Vee geldik uçuş günü raporuna…
Sabah panteri ve fantomu arabaya yükleyip sahanın yolunu tuttum:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hava tahminlerden de daha güzeldi, yazın bile görmeye alışık olmadığımız şekilde güneşli, ve hafif, pist doğrultusunda esen temiz bir rüzgar. Rüzgarın yönü meydanın Doğu-batı yönündeki pistini kullanmamıza izin verdiği için de gün boyu güneşin arkada olması da ayrı bir bonustu.
Her zaman olduğu gibi yine çok güzel modeller vardı sahada. Ama hemen yanıbaşıma konuşlanan Eurofighter “Black Jack” typhoon dışındakilerin fotolarını çekmemişim malesef.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Günün raporuna gelirsek…
Bu etkinliklerde bazı katı kurallar var, özellikle de uçuş alanı sınırlarına çok dikkat etmemiz gerekiyor (etrafta yerleşim yerleri var ve geçmişte tatsız kazalar da yaşanmış). Uçuş alanının kontrolü için meydanın diğer tarafında her daim bir kişi nöbet tutup sınıra fazlaca yaklaşan bir model olursa uçuş hattına telsizle bildiriyor, uçuş hattındaki görevli de pilotları uyarıyor. Sınır ihlali olması durumunda pilotun inmesi isteniyor ve o gün boyunca tekrar uçamıyor. Toplamda iki kez sınır ihlali yapan pilot da bir daha bu etkinliklerde hiç uçamıyor…
velhasıl, Cumartesi sabahı da pistin öbür tarafındaki ilk 45dklık nöbet benimdi, telsizi kapıp sandalyemi açıp güneşin altında keyif yaparak modelleri izleyip görevimi yaptım. Sadece tek bir model “tampon bölge”ye yaklaştı, onun dışında vukuatsiz bir nöbet oldu. Vakti gelince sıradaki arkadaş geldi nöbeti ona devredip uçuş hattına döndüm ve panteri uçuşa hazırlamaya başladım.
Bir diğer güvenlik kuralı, ki bu aslında tüm jet uçuşları için geçerli, uçuş sırasında pilotun yanında mutlaka bir “spotter” olması gerekiyor. Bu gözlemcinin görevi hava sahasını ve etrafı gözleyip emniyetli bir uçuş için pilota yardımcı olmak. Haliyle bunda da dönüşümlü olarak birbirimizie yardımcı oluyoruz. İlk olarak arkadaşım Andy benden ona spotterlık yapmami rica etti. Yukarida fotolarda panterin yaninda görünen mavi-turuncu Viper onun modeli. Uçuş gayet güzel ve keyifli gidiyordu ki bir yakın geçiş sırasında Andy motorun durduğunu farketti, hemen emergency deklare ettik. Modelin enerjisi geri dönmeye yetecek seviyede olmadığı için Andy de doğru olanı yapıp dümdüz ileriye devam edip pistin ucuna doğru modeli indirdi. Model sağ salim indi ama iniş takımlarının tamamen açılmasına yetecek kadar zaman olmadığı için gövde üzerine inmek zorunda kaldı. Asfalt zeminde de bir miktar kozmetik hasar oluştu malesef.
Hemen arabaya atlayıp gidip modeli toparladık, hasar tespiti yapıp motorun neden durmuş olabileceğine dair ipuçları aradık. Yakıt sistemi vs normaldi, taklarda yarıdan fazla yakıt vardı, hava kapanında veya borularda hiç hava yoktu… motor da yeni servisten gelmişti, kesin olarak bir sebep bulamadik. Andy de vioer’ı toplayıp L-39 Albatros’unu uçuşa hazırladı. Kaderin cilvesine bakın ki yaklaşık 1.5-2 saat sonra, ben panterin ikinci uçuşunu yaparken ve Andy yanımda bana spotter’lık yaparken hemen hemen aynı pozisyonda panterin motoru durdu! Ben de mecburen dümdüz ileri indirdim modeli. Panter iniş takımları üzerine sağ salim indi inmesine ama 50m genişliğindeki pistin kenarına indirmeyi başardığım için kanat ucu pist kenarindaki uzun otlara takilip modeli de pistten cikartip uzun cimlere daldirdi… Meğer panterin canı biraz kediotu çekmiş
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Panteri uçuş hattına geri getirip motorun neden durduğunu anlamak için incelemeye başlar başlamaz hala yarım depodan fazla yakıt olmasına rağmen hava kapanının hava dolu olduğunu farkettim. Yazın Buckminsterda uçarken de benzer bir durum olmuştu ve clunk hattının dolandığını farketmiştim. Sonradan bu sorun tekrar etmesin diye clunk hattına bir parça pirinç boru eklemiştim. Bu sefer clunk hattında herhangi bir problem görünmüyordu, kalan yakıtı rahatlıkla çekebildim. Motorun durduğu uçuşta normalden daha uzun süreli ters uçuş yapmıştım. Acaba sorun bu olabilir mi diye düşünüp bir test yapmaya karar verdim. Motoru ce hava kanallarını kontrol edip hiçbir ot vs kalmadığından emin olunca depoyu doldurup motoru çalıştırdım. Motor çalışırken modeli havaya kadırıp değişik pozisyonlarda tuttum. Gerçekten de modeli ters çevirdiğimde ufak ufak hava kabarcıklarının depodan hava kapanına doğru ilerlediğini görebildim. Muhtemelen clunk hattı kendine dolanmasın diye eklediğim pirinç boru parçası ters uçuşta (veya herhangi bir negatif G durumunda) clunkın yakıtın dışında kalmasına neden oluyor. Halen depoyu açıp tam durumuna bakmadım ama bir ihtimal clunk’ı keçeli (hava almayan) bir versiyonla değiştirmek gerekebilir gibi. Sahada olabildiğince detaylı bir inceleme sonrasında modelde veya iniş takımlarında bir hasar olmadığını görünce bir uçuş daha yapıp teşhisimi test etmeye karar verdim. Bu uçuşta sürekli emniyetli bir yükseklikte ve tetikte olarak uçup modeli negatif G’ye olabildiğince az maruz bırakacak şekilde ama loop ve fıçı tonolar dahil biraz akrobasi de yapacak şekilde uçup sorunsuz bir şekilde indim. Indikten sonra kontrol ettiğimde de hava kapanında hiç hava olmadığını görüp rahatladım.
Phantom’a gelirsek, model için 3 pil şarj edip yanımda getirmiştim. Hem Andy’nin Viper’ının hem benim Panter’in motor durması ve sonrasındaki işlerin aldığı zaman nedeniyle artık üç uçuş yapamayacağımı farkedince maiden öncesi pillerden birisiyle taksi testi yapmaya karar verdim:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Panterin üçüncü uçuşundan sonra da Fantomun ilk uçuşu gerçekleştirdim.
Model bu ağır haliyle ve 80mm lik edf ile epey uzun bir kalkış koşusu istedi. Daha kalkmadan ilk uçuş için burayı seçmekle ne kadar iyi yaptığımı farkettim. Kalkış sonrasında da hiç beklemediğim bir “trim savaşı”nda buldum kendimi. Hem elevatör hem aileron epey bir trim istedi. Üstelik bir yandan da ekstra ağırlık nedeniyle tedbir olarak normalden daha hızlı uçarken… iniş takımları açık halde iki üç meydan turunda modeli biraz olsun ehlileştirmeyi başarınca iniş takımlarını toplayıp aynı savaşı bir kez de bu uçuş koşulu için verdim

model iyi kötü uçar hale gelince de iki tane de poz geçişi yapıp inişe geçtim, topu topu 3.5 dk var herşey için

Modeli flaplarla test edip trimlemeye vaktim olmadığı için ilk inişi flapsız yapmaya karar verdim. Başları epey sallantılı olsa da yer etkisine girince modeli stabil bir şekilde yüksek hücum açısıyla tutup yumuşak bir iniş gerçekleştirebildim. Ellerimin ve dizlerimin titremesinin geçmesi için epey bir zaman gerekti ama
geri kalan herkes uçuşunu tamamlayınca tam gün batımına doğru da ikinci uçuşu yapabildim. Model artık daha bir trimli olduğu için bu uçuş daha iyi geçti, biraz daha ince trim yapıp sonrasında tonolar ve dikey manevraları test etme imkanım da oldu. Artık rüzgar neredeyse durma noktasında olduğu için flapsız geldiğim ilk iniş denemesinde fazla hızlı kalıp pas geçtim ve bu sefer flapları da açarak tekrar inişe geldim. Flaplar biraz elevatör komutu gerektirdi ama sorunsuz bir şekilde kontrollü ve güzel bir yaklaşmayla tam önümüze yumuşakça teker koymayı başardım



Uçuş ve inişlerden videolar gelecek, ama şimdilik şu fotoları tekrar paylaşayım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol