3D Model Uçak

Özgür hocam çok çok teşekkür ederim bu güzel düşünceleriniz beni daha da hırslandırdı. Abartmıyorum sizinle yazıştıktan sonra çok şey öğrendim "Tor Arne" yani uçağın tasarımcısı ile mailleştim wattmetre ile baktınmı falan diyor yapacak bişey yok sanırım. Sizlerle iyi ki iletişime geçmişim son 3 günde hemen bir köpük kesme aparatı yaptım ve Clark Y AirFoil tahta hot-wire şablonu çıkardım. Bingöl'de FoamBoard köpük ve Rezistans teli bile bulamadım. Rezistans teli için Akustik gitarımın sol telini kullandım 12 Volt ile harika kestiğini fark ettim ve köpük için tanecikli izolasyon köpüğü buldum ve ilk köpük kanadımı yapmayı başardım.
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach

Gövde için Fotoblok bir malzeme kullanıp FT Explorer martı kanant tarzı bir tasarım denemeyi düşünüyorum. Aklımdaki sorular şunlar Kanat ağırlık merkezi kanadın hücum kenarından 1/3 olacak diye biliyorum bu doğru mu? Birde pervaneyi ters takarsam verim alabilir miyim? Ya da Pusher pervane mi alsam?
Sayenizde köpük kanat yapmayı başardım çok huzurlu hissediyorum :)) Kafamdaki kanat modeli için 100cmx20cm düşünüyorum toplam ağırlığı 650-700 arasında tutmayı başarmayı deneyecim.Pil+Motor+ESC+Alıcı kablolar falan yaklaşık 350 gram geliyor. Ayrıca motor tutucu için 3D yazıcı kullanmayı planlıyorum. Yanı sıra depron ve izocam foamboard ve fiber bant için ise Diyarbakır Koçtaş'a uğramayı düşünüyorum. Kanatları olmazsa Otomobil Aksesuarcısına götürüp bant veya film çektiririm.
 
Elinize sağlık, yardım eden öğrenciler de yetenekli anlaşılan :D

Isıtmak için tele tekrar ihtiyacınız olduğunda elektronik sigaralar için yapılmış tellerden kullanabilirsiniz. E-Sigara forumlarından uygun şekilde temin edebilirsiniz. Telin kalınlık ve malzeme seçimi içinse biraz matematik gerekebilir. Şu an memnun olduğunuz teli iki ucundan ölçerek direnci bulabilirsiniz. Sonra da alacağınız telin özdirencini öğrenip
Direnç = Tel uzunluğu x Özdirenç / Alan şeklinde hesaplayabilirsiniz.

Baştan söyleyeyim uçaktan pek anlamam da pek fazla ciddiye almayın hocam :D

Öncelikle uçağa yandan baktığımızda yatay ekseni x, dikey ekseni y eksenleri olarak tanımlayalım. Kanat ağırlık merkezinden ziyade uçağın toplamdaki (son halindeki) x ekseni ağırlık merkezinin dediğiniz bölgede olması istenir. Sebebiyse kanatların meydana getirdiği kaldırma kuvvetlerinin bileşkesinin 1/3(?) dediğiniz bölgede olmasıdır. Eğer biz bu bileşke kuvvetin etki ettiği bölgeyle, uçağın ağırlık merkezi bölgeyi (x ekseni için tabi) çakıştırırsak, bir moment oluşumuyla karşılaşmayız. 1/3 hakkında emin olamıyorum, kanat tipine göre değişebilir. Belki internetten istediğimiz profil için “center of lift” şeklinde aratırsanız çıkar.

Bir de y ekseni için de konuşayım. Motor milinin ekseninin, uçağın y ağırlık merkeziyle çakışması istenir ki yine dediğim gibi moment (tork) oluşması engellenmek istenir. Ancak uçağa genellikle(?) -x (eksi x) eksenine göre, saat yönünde olacak şekilde motor, uçağa açılı şekilde bağlanır ki bunun da amacı pervanenin dönmesiyle oluşacak açısal momentum, uçağımızın gövdesini pervane dönme yönünün tersi şekilde döndürmeye çalışır. Burada dönme eksenini biraz açılı yaparız ki uçağın dönme ataleti (isteksizliği) artsın ve dönen mekanizmanın etkisine karşı konulsun.

Soru işareti ile belirttiğim yerlerde emin değilim, araştırmanız daha faydalı olacaktır.

He bir de şimdi aklıma geldi ki o da “Sürüklenme Kuvveti” bu da kanattan dolayı oluşan +x’e doğru bir kuvvet. Bu da uçağa yandan baktığımızda saat yönünde bir moment oluşturur ki bunu da artık toplam ağırlık merkezini kanada yaklaştırarak etkisini azaltabiliriz.
Bu dediğim etkileri bir kağıda çizerseniz, kafanızda yerleşecektir.
 
Son düzenleme:
Aahmet bey, ben de ilk kez köpük kesme aleti yaptığım da bağlama teli kullanmıştım. Ben 220V'luk bir trafoya dimmer bağlamıştım yalnız. Sıcaklığı ayarlayabiliyordum. Yaptığınız kanat paralel kenarlı düz bir kanat olduğu için 1/3 oranı yeterlidir. Veya kanat kesitinin en yüksek olduğu noktayı da alabiilirsiniz. Daha sonra isteğinize göre ayarlayabilirsiniz. Yaptığınız modelde motor kanat arkasında olacaksa pervaneyi itici olarak kullanabilirsiniz. Önemli olan pervanenin içbükey tarafı havanın itileceği tarafa doğru olsun. Motorun dönüş yönünü değiştirmek yeterlidir. Bu durumda çekiş açısı yukarı doğru olması gerekir tabii.
 
Değerli Hocalarım merhabalar. En son 8 şubatta sizden öğrendiklerim ve biraz araştırmalarım sonucunda yeni bir uçak yaptık. Köpük, Fotoblok ve 3D yazıcı karışımı hibrit bir uçak çıktı. Kanadımız gövdeyi çıkarırsak 103 cm wing span ve 20cm chord yani kanat alanı = 20 dm2 çıkıyor. Uçak ağırlığı ise 750 gram çıktı. Motoru teraziden uçağın darasını alıp full gaz bastığımda thrust'u 600 gram maximum çıktı. Wing Cube Loading =8.4 çıktıyor.
Bu motor fabrika verilerine göre 6x3 pervane kullanılmalı demiş bende masterscrew 6x3 kullandım ve 820 gram thrust verir diyor neden bu kadar az thrust çıkıyor? Pervanemi değiştirmek istedim 6x3 pervane pek bulamadım.
Ayrıca pervaneye 9 derece aliminyum parça ile yanal eğim verdim ve 3 derece sağa bakması için eğim verdim. 9 derecede amacım ağırlık merkezini kesmesi ama 3 dereceden emin değilim 2 derece falan da olabilir montaj hatasından dolayı yine de sağa bakıyor 2-3 derece arası
Ne nersiniz şimdi ben bu uçağı elden atsam uçar mı ?
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach

You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
 
Son düzenleme:
Sümer hocam uçağı burun üstü teraziye koydum darasını aldım. Full gaz verdiğimde terazide maximum 600 gram gördüm. İnşallah hatalı bir ölçüm yapmışımdır. :))
 
Elinize sağlık, bence bu model uçar :)

Statik itkiye fazla takılmayın derim, malesef yeni başlayanların gereksiz yere fazla takıldığı bir şey bu. 3D uçuş dediğimiz modelin kanatlarından çok motor çekişiyle uçtuğu, sınırsız bir şekilde dikey tırmanış yapması beklenen uçuş tarzında bu önemlidir tamam, ama eğitim ve spor uçuşlarında model ağırlığının yarısı kadar statik itki bile güvenle uçabilirsiniz, yeter ki motor/pervane sistemi uçağın uçması gereken hızlarda hala itki üretebiliyor olsun. Ama illa "neden daha az" sorunuza cevap vermek gerekirse; öncelikle üreticiler yalan söyler :), sonra pervane farkı gelir, en son olarak da bulunduğunuz irtifanın yol açtığı düşük hava yoğunluğu derim.

Motora aşağı açı vermeniz de iyi olmuş, zira burun basma momentini en aza indirgemişsiniz. İlerleyen zamanlarda ilk uçuşların heyecanını atlattıktan sonra uçuşta yapacağınız bazı basit gözlemlerle bu açı iyi mi eksik mi yoksa fazla mı karar verip ince ayarı yapabilirsiniz.

Öte yandan sağa açı kısmı biraz kafa karıştırıcı, son fotoğraf beni yanıltmıyorsa motorun şaftını hafif sola bakacak şekilde yanimotor sağa doğru itecek şekilde ayarlamışsınız gibi görünüyor ama emin de olamadım. Bizim klasik olarak söylediğimiz "birkaç derece sağa açı iyidir" ifadesi konvansiyonel yani burundan pervaneli modeller için geçerlidir, pervanenin yeri değişince model üzerindeki etkisi ve haliyle kuvvetler dengesi de değişiyor, klasik tanımlamalar ve çözümler devredışı kalıyor :)

Ama kullandığınız pervanenin nispeten küçük olması pervaneden kaynaklı istenmeyen yaw etkilerini azaltacaktır, dahası pervane ağırlık merkezine epey yakın olduğu için de bu istenmeyen etkiler iyice azalacak. Kısacası bu modelde motora sağa veya sola açı vermeden de sorunsuz uçabileceğinizi düşünüyorum. Zamanında bolca ve keyifle uçurduğum Polaris modelimde 6x4 pervaneyi 2200 kv likbir motor ve 3S lipo kullanıyordum ve motorda hiçbir yan açı yoktu. Üstelik motor çok daha gerideydi, yani ağırlık merkezine göre moment kolu çok daha fazlaydı.

Uçağınızın ilk uçuşu için dikkat etmeniz gereken son şeyler kontrol yüzeyi atımları olmalı, bunları gereğinden fazla yapmaktan kaçının. Elevatörde 30 rudderda 40-45 derecelik hareketler üst sınırınız olmalı, çok yüksek ihtimalle bu açılar bile ihtiyacınızdan fazla gelecektir, ince ayarları ilerde yaparsınız. Eğer kumandanız izin veriyorsa bir miktar expo tanımlamak da faydalı olabilir ama şart değil.

Uçuş sırasında modeli çok dik tırmanışlara sokmaktan kaçının, bu sadece yavaşlayıp en nihayetinde de stall olmaya neden olur. Düşük açılarla tırmanmayı tercih edin. İlerde modele alıştıkça limitleri deneyip tecrübe edersiniz.

Kolay gelsin, ve iyi eğlenceler :thumbup:
 
Özgür Hocam bu açıklamalarınız ilaç gibi geldi hava yağmurlu en kısa sürede hava açılır açılmaz uçuracağım bir sorun olursa inşallah olmaz :D yine döneceğim. Emeğiniz bilgileriniz büyük oldu bu güvenle hareket ediyorum. Bi uçak yapacağız ve o uçacak ne olursa olsun.:D
 
UÇTUUUUU vallahi uçtu Herkese çok teşşekür ederim sizlerin sayesinde ve katkılarınızla oldu. Uçurduk ama kontrol tepkileri inanılmaz hassas oldu çok hızlı düşünmek lazım ve pilotajımız çok kötü düştü kırıldı. Sadece köpük kanat kırıldı yapması 2-3 saat sürer. Çok mutluyuz çoook
 
İlk uçuşumu hatırlıyorum,nasıl sevinmiştim.6 uçak kırdıktan sonra uçmak acayip heyecanlı bir deneyimdi.Ahmet bey yaşadıklarınızın çoğunu bende yaşadım,değerli fikirler olmadan hem de,bana çok güldüler,gene düşürmüş diye,senin kafa kırık hocaaa dediler (bende öğretmenim bu arada). Bu işi öğrenip öğrencilerime öğreteceğim diye söz verdim kendime,3 yıl uğraştım,en sonunda easy glider marka planörle yollarımız bir şekilde kesişti ve o gün bu gündür gökyüzü bana ait. Şimdi Bilsemde havacılık ve uzay dersleri veriyorum,uçak yapıyoruz çocuklarımla.Size tavsiyem ilk uçuştan önce simülatör çalışmanız ve kalkarken son gaz vermeniz.Sonra kendiliğinden düşüyor zaten.:lollol::lollol:
 
UÇTUUUUU vallahi uçtu Herkese çok teşşekür ederim sizlerin sayesinde ve katkılarınızla oldu. Uçurduk ama kontrol tepkileri inanılmaz hassas oldu çok hızlı düşünmek lazım ve pilotajımız çok kötü düştü kırıldı. Sadece köpük kanat kırıldı yapması 2-3 saat sürer. Çok mutluyuz çoook
Sizinle aynı anda yazıyormuşuz.Yaşadıklarım Hindistan'da olsa bollywood'a senaryo olurdu.Demiştim kendiliğinden düşeceğini.
 
UÇTUUUUU vallahi uçtu Herkese çok teşşekür ederim sizlerin sayesinde ve katkılarınızla oldu. Uçurduk ama kontrol tepkileri inanılmaz hassas oldu çok hızlı düşünmek lazım ve pilotajımız çok kötü düştü kırıldı. Sadece köpük kanat kırıldı yapması 2-3 saat sürer. Çok mutluyuz çoook

Gözünüz aydın :thumbup:

Kırımlar sizi yıldırmasın, her kırım bir derstir toplamına da tecrübe denir :)

Model fazla oynak ise ya fazla hızlı uçtunuz demektir (elinizdeki motor/pervane sisteminin hızlı olacağını düşünürsek eğer sürekli tam gaz uçtuysanız model fazla hızlı olmuştur diye tahmin ediyorum) ya da kontrol yüzeylernin atımları ve beraberinde pilotun komutları fazla demektir. TAbi iki durumun birleşimi de olabilir. Ama bu tür "fazla" reaksiyonlar yeni başlayanlar için gayet normaldir, zamanla eliniz alışır. Eğer uçuşu tam gaz yaptıysanız bir sonraki uçuşta sadece tırmanışlarda tam gaz kullanmaya çalışın, normal seyiri daha düşük gazla yaparsanız model yavaşlar tepkileri sakinleşir ve size daha çok düşünme imkanı tanır. Yavaşlasanız bile yine fazla oynak gelir ise yavaş yavaş kontrol yüzeyi atımlarını azaltabilirsiniz. Gerisi artık uçtukça (ve çakıldıkça :) ) birikecek bilgi, el alışkanlığı ve tecrübe... :thumbup:
 
Ahmet bey öncelikle sizi tebrik ederim.Öğrenme dediğimiz kavram aslında sonsuz bir süreç.Bu süreçte hatalar yaparız fakat önemli olan hatalarımızdan ders çıkarıp tekrar tekrar denemek.Benim de ilk uçuşum kırımla sonuçlanmıştı 2009 senesiydi sanırım.Daha sonra ki süreçte bilen birinden yardım almadan uçurmayı başarmıştım yaş 14 tü o zamanlar.Neyi farklı yaptım diye sorarsanız bana sunulan önerileri daha fazla dikkate aldım.Forumları okuyarak ve elbette Simülatör'de çalışarak her ne kadar gerçek uçuş dinamiklerini birebir sunamasa da.İnsanoğlu bazen hata yapmadan öğrenemiyor.Kısacası doğru yoldasınız sonunda başaracağınıza eminim.Her kırım bir tecrübedir.Keyifli uçuşlar dilerim. :)
 
Özgür hocam vallahi sanki burdaymışsınız gibi aynen dediğiniz gibi çıkıyor herşey tebrik ederim :) değerli hocalarım uçak çok hızlıydı uçamamasından korktuğum için tam gaz verdim arkadaşım elden fırlattı ne olduğunu anlamadan 100 metre kaçtı bi elevatör çekeyim dedim dim dik tırmandı (aynen Özgür hocam dediğiniz gibi oldu ) stall yedi deli dana gibi kaçıyordu sanki roket gibiydi ve ilk kontrol etmek çok zor geldi 10 saniye sonra yere paralel tutmaya çalıştım ve paralel bir şekilde düştü uçak çok uzaktı (150 metre falan). Yanına koştum ve gövde kırıldı onu koli bandıyla yapıştırdım iniş takımı 3D yazıcıdan basmıştım onunda kırıldığını fark ettim. O heyecandan gaz aklıma gelmemişti. İkinci atışta uçak uzaklaşınca gazı yarım verdim daha düzgün ilerledi daha kararlıydı ama bana yine hızlı geldi tamamen pilotaj ile ilgiliydi fakat sanırım tam gaz çok geliyor yarım ise az geliyor aslında oval bir yörünge becerim olsaydı hafif eliptik olarak yükseltebilseydim anlardım ama ikinci uçuşta 10 saniye sürdü fakat daha iyiydim bu sefer ana kanat kırılınca bıraktık. Bugün tekrar kanat yapmaya başladık. Bu sefer yavaş uçması için kanadı 20cm uzatmaya karar verdik. Kanadın orta kısmını 60cm martı eğimli dehidrallerini ise 35 cm yapıp Wing Cube Loading değerini 6-7 arasına düşürürsem daha yavaş hızlarda uçurabilirim diye düşünüyorum. Siz ne dersiniz? Yolum doğru mu? Kanadımızı uzatırsak en fazla 30-40 gram eklenir ama WCL oranı için değer diye düşünüyorum. Uçağın toplam ağırlığı 820 gram falan olur kanat alanımız ise 130cm-6cm(gövde)=124cm*20cm =24,80 dm2 çıkacaktır. Deneyip kırıp kırıp bi şekilde bunun üstesinden geleceğiz. Benim yanı sıra öğrencileriminde uçurmayı öğrenmesi gerekli. Bu arada Özgür hocam tam da dediğiniz gibi kumandadan Rate/Exp. ayarını farkettim Rate=%75 Exp=Full verdim ve servolar daha yumuşak ve dar aralıkta çalıştı özellikle Elevatör için sanırım çok gerekli.