RC Model helikopterlerin çalışma prensipleri gerçek helikopter ile aynıdır. Bu nedenle ilk önce gerçek helikopterin çalışma prensibini ana hatları ile sizlerle paylaşmaya çalışalım. Yazının en sonunda ise "RC Helikopterler" de bu prensiplerin nasıl uygulandığını video ile paylaşmaya çalışacağız.
Helikopter Pal Yapısı:
Helikopter pallerin yapısı uçak kanatlarına benzemektedir. Zaten prensip olarak uçak ile aynıdır. Aşağıda helikopter palinin bir kesiti gösterilmektedir.
Resimde de görüldüğü üzere pallin üst yüzeydeki kavis oranı daha fazladır. Bu da kanadın üst yüzeyinden geçen havanın alt yüzeyinden geçen havaya oranla daha fazla mesafe kat edeceği anlamına gelir.Bu nedenle üst yüzeyden geçen hava daha hızlı hareket eder ve basıncı (havanın kanat üzerinde aşağı doğru uyguladığı kuvvet) azalır. Böylece kanadı yukarı doğru iten kuvvetten daha fazla olur.Kanadın yükselmesine neden olan "Havanın Kaldırma Kuvvetti" de bu şekilde oluşmuş olur.
Helikopter Kuyruk Pal-Pervanesi Ne işe Yarar:
Ana pal/ pervanenin kanatları saat yönünde dönerken, helikopteri ters yönde döndürmeye çalışan bir kuvvet ortaya çıkarır. Bunun nedeni her kuvvetin ters yönde bir kuvvet oluşturmasıdır.
İşte ortaya çıkan bu ters kuvveti dengeleyecek bir kuvvete ihityaç duyurulu. Kuyruk pervanesinin görevi de budur.Kuyruk pervanesi hem helikopteri dengeler hemde sağa veya sola dönmesini sağlar.Kuyruk pervanesinin itmesini azaltmak kuyruk kısmının ana pervanenin dönüş yönünde itilmesine yol açar.İtmenin arttırılması ise tam tersine neden olur.
Helikopter Kontrol:
Pilot helikopteri kullanmak için 3 tip kontrol kullanır:
1- Ortak yön manivelası/kolu (collective pitch) Swashplate'e bağlıdır ve pallerin açısını, birbirlerine uyum içinde değiştirir.Bu helikopterin yükselmesine yada inmesine olanak sağlar.
2-Dairesel (cyclic) kontrol kolu rotor diskini istenilen eğime getirir ve hızı kontrol eder. Pilot, dönüş yapmak için dairesel kolu sağa yada sola doğru çeker.
3- Ayak pedalları, kuyruk kontrol mekanizmasına yani kuyruk pallerine bağlıdır ve dairesel kontrol ile ortak hareket ederek kuyruğun sağ ve sol dönüşlerine, kumanda ederler.
"Collective pitch" ve "Cyclic pitch" kontrolleri şematik olarak ifade etmeye çalışır isek ;
Helikopter Nasıl Manevra Yapar ?
Helikopterin pallerinin eğiminim açısını değiştirmek hava aracına ileri yada geri gitmesi ya da havada hareketsiz asılı kalması komutunu verir.
İleri Uçuş
Uçuş esnasında pilot dairesel kontrol kolunu öne ittiği zaman rotor diskinin eğimi öne doğru olur. Bu manevra helikopterin burnunu aşağı doğru indirir ve helikopteri ileri doğru iter.
Kalkış ve Havada Asılı Kalma
Pilot , rotor diskinin seviyesini ve düzlemini aynı tutarken yön manivelasına kontrol vererek pallerin açısını helikopter yerden kesilene kadar eşit ölçüde arttırır. Böylece helikopter havalanır. Havada asılı kalmak için Pilot; yüksekliği, pozisyonu ve yönünü sabit tutan aralıksız kumandalar verir .
Geri Uçuş
Dairesel kontrol kolunu geri çekmek; swashplate'in eğimini geriye doğru yönlendirecek ve helikopter geri gidecektir.
Yazının bir kısmıda "SIKORSKY USA / INNOVATION (BULUŞLAR)" alıntı yapılmıştır.
Şimdi gelelim tüm bu temel prensiplerin RC Modellerimizde nasıl uygulandığına. Bunları daha kolay sizlerle paylaşabilmek amacıyla aşağıdaki video hazırladık
RC Helikopter Çalışma Prensibi- Temel Bilgiler:
Helikopter Pal Yapısı:
Helikopter pallerin yapısı uçak kanatlarına benzemektedir. Zaten prensip olarak uçak ile aynıdır. Aşağıda helikopter palinin bir kesiti gösterilmektedir.
You must be registered for see images attach
Resimde de görüldüğü üzere pallin üst yüzeydeki kavis oranı daha fazladır. Bu da kanadın üst yüzeyinden geçen havanın alt yüzeyinden geçen havaya oranla daha fazla mesafe kat edeceği anlamına gelir.Bu nedenle üst yüzeyden geçen hava daha hızlı hareket eder ve basıncı (havanın kanat üzerinde aşağı doğru uyguladığı kuvvet) azalır. Böylece kanadı yukarı doğru iten kuvvetten daha fazla olur.Kanadın yükselmesine neden olan "Havanın Kaldırma Kuvvetti" de bu şekilde oluşmuş olur.
Helikopter Kuyruk Pal-Pervanesi Ne işe Yarar:
You must be registered for see images attach
Ana pal/ pervanenin kanatları saat yönünde dönerken, helikopteri ters yönde döndürmeye çalışan bir kuvvet ortaya çıkarır. Bunun nedeni her kuvvetin ters yönde bir kuvvet oluşturmasıdır.
İşte ortaya çıkan bu ters kuvveti dengeleyecek bir kuvvete ihityaç duyurulu. Kuyruk pervanesinin görevi de budur.Kuyruk pervanesi hem helikopteri dengeler hemde sağa veya sola dönmesini sağlar.Kuyruk pervanesinin itmesini azaltmak kuyruk kısmının ana pervanenin dönüş yönünde itilmesine yol açar.İtmenin arttırılması ise tam tersine neden olur.
Helikopter Kontrol:
Pilot helikopteri kullanmak için 3 tip kontrol kullanır:
1- Ortak yön manivelası/kolu (collective pitch) Swashplate'e bağlıdır ve pallerin açısını, birbirlerine uyum içinde değiştirir.Bu helikopterin yükselmesine yada inmesine olanak sağlar.
2-Dairesel (cyclic) kontrol kolu rotor diskini istenilen eğime getirir ve hızı kontrol eder. Pilot, dönüş yapmak için dairesel kolu sağa yada sola doğru çeker.
3- Ayak pedalları, kuyruk kontrol mekanizmasına yani kuyruk pallerine bağlıdır ve dairesel kontrol ile ortak hareket ederek kuyruğun sağ ve sol dönüşlerine, kumanda ederler.
"Collective pitch" ve "Cyclic pitch" kontrolleri şematik olarak ifade etmeye çalışır isek ;
You must be registered for see images attach
Helikopter Nasıl Manevra Yapar ?
Helikopterin pallerinin eğiminim açısını değiştirmek hava aracına ileri yada geri gitmesi ya da havada hareketsiz asılı kalması komutunu verir.
İleri Uçuş
You must be registered for see images attach
Uçuş esnasında pilot dairesel kontrol kolunu öne ittiği zaman rotor diskinin eğimi öne doğru olur. Bu manevra helikopterin burnunu aşağı doğru indirir ve helikopteri ileri doğru iter.
Kalkış ve Havada Asılı Kalma
You must be registered for see images attach
Pilot , rotor diskinin seviyesini ve düzlemini aynı tutarken yön manivelasına kontrol vererek pallerin açısını helikopter yerden kesilene kadar eşit ölçüde arttırır. Böylece helikopter havalanır. Havada asılı kalmak için Pilot; yüksekliği, pozisyonu ve yönünü sabit tutan aralıksız kumandalar verir .
Geri Uçuş
You must be registered for see images attach
Dairesel kontrol kolunu geri çekmek; swashplate'in eğimini geriye doğru yönlendirecek ve helikopter geri gidecektir.
Yazının bir kısmıda "SIKORSKY USA / INNOVATION (BULUŞLAR)" alıntı yapılmıştır.
Şimdi gelelim tüm bu temel prensiplerin RC Modellerimizde nasıl uygulandığına. Bunları daha kolay sizlerle paylaşabilmek amacıyla aşağıdaki video hazırladık
RC Helikopter Çalışma Prensibi- Temel Bilgiler:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Son düzenleme: