Alkol motorunda O.S. G5 kızdırma buji ile benzin kullanımı

Ömer Erkan

RcFanatik
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
3,570
Tepkime puanı
6,164
Yaş
66
Konum
Başiskele - Kocaeli
İlgi Alanı
Uçak
Herkese merhaba arkadaşlar!

Geçtiğimiz Pazar günü uzun zamandır aklımızdan geçen bir denemeyi yaptık. Bildiğiniz gibi O.S.'un GGT15 diye bir motoru var. Bu motorun özelliği yakıt olarak benzin kullanmasına karşın, ateşlemeyi özel bir kızdırma (glow) buji olan O.S. G5 ile, alkol motorlarındaki gibi, yapması. Avantajı, küçük hacimli motorlarda neredeyse motor boyutu ve ağırlığına ulaşan bir elektronik ateşleme birimine ihtiyaç duymaması.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bizde ise olay, @Murat Ülger arkadaşımızın bir gün bizim normal alkol motorlarında kullanılabilen, 1/4-32 ölçülerinde ateşlemeli bujiler ve ateşleme birimi olduğunu, bir tane ortak alıp en çok kullandığımız boyutta bir motorda denesek diye bir öneride bulunması ile başladı. Ayrıca YouTube'da bu konuyla ilgili bir çok video da görmüş. Bu fikir başlangıçta cazip gelse de, sonradan böyle bir ateşleme biriminin fiyatının neredeyse 50 USD olduğunu görünce, çok da avantajlı olmadığını gördük. Çünkü NGH'in 9cc motoru herşey içinde 150.- USD. Kaldı ki, bizim motorlarda ne sonuç alacağımız belli değil, başarılı olsa bile, elimizdeki her motora yeni bir ateşleme birimi almak da çok mantıklı değil. Yakıttan sağlanacak tasarruf zaten gitmiş olacak.

Hal böyle olunca, bizim de aklımıza O.S.'un sözünü ettiğim motoru ve bujisi düştü. Yine, YouTube sağolsun, bizi cesaretlendirdi. Biz de o zaman sadece bu O.S. G5 özel bujiden bir tane alıp, gözden çıkarabileceğimiz bir motorda deneyelim dedik. Lakin, sorun şu ki, yalnızca Towerhobbies'te satışı var ve kargo ise 34,38 USD'cik. Evet, 34,38 USD! Sanırım bir de Horizon'da var, ama o daha da vahim idi! Çinli kardeşlerimiz de henüz el atmadığı için Aliexpress'ten de elimiz boş dönünce, bizim deneme, kendi çapımızda proje, suya düştü.

Derken, aradan uzunca bir süre geçti. Yine bir kaç hafta önce Murat aradı ve aradığımız bujiyi yerde ararken gökte bulmuş! Meğerse burnumuzun dibi sayılabilecek yerde, yani Ankarada Hobbytime'da varmış. Biz de hemen bir ortak girişimde bulunup, siparişi verdik. Hem de ABD fiyatından ucuza geldi. Ben de elimde bulunan, daha önce uçakta kullandığım Thunder Tiger 36'lık heli motorunu gözden çıkardım. Sehpaya monte ettim. Tabii deponun hortum ve tıpasını benzin için olanla değiştirdim. Çünkü silikon bir süre sonra salyangoza dönüşüyor. Ayrıca egsoz basıncı için de ısıya daha dayanıklı lastik benzin borusu kullandım. Tabii bu arada GGT15 motorun klavuzuna da karbüratör ayarı için göz attım ama, bu motor pompalı. Yine de başlangıç için 3,5 tur yüksek iğne ayarı ve gaz tam açık ilk çalıştırma önerisini uyguladık. Yağ olarak ise, Murat'ın Koçtaş'tan aldığı çim biçme makinaları için olan yağı kullandık. Ve emniyetli tarafta olmak için benzine %4 oranında karıştırdık.

Yine, bujiye dönersek, diş ebadı olarak bizim alkol bujilerinden daha uzun, şu turbo tabir edilenler gibi. Altına bir pul daha koyarak halledelim dedik ama, yetmedi. Dört tane anca kurtarıyor, ama bu sefer de tutacak diş kalmıyor. Ne yapalım, biz de üç tane ile takıp pistona ulaşıyor mu diye yavaşça krankı çevirdik, çarpmıyor! Acaba iki pul ile çarpar mı, çarpmıyor!

Veee, nihayet depoyu doldurup, heyecanla bastık starteri. Karbüratöre benzin gelir gelmez, ilk seferde hiç ummadığımız bir şekilde motor çalışınca, öyle şaşırmışız ki, "Çalıştı!" diye çığlık attık. Sonrasında ise karbüratör ayarı için bildiklerimizi uyguladık. Yalnız, buji ıslanmaya hiç gelmiyor. Benzin depodan sifonlama yapıp fazla gelirse, ateşleme yapmıyor, Bir kaç kez çıkarıp, kurutmak zorunda kaldık. Altına da iki pul koymuştuk ya hani. Hah! O'nun birini daha çıkardık baktık, piston yine çarpmıyor! Biz de verdik çoşkuyu!

İlk izlenimler, Canavar gibi çalışıyor! Ama, el gazı olduğu için düşük devir, yüksek devir ayarları ve rölanti konusunda çok hassas olamadık. Yalnız takometre ile ölçtüğümüzde, 9X7 pervaneyi 12.000 devirin üzerinde çevirdiğini gördük. Hararet ise, tam gazda 110 derece, stop ettikten hemen sonra ise 90 dereceler civarında. Model üzerindeki performansını denemek lazım. Tabii, motorun ömrü ne olur, onu da şimdiden bilemiyoruz! Bir sonraki aşama, bu motoru üzerine koyacak eğitim modeli tarzı bir şey bulmak!

Görsellerimiz ve ilk deneme videomuz

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Abi dogru anliyorum degil mi? Bildigimiz nitro motoruna gt15 bujisi takip benzini bastiniz ve oldu mu? ?
Aynen öyle kardeşim :D Benzinin içine yağ da koyduk ama :)

Bu arada video ve resimler ilave edilmiştir.

Ömer abinin de belirtiği gibi biz gün boyu uğraşırız büyük ihtimal çalışmaz derken ILK seferinde çalışınca hepimiz çok şaşırtık :thumbup: ki videoda bu şaşkınlığımızı görebilirsiniz ;D
 
İlk çalıştığında verdiğim tepki ?
Teşekkürler Ömer abi. Aslında bizim glow buji diş ölçülerine uygun (1/4-32 diş) elektronik ateşleme ve buji kullanarak daha stabil bir sonuç alabileceğimizi düşünüyorum. Farklı bir marka 2t yağ kullanarak bu değişimi de gözlemlemekte fayda olabilir.
 
Son düzenleme:
Neden şaşırdınız ki bu kadar Ömer abi. :laugh: Heli motoru değil mi o, her türlü çalışır. :lollol:

Ama gözden çıkartılmış bir motor olarak bu motorun lanse edilmesi de beni gerçekten derinden yaraladı. :cry: :p

Güzel bir tecrübe olmuş. :bravo: Yalnız yüksek devirde 2 zamanlı motora samanda versen yakabilir gibi geliyor bana. Ama eğer rölantide çalıştırabilirseniz olay bitmiştir. :coolxf: :yuppi:

Şahsen karburatör ayarıyla sonuç elde edilmesi düşük bir ihtimaldir diye düşünüyorum. :rolleyes:

Tahminimce rölanti için küçük bir pil ve ateşleme ihtiyacı çıkacaktır projenin ilerleyen safhalarında.

Tam bir @Sumer Yamaner projesi değil mi. :)
 
Son düzenleme:
Herkeste bu hikayenin farklı versiyonu var :)

Ben de 26cc çift silindirli motoruma elektronik ateşleme ve kıvılcım bijisi (bahsi geçen 1/4” dişlilerden) takıp glow yakıtla çalıştırmıştım :) amaç daha güvenilir çalışmaydı, öyle de olmuştu.

Glow motorları benzinle çalıştırmaktaki Temel sorun karbüratörün yeterince hassas olamaması, ve belki daha önemlisi krank pimi ile piston kolunun yataklı olması derler. O kadar uzun süreli tecrübem olmadı ama uzun vadede rulmansız bağlantı sorun yaşıyor diyorlar. Bizzat Kocaeli ekininin yapacağı uzun süreli denemelerin sonuçlarını merakla bekliyorum :)
 
Abi emeğinize sağlık, güzel çalışma olmuş, ama bizim heliye gelmez benzin falan, biz o dumanı görmezsek ölürüz?

Bu arada yeri gelmişken @Sumer Yamaner abiye de birşey sormak istiyorum, kendi yakıtımızı yapıyoruz konusunda yakıta nitro yerine bezin konulması ile ilgili bir araştırma yapacam demiştin, sonrası havada kalmış, acaba böyle bir çalışman oldu mu abi?
 
Yok artık! OS duymasın! :D

Duysun valla! :angry: Belki biraz insafa gelirler de biz de böyle uğraşmayız.

İlk çalıştığında verdiğim tepki ?
Teşekkürler Ömer abi. Aslında bizim glow buji diş ölçülerine uygun (1/4-32 diş) elektronik ateşleme ve buji kullanarak daha stabil bir sonuç alabileceğimizi düşünüyorum. Farklı bir marka 2t yağ kullanarak bu değişimi de gözlemlemekte fayda olabilir.

Bu fikri verdiğin için ben teşekkür ederim Murat. Farklı marka yağ ile de deneme yaparız. Ama ateşleme şeklinden ziyade, ben karbüratörün etken olacağını düşünüyorum. Çünkü hava benzin karışımı yanma odasına gittikten sonra, ister çakma, ister kızdırma fark etmez gibi geliyor bana. ? Gerçi çakma bujide bir de avans olayı var tabi. Bunda kendiliğinden.

Neden şaşırdınız ki bu kadar Ömer abi. :laugh: Heli motoru değil mi o, her türlü çalışır. :lollol:

Ama gözden çıkartılmış bir motor olarak bu motorun lanse edilmesi de beni gerçekten derinden yaraladı. :cry: :p

Güzel bir tecrübe olmuş. :bravo: Yalnız yüksek devirde 2 zamanlı motora samanda versen yakabilir gibi geliyor bana. Ama eğer rölantide çalıştırabilirseniz olay bitmiştir. :coolxf: :yuppi:

Şahsen karburatör ayarıyla sonuç elde edilmesi düşük bir ihtimaldir diye düşünüyorum. :rolleyes:

Tahminimce rölanti için küçük bir pil ve ateşleme ihtiyacı çıkacaktır projenin ilerleyen safhalarında.

Tam bir @Sumer Yamaner projesi değil mi. :)

Hah, ha! Her türlü çalışmıyor işte! Bana kök söktüren motorlardan biriydi. Seni üzmemek için de sen yokken denedik zaten. Otlar kurusun, samanı da deniyeceğiz. Malum, hazır saman ithal! Benzinden pahalıya gelebilir. :lollol: Rölantide pil ve ateşleme, yani kızdırma biraz zor. Çünkü bu bujinin ömrünü etkileyen en önemli etkenin sürekli kızdırma olduğu söyleniyor. Rölanti denemesini artık radyo ile yapıp göreceğiz.

Abi çok mantıklı yapmışsınız ya. Yıllar önce ateşleme ile çevirilebildiğini okumuştum ama bu buji olayını denemek gerçekten çok iyi fikir. Helide ne kadar ömrü olur acaba motorun, performansı nasıl olur acayip merak ettim:evil:

Ömür ve güvenilirlik konusunu biz de çok merak ediyoruz. Deneyip göreceğiz.

Herkeste bu hikayenin farklı versiyonu var :)

Ben de 26cc çift silindirli motoruma elektronik ateşleme ve kıvılcım bijisi (bahsi geçen 1/4” dişlilerden) takıp glow yakıtla çalıştırmıştım :) amaç daha güvenilir çalışmaydı, öyle de olmuştu.

Glow motorları benzinle çalıştırmaktaki Temel sorun karbüratörün yeterince hassas olamaması, ve belki daha önemlisi krank pimi ile piston kolunun yataklı olması derler. O kadar uzun süreli tecrübem olmadı ama uzun vadede rulmansız bağlantı sorun yaşıyor diyorlar. Bizzat Kocaeli ekininin yapacağı uzun süreli denemelerin sonuçlarını merakla bekliyorum :)

Merak işte! Yani, "du bakali n'olcek?" Belki de frenklerin dediği gibi; pırtlamanın kare kökünü ispat edeceğiz! (We will prove the square root of fart!) Ama, eğleniyoruz işte! :lol: Yalnız, senin denemenden şimdiye kadar bize hiç bahsetmedin. Biraz daha ayrıntı alabilir miyiz acep?

Karbüratörün hassas olmaması ve krank pimi ile piston kolu bağlantısının rulmansız olmasının sorun yaratması, benzinin yanma şeklinden olabilir mi acaba? Malum, normal benzin motorları, alkol motorlarına göre daha titreşimli çalışıyor. Silindirdeki her bir patlamada pistonun üstüne çekiçle vuruyor sanki.
 
Abi emeğinize sağlık, güzel çalışma olmuş, ama bizim heliye gelmez benzin falan, biz o dumanı görmezsek ölürüz?

Bu arada yeri gelmişken @Sumer Yamaner abiye de birşey sormak istiyorum, kendi yakıtımızı yapıyoruz konusunda yakıta nitro yerine bezin konulması ile ilgili bir araştırma yapacam demiştin, sonrası havada kalmış, acaba böyle bir çalışman oldu mu abi?
Uzun zamandır glow kullanmadığım için öylece kaldı o konu.
 
Yalnız, senin denemenden şimdiye kadar bize hiç bahsetmedin. Biraz daha ayrıntı alabilir miyiz acep?

Benimkisi deli işi :D

ASP nin 26cc lik çift silindirli 4 zamanlı bir motoru vardı elimde, Türk Hava Kuvvetleri Fw-190'ımda kullanıyordum. (malesef sonu tatsız biten bir hikaye olmuştu bu model

Motor belli devirlerde pek güven vermiyordu, zaman zaman tek silindiri "sönüyordu". Ben de daha güvenilir çalıştırmak için ne yapabiliriz diye bakınırken kızdırmalı buji yerine kıvılcımlı bujiye geçme fikrini denemek istedim. kızdırmalı bujilerle aynı dişte kıvılcım bujilerini de bulunca hemen denemiştim. Sadece güvenilirlik değil ateşleme zamanlamasını da ayarlayarak bir miktar kontrol sağlar diye düşünmüştüm. Yakıtı değiştirmemiştim ama bildiğimiz alkol yakıtıyla çalıştırmıştım. Yerdeki denemelerde gayet iyi çalışmıştı, ama şu an tam hatırlamadığım bir nedenle uçuşa çıkarken yeniden kızdırmalı bujiye dönmüştüm. İlerleyen zamanlarda bunu havada da deneriz demiştik ama malesef modelin (ve motorun) ömrü bu ileriki denemelere yetmedi...

Karbüratörün hassas olmaması ve krank pimi ile piston kolu bağlantısının rulmansız olmasının sorun yaratması, benzinin yanma şeklinden olabilir mi acaba? Malum, normal benzin motorları, alkol motorlarına göre daha titreşimli çalışıyor. Silindirdeki her bir patlamada pistonun üstüne çekiçle vuruyor sanki.

Benzinin ideal yanma oranı için hava/benzin karışımı 15/1 civarında olmalı, alkol yakıtlarında ise bu oran 7/1 civarında, haliyle benzin için daha hassas bir karışım sağlanması gerekiyor ve glow karbüratörleri bunu kararlı ve sürekli bir şekilde bu hassasiyette sağlayamıyor. Daha doğrusu tüm devir aralığında bunu sağlayamıyor. Dediğiniz gibi benzinin yanmasının daha hızlı gerçekleşmesi de daha sert darbeli bir çalışmaya neden oluyor ki bu da piston kolu ve bağlantıları üzerinde daha fazla yüklere neden oluyor, buna göre tasarlanmamış, yeterince sağlam olmayan glow motor parçaları da uzun vadede su koyveriyor.
 
Hah, ha! Her türlü çalışmıyor işte! Bana kök söktüren motorlardan biriydi.
Ahhh garibim ahhhh, ne çekti o motor. ? Canım heli motorunu sen gidip uçaklara takarsan nasıl bir psikolojide olur o yavrucak. :eek:

Ömrü sürgünlerde geçti garibin, hala pes etmiyor. :laugh:
 
Evet bu hafta sonu testimizi bir sonraki safhaya geçerek devam ettik. Eğitim uçağı üzerine motor montajından sonra yerde yaptığımız karbüratör ayarları ve devamındaki ilk uçuş videosu.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme: