RC Helikopter Çalışma Prensibi

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,417
Tepkime puanı
43,398
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
RC Model helikopterlerin çalışma prensipleri gerçek helikopter ile aynıdır. Bu nedenle ilk önce gerçek helikopterin çalışma prensibini ana hatları ile sizlerle paylaşmaya çalışalım. Yazının en sonunda ise "RC Helikopterler" de bu prensiplerin nasıl uygulandığını video ile paylaşmaya çalışacağız.

Helikopter Pal Yapısı:
Helikopter pallerin yapısı uçak kanatlarına benzemektedir. Zaten prensip olarak uçak ile aynıdır. Aşağıda helikopter palinin bir kesiti gösterilmektedir.

You must be registered for see images attach


Resimde de görüldüğü üzere pallin üst yüzeydeki kavis oranı daha fazladır. Bu da kanadın üst yüzeyinden geçen havanın alt yüzeyinden geçen havaya oranla daha fazla mesafe kat edeceği anlamına gelir.Bu nedenle üst yüzeyden geçen hava daha hızlı hareket eder ve basıncı (havanın kanat üzerinde aşağı doğru uyguladığı kuvvet) azalır. Böylece kanadı yukarı doğru iten kuvvetten daha fazla olur.Kanadın yükselmesine neden olan "Havanın Kaldırma Kuvvetti" de bu şekilde oluşmuş olur.

Helikopter Kuyruk Pal-Pervanesi Ne işe Yarar:

You must be registered for see images attach


Ana pal/ pervanenin kanatları saat yönünde dönerken, helikopteri ters yönde döndürmeye çalışan bir kuvvet ortaya çıkarır. Bunun nedeni her kuvvetin ters yönde bir kuvvet oluşturmasıdır.

İşte ortaya çıkan bu ters kuvveti dengeleyecek bir kuvvete ihityaç duyurulu. Kuyruk pervanesinin görevi de budur.Kuyruk pervanesi hem helikopteri dengeler hemde sağa veya sola dönmesini sağlar.Kuyruk pervanesinin itmesini azaltmak kuyruk kısmının ana pervanenin dönüş yönünde itilmesine yol açar.İtmenin arttırılması ise tam tersine neden olur.

Helikopter Kontrol:
Pilot helikopteri kullanmak için 3 tip kontrol kullanır:

1- Ortak yön manivelası/kolu (collective pitch) Swashplate'e bağlıdır ve pallerin açısını, birbirlerine uyum içinde değiştirir.Bu helikopterin yükselmesine yada inmesine olanak sağlar.

2-Dairesel (cyclic) kontrol kolu rotor diskini istenilen eğime getirir ve hızı kontrol eder. Pilot, dönüş yapmak için dairesel kolu sağa yada sola doğru çeker.

3- Ayak pedalları, kuyruk kontrol mekanizmasına yani kuyruk pallerine bağlıdır ve dairesel kontrol ile ortak hareket ederek kuyruğun sağ ve sol dönüşlerine, kumanda ederler.


"Collective pitch" ve "Cyclic pitch" kontrolleri şematik olarak ifade etmeye çalışır isek ;

You must be registered for see images attach


Helikopter Nasıl Manevra Yapar ?

Helikopterin pallerinin eğiminim açısını değiştirmek hava aracına ileri yada geri gitmesi ya da havada hareketsiz asılı kalması komutunu verir.

İleri Uçuş

You must be registered for see images attach


Uçuş esnasında pilot dairesel kontrol kolunu öne ittiği zaman rotor diskinin eğimi öne doğru olur. Bu manevra helikopterin burnunu aşağı doğru indirir ve helikopteri ileri doğru iter.

Kalkış ve Havada Asılı Kalma

You must be registered for see images attach


Pilot , rotor diskinin seviyesini ve düzlemini aynı tutarken yön manivelasına kontrol vererek pallerin açısını helikopter yerden kesilene kadar eşit ölçüde arttırır. Böylece helikopter havalanır. Havada asılı kalmak için Pilot; yüksekliği, pozisyonu ve yönünü sabit tutan aralıksız kumandalar verir .

Geri Uçuş

You must be registered for see images attach


Dairesel kontrol kolunu geri çekmek; swashplate'in eğimini geriye doğru yönlendirecek ve helikopter geri gidecektir.

Yazının bir kısmıda "SIKORSKY USA / INNOVATION (BULUŞLAR)" alıntı yapılmıştır.

Şimdi gelelim tüm bu temel prensiplerin RC Modellerimizde nasıl uygulandığına. Bunları daha kolay sizlerle paylaşabilmek amacıyla aşağıdaki video hazırladık

RC Helikopter Çalışma Prensibi- Temel Bilgiler:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Özgür Korkmaz
Ynt: RC Helikopter Çalışma Prensibi

Helikopterler çok ilgimi çeken araçtır. Bilhassa havada asılı kalması müthiş bir olay. Prensibini küçükken öğrenmiştim.
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

r/c helikopter hobisine yeni başladım çok teşekkürler çok faydalı bilgiler.
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

Kadir Demir' Alıntı:
r/c helikopter hobisine yeni başladım çok teşekkürler çok faydalı bilgiler.
Hosgeldiniz Kadir Bey,

Bugun kayıt olan yeni üyemizsiniz. Umarım forumumuz size faydalı olur. Sizden rica etsem "Tanışma, kendini tanıtma. " konusunda verilen sablonu kullanarak ve "TANISMA" bölümünde kendinizi kısaca tanıtır mısınz.

Böylece ben dahil tüm üyelerimiz sizleri biraz daha yakından tanımış olurlar ;)
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

hocam resimde pallerin hücum kenar yönü saat yönünün tersi bu hep böylemidir yoksa biz montaj sırasında onu belirleyebiliyormuyuz, çünkü bu durmda kuyruk cayrosuna torkun etkisine karşı etki olması için vereceğimiz yönde farklılık oluşmayacakmıdır? Teşekkürler.
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

Kadir Demir' Alıntı:
hocam resimde pallerin hücum kenar yönü saat yönünün tersi bu hep böylemidir yoksa biz montaj sırasında onu belirleyebiliyormuyuz, çünkü bu durmda kuyruk cayrosuna torkun etkisine karşı etki olması için vereceğimiz yönde farklılık oluşmayacakmıdır? Teşekkürler.
Kadir Bey yukarıdaki 2. resim yanlışmış :embarras: Siz söyleyince fark ettim :-\ Video anlatımı doğru ama ;) Doğrusu aşağıdaki konudaki anlatım ve resim. Bunu da hemen değiştirelim.

Dikkatiniz için teşekkürler :)

RC Heli Kumanda Ayar -5.1 : Kuyruk PALI, Kuyruk Toplama ve Temel Bilgiler
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

Mesaj taşınmıştır.

V911 Bind Problemi :
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

Hocam öncelikle elinize sağlık video için :)

Bir sorum olacak, bu gyro tam olarak ne işe yarıyor? Ve v977 de var mı?
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

cem aslan' Alıntı:
Hocam öncelikle elinize sağlık video için :)

Bir sorum olacak, bu gyro tam olarak ne işe yarıyor? Ve v977 de var mı?
Basit olarak senin kontrol vermemiş olmana rağmen modelinin herhangi bir sebepten herhangi bir tarafa doğru istemsiz hareket etmesini engelleyecek oto kontol komutlarını veriyor diyebiliriz.

Evet V977'de de var üstelik 3 eksende. ;)
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

Türker Akgün' Alıntı:
Basit olarak senin kontrol vermemiş olmana rağmen modelinin herhangi bir sebepten herhangi bir tarafa doğru istemsiz hareket etmesini engelleyecek oto kontol komutlarını veriyor diyebiliriz.

Evet V977'de de var üstelik 3 eksende. ;)
Her ne kadar V977 GYRO ayarlanamıyor ve fabrika ayarlı oluyor olsa da GYRO ve temel parametreleri için, ilerde nasıl olsa lazım olacak :laugh:, aşağıdaki bölüm bir göz atın isterseniz Cem Bey ;)

 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

Peki istenmeyen hareketleri tamamen tolere eden modeller yok mu? Yani ben üretici olsam kesin eklerdim, imdat butonu gibi. Kontrolü kaybettiğinizde kendiliğinden eve dönsün mesela. Gerçi geçen walkeranın bir modeliydi sanırım görmüştüm ama öyle de olursa yedek parça satamazlar herhalde ;D Bu arada heli uçağa göre oldukça zormuş sim çalışıyorum da. :)
 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

cem aslan' Alıntı:
Peki istenmeyen hareketleri tamamen tolere eden modeller yok mu? Yani ben üretici olsam kesin eklerdim, imdat butonu gibi. Kontrolü kaybettiğinizde kendiliğinden eve dönsün mesela. Gerçi geçen walkeranın bir modeliydi sanırım görmüştüm ama öyle de olursa yedek parça satamazlar herhalde ;D Bu arada heli uçağa göre oldukça zormuş sim çalışıyorum da. :)
Kurtarma sistemlerine Rescue mod deniyor. Yavaş yavaş yaygınlaşma başladı Cem Bey ;) Ama fiyat olarak hala çok pahalı ama :-\

 
RC Helikopter Çalışma Prensibi

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
RC Model helikopterlerin çalışma prensipleri gerçek helikopter ile aynıdır. Bu nedenle ilk önce gerçek helikopterin çalışma prensibini ana hatları ile sizlerle paylaşmaya çalışalım. Yazının en sonunda ise "RC Helikopterler" de bu prensiplerin nasıl uygulandığını video ile paylaşmaya çalışacağız.
........

Mehmet bey,

6 kanallı büyük modellerin kuyruk palleri hem devir ile hemde aldığı açı ile kuyruğu sabitliyor.. ancak micro helilerin (ör:v922) kuyruk palleri sadece aldığı devir ile kuyruğu sabitliyor. bunun nedeni büyük modellerde pal devrinin yetersiz kaldığı için açıda almaya ihtiyaç duymasıdır değil mi?. yani büyük modeller(trex 500-600-700) kuyruk palleri sadece devir ile kuyruğu sabitleyemeyip mutlaka belli bir açıda alması gerektiğimidir...