4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

  • Konbuyu başlatan Ozkan
  • Başlangıç tarihi
  • 4,718
O

Ozkan

Guest
Herkeze merhaba,
4 st TT 91'in rodajını eski %5 nitrolu yakıtımla tamamladıktan sonra, sıra esas kullanacağım yakıtı belirlemeye geldi.
Bir çok yerde 4 St ve hint yağı / sentetik karışım yakıt önerilerini gördüm(motor kataloğu dahil). Segmanlı olmasına rağmen Hint yağı gerekli mi ? Kurum yapar mı?
Şimdiye kadar morgan cool power kullandım fakat yağ oranı %17 idi. Motor katalogu %20 mix yağ %10-15 Nitro kullan diyor. Acaba saf Hint yağı alıp kendim mi ilave etsem ?
Alternatifler;




Ne dersiniz ?
 
4 Zamanlı Nitro Motorlar ve Hint Yağı

Özkan, doğrusunu istersen ben 4 zamanlı yakıtının diğerlerinden farkı ne şimdiye kadar çözemedim. :-\ Bu nedenle ben 2 zamanlı, 4 zamanlı, zamanlı zamansız bütün motorlarımda (elektrik hariç :lol:) aynı yakıtı kullanıyorum. İşin aslı, bildiğim kadarı ile, segmanlı veya ABC, tüm kızdırma bujili (yarı dizel) motor yakıtlarında mutlaka belli bir oranda hint yağı var ve motor üreticileri tamamen sentetik yağlı yakıtları önermiyorlar. Hatta içinde sentetik yağ olan yakıt kullanıldığında, yüksek ısıdan motoru korumak adına iğne ayarının bir kaç tık zengin tarafta yapılması gerektiğini tavsiye ediyorlar. Çünkü hint yağı bitkisel bir yağ olmasına karşın, yanma derecesi sentetik yağlardan daha yüksek. Yani yakıtın içindeki yağın görevi, motorda hareketli kısımların yağlanmasının yanında, motorun soğumasını da sağlamaktır. Nitrometan ise performans artırıcı ve motorun rölantide daha düzenli çalışmasını sağlar.

Şimdi, bunların ışığında, ben senin yerine olsam, bunların içinde %10 nitro oranını geçmeyen en ucuzunu seçerdim.
 
4 Zamanlı Nitro Motorlar ve Hint Yağı

Nacizane tavsiyem %20 Nitro mümkünse Wildcat :saygilar:
 
Ynt: 4 Zamanlı Nitro Motorlar ve Hint Yağı

Omer Erkan' Alıntı:
Şimdi, bunların ışığında, ben senin yerine olsam, bunların içinde %10 nitro oranını geçmeyen en ucuzunu seçerdim.

Tamamen katılıyorum. Ayrıca ASP gibi metalürjik kalitesi çok yüksek olmayan bir motorda yüksek nitro ömür kısaltmaya yarar.
Ben iki ve dört zamanlı tüm motorlarımda (pompalı OS hariç) tek yakıt kullanıyorum. Sentetik yağlı %10 nitrolu yakıtı kendi yaptığım %10 nitro ve %17 hint yağlı yakıtla bire bir karıştırıyorum. %10 nitro, %8.5 sentetik, %8.5 hint yağlı yakıt oluyor. Pompalı motora ise hint yağını yaklaştırmıyorum.
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Özkan Ömer abi ve Sümer Bey'in söylediklerine bende katılıyorum. Bu arada şu 4 zamanlı motor yakıtıyla ilgili farklı durumu Ömer abi gibi bende çözebilmiş değilim. :laugh:

Hint yağı molekül büyüklüğü olarak sentetik yağlara göre çok daha büyük. Bu sebeple motoru soğutma özelliği gerçekten çok yüksek. Fakat motordan yüksek performans istediğinde bu durum bir dezavantaj getiriyor. Performans söz konusu olduğunda ise küçük moleküllü sentetik yağlar ön plana çıkıyorlar ama onlarında motoru soğutma özellikleri zayıf. Bu sebeple piyasaki yakıtlarda genellikle sentetik ve hint yağının karışımları yaygın olarak kullanılıyor. Firmalar hem motorun soğuk çalıştığı hemde yüksek performans üreten ideal karışımlar üzerinde çalışıyorlar sürekli.

Seçeceğin yakıtta en önemli kriter motorundan beklentin olmalı bence. Bu durumda modelinin kabiliyetleri ve senin pilotaj yetkinliklerine göre değişkenlik gösterecektir. Yani işin özü ihtiyacına göre kullanacağın yakıt zamanla değişecek zaten.

Bu sebeple ben şuan için seni uçarken mutlu eden en ekonomik çözümü tavsiye ederim. Bu nedir dersen %10 - 15 nitrometan muhteva eden byron, wildcat, rapicon gibi bilinen firmaların yakıtları olabilir örneğin. :saygilar:
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Yorumlarınız ışığında başlangıç için yakıta hint yağı eklemek istiyorum.

Eğer Thunder Tiger 15% nitro ile sürekli çalışabilcek bir motor ise çözüm netleşiyor:
Coolpower 4st %15 nitro % 17 oil blend (yarı yariya)


Yok %10 nitroyu aşma derseniz; Sümer Bey'in uygulamasını biraz değiştirerek.
%10 nitro %17 sentetik coolpower yakıtını alıp 4% de hint yağı ekleyerek %9,6 nitro ve %20 blend yağ uyğun çözüm oluyor.
Ama bu durumda da saf hint yağı temini ayrı bir soru işareti olarak ortaya çıkıyor.
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

valla bende hiç anlamam oyüzden motorun kendi sitesini girip değerlerini öğrendim .bendeki motor için üreticisi %30 nitro %22 yağ öneriyor.
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Hüseyin GENCER' Alıntı:
valla bende hiç anlamam oyüzden motorun kendi sitesini girip değerlerini öğrendim .bendeki motor için üreticisi %30 nitro %22 yağ öneriyor.

Ben hint yağı getirme sözü vermiştim ve bunu şimdi hatırladım. Çok özür dilerim. EN az iki hafta İzmit'e gelemeyeceğim. Ama yine de arabaya bir küçük şişe hint yağı koyayım. Bir dahaki gelişimde veririm.
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ben hint yağı getirme sözü vermiştim ve bunu şimdi hatırladım. Çok özür dilerim. EN az iki hafta İzmit'e gelemeyeceğim. Ama yine de arabaya bir küçük şişe hint yağı koyayım. Bir dahaki gelişimde veririm.
Amanınnnnn... Adamın ocağına incir ağacı diker o motor. YS mi yoksa? :)
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ben hint yağı getirme sözü vermiştim ve bunu şimdi hatırladım. Çok özür dilerim. EN az iki hafta İzmit'e gelemeyeceğim. Ama yine de arabaya bir küçük şişe hint yağı koyayım. Bir dahaki gelişimde veririm.

Estağfurullah Sümer Bey,
Zaten olursa demiştik. Yinede teşekkür ederim. Siz nerden temin ediyorsunuz uygun hint yağını?
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Geçen sene bir kimya firmasından 25 kg bidon olarak almıştım. Elimde epey bir miktar var. Uygun kap bulmam gerekiyordu ama ben onu da unutup aceleyle gelmiştim o akşam. Bir dahaki sefere mutlaka getiririm.
Biz Orhanlı ekibi olarak saf metanol alıyorduk zaman zaman. Büyük (250 kg falan) bidonla alıp paylaşıyorduk. Ayrıca zaman zaman da uygun fiyatlı nitro buluyoruz. Dolayısıyla istediğimiz özellikte yakıt yapabiliyoruz. Bir ara Tower'dan Klotz yağ getirtmeye kalktım ama nakliyesi kendisinden pahalıya gelince vazgeçtim.
Bir de aklınızda bulunsun, eğer havayolları teknik bölümlerinde tanıdığınız varsa çıkma türbin (jet) yağı da mükemmelen kullanılabiliyor bu amaçla.
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Bu arada şu iki zamanlı dört zamanlı konusuna da değineyim. Bildiğiniz gibi dört zamanlının en büyük farkı süpap sistemi. Hint yağı beklediği zaman oldukça yapışkan bir tabaka oluşturuyor. Bu aslında istenen birşey çünkü bu şekilde after run oil vs kullanmaksızın motoru bekletebiliyorsunuz. Metal yüzeyler için olabilecek en iyi korumayı sağlıyor. Ancak uzun süre bekletirseniz piston resmen gömleğe yapışıyor. O zaman da bujiyi söküp silindire biraz taze yakıt damlatarak sorunu kolaylıkla çözüyorsunuz. Dört zamanlı motorda ise süpaplar yapışıyor bazen. Örneğin fotoğraflarını gördüğünüz Corsair (ve Saito 82) uzun zaman bir kenarda ve burun üstü bekledi. Geçenlerde Hezarfen'e gittim ve Corsair'i çalıştırmak istedim. Motor boşa dönüyordu. Külbütör kapaklarını açıp süpaplarla biraz oynayınca düzeldi. Süpap hint yağının katılaşmasına bağlı yapışmış ve açık kalmış.
Eskiden dört zamanlı motor üreticileri "ammannn sakın haa hint yağı kullanmayın" derlerdi. Ancak bildiğiniz gibi dört zamanlı motorlar çok daha fazla ısınıyorlar ve kulakla ayarlamaya kalktığınızda fakir kalma riskleri çok daha yüksek. Bazen de süpap aralıkları ayarsız oluyor ve siz beklediğiniz gücü alacağım diye iyice fakir bırakıyorsunuz. Sentetik yağ ise böyle durumlarda yeterli koruma sağlayamıyor. O nedenle neredeyse tüm üreticiler yakıtta full hint yağı olmasa bile % 4 civarında bir hint yağı oranını önermeye başladılar. Tabii pompalı motorlar hariç. Onlarda hint yağı pompa diyaframını çalışamaz hale getirebilir.
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Emek verip cevap yazan herkese cok teşekkürler :thumbup:

Su ana kadar ihtiyacim olmadigi ıcın cok sorgulayıp araştırmadigim oldukça faydalı bilgiler edindim %p

Ileride daha kolay bulunsun ve arada kaynamasın diye bu konuyu da "Ucak Indeks" sayfamıza ilave edelim ;)
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ben iki ve dört zamanlı tüm motorlarımda (pompalı OS hariç) tek yakıt kullanıyorum. Sentetik yağlı %10 nitrolu yakıtı kendi yaptığım %10 nitro ve %17 hint yağlı yakıtla bire bir karıştırıyorum. %10 nitro, %8.5 sentetik, %8.5 hint yağlı yakıt oluyor. Pompalı motora ise hint yağını yaklaştırmıyorum.

Sümer bey, ben de tek farkla aynı yolu izliyorum, %10 veya 15 nitrolu hazır yakıtı kendi yaptığım %20 hint yağlı yakıtla karıştırıyorum. Bu bana yetiyor. :)
 
4 Zamanlı Nitro Motor Yakıt Secimi ve Hint Yağı

Değerli yorumlarınız için çok teşekkür ederim.

Şimdilik %15 nitro %8.5 sentetik yağ %8.5 hint yağı karışımlı Morgan Coolpower'ı sipariş ettim. Uygun bir hint yağı kaynağı bulunca kendi karışımlarımı oluşturmaya başlayacağım.