www.bilimselyuzme.com

Yeni Nitro Yakıtlı Uçağım? Bu Uçak nedir?

Benim başıma geleni anlatayım abi. Helikoptere 2 tane dsmx anten taktım. Malum spektrumlarda soket girişleri zamanla kırılıyor. Bir tane anten kablosu sıfırdı. Diğeri eskiydi ama fena değil gibi duruyordu. Bu şekilde 3-5 ay baya hareketli şekilde uçtum. Sonra lion pil deneyeyim dedim. Garip şekilde gaz kesmeler başladı. Değişen tek şey lion pil olunca suçlu da belli diyordum ama aklım da almıyordu. Neyse lipo ile uçarken de kesmeler başladı. Ünite loglarında da hiç bir sorun gözükmüyor. Acaba lion pili takınca esc ayarları mı kaydı falan demeye başladım. Ünite ile farklı ayarlar yaptım falan. Hasılı bir gün sert bir oto yapmak icap etti yine gaz kesince. Tabi bunlar yakın zamanlarda oluyor. Evde farkettim ki antenlerin bir tanesinin kabloda sorun var. Sürekli tic toc tarzı hareket yaparken kablo hafif hafif ileri geri oynayınca iyice kopmuş. Allahtan 2 anten olduğu için alıcı bağlantısı tamamen kopmuyor. Fakat ünite kendini yeniden başlatır gibi olduğu için gaz kesiyor. O kabloyu da değiştirince sorun düzeldi. Lanet olası kabloların 5 cmsi 6 euro :D

Hasılı alıcı antenlerinin kabloları vs önemli. Birden fazla anten olunca problem olsa bile kontrol kaybı olmuyor. Fakat gaz kesme sorunu olabiliyor.
Aynı fikirdeyim. Az önce alıcıyı değiştirdim. Birazdan göreceğiz.
 
Konuyu saptırdık ama burada konuştuğumuz için buraya yazayım son durumu. 4S pilin bir hücresi gidikmiş. Yani olayın alıcı ile alakası yokmuş. Test uçuşunun ikinci dakikasında güç gitti ve uçak ciddi hasar aldı. Yaklaşık yarısı yeniden basılacak.
Pil Leopard Power 4S 5200mAh. Hep düzgün şarj edildi. Kalan hücrelerin iç dirençleri 1-2 mohm. Ama bir hücre durup dururken gitmiş. Normalde pillerimi storage moduna almıyorum. Onun yerine akşam 1.5-2 dakika uçup hücreleri 3.8V civarında bırakıyorum. Ayrıca sık uçtuğum için uzun süre beklemiyorlar. Ama yine de böyle oldu.
 
Geçmiş olsun abi. Vakti saati gelmiş diyelim o zaman o hücrenin. Diğer taraftan baktığım kadarıyla 540g o lipo. 4s2p lion yapılsa 580g civarı tutar ağırlık olarak.


4s (5200mah) lipo yükteyken 16v uçuş sonu 13.5v verir. Ağırlık 540g
4s2p (8000mah) lion yükteyken 14.8v uçuş sonu 12v verir. 580g
5s2p (8000mah) lion yükteyken 18.5v uçuş sonu 15v verir. 720g
(eve 40pl)

Eğer esc destekliyorsa 5s lion paket ile biraz küçük pervane. Yada 4s lion ile biraz büyük pervane. Pil hafif olsun istenirse paralel olmadan da yapılabilir. Eğer genel ortalama 50a ise uçuşta.
 
Geçmiş olsun abi. Vakti saati gelmiş diyelim o zaman o hücrenin. Diğer taraftan baktığım kadarıyla 540g o lipo. 4s2p lion yapılsa 580g civarı tutar ağırlık olarak.


4s (5200mah) lipo yükteyken 16v uçuş sonu 13.5v verir. Ağırlık 540g
4s2p (8000mah) lion yükteyken 14.8v uçuş sonu 12v verir. 580g
5s2p (8000mah) lion yükteyken 18.5v uçuş sonu 15v verir. 720g
(eve 40pl)

Eğer esc destekliyorsa 5s lion paket ile biraz küçük pervane. Yada 4s lion ile biraz büyük pervane. Pil hafif olsun istenirse paralel olmadan da yapılabilir. Eğer genel ortalama 50a ise uçuşta.
Uçak çift motorlu OV10 Bronco. Motorlar ve ESC'ler 4S max. 2x60A ESC var. Pervane boyutuyla oynamak zor. İki palli kullanamıyoruz, üç palli 11x7 ve biri CW diğeri CCW.
Uçağı tekrar basıp ayaklandırınca pil konusuna bakacağım. Normalde pillerimi kendim puntalarım ama bu kadar yüksek akımlar söz konusu olunca daha profesyonel bir şeyler gerekecek.
 
2 tane 60 amper esc varsa 2 paralel gerekecek abi muhtemelen. O arızalı lipo muhtemelen bu zamana kadar hafif hafif belirti vermiş olması lazım. Ama farketmediğine göre motor gücü yeterli geliyordu. Haliyle 4s lionun voltaj düşüklüğü çok sorun olmayacaktır diye umuyorum. Yine de uçak ayaklanınca tekrar gözden geçirirsin.

Punto konusunda bakır sandwich kullanmak çok daha sağlıklı. Fakat 5 tane nikel şeriti üst üste puntolamak da gayet iş görüyor.
 
Normalde pillerimi kendim puntalarım ama bu kadar yüksek akımlar söz konusu olunca daha profesyonel bir şeyler gerekecek.

Punta makineniz üst üste 2 ya da 3 kat 0.2 lik nikel puntalayabilirse, iki tane 4S1P pil yapıp paralel kullanabilirsiniz. Burada 4S2P'ye göre avantajı, aradaki paralel bağlantıyı 10-12 AWG kablo ile yapacağınız için nikel şeritlere binecek akım yükü azalacaktır pil içinde.

Ancak Li-Ion pillerde sürekli yüksek akım çekilecek durumlarda nikel yetersiz kalabiliyor. Bu nedenle hala sürekli yüksek akım çeken uygulamalarda Li-Po kullanmaya devam ediyorum.

Li-Ion'un avantajı çok ama yüksek akım için çok işçilik istiyor.