ANKA-S İHA’dan esinlenerek modellediğim modelim...

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Okan akça

Yeni Uye
Katılım
11 Eki 2018
Mesajlar
44
Tepkime puanı
82
Yaş
33
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Uçak
Bence ya düz dursun ya da aşağıya yani pervane tarafı aşağı olacak şekilde 1 derece kadar açı verilebilir.
Pervane akımı stabardan geçmeyeceği için açı çok kritik olmayacaktır diye düşünüyorum. Düz bırakılıp ilk uçuşlardan sonra ince ayar daha mantıklı olabilir.
Sağa veya sola açı vermek gereklimi?
 

Deniz Tanrıverdi

Tecrübeli Uye
Katılım
1 Eki 2014
Mesajlar
1,060
Tepkime puanı
1,709
Yaş
49
İlgi Alanı
Uçak
Bence pusher uçaklarda traktör uçaklarının tam tersini yapmak gerekir. Neticede pervanenin tork etkisi azalmıyor.
Emin değilim, araştırmak lazım. Ama şu an için çok üşeniyorum....

Sanki deneme yanılma yöntemi en iyi sonucu verecektir.
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
6,289
Tepkime puanı
15,140
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Bence pusher uçaklarda traktör uçaklarının tam tersini yapmak gerekir. Neticede pervanenin tork etkisi azalmıyor.
Emin değilim, araştırmak lazım. Ama şu an için çok üşeniyorum....

Sanki deneme yanılma yöntemi en iyi sonucu verecektir.
La Casa de Papel izliyorum, sonra detaylıca yazarım. :)
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
6,289
Tepkime puanı
15,140
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Ben bunları bu forumda bir yerde yazmıştım ama kısaca hatırlayalım...
Sağ sol açısı:
Burundaki pervanenin bazı etkileri var. Bunlar slipstream, tork etkisi, p-factor ve gyroskopik precession olarak sıralanabilirler.
Slipstream: Kokpitten bakıldığında saat yönünde dönen bir pervane (hem modellerde hem gerçektek motorlu uçaklarda sıklıkla böyledir) havayı geriye doğru bir spiral şeklinde atacaktır. Bu spiral hava akımı dikey stabın soluna vuracak, kuyruğu sağa burnu sola itecektir. Spirali bir yay olarak düşünün. Nekadar gererseniz etki o kadar az olur. Yani uçak ne kadar hızlanırsa slipstrem etkisi o kadar azalır. Bu nedenle örneğin yüksek güç düşük hız kombinasyonu olan tırmanışta sağ rudder basılır (hem gerçekte hem modelde).
Tork etkisi: Pervane kütlesi döndrülürken gövde de bunun tersine dönmek ister (roll!). Yani gaz açınca uçak sola yatmak ister.
P-Factor (asimetrik pal yüklemesi): Uçağın hücum açısı artınca pervanede uçağa bağlı olduğu için havayı karşılama açısı değişir. Bunun sonucunda yukarı hareket eden pal ile aşağı hareket eden palin havayı arşılama açıları değişir. Uçak bunun sonucunda sola gitmeye meyleder.
Gyroskopik precession: Dönmekte olan pervane diskinin burun yukarı harekete verdiği yanıt. Bu diğerlerinin aksine sağa dönüş eğilimi oluşturur ama sadece anlık bir harekettir.

Bu dört etkiden en güçlüsü slipstream etkisidir. O nedenle burundan pervaneli uçaklar düz ve ufki uçuş rejiminde herhangi bir kontrol girdisi gerektirmesinler diye motorda sağa birkaç derecelik açı olur.

Pervanesi kuyrukta olan bir uçakta slipstream etkisi olmaz, tork etkisi olur, P-factor etkisi olur, gyroskopik precession etkisi olur. Slipstream olmadığı için bu etkiler çok küçük boyutta kalırlar ve kuyruktan pervaneli bir uçakta motora sağ sol açı verilmesi genelde gerekmez.
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
6,289
Tepkime puanı
15,140
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Yukarı aşağı açısı:
Tek motorlu ve motor çekiş hattı gövde ekseninde olan uçaklarda motor devri arttıkça uçak hızlanır ve tırmanmaya meyleder. Bu normal ve beklenen bir durumdur. Bunun detayına girmeyelim... Bu davranış eğer abartılı olursa motora birkaç derece aşağı açı verilir. Pervane kıçtaysa yine aşağı açı verilir ki pervane uçağın kuyruğunu yukarı itsin. Bunun derecesine de havada karar vermek en iyi yöntemdir. İlk uçuşta uçağın burun dikmesine karşı hazırlıklı olunmalı ve böyle bir durumda hemen down elevatör ile burun kontrol eltına alınmalıdır.
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
6,289
Tepkime puanı
15,140
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Model kırılmaz ve yeterli deneme yapacak kadar sağlam kalırsa değil mi abi :D;D
Kırım riski her zaman var ama motorun 2 derece açısı yok diye de kolay kolay uçak kırılmaz. :)
Daha önce yapılıp uçurulmamış bir uçağı sıfırdan yapıyorsak zaten her türlü riski baştan göze aldık demektir.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
32,036
Tepkime puanı
35,716
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ben bunları bu forumda bir yerde yazmıştım ama kısaca hatırlayalım...
Bulunması kolay olsun diye senin mesajı yeni konu olarak PERVANE bölümünde paylaştım abi :saygilar: