APM & Pixhawk Kartlarında Amper & Voltaj Kalibrasyonu

İzzet Camcıoğlu

Moderator
Katılım
14 Ağu 2017
Mesajlar
946
Tepkime puanı
1,940
Yaş
33
İlgi Alanı
Multikopter
Herkese merhabalar bu haftanın videosunda kanalımda her ikisinin de kurulumlarını paylaştığım apm ve pixhawk kartlarında amper ve voltaj kalibrasyonlarını göstermeye çalışacağım. Videoda da kısaca bahsettiğim şekilde bu kalibrasyonlar yapılmadan uçuş yapılabilir ama kesinlikle güvenli olmaz. Kırımlı veya olması gerekenin çok altında uçuş süreleri ile bitmiş görünen lipo pillere neden olur. Bu kalibrasyon nasıl yapılıyor adım adım videoda göstermeye çalıştım. Örneği apm kartı üzerinden gösteriyorum ancak pixhawk kartında da durum birebir aynı. Umarım faydalı olmuştur yorumlarınızı bekliyorum :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
İzzet hocam bir yolu daha var ve sanki sonuçları biraz daha kesin. Çünkü hem kullandığımız ampermetrenin doğruluğundan tam olarak emin olamıyoruz, çoğunlukla yanlış değerler ortaya çıkıyor, hem de ev içinde yüksek throttle ile testler tehlikeli olabiliyor.
  • MissionPlanner da PM ayarlarını etkinleştirdikten sonra pilimizi tamamen şarj ediyoruz,
  • 2-3 dakika uçup iniş yapıyoruz ve pilimizi hemen söküyoruz.
  • MissionPlanner'a bağlanıp son uçuş logumuzdan CurrTot bölümüne bakıyoruz. Diyelim ki burada 1100mAh güç kullandığımız görünüyor olsun.
  • Pilimizi tekrar şarj ediyoruz, diyelimki 1300mAh kadar şarj aldı pilimiz.
Şarj ettiğimiz değerle harcanan değer arasında 200mAh fark kalıyor bu da bizim Amperes Per Volt parametremizin tam kesin olmadığı sonucunu çıkarıyor.

Doğru sonuca ulaşmak için; Amperes Per Volt = eskiAmperes Per Volt*(Şarj Edilen mAh / CurrTot)

Amperes Per Volt bölümünde yazan rakamın 17 olduğunu varsayarsak;

Amperes Per Volt= 17*(1300/1100)
= 20,09 gibi bir sonuç çıkıyor bunu Amperes Per Volt bölümüne yazıyoruz.
2-3 denemeden sonra yüksek bir hassasiyetle anlık çektiğimiz ve toplam harcadığımız akımı ölçebiliriz.
 
  • Sevdim
Tepkiler: İzzet Camcıoğlu
İzzet hocam bir yolu daha var ve sanki sonuçları biraz daha kesin. Çünkü hem kullandığımız ampermetrenin doğruluğundan tam olarak emin olamıyoruz, çoğunlukla yanlış değerler ortaya çıkıyor, hem de ev içinde yüksek throttle ile testler tehlikeli olabiliyor.
  • MissionPlanner da PM ayarlarını etkinleştirdikten sonra pilimizi tamamen şarj ediyoruz,
  • 2-3 dakika uçup iniş yapıyoruz ve pilimizi hemen söküyoruz.
  • MissionPlanner'a bağlanıp son uçuş logumuzdan CurrTot bölümüne bakıyoruz. Diyelim ki burada 1100mAh güç kullandığımız görünüyor olsun.
  • Pilimizi tekrar şarj ediyoruz, diyelimki 1300mAh kadar şarj aldı pilimiz.
Şarj ettiğimiz değerle harcanan değer arasında 200mAh fark kalıyor bu da bizim Amperes Per Volt parametremizin tam kesin olmadığı sonucunu çıkarıyor.

Doğru sonuca ulaşmak için; Amperes Per Volt = eskiAmperes Per Volt*(Şarj Edilen mAh / CurrTot)

Amperes Per Volt bölümünde yazan rakamın 17 olduğunu varsayarsak;

Amperes Per Volt= 17*(1300/1100)
= 20,09 gibi bir sonuç çıkıyor bunu Amperes Per Volt bölümüne yazıyoruz.
2-3 denemeden sonra yüksek bir hassasiyetle anlık çektiğimiz ve toplam harcadığımız akımı ölçebiliriz.
Özgür bey öncelikle katkınız için çok teşekkür ederim. Bilmediğim farklı bir yol daha öğrenmiş oldum :)

Burada bir kaç sorum olacak bu anlatımda anladığım kadarıyla öncelikle voltaj kalibrasyonu yapılması gerekiyor siz sadece amper kalibrasyonu aşamasını göstermiş oldunuz değil mi?

İkinci olarak hassasiyet konunsu kafama takııldı açıkçası deneyip görmediğim bir metod olduğu için çok bir şey demek istemiyorum öngöremediğim konular olabilir ama bence metodun eksi olabilecek yönleri;

pil takılınca amper çekimi başlıyor uçuş öncesi özellikle iniş sırasında normalde düşük amper ile çalışan sistemler için 10 amper altında akım çektiği dönemleri göz ardı etmiş oluyoruz. Hatta yanlış veriler üzerinden değerlendirmiş oluyoruz.

Biraz daha zahmetli geldi bana işlem sebebide 2-3 uçuş sonrası diye yazmış olmanız.

Bir diğer konu mah değeri ölçümü ne kadar hassas yapılıyor hem şarj aleti hem pixhawk üzerinden değerlendirmede tam emin olamadım.

Son noktada kullandığımız lipo pil iç direnci burada önemli olur mu diye kafama bir soru takıldı. Uçuş sırasında kapasitenin bir miktarı bu dirence gidecektir ve bunu pixhawk ölçemeyecektir. Ancak aynı durum şarj sırasında da olacak ancak çok daha düşük akımla. Bu kısım hassasiyet konusunda emin olamama sebep oldu.

Bence artıları metod çok daha güvenli duruyor. Bunun yanında bir de emin olamasamda eğer gerçekten çok daha hassas değerler elde etmemizi sağlıyorsa kesinlikle uygulanması gereken metod olduğunu söyleyebilirim. Şubat ayını bir atlatalım ilk işim kendi yaptığım metod ile dediğiniz şekilde bir uçuş gerçekleştirip pilin mAh değerlerini kıyaslamak olacak. Sonrasında bir başka sistemimde ise sizin metodla kalibrasyonu yapıp ampermetre ile kontrol etmek olacak :) Sonuçları paylaşmaya çalışacağım katkınız için çok teşekkür ederim :saygilar:??
 
Hocam hiç kafanızı karıştırmadan bir deneyin bence faydasını kesinlikle göreceksiniz:) 3 yıldır APM ve Pixhawk ile uğraşıyorum, bana göre akım kalibrasyonu için bulunmuş en muhteşem şey bu. Bunu öğrenip kalibrasyon yaptıktan sonra bir daha uçamadım motorlardan dolayı. Artık elime biraz para geçerde tekrar bir quadro toplarsam bu yöntemi yine uygularım. Sonuçları paylaşmanızı dört gözle bekliyorum, umarım faydalı olur. :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: İzzet Camcıoğlu
Hocam hiç kafanızı karıştırmadan bir deneyin bence faydasını kesinlikle göreceksiniz:) 3 yıldır APM ve Pixhawk ile uğraşıyorum, bana göre akım kalibrasyonu için bulunmuş en muhteşem şey bu. Bunu öğrenip kalibrasyon yaptıktan sonra bir daha uçamadım motorlardan dolayı. Artık elime biraz para geçerde tekrar bir quadro toplarsam bu yöntemi yine uygularım. Sonuçları paylaşmanızı dört gözle bekliyorum, umarım faydalı olur. :saygilar:
Şubatı atlatayım kesinlikle deneyeceğim hatta bu yöntem için video bile çekerim siz bu kadar öneriyorsanız :thumbup:
 
Oo hocam beklentilerimi arttırıyorsunuz ama :laugh: şaka bir yana güzel çalışmalarınız için tebrik ve teşekkür ederim:saygilar: