzeyin sıfır lift oluşturduğu hava akış istikametidir. Eğer çalışmalarınızda bu özelliğe de dikkat ederseniz araştırdığınız konuda daha net bilgiye ulaşacaksınız. Tekrar kolay gelsin.