3D Printer Kabin İmalatı

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Özgür Evren Varol

Kıdemli Uye
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
2,696
Tepkime puanı
10,220
Yaş
42
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
Pantherin inşaatı sırasında ABS kullanarak yaptığım baskıların beklentilerimden daha başarılı olması sonrasında bu konuda printerı biraz daha geliştirmeye karar vermiştim. ABS hem daha hafif hem de sıcaklık dayanımı yüksek bir malzeme, haliyle pek çok işlevsel parçanın yapımında kullanılabilme potansiyeli var. Zaten gündelik hayatta ettafımıda olan plastik nesnelerde de bolca kullanılan bir madde. Benim için ise hem hafiflik hem de sıcaklık toleransı bu coğrafyada uçak yapmak için PLA’dan çok daha uygun olduğu anlamına geliyor. Zira ilerde tasarlamayı düşündüğüm uçakları ABS ile basabilirsem buranın güneşi altında bile uçurabileceğim bir model olabilirler.

ABS ile kaliteli baskı yapabilmek için printer özellikleri yanısıra ortam sıcaklıklarının önemi büyük. Soğuk ve bol esintili ortamlarda ABS ile düzgün baskı yapmak imkansız gibi birşey. Ben daha önce yaptığım baskılarda atolyenin tüm havalandırmasını kapatıp kapıyı da kapalı tutarak esintilerin önüne geçiyordum. Baskı sırasında odanın sıcaklığı da 26-27 derecelerde sabitleniyordu. Ama odayı sürekli kapalı tutmak pek de etkin çalışma sağlamadığı için printeri kapalı bir hazne/kutu içine koymak fikri uzun zamandır aklımdaydı. Panther bitince açığa çıkan zamanı atolye geliştirme çalışmalarına aktarabildim, ve bu printer kabini procesi de hayat bulmuş oldu.

Printerim normalde de iki tane Ikea lack sehpa üzerinde duruyordu, ve bu sehpaları kullanarak kabin yapan bir dolu tasarım var piyasada. Ben prusanın kendi sitesinde yayınladığı yöntemi tercih ettim.



Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Parçaları PET ve ABS kullanarak bastım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve yukardaki videodaki gibi montaj yaptım.

İçeriye de tavsiye edildiği gibi duman sensörü ekledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu sistemle güç kaynağı ve filament kabinin dışına alınıyor. Filament sehpanın üzerinde ayarlanabilir bir tekerlek sistemi üzerine oturtuluyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kabinin genel görünümü de şöyle oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Duvarları da 4mm oluklu polikarbon levha ve 2.5mm lik şeffaf akrilikten yaptım. Elde akrilik kesmek benim için yeni bir tecrübe oldu, o yüzden ön kapak camlarını birkaç kere yeniden kesmek zorunda kaldım ama sonunda idare eder birşeyker elde edebildim.

İçeriye bir dijital bir de analog termometre ve nem ölçer yerleştirdim. Oda sıcaklığı 25 dereceyken içerde, printerin yanında yerdeki sıcaklıklar 36-37 dereceye ulaşıyor. Bu da gayet iyi bir değer (tabla üzerinde yani baskı hacminde çok daha yüksek bir sıcaklık oluşuyordur).
Ayrıca zaten sessiz olan printer iyice sessiz hale geldi (tabandaki yumuşak plakanın da etkisi var). Dahası printer atolyede kaçınılmaz olarak oluşan toza karşı da bir nebze olsun koruma kazanmış oldu :)

Kabinin aydınlatması için “Emre Kaman” lambasından şerit LED sökmek istemediğim için kenarda duran RGB ledleri kullandım. Kontrol devresiyle birlikte farklı modlarda ışık cerebilen bir sistem oldu. (Çok lazımdı ya 😂😂😂)

Buyrun Muscat Tayyare Pavyonu! pardon, Fabrikasına! 🤪🤪🤪

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu konu, aşağıdaki mesaj taşınarak YÖNETİM tarafından açılmıştır.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
30,386
Tepkime puanı
32,326
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Böylesi güzel 3D konularımız olduğuna göre artık forumda “3D Printer” bölümü açmak farz oldu :)

Kabinin aydınlatması için “Emre Kaman” lambasından şerit LED sökmek istemediğim için kenarda duran RGB ledleri kullandım. Kontrol devresiyle birlikte farklı modlarda ışık cerebilen bir sistem oldu. (Çok lazımdı ya 😂😂😂)

Buyrun Muscat Tayyare Pavyonu! pardon, Fabrikasına! 🤪🤪🤪
Gerçekten çok renkli ve ışıl ışıl olmuş :D
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
30,386
Tepkime puanı
32,326
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,550
Tepkime puanı
9,537
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
Ben de treyler konusunun yonu sasmasin diye cok ellesmemistim ama yeni konu super oldu 👍😁

Kabin super olmus. Rgb ledleri yazicinin ana kartindan da kontrol edebilir, hatta degisik durumlarda degisik renkler vermeleri icin programlayabilirsin abi. Tabi canin isterse 😄

Ben benim atolyeyi dagitali dort ay oldu, belirsizliklerden dolayi da yeni atolyeyi halen kurabilmis degilim... Yaziciya da dort aydir dokunmadim hic. İkinci yaziciyi yapmak ve tarantulayi upgrade etmek icin aldigim parcalar da bir kutunun icinde (kim bilir hangi kutu 😄 ) bekliyorlar. Cok uzucu bir durum...

Sonuc olarak yazicilari koyacak bir yerim oldugu zaman yeni yapacagimi aynen boyle bir kabine yerlestirecegim. Tarantulayi ne yapacagimi simdilik bilemiyorum 😁
 

Baris EKICI

Yeni Uye
Katılım
17 Ara 2018
Mesajlar
32
Tepkime puanı
40
Yaş
40
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Hepsi
Uçak parçalarında ABS bence çok iyi sonuç vermiyor. En azından benim denemelerimde, zira ince parçalarda çatlıyor. Onun yerine ben PETG öneriyorum. Hatta bazı parçalarda EPA. Sakarya'da Uzaras3D diye bir firma var. Genç bir arkadaş yerli PETG üretiyor. Fiyatı da uygun, basmasi da kolay. Onu deneyebilirsiniz ABS yerine.
 

Özgür Evren Varol

Kıdemli Uye
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
2,696
Tepkime puanı
10,220
Yaş
42
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
ABS nin başarısı biraz tasarıma bağlı, 3D lab print tasarımındaki gibi aslında PLA düşünülerek yapılmış olan, dışta tek çeperli bir yüzey ve içte de destek sistemi bulunan tasarımlar ABS ile iyi sonuç vermiyor. Ama iki çeperli olacak şekilde ve iç destek sistemini minimize eden bir tasarımda gayet iyi sonuç veriyor. Şu arkadaşın tasarım ve baskısını incelemenizi tavsiye ederim, 2 m kanat açıklıklı bir Airbus A330 tasarlıyor ve tamamen ABS ile basıyor. Yukarıda bahsettiğim çift çeper felsefesini de gayet başarılı bir şekilde uyguluyor. Ayrıca ABS parçaları asetonla birleştirmek PLA parçaları CA ile yapıştırmaktan çok daha iyi bir sonuç veriyor, temelde aseton plastiği her iki taraftada eritip yeniden birbirine kaynattığı için yapıştırıcı gibi değil bildiğimiz kaynak gibi çalışıyor. (Aşağıdaki başlıkta arkadaşın yaptığı bazı yapısal denemeler var, sonuçlar epey etkileyici)



Benim için de ABS ile uçak yapma fikrini yeniden canlandıran, heveslendiren şey bu arkadaşın izlediği yolda elde ettiği başarısı oldu. Zira benim için burada PLA ile yapılmış nesnelerin ömürleri epey kısa oluyor, kış güneşi bir 5 dakika içerisinde yamulmalarına yetiyor :)

PETG mekanik açıdan güzel bir malzeme, yapısal dayanım gereken yerlerde çok faydalı oluyor, ama benim tecrübemde PETG parçaları birbirlerine sağlıklı bir şekilde yapıştırmak pek kolay olmuyor, mekanik parçalar için kullanılıp vida civata vb sistemlerle birleştirildiklerinde gayet iyi bir malzeme ama yapıştırıcıyla birbirine yapıştırılmış bir modelin havada yük altında ne kadar dayanacağı hakkında şüphelerim var. Yine de çok iddialı konuşmak istemem zira denemedim. Öte yandan PETG ağır bir malzeme, ve ince katmanlarda epey bir esnek, her iki açıdan da alışageldik uçak tasarımına uymayan bir malzeme, en azından daha iyi alternatifleri varken :)

EPA dediğiniz sanırım nylon bazlı birşey, ki nylon da ince katlarda epey esnek bir malzeme. Teorik olarak alışageldik uçak tasarım ve baskısına pek uygun değil gibi görünüyor ama tecrübelerinize dayanarak bu iki malzemeyi önerdiğinize göre her ikisi için de daha detaylı tecrübe paylaşmanız beni mutlu eder, her zaman öğrenecek yeni şeyler vardır :)

Yerli filament üreticisi olduğunu duymak da güzel, ben kendim yurtdışında yaşadığım için şu an benim için denemek pek olası olmasa da yurtiçindeki arkadaşlar için iyi haber :thumbup:
 

Baris EKICI

Yeni Uye
Katılım
17 Ara 2018
Mesajlar
32
Tepkime puanı
40
Yaş
40
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Hepsi
Evet dediginizi gibi malzemeye gore parcayi tasarlamak lazim. Biraz da insanlarin tecrubesi de etki ediyor tabi.
EPA evet naylon, yari esnek ve cok iyi layer yapismasi sagladigi icin, inis takimi gibi darbe alacak yerlerde kullanmak daha iyi sonuc veriyor.
 

Baris EKICI

Yeni Uye
Katılım
17 Ara 2018
Mesajlar
32
Tepkime puanı
40
Yaş
40
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Hepsi
Ya bu arada bu 330 beni acayip cezbetti. Basacam galiba. Tesekkurler.
 

Özgür Evren Varol

Kıdemli Uye
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
2,696
Tepkime puanı
10,220
Yaş
42
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
EPA evet naylon, yari esnek ve cok iyi layer yapismasi sagladigi icin, inis takimi gibi darbe alacak yerlerde kullanmak daha iyi sonuc veriyor.
Nylon düşük sürtünmesi ve dayanıklılığıyla mekanik elemanlarda, yatak, dişli vs gibi, oldukça faydalı bir ürün. Bende cam fibver katkılı bir nylon 12 filament var, basması biraz sıkıntılı ama ayarlar tutup basınca çok sağlam bir malzeme. İnce basınca esnek, kalın basınca da epey rijit olabiliyor. YAkında büyük dişli basma denemeleri yapacağım bu meretle.

Ya bu arada bu 330 beni acayip cezbetti. Basacam galiba. Tesekkurler.
Tasarımı yaza doğru bitirmeyi hedefliyor arkadaş, herşey bitince satışa çıkartacak. Bence gayet iyi bir iş çıkartıyor, ilk müşterilerinden birisi ben olacağım :thumbup:
 

Benzer konular