www.bilimselyuzme.com

Wallingford Tayyare Fabrikası’ndan haberler

Epey bir aradan sonra Fantoma bir el atabildim sonunda..
Kuyruğun sağ yanındaki Atatürk siluetinin maskelerini tasarlayıp kestim, ve boyadım. Maskeleme/boyama 4 aşamada yapıldı, önce genel bir maskeyle boyanacak tüm alanları koyu griye boyadım (bir tık daha koyu olsa daha iyi olurmuş) sonra koyu gri kalması gereken alanları maskeleyip açık grileri boyadım. Bunlar da maskelendikten sonra gözler de iki mavi tonuyla benzer şekilde iki aşmalalı olacak şekilde boyandılar. (en sona üç foto ekledim). Sonuç fena olmadı gibi… Daha iyisi 1/8 ölçek çift türbin versiyonuna artık 😎

Hazır bilgisayar başına geçmişken sağ hava alığı üzerindeki Atatürk imzası ve kanat altı tanklarındaki 50.yıl/50years detaylarını da tasarlayıo kestim. Bunlar direk vinilden kesilip yapıştırıldılar. İstikbal göklerdedir yazısı da aynı şekilde vinilden kesilip yapıştırıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
50. Yıl Fantomun daha önceki versiyonlarımdan daha ağır olacağını “hissettiğim” için kulübün kısa çim pisti yerine Abingdon havaalanının uzun ve geniş asfalt pistinde maiden uçuşu yapmak akıllıca olur diye düşünüyordum. Bu yüzden de ayda bir gerçekleşen, ve bir sonraki de 7 Kasım’da olan Classic Jets etkinliğini gözüme kestirmiştim. Modeli tam anlamıyla detaylandırıp bitirmeye vakit olmadığı için ve bir sonraki etkinliğe (aralık ayında) ertelemek de istemediğimden uçağı en azından güvenle uçabilir hale getirmek için gereken minimum işlere odaklandım.
İlk olarak gövde altındaki “spooky” figürünü ve “Phantom Phorever” yazısını ekledim (bunların uçuşa etkisi ne diye sormayın sakın döverim haa :coolxf::evil:)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Niyetim bunları maskeleyip boyamaktı ama vakit anca direk vinilden kesip yapıştırmaya yetti. Zaten 3D baskı yüzeye iyi yapışmıyorlar, sonra kolayca söküp boyarım dedim…

Sonrasında da kanat servoları ve konektörler kablolama vsye giriştim. Başta ilk modelin kanatlarındaki ekipmanı sökmeden bu model için yeni retractlar ve servolar almaya niyetliydim. Zira ilk modelim için yeni bir gövde basmak niyetim de var (bu sefer burnu da modifiye edip RF-4E yaparak). Ancak ne servolar be de retractlar stokta yoktu, ben de eski kanattaki ekipmanları söküp kullanmak zorunda kaldım. Bazı servo kablolarının da hasar görmüş olduğunu farkedince hazır sökmüşken onları da yeniledim.
Kanat-gövde birleşim konektörlerinde de yine MPX 6-pin konektörler kullandım ama bu sefer Emotec’in pcb tarzı zımbırtılarını da bir deneyeyim dedim. Memnun da kaldım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Classic Jets etkinliğinde uçan her modelin güvenlik nedeniyle en az iki alı pili ile besleniyor olması kuralı var. Ben de bu model için Powebox’ın V3 çift beslemeli regülatör/anahtarını edindim. Bu versiyon daha kompak ve tek düğme ile kontrol ediliyor, beğendim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Piller hariç tüm ekipman modele monte edilince ortaya tam bir kablo spagettisi çıkıyor, sağlam bir düzenleme gerek…

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bu memlekette sıklıkla ıslak pistten veya hoç olmazsa üzerinde bolca çiy olan çimenden uçuş yapmak durumunda oluyoruz. İlk modelde ön tekerleklerden sıçrayan suların modelin içine girdiğini gözlemlemiştim. Bu modelde aynı şeyin olmasını engellemek için ön iniş takımı bölgesi için bir “yuva” tasarladım:

Modelin orjinal durumu:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tasarlayıp bastığım (ABS) parça:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Parça yerine güzel oturdu (üst yüzeyi de elektronik vs montajı için ilace bir alan yarattı!)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da alttan yuvanın görünümü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçuş pilinin sehpası da yine ABS kullanarak basıldı (bu orjinal tasarımda olan bir parça):

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son olarak da alıcı pillerini monte edebilmek için bir sehpa tasarlayıp bastım. Modelin burnunda epey büyük ve boş bir hacim var, bu pilleri buraya yerleştirmek uygun olur dedim. Buruna gelen ekstra ağırlık ana uçuş pilini biraz daha geriye kaydırıp kablo düzenlemesi vs için biraz daha alan yaratır dedim. Bir de ilerde kuyruğa kamera falan bağlarsam ağırlık merkezini ayarlamak da daha kolay olur diye düşündüm.
Tasarladığım parça iki tane 2S 900mAh kapasiteli lipo pili güvenli bir şekilde burundaki boşluğa sabitlemeyi sağladı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kablolar biraz daha derli toplu hale getirildiler. Aslında kablolar gereğinden fazla uzun, bir ara daha güzel bir toparlama yapmam lazım…

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Model uçuşa hazır hale gelince de tüm cesaretimi toplayıp kuşu tartı üzerine koydum!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yakıt tankları hariç 3.75 kg 😬😬😬 bilgi olsun diye hatırlatalım, ilk versiyonum 2.7 kg dı. V1.5 (yeni daha sağlam ve sökülebilir kanatlı hali) 3.1kg dı :evil: Yani bu V2.0 model tam bir Baba Fantom ağırlığında uçacak! :heartxf::heartxf::heartxf:

En azından hava tahmini çok iyi diyerekten kendimi avutarak Fantomu bir kenara koyup Panteri ertesi günkü etkinlik için hazırlamaya giriştim :thumbup:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Tüm bu işler sırasında bir de motivasyon şeysi patlatmamak olmazdı ama dimi :evil:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Vee geldik uçuş günü raporuna…
Sabah panteri ve fantomu arabaya yükleyip sahanın yolunu tuttum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hava tahminlerden de daha güzeldi, yazın bile görmeye alışık olmadığımız şekilde güneşli, ve hafif, pist doğrultusunda esen temiz bir rüzgar. Rüzgarın yönü meydanın Doğu-batı yönündeki pistini kullanmamıza izin verdiği için de gün boyu güneşin arkada olması da ayrı bir bonustu.

Her zaman olduğu gibi yine çok güzel modeller vardı sahada. Ama hemen yanıbaşıma konuşlanan Eurofighter “Black Jack” typhoon dışındakilerin fotolarını çekmemişim malesef.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Günün raporuna gelirsek…

Bu etkinliklerde bazı katı kurallar var, özellikle de uçuş alanı sınırlarına çok dikkat etmemiz gerekiyor (etrafta yerleşim yerleri var ve geçmişte tatsız kazalar da yaşanmış). Uçuş alanının kontrolü için meydanın diğer tarafında her daim bir kişi nöbet tutup sınıra fazlaca yaklaşan bir model olursa uçuş hattına telsizle bildiriyor, uçuş hattındaki görevli de pilotları uyarıyor. Sınır ihlali olması durumunda pilotun inmesi isteniyor ve o gün boyunca tekrar uçamıyor. Toplamda iki kez sınır ihlali yapan pilot da bir daha bu etkinliklerde hiç uçamıyor…

velhasıl, Cumartesi sabahı da pistin öbür tarafındaki ilk 45dklık nöbet benimdi, telsizi kapıp sandalyemi açıp güneşin altında keyif yaparak modelleri izleyip görevimi yaptım. Sadece tek bir model “tampon bölge”ye yaklaştı, onun dışında vukuatsiz bir nöbet oldu. Vakti gelince sıradaki arkadaş geldi nöbeti ona devredip uçuş hattına döndüm ve panteri uçuşa hazırlamaya başladım.

Bir diğer güvenlik kuralı, ki bu aslında tüm jet uçuşları için geçerli, uçuş sırasında pilotun yanında mutlaka bir “spotter” olması gerekiyor. Bu gözlemcinin görevi hava sahasını ve etrafı gözleyip emniyetli bir uçuş için pilota yardımcı olmak. Haliyle bunda da dönüşümlü olarak birbirimizie yardımcı oluyoruz. İlk olarak arkadaşım Andy benden ona spotterlık yapmami rica etti. Yukarida fotolarda panterin yaninda görünen mavi-turuncu Viper onun modeli. Uçuş gayet güzel ve keyifli gidiyordu ki bir yakın geçiş sırasında Andy motorun durduğunu farketti, hemen emergency deklare ettik. Modelin enerjisi geri dönmeye yetecek seviyede olmadığı için Andy de doğru olanı yapıp dümdüz ileriye devam edip pistin ucuna doğru modeli indirdi. Model sağ salim indi ama iniş takımlarının tamamen açılmasına yetecek kadar zaman olmadığı için gövde üzerine inmek zorunda kaldı. Asfalt zeminde de bir miktar kozmetik hasar oluştu malesef.
Hemen arabaya atlayıp gidip modeli toparladık, hasar tespiti yapıp motorun neden durmuş olabileceğine dair ipuçları aradık. Yakıt sistemi vs normaldi, taklarda yarıdan fazla yakıt vardı, hava kapanında veya borularda hiç hava yoktu… motor da yeni servisten gelmişti, kesin olarak bir sebep bulamadik. Andy de vioer’ı toplayıp L-39 Albatros’unu uçuşa hazırladı. Kaderin cilvesine bakın ki yaklaşık 1.5-2 saat sonra, ben panterin ikinci uçuşunu yaparken ve Andy yanımda bana spotter’lık yaparken hemen hemen aynı pozisyonda panterin motoru durdu! Ben de mecburen dümdüz ileri indirdim modeli. Panter iniş takımları üzerine sağ salim indi inmesine ama 50m genişliğindeki pistin kenarına indirmeyi başardığım için kanat ucu pist kenarindaki uzun otlara takilip modeli de pistten cikartip uzun cimlere daldirdi… Meğer panterin canı biraz kediotu çekmiş :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Panteri uçuş hattına geri getirip motorun neden durduğunu anlamak için incelemeye başlar başlamaz hala yarım depodan fazla yakıt olmasına rağmen hava kapanının hava dolu olduğunu farkettim. Yazın Buckminsterda uçarken de benzer bir durum olmuştu ve clunk hattının dolandığını farketmiştim. Sonradan bu sorun tekrar etmesin diye clunk hattına bir parça pirinç boru eklemiştim. Bu sefer clunk hattında herhangi bir problem görünmüyordu, kalan yakıtı rahatlıkla çekebildim. Motorun durduğu uçuşta normalden daha uzun süreli ters uçuş yapmıştım. Acaba sorun bu olabilir mi diye düşünüp bir test yapmaya karar verdim. Motoru ce hava kanallarını kontrol edip hiçbir ot vs kalmadığından emin olunca depoyu doldurup motoru çalıştırdım. Motor çalışırken modeli havaya kadırıp değişik pozisyonlarda tuttum. Gerçekten de modeli ters çevirdiğimde ufak ufak hava kabarcıklarının depodan hava kapanına doğru ilerlediğini görebildim. Muhtemelen clunk hattı kendine dolanmasın diye eklediğim pirinç boru parçası ters uçuşta (veya herhangi bir negatif G durumunda) clunkın yakıtın dışında kalmasına neden oluyor. Halen depoyu açıp tam durumuna bakmadım ama bir ihtimal clunk’ı keçeli (hava almayan) bir versiyonla değiştirmek gerekebilir gibi. Sahada olabildiğince detaylı bir inceleme sonrasında modelde veya iniş takımlarında bir hasar olmadığını görünce bir uçuş daha yapıp teşhisimi test etmeye karar verdim. Bu uçuşta sürekli emniyetli bir yükseklikte ve tetikte olarak uçup modeli negatif G’ye olabildiğince az maruz bırakacak şekilde ama loop ve fıçı tonolar dahil biraz akrobasi de yapacak şekilde uçup sorunsuz bir şekilde indim. Indikten sonra kontrol ettiğimde de hava kapanında hiç hava olmadığını görüp rahatladım.

Phantom’a gelirsek, model için 3 pil şarj edip yanımda getirmiştim. Hem Andy’nin Viper’ının hem benim Panter’in motor durması ve sonrasındaki işlerin aldığı zaman nedeniyle artık üç uçuş yapamayacağımı farkedince maiden öncesi pillerden birisiyle taksi testi yapmaya karar verdim:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Panterin üçüncü uçuşundan sonra da Fantomun ilk uçuşu gerçekleştirdim.
Model bu ağır haliyle ve 80mm lik edf ile epey uzun bir kalkış koşusu istedi. Daha kalkmadan ilk uçuş için burayı seçmekle ne kadar iyi yaptığımı farkettim. Kalkış sonrasında da hiç beklemediğim bir “trim savaşı”nda buldum kendimi. Hem elevatör hem aileron epey bir trim istedi. Üstelik bir yandan da ekstra ağırlık nedeniyle tedbir olarak normalden daha hızlı uçarken… iniş takımları açık halde iki üç meydan turunda modeli biraz olsun ehlileştirmeyi başarınca iniş takımlarını toplayıp aynı savaşı bir kez de bu uçuş koşulu için verdim 😅model iyi kötü uçar hale gelince de iki tane de poz geçişi yapıp inişe geçtim, topu topu 3.5 dk var herşey için 😅 Modeli flaplarla test edip trimlemeye vaktim olmadığı için ilk inişi flapsız yapmaya karar verdim. Başları epey sallantılı olsa da yer etkisine girince modeli stabil bir şekilde yüksek hücum açısıyla tutup yumuşak bir iniş gerçekleştirebildim. Ellerimin ve dizlerimin titremesinin geçmesi için epey bir zaman gerekti ama :evil:

geri kalan herkes uçuşunu tamamlayınca tam gün batımına doğru da ikinci uçuşu yapabildim. Model artık daha bir trimli olduğu için bu uçuş daha iyi geçti, biraz daha ince trim yapıp sonrasında tonolar ve dikey manevraları test etme imkanım da oldu. Artık rüzgar neredeyse durma noktasında olduğu için flapsız geldiğim ilk iniş denemesinde fazla hızlı kalıp pas geçtim ve bu sefer flapları da açarak tekrar inişe geldim. Flaplar biraz elevatör komutu gerektirdi ama sorunsuz bir şekilde kontrollü ve güzel bir yaklaşmayla tam önümüze yumuşakça teker koymayı başardım :thumbup::halay::hoppa:
Uçuş ve inişlerden videolar gelecek, ama şimdilik şu fotoları tekrar paylaşayım :saygilar::RCKolik:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol