Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ben de talep olursa mekanik retract montajıyla ilgili tüyoları paylaşırım. Önce çizimlerimi bulmalıyım ama... :)

Sümer abi ,retract ile ilgili tüm bilgilere deli gibi ihtiyacım var , ayrı bir başlık altında efsane bir konu olur sayende...Hele hele Funkey gibi TF model gibi gerçek scaleci firmaların iflasından sonra , kendi retractımı kendim yapmayı düşünür hale geldikten sonra ilaç olur ilaç..... :saygilar:
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Mekanik retractları kullanacak arkadaşlar için biraz bilgi vereyim.

Mekanik retractlar tabii ki yuvalarına yerleştirilip vidalarla sabitlenecekler. Genellikle plastik malzemeden imal edilmiş tekerlek yuvaları uygun şekilde kesilip (genellikle) CA ile yapıştırılacak falan filan. Ama asıl olay servo bağlantısı ve ayar.
İşe ilk olarak basit bir öçlümle başlayacağız. Aşağıdaki resimde iki kırmızı hat arası ölçülecek. Ama dikkat edin, mavi aluminyum yuvadaki açıklığın boyu değil!!! Ölçülecek olan yer, retractı hareket ettiren pimin kenarı ile yuvanın diğer ucu arasındaki mesafe. Bu çok önemli. Bu örnekte ölçü 23.8 mm olarak belirlendi.

[attachimg=1]

Bu ölçünün anlamı, iniş takımının açık ve kilitli hali ile kapalı ve kilitli hali arasında kumanda çubuğunun tam (ne fazla ne de eksik!!!) 23.8 mm yol katetmesinin gerekliliği. Ne yazık ki bu mesafe standart değil ve elimdeki üç farklı retract takımında üç farklı sonuç söz konusu. Dolayısıyla o anki uygulamada kullanılacak retract setinin ölçülmesi lazım.
Peki bu rakam ne ifade ediyor? Anlatayım...
Biliyorsunuz retractlar için en sağlıklı yaklaşım retract servosu kullanmak. Retract servoları tam 180 derecelik bir hareket aralığına sahipler ve ya bir uçta ya da diğer uçta bekliyorlar. Yani ara değerler yok. Bu 180 derecelik hareket servo yekesinden retract kumanda kollarına aktarılıyor ve tamı tamına 23.8 mm hareket sağlaması gerekiyor. Bunu sağlayabilmenin yolu da servo yekesi üzerinde kullanılacak iki deliğin merkezden tamı tamına (23.8 / 2) 11.9 mm uzakta (yani yarıçap 11.9 mm) yerleşmiş olmaları. Bunu sağladığınızda herşey tereyağından kıl çeker gibi yürüyor.

[attachimg=2]

Peki bunu sağlayamazsanız ne olur?
Eğer daha kısa bir hareket menzili oluşursa iniş takımı bir uçta ya da iki uçta da kilitlenemez. Özellikle açıkken yeterince kilitlenemezse hiç hoş olmayan sonuçlar doğar.
Eğer daha uzun bir hareket menzili oluşursa bu sefer servo birkaç kullanımda diş sıyırır ve sistem yine istenildiği gibi çalışmamaya başlar.
 

Ekli dosyalar

  • pic0001.jpg
    pic0001.jpg
    79.4 KB · Görülme: 58
  • pic0005.jpg
    pic0005.jpg
    17.4 KB · Görülme: 58
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Hiç retractlı model yapmadım! Bu konu bana da iyi gelecek! :)
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Retractlar sert inişler sonrasında mekanik deformasyona uğrayabilirler ve açılırken ya da kapanırken sıkışma eğilimi gösterebilirler. Bu da servoyu ya da servosuz sistem ise elektroniği zorlayıp aşırı akım çekilmesine yol açabilir. En kötü senaryoda alıcı beslemesi yetersiz kalır ve kontrol kaybı ortaya çıkabilir. O nedenle kural olarak hemen daima retractları ayrı bir güç kaynağından beslerim. Servo ya da elektrikli retractların kumanda hattına bir Y kablo eklerim. Alıcı tarafından gelen hattın kırmızısını keserim. Y kablonun bir ucuna retract pilini takarım. Bu şekilde beslemeyi ayırmış olurum.
Burada şöyle bir sorun çıkabiliyor. Elektrikliler olsun retract servosu olsun, boşta akım çekiyorlar. Bu da bekleme süresinde retract pilinin boşalması demek. Örneğin bir uçuş günü her şey iyi iken bir sonraki hafta retractları çalışmaz halde bulmak mümkün. Ben bunu önlemek için önce ayrı bir switch kullandım. İlk Sea Fury'mde kanadın altındaydı bu switch ve sık sık açmayı unuttuğum için iniş takımlarımı toplayamadan uçmuşluğum vardır. Tabii bu büyük bir sorun değil. İner, switch'i açar tekrar kalkarsın. Ama o zamanlar o Sea Fury beni korkutan bir uçaktı. İnişler hiç de kolay değildi. Bir kez kalkınca inmeye çekinirdim. :) Kısaca, bu saçmalıktan kurtulabilmek için çok basit bir devre yaptım. Şeması aşağıda. Bir röle kullanıldığı için beklemede akım çekilmiyor. Ne zaman ki alıcıya enerji veriyoruz o zaman retract pili de devreye girmiş oluyor.

[attachimg=1]

Tabii bu işlerde ne kadar ekmek o kadar köfte. :)
Hangar 9'un 0.50'lik Corsair'i var. Ben buna orijinal E-Flite retractlar almıştım. Eşek yüküyle para vermiştim. Ama retractlar o kadar güven veriyordu ki, normal alıcı beslemesinden besledim ve bugüne kadar en ufak bir sorun yaşamadım.
Keza son kırdığım Sea Fury'de HobbyKing'den almış olduğum muhteşem retractlar vardı. Bir kere bile takılmayan ama ne yazık ki artık stoklarda adı bile geçmeyen bu seti bir önceki Sea Fury'de de kullanmıştım. O kadar güven vermişlerdi ki onları da ana beslemeden besliyordum. Bir kere bile sıkıntı yaratmadılar. Ama yine de alıcı beslemesinden bu tür şeyleri beslemeden önce uzun süre kullanıp iyice emin olmak lazım.
 

Ekli dosyalar

  • pic0003.jpg
    pic0003.jpg
    40.9 KB · Görülme: 49