Yeni Modelim : Real Hawk Balsa Kiti

@Özgür Evren Varol abinin konularını okumayı özledik, bu aralar yoğun sanırım :rolleyes:

Titiz bir şekilde uğraşmak isterseniz Evren abinin yazısını okuyabilirsiniz.

...

Tanjant metodu aslında konvansiyonel model inşaatında, motorlu uçakların inşaatında vs, çok da gerekli olmayan bir yöntem. Biz özellikle yüksek performanslı planörlerin hücum kenarlarını zımparalamak için başvururduk bu yönteme. Kendime yaptığım yarışma modellerinin bile sadece dörtte birinde uyguladım diyeyim hatta. Çünkü zaman alan bir yöntem, ve sağladığı avantaj ancak ve ancak çok özel durumlarda kayda değer oluyor. Ama ciddi bir yarışmacıysanız ve o çok özel durumda bile başarılı olmak istiyorsanız o zaman harcanan ekstra zamana ve emeğe değen bir şey. Bazı çok titiz arkadaşlarım her planörlerinde bu yöntemi uygularlardı ama bende o sabır yok malesef :)

Malum kanat profili bir eğridir, ve hücum kenarı da kanat profilindeki en önemli kısımlardan biridir. KAnadın geri kalanı mükemmel olsa bile hücum kenarı tam olarak profile uygun şekillendirilmezse o profilin "teorik" performansı asla yakalanamaz. Motorlu bir modelde bu çok kritik değildir, hücum kenarının profile benzemesi yeterlidir, farklar sadece az biraz daha yakıt harcaması yada az biraz daha fazla trim istemesi şeklinde olacaktır. Termallerin bol olduğu bir hava durumunda yarışma planörü için de bu çok kritik birşey değildir, zira oluşan performans kaybının mislini iyi bir pilotajla, termallerden maksimum seviyede faydalanarak kazanırız. (termaller planörlerin motorudur, yani bu durum da aslında motorlu uçuştur diyebiliriz :) ) Ama bazı zamanlarda, nadir de olsa, hava tamamen durgun olur, ne rüzgar, ne bir termal olur. İşte böyle durumlarda havada ne kadar uzun süre kalabileceğinizi belirleyen iki şey vardır, ilki çıkış anında ne kadar yükseğe çıkabildiğiniz, ikincisi ise planörünüzün saniyede ne kadar yükseklik kaybettiğidir ve her ikisi de öncelikle modelin ağırlığı ve sonra da kanat profilinin özelliklerine bağlıdır. Elle rastgele zımparalanmış bir hücum kenarı asla tam olarak profilin ideal performansına yaklaşamayacaktır. (sayısı iki elin parmaklarını geçmeyecek olan ve el ile mükemmel şekil verebilen modelcileri hariç tutalım :) ) işte bu durumda tanjant metodunu uygularız. Plan üzerinde, hücum kenarının eğriliğine teğet olan iki yada üç doğru belirleriz. ve bu doğruların eğimlerini belirler, bu eğimleri sağlayacak çeşitli objeler kullanırız. Örneğin standart 18 mm lik suntalam yada mdflam plakalar, aluminyum profiller, artık elimizde ne varsa. Plan üzerindeki teğetleri elimizdeki uygun nesnelerin yüksekliğini (tezgah düzleminden itibaren) kesecek kadar uzatırız. Sonra bu çizimlerdeki mesafeleri tezgaha aktarırız. Örneğin, ilk doğru için diyelim ki 18 mm lik suntalam levhanın tezgahın köşesinden 4 cm geride olması gerekli, yani bu doğrunun eğimi 18/40, hücum kenarını da tezgahın ucundan yada suntalam levdadan ne kadar uzağa koymamız gerektiğini yine bu çizimden belirler ve tezgah üzerine koyarız. Bundan sonra uzun bir zımpara bloğunu kullanarak çıtayı zımparalamaya başlarız. taa ki zımpara bloğu tezgahın ve suntalam levhanın köşelerinin her ikisine de temas edene kadar. Bu noktada artık plandaki doğruya kadar inmişiz demektir. Bir sonraki teğet doğrunun ölçümleri yapılıp tezgah, destek ve çıta ona göre tekrar ayarlanıp aynı işlem tekrarlanır. Bu zımparalama tamamlandığında artık ideal profile çok yakın olan ama halen köşeli bir hücum kenarı vardır elimizde, çok ince bir zımpara, çok dikkatli çalışarak o köşeleri de yuvarlattığımız zaman elimizde ideal profile olabildiğince yakın olan bir eğri kalmış olur...

Tabi bazı durumlarda hücum kenarı çıtasını dışarda biyerde şekillendirip sonra kanada yapıştırmak uygun olmayabilir, böyle zamanlarda doğrudan kanat üzerine monteliyken çıtanın bittiği yerdeki kanat kaplamasının üzerine maske bandı yapıştırıp bu hattı referans olarak kullanarak, sadece hucum kenarı ile tezgahın köşesi arasındaki mesafeyi ayarlayarak aynı işi yaparız. Böyle bir durumda zımpara bloğunu her daim tezgah köşesine temas ettirerek ilerleriz ve maske bandına ilk zımpara teması olduğu anda da bitiririz... Maske bantı yerine kalemle çizilmiş çizgiler de görsel referans olarak kullanılabilir.

Göreceğiniz üzere oldukça zahmetli bir yöntem, el alışkanlığı kazanınca daha hızlı yapılabiliyor ama yine de emek gerek. Ama dediğim gibi eğer her yarışmada kürsüyü hedefleyecek seviyede ciddi bir yarışmacıysanız, bu ekstra çaba size yeri geldiğinde havada 2-3 saniye daha fazla kalma gibi bir geri dönüş sağlayabilir, o 2-3 saniye de yeri geldiğinde birinci olmakla kürsü dışı kalmak arasındaki fark olabiliyor :)


Düzeltme: Gerçi sizin kanat sinirleri kanat ucuna doğru küçülüyor. Bu yöntem sizin kanat için çok uygun olmaz. :rolleyes:
 
Son düzenleme:
Balsa çıtayı yapıştırırken epoksi kullanmayın. Zımpara yapması zor olur. Çıtaya şekil verirken maket bıçağı kullanmayın, bıçak çıtanın içine dalar, düzgün olmaz. Yalnızca rende ve zımpara kullanın. Rende yoksa, bir bloğa çift taraflı bantla yapıştırılmış ağaç zımparası ile de şekil verilebilir.
 
Öne boylu boyunca bir balsa çıta gelecek ve sonra rende artı zımpara ile şekillendirilecek.
Balsa çıtayı yapıştırırken epoksi kullanmayın. Zımpara yapması zor olur. Çıtaya şekil verirken maket bıçağı kullanmayın, bıçak çıtanın içine dalar, düzgün olmaz. Yalnızca rende ve zımpara kullanın. Rende yoksa, bir bloğa çift taraflı bantla yapıştırılmış ağaç zımparası ile de şekil verilebilir.
Bu en zor kısım olacak gibi. Peki hiç ahşap koymadan bu kısmı boş geçip sadece kaplama yapsam uçuşa olumsuz etki edermi ?
 
Kanadın kaldırma gücü azalır. Hücum kenarında girdap oluşur. Çıtaya şekil vermek kolay. Balsa kolay zımparalanan bir malzeme.
 
  • Beğen
Tepkiler: Oğuzhan KÖSOĞLU
Bu en zor kısım olacak gibi. Peki hiç ahşap koymadan bu kısmı boş geçip sadece kaplama yapsam uçuşa olumsuz etki edermi ?
Hiç zor değil. Mini rende varsa çıtanın üst ve alt köşelerini onunla traşlarsın. Sonra giderek incelen zımpara ile girişirsin. Burada zımpara tekniği çok önemli. Bu uçak için yaklaşık 8 cm X 16 cm gibi kalın (> 8 mm) ve tamamen düzgün bir kontra parçası kesip, ince (en incesinden) çift taraflı bant ya da Bally türü bir kontakt yapıştırıcı ile zımparayı buna yapıştır. Zımparanın su zımparası olması daha iyi. Eğer bulabilirsen oto boyacılarının kullandığı zımparadan alırsan çok daha iyi. Blokun bir yüzüne örneğin 200 ya da 300 numara, diğer tarafına da 400 - 500 numara (bu numaraları çok iyi bilmem, bilen düzeltsin) zımpara yapıştırırsan işin kolaylaşır. Bu zımpara bloku ile önce köşeleri kırarsın boylu boyunca sonra inceye geçip hücum kenarını yuvarlatırsın.
Bu arada hücum kenarı için başka bir numaramız daha var. Şöyle... Hücum kenarının o yuvarlak kısmının kalınlığını ölçersin. Diyelim ki 10 mm. 20 mm ya da daha kalın bir ahşap çubuk alıp yaklaşık 15 cm boyda kesersin. Tam ortasına 10 - 12 mm delik açarsın. Sonra çubuğu boyuna ikiye kesersin. Yarım çubuk parçasının içinde çapı 10 - 12 mm olan bir oyuk oluşmuş olur. Bunun içine zımparayı yapıştırırsın. Hücum kenarının son tesviyesini bununla yaparsın.
 
Hiç zor değil. Mini rende varsa çıtanın üst ve alt köşelerini onunla traşlarsın. Sonra giderek incelen zımpara ile girişirsin. Burada zımpara tekniği çok önemli. Bu uçak için yaklaşık 8 cm X 16 cm gibi kalın (> 8 mm) ve tamamen düzgün bir kontra parçası kesip, ince (en incesinden) çift taraflı bant ya da Bally türü bir kontakt yapıştırıcı ile zımparayı buna yapıştır. Zımparanın su zımparası olması daha iyi. Eğer bulabilirsen oto boyacılarının kullandığı zımparadan alırsan çok daha iyi. Blokun bir yüzüne örneğin 200 ya da 300 numara, diğer tarafına da 400 - 500 numara (bu numaraları çok iyi bilmem, bilen düzeltsin) zımpara yapıştırırsan işin kolaylaşır. Bu zımpara bloku ile önce köşeleri kırarsın boylu boyunca sonra inceye geçip hücum kenarını yuvarlatırsın.
Bu arada hücum kenarı için başka bir numaramız daha var. Şöyle... Hücum kenarının o yuvarlak kısmının kalınlığını ölçersin. Diyelim ki 10 mm. 20 mm ya da daha kalın bir ahşap çubuk alıp yaklaşık 15 cm boyda kesersin. Tam ortasına 10 - 12 mm delik açarsın. Sonra çubuğu boyuna ikiye kesersin. Yarım çubuk parçasının içinde çapı 10 - 12 mm olan bir oyuk oluşmuş olur. Bunun içine zımparayı yapıştırırsın. Hücum kenarının son tesviyesini bununla yaparsın.
Teşekkür ederim Sümer abi. Deneyeceğim. Mecbur yapacağım:)
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Yaptığında aslında ne kadar keyifli olduğunu da fark edeceksin.
Abi zaten böyle sıfırdan kit toplamanın verdiği ayrı bir keyif yaşıyorum. Bu arada modelin gövdesini sadece uhu por ile tutturarak birleştirdim. Şu anda nitro motor kullanmak için 4 farklı işlem yapmam gerekiyor gibi. Birincisi gaz servosu yeri ayarlamak. Ikincisi yakit deposu yerini ayarlamak. Ve yakit deposu üst kaplamasını kapaklı yapmak. Normalde 1. Ve 2. bosluk kapaniyor.Birde motor mount yerini güçlendirip vida delikleri açmak. Tavsiyelerinizi beklerim. Özellikle yakit deposunu birinci boşluğamı koymalıyım?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Plan olmaması ilginç. Ayrıntılı olmasa da, modeli üzerine koyup gönyesini falan kontrol ederek inşa edecek bir plan olsaymış daha iyiymiş. Bu Çinlilerin işine akıl sır ermiyor. Önce kanadın balsa kaplamasını yaptırıp, sonra hücum çıtasını yapıştırın diyor. Plan da yok, o çıta olmadan kanadı düzgün inşa etmek pek kolay olmaz normalde.
 
Hücum çıtasını şu şekilde bir mastar yapıp içine zımpara yapıştırıp bir ucundan diğer ucuna dengeli bir şekilde zımparalayabilirsin, mastar olması gereken radüsten daha fazla olmalı zımpara kalınlığı yüzünden.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol