Tipik ikinci el uçak kontrol prosedürü

Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
4,447
Tepkime puanı
19,145
Yaş
45
Konum
Wallingford / İngiltere
İlgi Alanı
Uçak
Detaylı olmasa da Tipik ikinci el uçak kontrol prosedürümü listeleyeyim. İkinci el bir model aldığım zaman şunları mutlaka kontrol eder elden geçiririm:

Servolar:
Özellikle piston motorlu bir modelde servoyu titreşime karşı koruyan kauçuk parçaların içinden geçen pirinç “yüksüklerin” nasıl kullanığı ilk baktığım nokta olur. Kaç kere yazdık bilmiyorum ama malesef bu tecrübeli modelcilerin bile sık yaptığı bir hata.. Nitekim bu model de genel olarak iyi ve temiz toplanmış olmasına rağmen bu meretler ters takılmıştı!

Bakınız ortadaki servonun vidaları sökülünce karşımıza çıkan manzara:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu pirinç yüksükler bu şekilde takılıp vida sıkıştırılınca alttaki sivri ağızlı uç servonun monte edildiği dahta plakaya saplanıyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuç itibariyle de eğer vida fazla sıkıştırılırsa kauçuk da gereğinden fazla sıkışıp görevini yapamaz hale geliyor.
Böyle bir durumda modelin ne kadar kullanıldığına, vidaların ne kadar sıkıştırıldığına ve kullanılan motora bağlı olarak servoları kullanma veya kullanmama kararı veriyorum. Bu modelde bazı servoların kauçuklarını değiştirip pirinç zımbırtıları doğru yönde takıp kullanmaya karar verdim.

Firewall-motor bağlantısı (glow motorlu modeller):
Firewall yağ emmişmi, yakıta karşı korumaya alınmışmı diye kontrol etmek her zaman faydalıdır. Yağ emmiş korumasız bir firewall er yada geç modelden ayrılan bir motor demektir. Zaman geçtikçe yağ emme de artacağı için en baştan durumu düzeltmek en sağlıklı yoldur.
Bu modele bu motoru bağlayabilmek için firewall’u modifiye etmişler, ama hem modifikasyon temiz bir işçilikle yapılmış hem de korumaya alınmamış ahşap bırakılmamış, herhangi birşey yapmama gerek olmadı.

Firewall durumuna ilaveten motor nasıl monte edilmiş, güvenilir mi vs diye de bakarim.

Motor ve pervane ile ilgili kontrolleri de bu aşamada aradan çıkarmak mantıklı olur. Pervane özellikle önemli, bu merette master airscrew pervane vardı, fazlaca yumuşak o meretler, pek sevmiyorum, 0 km APC ile değiştirdim. Motorda da kompresyon ve rulmanların durumunu kontrol etmek faydalı olur (mümkünse satın almadan önce yapılmalı bu) Buji de kontrol edilecekler listesindedir..

Yakıt deposu:
Glow motorlarda karşılaşılan problemlerin önemli bir kısmı yakıt deposu kaynaklıdır o yüzden kontrolu önemli. İlk olarak sızdırmazlık testi yaptım. Depo epey gömülü vaziyette o yüzden tamamen çıkarmak yerine hortumların ikisinin ucunu tıkayıp üçüncüye üfleyerek test ettim, sızdırmadığını görünce de depoyu çıkartma ihtiyacı hissetmedim. Motor da yer testlerinde guven verince devam dedim..

İniş takımı bölgesi:
Malum en çok hasarlanan yerler buralar. Tamirat görmüş mü veya hasarlı mı diye bakmakta fayda var. Benim modelde ya bir tamirat ya güçlendirme yapılmış belli ki, çünkü kaplama yenilenmiş. Ama işçilik gayet güzel, şu aşamada baştan aşağı sökmeye gerek görmedim. (Uçuşlarda da iniş takımının yeterince sağlam olduğunu doğruladım. Napayım aylardîr uçmuyorum paslanmışım biraz ;D)

Kontrol yüzeyleri ve menteşeler:
Aslında bu kontroller rutin kontroller arasındadır, yani kendi topladığımız bir modelde bile her uçuş günü öncesi yapılması gereken, her uçuş öncesinde de daha basitleştirilmiş bir versiyonu ile kontrol edilmesi gereken şeyler.
Ama kendi toplamadığım bir modelde daha “haşin” bir kontrolden geçiriyorum, bu modelde tüm bağlantılar gayet iyi durumdaydı, sadece bir yön dümeni menteşesi biraz gevşekti, o yeniden yapıştırıldı.

Anahtar (switch):
Ne olduguna bakmam direk sökerim modele uygun yeni elektrik sistemi döşerim..

Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Tabi bu listenin esnek oldugunu da unutmamak lazim, modele gore daha az veya daha fazla seylerin kontrol edilmesi gerekebilir.

Bu konu aşağıdaki konudaki mesaj taşınarak YÖNETİM tarafından açılmıştıt