Uçuş esnasında CoG kayması

Katılım
6 Nis 2020
Mesajlar
68
Tepkime puanı
51
Yaş
16
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Uçak
Merhaba. 2-3 yıldır modelcilikle ilgileniyorum. Bu sene Teknofest kapsamında Liseler Arası İHA yarışmasına katılmaya karar verip okulumda 6 kişilik bir takım kurdum. Yapacağımız modelin (modelle İHA arasında pek bir fark yok bence) bir prototipini neredeyse bitirmiş bulunmaktayız. Bu yarışmaya katılan diğer çoğu uçak gibi bizimkinin de modelcilik prensipleri kullanılmadan, yarım yamalak bilgiyle ve özensizce yapılmış uçan elektronik yığınları olmasını istemiyorum. Bu yüzden takıldığımız bir konuda forumdaki tecrübeli abilerimize danışmaya karar verdim.

Yarışma gereği uçağımızın 2 adet yük (tenis topu) taşıması ve bu yükleri uygun bir alana bırakması gerekiyor. Ancak yüklerden birini ilk turda, diğerini ikinci turda bırakması gerekiyor. Hal böyle olunca toplardan sadece biriyle bir tur atması lazım. Topları biri öne diğeri arkaya gelecek şekilde yerleştirirsek birini bırakınca uçak kuyruk ağır ya da burun ağır hale geçecek, ve böyle bir tur daha uçması gerekecek. Topları biri sağa diğeri sola gelecek şekilde yerleştirirsek (kanat altlarına) birini bırakınca kanatlardan biri daha ağır hale geçecek. Maalesef uçağın gövde içi alanının dar olması (hafiflik için), zaten dar olan bu alanın otonom uçuş kontrolcüsü ve benzeri elektronik aksamla dolması, modelimiz alttan kanatlı olduğu için kanadın ortasına delik açılması gerekmesi gibi sebeplerden ötürü topları üst üste yerleştiremiyoruz. Uçağın roll eksenindeki ağırlık merkezi kayması aileron komutuyla telafi edilebilir mi? Hangi sistemi yapmamız bizim için daha iyi olur?
Not: Konuyu yanlış yere açtıysam özür dilerim. Yarışma başvuruları daha bitmediği için maalesef uçağın ince ayrıntılarını paylaşamıyorum :(. Alttan kanatlı bir model ve kanatlara bağlı 2 motoru var.
 
Topları önlü arkalı yerleştirirseniz ve birini hemen CG'nin önüne diğerini de arkasına konumlandırırsanız sorun olmaz. Önce arkadaki topu atarsınız, uçak biraz burun ağır olarak uçuşunu sürdürür.CG ile topların CG'si arasındaki moment kolu kısa ve toplar da hafif olduğu için büyük bir değişiklik de olmaz zaten.
Bir diğer yaklaşım topları yan yana ama kanatlara değil gövde altına yerleştirmek olabilir. Uygun bir mekanizma tasarlarsınız. Burada da moment kolları kısa olduğu için yanal dengedeki değişiklik neredeyse fark edilmez.
 
Mesela boş bir pringles kutusunu gövdenin altina yerleştirin. Bu kutu, toplarin düşeceği şekilde biraz eğimli olsun. Bir servo topu bıraksin, diger servo ise ikinci topu durdursun. Ilk topu biraktiktan sonra ikinci topu tekrar kaydirarak ilk topun yerine getirmiş olabilirsiniz. Boylece CG'yi havada manipüle etmiş olursunuz. Uçuran kişi elevator komutunda değişiklik hisseder ve telafi eder diye düşünüyorum. Yanlışım olabilir, yatirim tavsiyesi değildir.
 
Tenis toplarının ağırlığının, modelinizin toplam uçuş ağırlığına oranı düşükse, (mesela modeliniz 1 kilo ve topların tanesi 55 gr.)
Sümer Bey'in anlattığı gibi tam CG üzerinde ve yan yana durmaları pek sorun çıkartmaz muhtemelen.
 
Cevaplarınız için çok teşekkür ederim.
Uçuş kontrolcüsünün vereceği komutlarla bunu tolere etmesi gerekmez mi normal şartlarda ?
Türker hocam, kontrolcü tabii ki tolere edecektir ama uçağın kontrolcü olmadan bile dengeli uçması bizim için daha iyi.
Mesela boş bir pringles kutusunu gövdenin altina yerleştirin. Bu kutu, toplarin düşeceği şekilde biraz eğimli olsun. Bir servo topu bıraksin, diger servo ise ikinci topu durdursun. Ilk topu biraktiktan sonra ikinci topu tekrar kaydirarak ilk topun yerine getirmiş olabilirsiniz. Boylece CG'yi havada manipüle etmiş olursunuz. Uçuran kişi elevator komutunda değişiklik hisseder ve telafi eder diye düşünüyorum. Yanlışım olabilir, yatirim tavsiyesi değildir.
Serhat bey maalesef uçuşların hepsi otonom olmak zorunda, telafi işlemini kontrolcünün yapması gerekli.
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün